Google+

oleh: nurulhusna.haron Cekodok pisang rangup

Imag0135

kalau ada pisang yg dah lebu tu.. elok la buat cekodoq. minum dengan air teh O pun sedap


Created on : 02-08-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nurulhusna.haron




Bahan-bahan ( 5 orang (atau 2org yg kuat melantok) )

  • 5 biji pisang abu (apa2 pisang pun bole)
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 4 sudu gula / madu (adjust ikut citarasa)
  • 1/4 sudu kecil, garam
  • 1 sudu kecil vanilla essence (kalau x de tak yah letak)
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 2 cawan air suam (yg ni adjust ikut kesesuaian)
  • 2 cawan minyak utk menggoreng

Cara-cara

  1. Imag0133
    lenyek2 kan pisang, dan campur semua bahan di atas. Gaul hingga sebati. Rasa dulu kalau2 nak adjust gula/garam/pisang/ tepung. Kalau suka ada rasa pisang, jgn lenyek hancur sgt.
  2. Panaskan minyak dan goreng lah cekodoq pisang anda









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (2)

02-08-2011, famsammoy komen :

Ini yang orang bugis panggil kuih Kontok-kontok. kalau mama saya panggil kuih ni kuih jemput-jemput pisang. ini kuih kegemaran saya... tapi mama buat tak letak telur, pengembang tepung dan tepung naik sendiri. cuma guna pisang, tepung gandum, gula dan garam. itu saja tapi tetap sedap dan rangup2 sikit..


03-08-2011, purplerossa komen :

cekodokkk..my pebret..pnah gak try respi yang gune serbuk penaik..memang bess


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd