Google+

oleh: mrsdayat Nasi minyak

Image046

Resepi dr mak sy..


Created on : 30-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mrsdayat




Bahan-bahan ( 4 org )

  • 4 cwn beras basmathi
  • 6 cwn air(ikut jenis beras)
  • 1-2 biji bwg besar (hiris)
  • 2" halia (hiris)
  • 3-4 biji bwg putih (hiris/tumbuk)
  • 1 cwn susu cair
  • sedikit minyak sapi utk menumis
  • sedikit garam
  • sedikit rempah tumis
  • sedikit pewarna kuning
  • 2 helai daun pandan
  • sedikit kismis kuning dan gajus sebagai hiasan

Cara-cara

  1. mula-mula didihkan air.sambil tu,basuh beras dan toskan
  2. dalam periuk lain, tumiskan rempah tumis,bawang besar,bwg putih dan halia sampai naik bau
  3. masukkan bahan yg ditumis (dgn minyak skali) kedalam air yg dididih.kemudian masukkan beras ,garam dan daun pandan.
  4. bila nasi kering dan hampir masak, masukkan pula susu cair.biar sampai masak
  5. bila nasi dah masak, titiskan pewarna kuning ke 3-4 bhgn.kemudian gaulkan perlahan.
  6. masukkan kismis dan gajus sebagai hiasan

Tag

nasi

Laporan Masakan Bergambar (6)

Picture_1607
10-05-2007
dinner malam tadik...best..tq
Laporan oleh: junjs11

hehee...terliur lak tgk nasik ninyak junjs tu..=)

Nasi_minyak
17-01-2009
buat utk lunch n dinner hrni. mkn dgn aym msk merah, serunding dgg dan nenas.tq mrs dayat
Laporan oleh: sakura>emi

same2..

Img_3508
09-05-2009
mekacih nani! menu lunch arini... jemput makan...
Laporan oleh: hana6877

sepinggan je ker kasik kita...=)

Dscn1298
14-07-2009
Hubby mengidam nak mam nasi hujan panas... tuk tak menghampakan... tadaaa.. nasi hujan panas merah
Laporan oleh: tfsalihah
201211-1328
20-12-2011
dah cube.... sedap nye rase die :)
Laporan oleh: melissaann
Dsc05993
01-01-2013
akan buat lagi!!!
Laporan oleh: 123456


Komen (27)

30-04-2007, kakfiza komen :

Amboi mrsdayat..rajin nye masak,nasi minyak, paceri nns & ayam masala...dah boleh lunch tu..paceri tu x payah letak gula merah ke...?


30-04-2007, mrsdayat komen :

kakfiza..sy gune nanas yg dlm tin.dh manis dh..psl die dlm heavy syrup.tp b4 this,sy gune nanas buah pun..tak ltk gula.nanas dh manis:)tp ikut tekak memasing le..nk manis lg,tmbh gula..


30-04-2007, kakfiza komen :

TQ mrsdayat...nanti akak cuba resepi paceri u...ringkas & mudah..


11-05-2007, Rahmawati komen :

kindly explain, rempah tumis tu ape...


19-05-2007, NisaMPB komen :

sori, k.nis mencelah disini. rahmawati, rempah tumis tu adalah campuran dari kayu manis, cengkih, buah pelaga & pekkak. betul tak mrsdyat?


24-07-2007, pfp4957 komen :

Nampak cam sedap je.. Boleh abg try...


05-01-2008, azizahmansor komen :

Saya memang suke sgt mkn nasik minyak ni.Cam ni je ke cara buatnyer.Tak yah laa saya tunggu time kenduri kawen baru dpt mkn nasi minyak bleh wat sendri nnt heheh.


24-07-2008, sueleeds komen :

mrsdayat..macam mana nk masuk kan pewarna tue ke 3-4 bhg? agak2 titis jer ker ke dalam periuk or keluarkan nasik tue 3-4 bahagian kemudian baru campur semula? i pernah buat..suma jadik colour kuning..maybe byk sgt kot pewarna i masukkan..byk mana u taruh pewarna?


16-12-2008, aliela komen :

assalamualaikum.. saya daa mencuba resipinya..... memang sdap,anak-anak saya suka ... saya masak pada hariraya aidiladha.. cuma saya terlupa nak masukkan kismis.. tapi jadi juga laaa... semua nya suka heheheh


16-12-2008, norlin67 komen :

haluuuuu... salam kenalan dr sayaaaa.. nasi minyak daa pun saya cuba, memang sedap dan lazat... cuma tak ada gambar utk saya tunjukkan.. thank Q.....


23-07-2009, yasmin_niknur komen :

sueleeds,.. nk ltak wrna, masa nasik masak,.. titis wrna jauh2 n gaulkan dlm priuk 2,.. jgn gaul banyak sgt.. skit2 dh la,..


09-08-2009, milton komen :

salam, rempah apa dalam rempah tumis tu..?maaf kurang arif


18-11-2009, pakpandir komen :

rempah tumis tu agaknya maksudnya bunga lawang / kulit kayu manis / cengkih / jintan manis agaknya.. kalau takde minyak sapi, marjerin atau butter pun boleh. nak tanye, boleh guna susu segar atau susu biasa dalam kotak tu tak?


02-09-2010, eddarling_biz@ymail.com komen :

mrsdayat ada x resipi nasi tomato yang guna tomato soup dlm tin tu ngan susu cair?


15-12-2010, rini_80 komen :

cari punya cari,tjumpa gak resepi nasi minyak yg simple..buka peti ais,tgk minyak sapi dh expired. apa aku nk ganti ni. ahaa...aku pun modified ckit resepi ni,guna apa yg ada. aku ltak minyak masak+marjerin,beras,guna beras biasa jer.pewarna xletak. then,sbg hiasan aku ltak hirisan kurma n anggur coz kismis xde. licin gak. hubby kata kretif n sedap.


05-01-2011, longyani komen :

hmmm...nasi minyak kegemaranku...alahai nasi mnyak...ku ingin kamu....waaaaaa...


21-01-2011, hikmah93 komen :

kak 2'' halia tu mksudnya mcm mane kak? maaf ye sye bru je lpasan spm nak blajar msk......2halia ke 2 cm halia


21-01-2011, nOOrsha komen :

saye tulun jawab yer.... 2" = 2 inci


17-02-2011, ediezai8934 komen :

salam perkenalan...saya ari ni tb ngidam nak makan nasi myk...bukan di kedai, tapi buatan sendiri punya...taip punya taip, trs kuar resepi ni...syok gila...balik ni saya msti trs cuba..bahan2 pun dah di cari...hubbby kata dia tgu dan nak makan saja...dia suka komen tapi mulut tetap makan walaupun dia kureng skit mkn n.myk ni...esok saya bagi keputusan dia...so, tgu je...saya pun dah tak sabar ni...excite giler...


19-02-2011, ediezai8934 komen :

salam...experimen nasi minyak berjaya....cuma ada lembut skit kot sebab guna beras biasa...so lupa nak adjust sukatan air... hubby tetap makan walau pun mulut bising...terpaksa la msk nasi putih untuk tutup mulut dia...he..he..he... tapi semalam buat ikan swet sour dia puji plak...dia punya selera lebih ke negori sebab bapa mentua org sana...so, faham2 saja le apa menu kena ada setiap kali makan....org negori jumpa org sarawak...menu 1 malaysia..ha..ha.ha..betul kan....


03-08-2011, anross komen :

bole cuba ni ..suke sgt nasi minyak


21-08-2011, lilsy75 komen :

yum....yum... saya try resepi nih semlm utk buka puasa. Memula kena sound ngan mak sebab pepandai cuba resepi baru sebab ari tuh cousin saya nak dtg rumah sekeluarga. Alhamdulillah, nasi minyak saya menjadi, sampai ayah & cousin saya pun puji. Huhu.... TQ Mrs. Dayat :)


21-08-2011, teruna komen :

minyak urat ke,,hehehehehe


26-08-2011, 100466 komen :

salam untuk semua, saya ni baru nak mencuba. nampak gambar 2 memang sedap, tapi lauk yang sesuai apa ya?


13-09-2011, kualibesoo komen :

sdap nyerrrrrrr


29-11-2011, makansini komen :

ni... barula nasi minyak.memang sedap.dah try pun.kelas gitu.


20-12-2011, melissaann komen :

da try resipi ni sedapnyer,,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd