Google+

oleh: deenoos Cucur jawa

333

kuih tradisional org dulu-dulu


Created on : 30-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi deenoos




Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung beras
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula merah
  • sedikit garam
  • air (lbh krg 2 cawan)

Cara-cara

  1. campurkan gula pasir dan gula merah bersama >< 2 cawan air.masak hingga mendidih.biarkan sejuk/suam.
  2. tuangkan air gula tadi kedalam adunan tepung gandum dan tepung beras.tambahkan garam.Gaul ikut likat dan ditimbuk-timbuk hingga berbuih.
  3. peram adunan td semalaman.
  4. ambil sesenduk adunan dan digoreng dgn minyak yg secukupnya.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (17)

Image_072_
16-03-2009
walaupun tergaring skit, tetap sedap .. thankz a lot
Laporan oleh: mizamrn
Cucur_jawa
09-04-2009
Dah lama cari resepi ni. Sedap dan thanks for the recipe.
Laporan oleh: hazila
Cucur2
09-05-2010
pestaim nih! tak santek! ppon sedap.. thanx ya!
Laporan oleh: hana6877
Cucur_jawa2
08-07-2010
atas permintaan hubby, terhasillah cucur yang sedap ni...terime kasih kerane sudi share resipi yg best ni ye deenoos... :)... saya buat size mini, dapat dlm 25 biji.. :)
Laporan oleh: nOOrsha
Dsc06344
22-02-2011
salam, sy dah cuba buat cuma terkurang air. Apa pun tetap jadi still sejuk cuma bunga sekeliling tu x cantik lah....tq pd tuanpunya resepi
Laporan oleh: cik kieah
Pic
25-02-2011
deenoos, terima kasih share resipi ni.. seronok bila dah berjaya buat.. waktu buat dulu, bentuknya kurang menjadi.. kali ini dah ok..
Laporan oleh: LynnSham
100420111239
11-04-2011
mintak ampun, tak baca kaedah betul2 mula2 tercair, tak jd kembung, bila dah adjust, kepingan2 terakhir baru jadi bentuknya, thanx ! lain kali sy ikut betul2 ckp cikgu ye ;)
Laporan oleh: hishwa
Dsc01759
09-11-2011
menjadi kene cair sket adunan dia baru lembut..try tambah sedikit air kelapa muda dan lebihkan gula cantik hasilnya
Laporan oleh: dheqchik
Foto0389e001
10-03-2012
trma ksh deenoos rsepi ni mjdi ptama kali bt. sy perap 2 jam. air xsmpi 2 cwn. blh la sy bg rspi ni pd mak n kwn2. trma ksh smga sntsa d murahkn rzki
Laporan oleh: Norriyah
Dsc00207
03-05-2012
menerai resepi deenoos, pestaim nih cuba,alhamdulilahh...menjadi! suka2...klu ikut resepi mak kite guna air kelapa..mekasih ya utk rcp nih..
Laporan oleh: k.zila66
P1050361
11-05-2012
slm..pestaim wat ni...wat stgh adunan...sdp..tq tuan nye rspi.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Cucur_jawa_2
28-06-2012
cucur JAWA ku.. mnjadi & sedap! thanks deenos :))
Laporan oleh: DatinLulu
Img_1817_kecik
10-10-2012
akhirnya! berjaya buat sendiri..sgt suka!
Laporan oleh: cutie_winkle
Dsc02663
17-11-2012
buat lagi..dh tk beli, buat sendiri puas ati..boleh mkn byk2 hihihi.. tq2..
Laporan oleh: k.zila66
35016_478458488858834_1268894022_n
18-11-2012
keras skit n kurang manis. tapi rupa ada. macam mana nk buat bg lembut yer.
Laporan oleh: azie333
Dsc03571
10-01-2013
buat lagi...anak2 suka...timekasih yg punya resepi nie :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc04463
15-11-2013
kuih fav anak2.. suruh buat lagiii... mekasihh..
Laporan oleh: k.zila66


Komen (29)

30-04-2007, syahmi komen :

lama syahmi x mkn kuih ni...nnt nk buat le..


30-04-2007, deenoos komen :

susah nk cari kuih ni skrg.dh lama teringin nk mkn.so saya cari resepi n wat sendiri dan inilah hasilnya...x sangka pertama kali wat menjadi..so syahmi cuba la ek.. :)


30-04-2007, syahmi komen :

deenoos...cuba masukkan dalam TAG...esok2 senang nk cari....caranya sama cam bahan2 dan cara2.


02-05-2007, tuntung15 komen :

ini lah antara salah satu kuih yang i tercarik2 resepinya. trime kasih byk2. dulu ade gak buat cube ikut buku resepi tapi x jadik. kalo kat shah alam ni nk mkn kuih ni kene tunggu bulan pose. emmm..... mesti cube.......


04-05-2007, mama_nurin komen :

dah lama cari resepi ni...nk tny mak asyik lupe la plak..thanks la deenoos..


05-05-2007, deenoos komen :

tuntung15 n mama_nurin...mesti cuba resipi ni..mmg sedap kuih ni kalu mkn panas2..kalu beli tu dah sejuk..puas ati sgt :)


06-05-2007, syahmi komen :

deenoos...knapa kena peram ye?


