Google+

oleh: yatie373 NASI DAGANG KELANTAN

2011-09-18_09

Masakan Kelantan, masakan tradisi pagi raya.


Created on : 26-09-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yatie373




Bahan-bahan ( 5 - 6 orang )

  • 2 cawan beras nasi dagang
  • 1 cawan beras pulut
  • 1 1/2 cawan santan sederhana pekat
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 2 sudu teh halba
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Satukan kedua - dua beras,rendam lebih kurang 5 - 6 jam. Toskan.
  2. Rendamkan juga halba untuk seketika saja.
  3. Sementara tu bolehlah kukuskan beras tadi sehingga separuh masak.
  4. Hiriskan bawang merah, bawang putih dan halia.
  5. Perasakan santan dengan garam dan gula. Masukkan bahan - bahan yang di hiris tadi dan juga halba ke dalam santan.
  6. masukkan beras separuh masak tadi ke dalam bekas dan curahkan santan tadi dan gaulkan sehingga benar - benar sebati.
  7. Masukkan beras tersebut lagi sekali ke dalam periuk kukusan dan kukus sehingga nasi masak.
  8. Sedia di nikmati bersama dengan gulai kuning ikan tongkol yang saya telah berikan resepinya sebelum ni.








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (8)

27-09-2011, Mr nice guy komen :

ini pun sedap jugak.....salamun


27-09-2011, purplerossa komen :

as salam yatie..sy peminat nasik dagang..dua2 yg tganu & kelantan..rase kenyal cm pulut2 gitew..klu masak ngn beras thai or basmathi jadik tak?ataw mesti dapatkan gak beras nasik dagang?respi gulai kuning u post tu pun menarik :) mekasih deh..


27-09-2011, Mr nice guy komen :

boleh je,,,tapi nak jual xlaku la,,,xmenarik,,,


27-09-2011, animamat komen :

purplerossa, Sy penah jumpa resipi kt sini jgk, yg pakai beras wangi Thai - kna rendam 8 jam. Basmathi x bole sbb x kenyal cam beras pulut/beras wangi.


27-09-2011, yatie373 komen :

w,salam..saya rasa boleh kut, cuma rasa dia dah x sama mcm yang asli la..mcm yg animamat cakap tu x rasa kenyal pulutnya.


30-10-2011, aziecupcake komen :

mmm mmg sdap.....pppp trangkat say susah di luahkan dgn kata2 ...yumm.yummmmyumyummm tq..dear....respi bst


05-11-2011, haslinzaini komen :

nak cuba resepi ni,esok raya haji.kebetulan ada kirim kawan beras nasi dagang,mesti cuba!


05-11-2011, yatie373 komen :

Terimakasih kerana sudi mencuba..Selamat HariRaya Aidil Adha.Maaf zahir & batin.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu