Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi buah rotan

 Submitted By On 19 July, 2011
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

selama ini buat, tp x prnah elok hasilnya. samada keras @ x garing bhagian dlm. tp, Alhamdulillah, kali ni mnjadi & hasilnya memuaskan hati. terima kasih x terhingga & jazakillahukhairankathiiran kpd SYIMMA yg sudi berkongsi respi kpd kita semua. mari kita doakan semoga syimma sentiasa beroleh kebahagiaan di dunia & akhirat. Ameen.

Ingredients
  • 3 biji telur grade B
  • 4 sudu makan gula halus(gula pasir yg dikisar)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air kapur sireh
  • +- 200g tepung pulut
  • bijan secukukupnya utk salut
  • minyak utk menggoreng terendam.
Instructions
  1. kacau telur & gula dgn hand whisk hingga berbuih & gula larut. masukkan garam & air kapur, kacau rata.

  2. masukkan tepung pulut sikit2 smbil diuli hingga mnjadi satu doh yg boleh dibentuk. masukkan doh dlm bekas bertutup @ bungkus dlm plastik spaya doh tak kering.

  3. bilas bijan dgn air lalu seringkn/toskan. ini tips spaya bijan tak trtanggal semasa digoreng. taburkan bijan dalam dulang. ambl secubit doh(secubit jer tau..) , bulat2 kan kecik2. sebesar telur cicak saja yer.(bila dh msk jd sbesar hujung ibu jari).. jgn lebih besar dri itu.sbb akk dh try, gentel sebesar biji buah mata kucing, kejadiannya bila dah msk sebesar buah mata kucing yg blom dikupas kulitnya.

    DSC00830.jpg
  4. lpastu golek2kan biji2 buah rotan dengan bijan2. bila dh habis semua digentel, bleh la digoreng dgn api sederhana/perlahan saja supaya msk hingga kedlm nya yer.. P/s;ni perbandingn antara buah rotan yg dah msk ngn buah mata kucing. jenuh lah nk menunggu msk nyer.. sbb kalau guna api kuat dlmnya still lembut. sbb tu kne gentel cenonet2..hehe..

    DSC00837.jpg
  5. senang kan..

    DSC00842.jpg
  6. p/s; tips supaya bijan x tertanggal semasa digoreng-bila semua biji2 buah rotan dah siap digentel & disalut bijan, semasa ia di dlm dulang, basahkn tangan yg bersih, lalu dikisar2 kan di atas buah rotan tu.(tekan sikit kuih tu sambil dipusing2kan sprti kita meratakan sesuatu) lps tu bleh lah digoreng..

Tags 
Who has tried this? See their cooking reportSee All
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All