15-12-2008, ashera komen :

nilah kuih paling sedap dan senang bagi akulah'


09-04-2009, marryanne komen :

nak tanya sikit cara mengoring kuih ni , kena dengan minyak yang banyak ke macam goring pisang sebab saya tak pernah buat .........TQ


09-04-2009, hazila komen :

marryanne, saya goreng minyak yang tak banyak. Bukan cam goreng pisang tu. Cukup cukup untuk cover cucur tu je.


29-10-2009, starwars komen :

aku suka makanan yang lama<tradisi>kerana melambangkan permikiran orang waktu itu.....


25-12-2009, wiramaru komen :

ooo! penah nampak kuih ni kat klantan! tp nama dia len makcik tu ckp la..nyway, sedap coz manis sgt..silap haribulan potong kaki..haha..kiddin


03-03-2010, sweety_6006 komen :

ni klu kat sabah namanya kuih penjaram..


26-04-2010, orkid78 komen :

kuih ni favourite ibu saya.. dah banyak kali cuba.. memang sedap dan lembut walaupun dah sejuk. cuma boleh kurangkan gula sikit kalo tak suka manis.. thanks..


08-07-2010, NorOrchid komen :

Saya pun mmg suka kuih ni...nak cuba buat la...


16-12-2010, fatimah ismail komen :

gh


23-02-2011, mamalis komen :

hehe..kecik2 saye panggil kuih topi sbb rupenye cam topi..baru tau namanye cucur jawa..haha,sampai la ni tak tau nama die..hehe..alaa..kat umah takde tepong beras lak..kalu tak leh wat pg2 ni..huhuuuu..tq 4 the recepi... susah nak jmpa org jual ag...(T_T)


23-02-2011, mamalis komen :

hmm..utk bigginer,nak goreng tu dalam 5-6 susu minyak je ckop..jgn gune kuali leper..nanti dia tak dapat bentuk kiut camtu..gne kuali biasa je...skali masak,satu keping je..gune api sederhana besar mula2..nak hasilkan bentuk cam volcano..(^_^)


23-02-2011, LynnSham komen :

Ni pun antara kuih favourite saya.. dah lama betul tak buat.. nampak feedback cik kieah pagi ni, teringin pulak nak cuba resipi deenoos ni..


26-02-2011, kakbesah komen :

cerita akk lg sedih...jgn kn makan, tengok pun x pernah...huhu.. insyaallah nk buat la bila2 nnti..dh de respini senang.. tq deenos 4 sharing d recipe..!


01-04-2011, Zai95 komen :

dah lama cari resipi ni ..baru jumpa tq deenoos., cucur jawa ni peberet aku ni.. dah lama teringin nak mkan..susah jumpa., lpas ni nak cuba buatlah....


01-07-2011, afafahmad komen :

peram semalaman tu letak dalam peti ais boleh tak?


02-08-2011, SalwaHamid komen :

Yahoo!!cubaan p'tama buat kuih ni trus jd..sanggup m'goreng time sahur td,nk tgk success ke x..sedap..tq empunya resipi.tp sy juz gune brown sugar n gula pasir.gula merah xde.


06-08-2011, verlceytt komen :

i'm going to try dis recipe..it's my favourite kuih of all time..hehee..thanks for the recipe..hopefully jdla..


17-10-2011, iloveeating komen :

kueh neyh mmg sedap, asal turun monorel station, sure sapu rm2...dan kakak yg jual tuh wat xmanis (sedap2 rs)....igt nak wat, tp kan camner nak goreng sbnrnya?? ... yelah, camner goreng leyh jd shape topi cenggitu plak.... goreng same mcm wat cucur udang ker??... tunggu cucur tanggal sendiri dr senduk??


24-10-2011, Aya Rohaya komen :

sy bru je daftar tp dh try resepi ni 3 kali..sedap dan mudah. family suka...iloveeating...xperlu goreng mcm cucur udang..just sendukn adunan terus tuang dlm kuali..shape tu akn jd sendri..thank you tuan punya resepi..ln kali sy upload gmbar plak..


31-10-2011, iloveeating komen :

Aya Rohaya ~~ mekaceh, nanti sy try wat .... a'a, mekaceh gak kat tuan punyer resipi


15-09-2012, cutie_winkle komen :

salam perkenalan.. saya dah lama cari resepi ni.. dulu kecik2 selalu makan, nenek rajin buatkan. cantek mcm topi jek so mmg panggil kue topi..hahaha.. saya dh try buat pagi tadi, hubby kata sedap. nnti nk upload lapran.. tapi x cantek sgt ler bentuknya, ada yg bulat, ada yg bujur..adeh..rasa dah ada.. boleh sape2 tlg tak? saya nk dptkn bentuk yg cantek mcm dlm laporan Norriyah dan k.zila66..


26-08-2013, umi_adib komen :

Memang sedap kuih ni pnah mkan mse kcik2 dlu je..pnah tngok arwh nenek goreng kuih ni gune kuali kcik je..pastu siap ade acuan kcik cm cwn utk sukat adunan tpg agar sama saiz kuih tu..tp skng org pkai snduk bulat tu je..terima kasih tuan punye resepi..kuih tradisional jgn dilupakan..nti nk cube la.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd