Google+

oleh: quinnie Rendang tok perak

Toki

rendang tok ni ada macam2 versi..ikut selera masing2 lah kan...tapi saya suka style yg macam nih...


Created on : 01-09-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi quinnie




Bahan-bahan ( ramai )

  • 4 kilo daging - boleh potong 30 ketul utk satu kilo atau 18-20 ketul utk satu kilo..ikut suka la nak saiz yg mana
  • 1 kilo kelapa parut dibuat kerisik
  • 6 kilo pati santan
  • air secukupnya
  • 4 bawang besar - dihiris
  • 2-3 labu bawang putih- dihiris
  • 2/3 periuk kecil cili kering *- dibasuh dan direbus
  • 7 batang serai*
  • 2 inci lengkuas*
  • 2 inci hali* (bahan*diblend)
  • 7 sudu besar jintan kasar**
  • 7 sudu besar jintan halus** ( bahan ** disangai dan diblend halus)
  • 1/2 ketul gula kabung/ seketul gula melaka saiz kecil
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 10 biji buah pelaga
  • garam secukupnya

Cara-cara

  1. mula2 sediakan kuali besar atas dapur gas....kemudian masukkan daging...bawang besar dan putih yg telah dihiris, bahan2 kisar * dan **...masukkan gula kabung....kulit kayu manis dan buah pelaga.....santan dan kerisik..juga air....air tu biar hapus daging...hidupkan api..dan masak guna api kecil..
  2. kacau hingga rendang masak...biasanya 4 jam atau lebih baru masak rendang ni..ikut kuantiti daging...saya biasanya 2 jam awal tu saya guna api keciki..lepas tu saya besarkan skit apinya..tapi kena hati2 la takut nanti hangit lak rendangnya...kacau hingga warna rendang bertukar gelap......lepas tu baru masukkan garam...nak tau rendang dah masak..akan terbit minyak rendang ni dan jugak warna rendang tu bertukar gelap
  3. dah siap boleh la dimakan dgn lemang/ketupat dan jugak nasi minyak atau nasi putih pun sedap..:)
  4. (nota: kalau suka rendang yg macam rendang maknik perak tu atau yg biasa org jual tu...masukkan ketumbar dlm 7 sudu besar..lepas tu tambah lagi serainya..buat dlm 12 batang serai....kalau suka boleh masak dulu santan, bahan2 blend dan bawang2...rempah...masak biar naik bau dulu..kemudian baru masukkan daging dan bahan2 lain.....boleh tambah gula kalau suka rendang yg manis)

Tag

daging

Laporan Masakan Bergambar (2)

Tok_picnik
01-09-2011
ni rupa yg dlm kuali...kena terbit minyak cam gini baru la rendang ni masak...dan warna pun bertukar gelap..
Laporan oleh: quinnie
Myr
10-02-2012
jeng..jeng..jeng.. dah cuba..mmg cam rendang tok yg ann suka makan..minyak terbit membuak2..ann buat 1kilo jer dan bagi berkuah sket so xsempat gelap kalernya...tq q..sedap!!!
Laporan oleh: kak ann

sama2...rajin sungguh..kekeke



Komen (22)

01-09-2011, lady_effa komen :

q: rendang ni x yah tumis bahan2 dia ke? tp tgk byk minyaknyer tu..


01-09-2011, quinnie komen :

lady_effa...tak payah tumis rendang ni..minyak tu terhasil dari pati santan..tu kena kacau lama..santan kena pekat baru boleh hasilkan minyak tu....


01-09-2011, lady_effa komen :

oh ok tnx.. tp bahan2 ni mcm byk je hasilnyer.. tak bley nak agak la kalau nak kurangkan.. hehe


02-09-2011, quinnie komen :

hehhhe..lady_effa..buat la dlm 2 kilo...tak byk sgt lah dptnya...buat separuh....lebihnya boleh simpan kat peti ais....sebab kalau buat sekilo letih badan mengacaujek 4 jam lepas tu sehari dua dah habis....


02-09-2011, yongnani komen :

Q, besnye rendang tok...mak mentua saya tiap2 tahun raye mesti buat nih....pas tu kalo kenduri kawin kat sini pon slalu ade rendang tok nih...mmg popular dish org perak...tq share resepi ni...;p


02-09-2011, quinnie komen :

yongnani...saya baru sekarang pandai masak rendang tok ni walaupun org jati perak..kekkeke..sebab dulu saya tak suka rendang tok ni...sekarang dah suka pulak...tu yg belajar masak sendiri...hehehhe


02-09-2011, kh267tm komen :

salam Aidilfitri wat Q...lama tk jenguk MYR...rindu lak ngan kengkawan semua..sempena lebaran ni akak mohon maaf zahir batin.. klau ada kata2 akak yg menyingung prasaan Q selama ini yer..semuga perkenalan kita di MYR ni berpanjangan..amin.. :)


02-09-2011, kh267tm komen :

Q..6kg pati santan tu agak2 brape biji klapa ek..?


02-09-2011, quinnie komen :

lupa lak nak wish raya kat yongnani..selamat hari raya aidilfitri buat awak sekeluarga...:)


02-09-2011, quinnie komen :

salam aidilfitri jugak buat kaklong/kh267tm...saya pun sama jugak nak mohon maaf andai ada terkasar bahasa sepanjang perkenalan kita di myr nih...:) akak...saya tak tau la berapa biji kelapa tu..sebab saya beli yg siap perah nye pati santan..kekekke


02-09-2011, sapura che ibrahim komen :

nampak sedap, raya nie tak sempat buat... tgk lah raya haji nanti... tq kongsi resepi


02-09-2011, quinnie komen :

boleh je nak buat bila2 pun sapura...saya ni kadang2 bukan time raya pun masak rendang tok ni bila teringin nak makan...:)


03-09-2011, yongnani komen :

selamat hari raya n maaf zahir n batin juga tuk Q...


05-09-2011, kakbesah komen :

salam idulfitri, maaf zahir batin quinnie.. sedapnyer rendang tok.. thn ni akk x dpt buat coz x ckup masa. dihujung2 ramadhan pun agk kurang sihat, so serah pd eldest doter n mmnantu mmbuat rendang n ketupat palas, my sons plk buat beskot2 raya.. Alhamdulillah..


05-09-2011, Mariani(KT) komen :

slm,slmt ari rya Q...maaf zahir batin.ucu kalo rndang mmg sukaaa.tp jarang buat.20 taun berumah tngga rsa 2 kli jer buat..hehe,suami kurang gemar,tu yg malas nak merendang.tgok rndang Q ni rsa keco pulak.rya taun ni pulak mentua dan mak tak buat rndang.


05-09-2011, quinnie komen :

salam aidilfitri jugak buat kak besah sekeluarga...nasib ada anak menantu menolong ye kak...saya ni semua nya diatas bahu jemala patik...kkekeke...itu pun raya ke3 dah rehat2 kan diri..semalam je start masak2 balik sebab kengkawan dtg beraya..kekekke


05-09-2011, quinnie komen :

mariani@ucu..saya dulu pun kalau rendang ni sebelah mata tak pandang..kekekke...sekarang ni baru suka..tu yg gigihkan diri mengacau rendang walaupun masaknya lama...kekekekke


07-09-2011, yongnani komen :

Q...nak jd member fb Q leh x? email saya naniza_hbg@yahoo.com.my... mane la tau kot2 bole berjumpa, ipoh tu memang tempat laluan saya...hehehe...


07-09-2011, Lia_Khayatee komen :

Tadi jamuan raya kat ofis ada rendang tok ni...tapiiiii alahai dagingnya keras ler... tak macam yg saya makan di Perak... Mmg suka pun rendang ni. Selalu kirim dgn member yg dok di perak tp dia lak dah bz...so x dpt lah nak mkn rendang tu tahun ni


25-09-2011, DatinLulu komen :

assalam.. Q, kesempatan yg ada ini(wlaupun dah pghujung syawal)sy ttp nk ucapkn selamat hari raya.. maaf zahirbatin buat Q, wlaupun lama mnyepi.. ttpi kawan2 ttp dhati :)


25-09-2011, quinnie komen :

datinlulu...wah lama betul menyepi..selamat hari raya maaf zahir batin tuk dia jugak....iye lah..memang rindu kat kengkawan kat sini...hehhehe


25-11-2011, norashikin jais komen :

nak cuba buatlah rendang ni, ikut resepi ni.mintak2 biarlah menjadi...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd