Google+

oleh: junjs11 Ikan stim ala thai

Picture_1389

from internet...makan semalam...mcm kat restoren aje, hehehe


Created on : 16-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi junjs11




Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 1 ekor ikan (ikan ape2 aje, ikut selera..ni jun wat ikan merah)
  • bahan A:-
  • 1 batang serai-ketuk2
  • 4-5 biji cili api-ketuk
  • 2-3 daun limau purut-hiris
  • 2 asam keping
  • 2 sudu besar jus limau
  • bahan B:-
  • 1 sudu teh gula
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 1/2 cawan stok ayam
  • daun parsley, cili merah dan daun bawang sebagai hiasan

Cara-cara

  1. ikan dikelar dua2 bahagian, kukus dalam masa 10-12 min. buang lebihan air pada pinggan.
  2. panaskan minyak, goreng bahan A. masukkan bahan B. masak dalam masa 2-3 min. angkat dan tuangkan pada ikan.
  3. hias ikan tadi dengan daun parsley, cili merah dan daun bawang. hidangkan.

Tag










Laporan Masakan Bergambar (3)

Ikan-stim
18-04-2007
menu semalam.. adjust sikit tambah bawang putih yg diketuk.. emm sedap!..
Laporan oleh: yani

yani, sedapnyer nampak..

Imgp4280
21-01-2008
emmm... ni menu malam tadi.. saya guna ikan bawal... mmg sodap!! licin tinggal tulang..
Laporan oleh: tuberose78
Crop_ikan_kukus
14-04-2009
mmm..sedap. lain kali nak lebihkan kantan...
Laporan oleh: lisafiq

Komen (6)

16-07-2008, akmal004 komen :

Sye suke masakan stim/kukus nie. klu nk syoir lg bolehkan klu buat pencicahnya cam smbal kicap atau smbal asam, sbb sye nie kuat pedas n maklum je lah ikan2 stim/kukus nie kebiasaaanya bau hanyir so klu ada smbal pencicah nie kureng sikit kan.


09-01-2011, icesing08 komen :

ikan stim ala thai tu x lengkap sbb bahan2 @ rempah thai xada


06-06-2011, julia marissa komen :

sng jer


23-08-2011, mashahazlan komen :

ooo..mudah je cara memasaknya. Insya Allah, saya akan cuba resepi ini. TQ


07-05-2012, EaaZira komen :

alamak..sos ikan mcm mn ek?dah cari tapi tak pernah jumpa...huhuhuh...


08-08-2012, qurratu.asyqen komen :

perh...raser mcm nk try wat smuee...mmg terbaik lah lauk pauk kat cni...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd