Google+

oleh: kak fida ♥Bingka Labu Lemak Tanpa Telur™

Bingka_labu_lemak

Buat sarapan atau minum petang.


Created on : 31-10-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 9x6 inc atau 2 biji acuan pecah 8 )

  • 250 g labu - tanpa kulit, direbus
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1/2 cawan santan pekat
  • 3/4 cawan susu cair/sejat
  • 1 sb susu manis
  • 1/2 sk garam
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sb mentega/majerin
  • sedikit pewarna kuning (akak tak bubuh)

Cara-cara

  1. Bingka_labu_dikisar
    Satukan kesemua bahan2 dalam blender dan kisar halus.Tuangkan adunan ke dalam mangkuk dan kacau hingga rata.
  2. Bingka_labu_dlm_acuan
    Tuang adunan ke dalam acuan/loyang yang telah disapu mentega/majerin/minyak.
  3. Bingka_labu_siap
    Bakar pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak.
  4. Bingka_labu_d_hidang
    Sejukkan bingka,potong kecil dan boleh dihidangkan.
  5. Dengan resipi yang sama,labu boleh diganti dengan kentang,keledek kuning,merah/oren atau ungu dengan kuantiti yang sama... :)








Laporan Masakan Bergambar (11)

P1040570
02-11-2011
slm kak..akakkk mmg sdp.ucu wat 2 adun...smua suka...msa bako pon,bau dia masyaalah,haruuuum gitu..akak cipta la pulak bgka biasa xboh tlo..akak kn pawer ranjes..hehe.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm ucu...amboiii..moleknye nmpk kejadian bingka mu itewww...heee...mekaseh yer sudi ngan cpt mncube,mcm pawer ranjes jugak tuuu..tapi ucu bingka yg tkboh telo dh ade dlm dapo akak...bingka tpg beras gula putih, bingka gula melaka dn bingka tpg pulut....bingka ape lagi yer agaknye??....heeee.... :)

061120111547
07-11-2011
salam kakfida..tk smpat nk wat bskut raya..bingka labu ni la jadi pencuci mulut smlm..akak pun mcm ucu wat 2 adunan..sbb ramai yg nk mkn..mekasih kakfida tuk respi yg sedap ni.. :)
Laporan oleh: kh267tm

w'slm kaklong..same ler mcm akak wat bingka dn lompt tikam pd raye haji sbb ade prmintaan...heheee...alhamdulillah dn mekaseh yer krane mncube... :)

Bingka_labu_lemak_tanpa_lemak
16-11-2011
salam kak fida ni la..bingka labu saya mmg lemak dan lembut...laen kli bole uat lg tq kak fida rcp yg sdap ni : )
Laporan oleh: manjasayang

w'salam manja..alhamdulillah menjadik dh bingka ni wlaupon lom smpt akak jwb komen di bwh...heee...mekaseh manja krane mncube dn slmt mncube lagi... :)

Bingka_labu_lemak_tanpa_telor
25-11-2011
Salam kak fida...manja buat lg bingka labu ni,bnyk yg memuji rcp akak ni timakasih bnyk2 ye kak..halal bak kata B.J.Kadir hiiii : ))
Laporan oleh: manjasayang

w'salam manja..alhamdulillah..brtmbh2 manja dn syg ler org2 yg menikmati hasil buatn manja tu yer..B.J.Kadir pon pndai ckp "halal u tk leh angkzzss" ... :D

Pic
02-02-2012
Kak Fida, terima kasih! Saya buat semalam, bakar dalam loyang.. hb puji sedap!
Laporan oleh: LynnSham

alhamdulillah...mekaseh LynnSham krane sudi mncube... :)

001
05-02-2012
sedapnyer bingka labu ni kak Fida....terima kasih !!
Laporan oleh: Mummy7857

alhamdulillah...mekaseh CK krane sudi mncube... :)

Dsc00021
14-03-2012
salam kak fida, k.besah buat bingka ni pg td, tp lupa nk sorok biar sejuk.. tengoklah, camne cek hb curi2 mkn mse pns2, diceduknyer ngn sudu..huhu.. as a fanatic fan to the bingka..akk buat 2 adunan pun mcm x ckup.. lbih2 lg bila dia tau bingka ni xde telo, tmbh smangat lg dia mkn.. hihihi.. jazakallahukhair k.fida 4 sharing dis superb mabeles respi... akn ku buat slalu!
Laporan oleh: kakbesah

w'salam kakbesah...alhamdulillah..mekaseh kakbesah krane rajin mncube..alahaiii rinduu dgn celoteh kakbesah...insyaAllah klau semuanye ok dpt akak sering2 jwb komen yer...mekaseh skali lagii.. :)

20120501_111755
01-05-2012
bingka yg baru kua dr oven... huhuhu.. nyummy...
Laporan oleh: laila_fitmi

alhamdulillah..mmm..siap dh seloyang kue..heee..mekaseh laila krane sudi mncube... :)

525006_4156669675313_1241117860_33853875_457625417_n
30-05-2012
tak penah buat...first time buat bingka labu
Laporan oleh: aizahana

alhamdulillah...walaupon 1st time buat tapi tk mengecewekn,bebaloi cntek molek mnjadik...heee..mekaseh aiza krane mncube.. :)

Dsc02528
29-10-2012
salam fida..nie la rupa bingka ku...sedap sgt2... ;D mekasih ya...
Laporan oleh: k.zila66

salam zila..alhamdulillah..nmpk garing bingka mu iteww...mekaseh krane sudi mncube... :)

Img_20131004_205314
24-10-2013
salam k.fida! bz ngn tmphan kuih utk knduri kndara ye? yelah, di musim2 haji ni ramai yg buat knduri doa slamat kn.. o ye, bingka ni kb buat sme hri ngn lpat si Q tu, nmpk tu..srasi brsama gitu. hb la yg paling gumbira! asyek2 bukak oven.(akk smpn dlm oven,huhu) adoi, lelama mau trkulai daun pintu oben kb tu..huhu. syukran skali lg kf.......
Laporan oleh: kakbesah

salam kb... alaah bz yg biase2 je, tk bz pon dibuat2 bz...heee...sronoknye kb klau wat juadah mesti en. hb jadi QC nye...heee...klau pintu oben nk trkulai, kena sound dgn en hb kb, no oben no kue...heeheee... :D.. alhmdulillah kb mekaseh yer krane rajen mncube... :)


Komen (19)

01-11-2011, kh267tm komen :

salam kakfida...pepagi ni telan air liur jek tengok bingka ni..hehe..akak blum pernah cuba guna labu..insya'allah nanti boleh cuba..tq share respi kakfida... :)


01-11-2011, Mariani(KT) komen :

akak bestnyeee.xboh tlo lg.labu dh smggu kat dapo ni,cm tau2 je akak ada rspi bru.msti ank2 suka sbb xbau tlo.kalo ucu ni belasah jer..ptg ni nak jerit kat kedai dpn umh soh anto klpa...hehe.xsabo nak membingka ni kak.


01-11-2011, DatinLulu komen :

dah lama x buat/mkn bingka labu.. nnti bleh cuba cara kak fida pula, trimakasih :)


01-11-2011, kak fida komen :

salam kaklong....akak pon jrg nk beli labu ni klau tk yeye,oleh sbb ade permintaan sedare nk kn bingka labu wat mkn2 rewang,tu yg kene carik labu,dpt pulak sebesar helmet sepath kate kakbesah....ekheheee...dok melabu ler hari2 sbb dh wat bingka pon maseh ade belen labu lagik...ekheheee...kaklong klau nk melabu jugak kene cpt2 carik yer...slmt melabu..e'eh bukan slmt mncube...heheee... :)


01-11-2011, kak fida komen :

Ucu...saje je akak share rcp yg tkde telo,kesian kt org yg tk mkn telo...hehee...ucu cpt2 jeritkn klape,tapi jerit ngan sopan yer...ekheheee...akak bedal sntn dlm kotak je...heheee...slmt membingka ucu dn slmt minum ptg... :)


01-11-2011, kak fida komen :

Datin...same2 kaseh..same cm akak jugak klau tk beli labu tk merase mknn berlabu...intai2 kt dapo Datin pon ade rcp berlabu...insyaAllah leh cube jugak...same2 kite cube mncube rcp yg ade yer...heee... :)


03-11-2011, Mariani(KT) komen :

ala kak,bgka yg guna daun pdn dan wane ijo tu la...akak ucu npk ada lporn mskan akak wat kendi klp..akak wat cntik jer..ucu wat lmbik xleh ptong...akak kongsi tips leh x..kalo leh ucu nk dri rspi akak..hehe.


03-11-2011, kak fida komen :

Ucu....akak dh anto rcp yg ucu maksudkan..leh ler cube yer..heee...alaaahaiii ucu..rcp kandi kelapa yg akak buat tu pon mmng nk potong tk cantek kejadiannye...tapi akak boh dlm petiais dulu sblom potong,pstu potong ler dgn pisau tajam baru cantik,bile dh potong susun dlm bekas dan simpan dlm petiais semula supaya kandi tu kekal mampat...rcp mmng same dgn yg akak dh cube tuuu..insyaAllah akak share rcp tapi tkde gmbo sbb klau wat kandi tk brape nk laku pt umah ni sbb maniss sgt..kate anak akak 'ibu wat kue deepavali'...heheee... :D


03-11-2011, Mariani(KT) komen :

xde gmbo pon xpe la kak...kat umh ni smua suka..sllu gak li kat kdi dpn umh..mkn 2 ketoi xpuas...kalo bli tu cpt2 mkn sblum ank2 blik sklh..hehe.


15-11-2011, manjasayang komen :

Salam kak fida...maaf lambat bertanya,santan pekat kotak yg akak guna tu akak tambah kan air lg tak?al maklumlah manja blm pernah membingka...tq kak fida atas rcpnyer...:)


23-11-2011, kak fida komen :

w'salam manjasayang..ma'af akak lmbt bls komen tapi dh mnjadik pon bingka manja tu...heee..akak gune sntn kotak tapi tk cmpur air pon sbb gune 1/2 cwn je tk bnyk tapi melemakkn lagi rase bingka..utk rcp ni, labu boleh jugak digantikan dgn kentang atau keledek yg kuning,merah atau ungu, pon sdp..akak dh cube tapi lom dpt lagi nk upload gmbr,maseh ade lagi masaalah dgn com....mekaseh skali lagi yer manja krane sudi mncube... :)


23-03-2012, chu2012 komen :

wahhh...sdp nie...nk try buat laaa ptg nti..chu minta resepinya ye ;)


01-05-2012, razama komen :

tq.kak fida.....sayang kak fida kerana tidak pernah mengecewakan dalam resepi-resepi sihat macam ni.


30-05-2012, aizahana komen :

salam kak fida..mekasih atas resepi yg simple ni...aiza mmg tak penah buat bingka...ni first time buat sbb teruja ngan resepi simple dari kak fida..bau bingka ni sungguh wangi ya dan rasanya tak sama yg kita beli....terima kasih sekali lagi...


31-05-2012, kak fida komen :

chu2012...mungkin tlh pon mncube bingka ni yer...mekaseh... :)


31-05-2012, kak fida komen :

razama...mekaseh kembali..hrp2 sudi ler mncube yer..ni slh satu rcp utk org2 yg tk mkn telor...heee... :)


31-05-2012, kak fida komen :

w'salam aiza...mekaseh skali lagi krane telah pon mncube...alhamdulillah...kire2 ni ler bingka yg pertame yer...tapi nmpk cantek molek jer kejadian bingka tu...lps ni boleh ler nikmati brmcm2 bingka atau kue bkr yg lain yer... dh jgn g tunjuk2 yg kt kedai lagi...heheee... :D


31-05-2012, aizahana komen :

kak fida....yesszaaaa....I loikeee...mmg sonang gitu wat kue binga rupanya...nanti aiza nak try wat bingka pandan tu plak ya...nantikan kejadiannya pulak...ahakssss


01-06-2012, kak fida komen :

aiza..u loikee i pon loikee...heheee...klau dh slalu2 buat mmng brtmbh mudh keje lebih2 lagi bhn2 dikisar je tk bnyk citer...ekheheee...slmt mncube rcp2 yg lain pulk yer...semuge mnjadik2 hndknye...heheee... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu