Google+

oleh: kakbesah buah rotan

Dsc00852

selama ini buat, tp x prnah elok hasilnya. samada keras @ x garing bhagian dlm. tp, Alhamdulillah, kali ni mnjadi & hasilnya memuaskan hati. terima kasih x terhingga & jazakillahukhairankathiiran kpd SYIMMA yg sudi berkongsi respi kpd kita semua. mari kita doakan semoga syimma sentiasa beroleh kebahagiaan di dunia & akhirat. Ameen.


Created on : 19-07-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( 1 tupperware 2.6 liter )

  • 3 biji telur grade B
  • 4 sudu makan gula halus(gula pasir yg dikisar)
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air kapur sireh
  • +- 200g tepung pulut
  • bijan secukukupnya utk salut
  • minyak utk menggoreng terendam.

Cara-cara

  1. kacau telur & gula dgn hand whisk hingga berbuih & gula larut. masukkan garam & air kapur, kacau rata.
  2. masukkan tepung pulut sikit2 smbil diuli hingga mnjadi satu doh yg boleh dibentuk. masukkan doh dlm bekas bertutup @ bungkus dlm plastik spaya doh tak kering.
  3. Dsc00830
    bilas bijan dgn air lalu seringkn/toskan. ini tips spaya bijan tak trtanggal semasa digoreng. taburkan bijan dalam dulang. ambl secubit doh(secubit jer tau..) , bulat2 kan kecik2. sebesar telur cicak saja yer.(bila dh msk jd sbesar hujung ibu jari).. jgn lebih besar dri itu.sbb akk dh try, gentel sebesar biji buah mata kucing, kejadiannya bila dah msk sebesar buah mata kucing yg blom dikupas kulitnya.
  4. Dsc00837
    lpastu golek2kan biji2 buah rotan dengan bijan2. bila dh habis semua digentel, bleh la digoreng dgn api sederhana/perlahan saja supaya msk hingga kedlm nya yer.. P/s;ni perbandingn antara buah rotan yg dah msk ngn buah mata kucing. jenuh lah nk menunggu msk nyer.. sbb kalau guna api kuat dlmnya still lembut. sbb tu kne gentel cenonet2..hehe..
  5. Dsc00842
    senang kan..
  6. p/s; tips supaya bijan x tertanggal semasa digoreng-bila semua biji2 buah rotan dah siap digentel & disalut bijan, semasa ia di dlm dulang, basahkn tangan yg bersih, lalu dikisar2 kan di atas buah rotan tu.(tekan sikit kuih tu sambil dipusing2kan sprti kita meratakan sesuatu) lps tu bleh lah digoreng..

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (13)

P1040314
23-07-2011
slm kak,aduh kak ngantok ucu dibuatnyee.wat ngan ank2.ada yg kecik ada yg bso.mmg la kak yg kecik tu rngop,tq tok kb dn sima yg sudi kongsi gelap rspi ni...
Laporan oleh: Mariani(KT)

slm ucu.. x kisahla..beso kecik pun.. org pun ada berbagai2, ada tinggi, ada rendah,ada beso ada kecik.. hehe.. tp, kn akk dh pesan buat kcik2 sbb ia akn mengembang..hehe.. tq ucu sbb rajin..

Dsc07768
24-07-2011
salam kak besah,teruja sgt nk wat ne lh hasilnyer..x brapa cantik togel jer hahaha..tapiii...sedappp!! tau...mungkin adunan zila keras sket kot..apapon mekasih atas resepi ne tq ya ..kena cuba lagi..
Laporan oleh: k.zila66

salam k.zila, kalau x nak bijan tu tertanggal, lepas h siap gentek n salut bijan, basahkn tangan & kisar buah rotan rata2 dlm dulang. x pe jgn ptus asa yer, cuba lg utk dptkn hasil yg lbih baik..

Dsc07762
24-07-2011
ne seblum goreng hehe...dh wat dua ari lps tapi xpandai nk msukn gmbr tuu..kena tunggu anak..dh diajar xfaham2 lgi..tq
Laporan oleh: k.zila66

hehehe.. bkn k.zila sorang yg x pndai msukkan gmbr tau.. kakbesah tau upload gambr, tp nk transfer gmbar dr henset ke computer x pandai.. hihihi(opps pcah tmbelang..)

Dsc00566
21-08-2011
Kak Besah, memg kena bukak api sekeciknya tuk masakkan dalamnya, 1st time goreng lembik pastu goreng semula...he...sedapla...bangga dapt wat buah rotan ni, hubby pun kata sedap...TQ share resipi ya...
Laporan oleh: misspid

misspid, Alhmdulillah mnjadi buah rotan tu. awk memang layak brbangga,coz mmbuat kuih ni memang mncabar sgt..x semudah mengunyahnye. lpsni kalo tengok org jual buah rotan dgn mahal.. dh x bleh komplen la yer coz dh tau rumit mmbuatnye..hehe.. tq misspid 4 trying..

Rotan
26-08-2011
dah siap..1st time goreng lemau skit...rupanya kena goreng garing2 baru rangup.tq ye kak for the recipe:)
Laporan oleh: r41494

r41494, tahniah krana brjaya mmbuat kuih buah rotan tu.. hmm, dh banyak pengalaman tu.. nextime mudahlah jika nk mmbuatnya lg.. tq krana mncuba r..

Image_691_
04-11-2011
jadi dh,tp kena grg ala2 kecoklatan br dia rggp...tp tgk kakbesah pnya buah rotan x coklat sgt....saye buat ade rase pht2 ckt...tp still sdp.ank ross br 3 thn mkn smpai semgkuk...tq empunye asal resepi & kakbesah.....
Laporan oleh: ross84

ross84, jika buah rotan ada rasa pahit2 tu mknanyer terlebih bubuh kapur sireh. hehe..sbenarnyer buahrotan akk berwarna kecoklatan juga.. yg nmpak cam cerah tu kamera trick jer..hehe.. anyway, tq 4 d laporan yer..

Img_2708
17-02-2012
puas juga la berperang dgn anak kecik sy yg 3thn...dia ingat umi dia nk ajak main playdough... ni aja la yg tggl, mkn dua beranak aja, anak2 yg lain blm blk sek... nmpknya kena buat lg ni. masa kecik2 selalu tolong arwah mak saudara buat ni,,tp x ada resipi... thanks kak besah u resipi ni..
Laporan oleh: ctzai

hihihictzai, pe slhnyer dh besar2 ni men playdough ..syok tu.. akk pn slalu main2 ngn bdk2 smbil uli-uli, mana yg besar skit blh tlong, yg kecik, bg dia sejemput biar dia gentel ikut suka,(tp, yg tu xbleh pkai la..huhu..) hm, ctzai ni memang rajin thp maximum lah, sentesa memasak utk fmly trsayang.. mithali btol.Alhamdulillah. a.. tinggal segitu jer? hehe..x patut.. nextaim, awak kne buat sambil berpuasa(x kira la sunat @ ganti), so x lah luak..ekeekee.. xpe, blh buat lg..ctzai kn rajin! tq ct 4 d'report..

080420122414
09-04-2012
Petang semalam saya buat. Mmm...sedap! tapi penat la menggentel tepung, kena gentel kecik2 pulak tu. Lepas tu masa menggoreng pulak, lamanya...sambil goreng, sambil makan. Tu dapat 1/2 bekas aje. Walau apa pun, terima kasih atas resepi ni.
Laporan oleh: ibu ammar

kepenatan yer..ksiaan.. tu lah, buat kuih ni memang camtu, sbb tu la org jual mahal.. RM2 dpt seciput jer.. rupanya sbb susah mmbuatnyer..hehe.. terimakasih ibu ammar, krana rajin menerai...

Dsc01798
06-08-2012
salam KB, mekasih utk cepi nie dn jgk pd syimma yg sudi berkongsi cepi.. pst3..tk leh ckp byk2 ada kje ni curi2 msuk,rindu kt myr hihihi..
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, wah!! dh banyak jenis kuih raya nmpknye... akk gak yg blom ape2 lg.. ngh bz nyanyi sambil goyang kaki (mesin singer jaman dulu, kes x pndai guna letrik punye..huhu) tq zila utk lpurannye..

Foto1312e001
14-08-2012
assalamualaikum kak b.. xcba xtau..bla dh cba xsbr nk bg tau kak b, fist grg b.rotan nor pn jd xmsk kat dlm tp rgupp kat luar.. xpuas hti cll tnya mak.. mak kta api mmg kna kcil n grg btol2 gring.. so smbung grg inilah hsilnya, alhamdulillah mjadi gbu rgup gitu.. ank2 nor dok ulang mkn smbil grg jd tgal ni je dpt la 2 tpwere tau fu fa.. erm2 kna bt lg kak.. apa pn trma ksh kak n syima.. n slmt hr rya mf zhr btin, esk nor btolak doakn smga nor n klg slmt smpi ke kpg ye kak..
Laporan oleh: Norriyah

alaikumussalam nor, akhirnya mnjadi jgbuah

Dsc01831
13-11-2012
salam kak besah,hrp2 dh sht hendak nya amiin...cian kt anak2 n suami tu...he2..wat ni masa raya haji ari tu huhu..baru ni dpt antor report kt cikguu.. ;D tq2..
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, Alhamdulillah n trima kaseh mndoakn akk. hai,memang rajin btol lah zila nih, tntu hb n ank2 syang sgt coz sntesa dpt mnikmati juadah dr air tangn zila. tq utk lpurnnye yer..

Dsc00318
27-01-2013
buah rotan ku..tq ...akak
Laporan oleh: jun75

canteek buah rotan mu..tq 4 d repot jun...

Dsc05297
23-07-2013
Assalam KB, buat utk raya...slmt berpuasa ya ( nk berceloteh pun masa x mengizinkn rindu ngn kb) slmt hari raya ma'af zahir batin :)
Laporan oleh: k.zila66

Assalam & slm rindu Zila, fuyyoo..dh buat kuih raya.. kalo sehari 2 jnis, sbulan mau 60 jnis tu! pnuh meja.. barula btol2 raya! kalo dh siap rmh zila, meh sni tlong kb plak..hehe.. tq zila utk lpurannye. akk ntah bila la...ngh bz jhit bju mlayu ank2 ni..huhu


Komen (66)

19-07-2011, syimma komen :

~ alhamdulilah ... syukur mnjadi resipi nye ye kakbesah ... mOga2 rakan2 yg laen sama2 dpt berkOngsi resipi ini ... mudah2an kte smua mndapat keberkatan dari NYA ... AMINN


19-07-2011, DatinLulu komen :

assalamualikum.. trimakasih syimma & akak utk respinya :)


19-07-2011, k.zila66 komen :

Amin..amin..mekasih wat syimma dn jgk kak besah atas resepi nee moga Allah jua yg dpt membalas nyer AMINN...pstt...msuk list dulu ya hehee tq^_^


19-07-2011, Julia84 komen :

Nk kene try ni..mudah jer nampak..hrp2 mnjadi


19-07-2011, Mummy7857 komen :

salam kak Besah..masa goreng tu tak meletop ke?? pernah gak buat, tp dh macam perang jepun kat dapur..terus takut nk buat lagi.....


19-07-2011, kakbesah komen :

shimma, akk bersyukur akhirnya ada yg sudi bg respi buah rotanni. akk prnah mkn di rmh sorang saudara lalu minta rspi, tp mcm kberatan nk bg.. mcm2 kiasannya, so, akk yg sedo dri ni, xnk lah pujuk2 lg.. btol kata org2 alim, kalo kita x lokek mmberi, org akn murah hati kpd kita.. Alhamdulillah..hehe..


19-07-2011, kakbesah komen :

w'salam Z, k.zila66 & Julia84.. sudi2 kan lah mncuba yer.. memang berbaloi, sbb ia mengembang lebih dari sekali ganda..


19-07-2011, kakbesah komen :

salam Mummy7857, Alhamdulillah..skit pun x meletop..& bijan pon x tertanggal. dkt pic tu bijan nmpak jarang2 coz buah rotan tu mengembang..


19-07-2011, kakbesah komen :

RALAT; td akk tpg pulut taip 400g, actually 200 g saja yer. akk dh edit smula. sbb akk tpung pulut bungkusan biasa tu beratnya 500g. akk timbang jap tadi bakinya tinggal 300g. so dh guna 200 la yek.. rumbe sorry guys..hehe..


19-07-2011, quinnie komen :

yayyyy kakbesah dah cuba buat....akak... patut la dia tak taruk air..pukul kembang telor tu memang dia pakai air dari telor tu je la....baru la saya nampak logiknya...hahahhah....bersemangat saya nak buat lepas tengok akak buat menjadi...thanks kat syimma jugak....tapi kalau dapat makan yg kak besah buat lagi best rasanya...hahahah...nak kena beli bijan nih...bijan dah habis duk asyik buat kuih bom ja...hahahahha


19-07-2011, syimma komen :

~ terima kasih pd smua ... serOnOk bile resipi yg d beri dan d cuba telah berjaya d buat ... syukur alhamdulilah ... terima kasih pd kakbesah yg telah mcuba resipi ini dan berkOngsi d laman ini ..


19-07-2011, quinnie komen :

lupa lak nak tulis ni tadi....saya suka petikan kata2 akak ni...'btol kata org2 alim, kalo kita x lokek mmberi, org akn murah hati kpd kita.. Alhamdulillah..hehe.. '....saya pun alami perkara yg sama..lagi bertambah ilmu bila kita kongsikan ilmu yg kita ada...:)


19-07-2011, nor3246 komen :

Setuju dgn kak besah ilmu yg dikongsi akan menjadi pahala yg berterusan seperti air yg mengalir..selagi ada yg menafaatkan selagi itulah pahala akan berterusan dapat sampai kiamat


19-07-2011, kakbesah komen :

quinnie, kuih bom yer.. aduss tringin la plaK.. dh lme x buat ni..huhu.. btol tu quinnie & syimma, bila kita mmberi, hati rasa bahagia & seronok. mana x nya.. org yg menerima tntu bersyukur & berdoa utk kita.. x mungkin mereka mengutuk @ memaki kita kan..hehe..


19-07-2011, kakbesah komen :

nor3246, btol tu.. yelah, kalo nk bersedekah harta benda mungkin x semampu mana.. jd, sedikit ilmu & pengalaman yg ada ni diharap dpt mmberi manfaat kpd org lain..


19-07-2011, darth vader komen :

org tua xboleh makan haeh,,,,heheheh,,yg pakai gigi duplicate pun dilarang makam,,hehehehe


19-07-2011, purplerossa komen :

yaaa..itudiaa..hasil buah rotan yang memberangsangkan.. pecubaan kakbesah menjadik..syabashh..mekasih syimma untuk resipinya dan akk kerana menerai dengan jayanya..akk,ada cikiiet munya sowalan..klu tak keberatan la ek..200gm agak2 bape cups?rumbe nandrii aa


19-07-2011, izzann komen :

nak tanya..air kapur tu..yg org selalu mkn ngan sireh tu ke? sory kalau salah..


19-07-2011, darth vader komen :

dlm satu juta cup,,,,hehehhehe yg xsekolah ni plak,,,,,yea la,,,kapur nenek makan,,,rm0.70cen ajer,,,


19-07-2011, syimma komen :

~ izzan ... ye air kapur yg org slalu mkn dgn sireh ...


19-07-2011, kakbesah komen :

rossa, tepung pulut tu +- 2 cawan rata. setelah cawan dihentakkan sikit. (jgn hentak kuat sgt.. nnti pecah, dh x cukup set..hehe.. >>>tq syimma, dah jawapkan soalan izzann..


19-07-2011, kh267tm komen :

salam kakbesah..kerana syimma memberi dgn ikhlas sbb tu menjadi bila kakbesah cuba...tq syimma..yg tanya pasal kuih ni si Q kan kakbesah ?..klau dia tk buat kuih ni..rotankan dia dgn buah rotan ni kakbesah..hehe (akak gurau je Q)..akak pun suka gak mkn kuih ni..rangup, lemak2 manis gitu..sedap!!..tq kakbesah kerana raaajin sgt..segala penat lelah kakbesah akan dibalas dgn balasan yg baik amiiin... :)


19-07-2011, purplerossa komen :

kihkih...k.k..tak hentak kuat2..sy lupe nak tnye tadi..takpe ke klu tak letak kapo?sory kak..bnyk lak soklan sy..sy tau akk takpenah jemu menjawab kan? >>huggss<< tq tq


19-07-2011, kakbesah komen :

salam kaklong, setuju sangat ngn pndapat kaklong tu, kalo yg mmberinya ikhlas, hasilnyer insyaallah mnjadi & sedap.. mklumlah ada keberkatannya di situ.. (Amiiin..mudah2an ya kaklong..)


19-07-2011, kakbesah komen :

rossa, mengikut kata syimma, ok jer kalo x bubuh kapur.(dlm komennye dkt ' biskut bijan moden).. tp nk mengkompemkannya.. eloklah kita tanya syimma skali lagi.. silakan syimma...


19-07-2011, Isyah komen :

kalau di singapura, kueh ini dipanggil CIPUTAN ^_^


19-07-2011, Isyah komen :

Di Indonesia pula dipanggil KECIPUT ^_^


19-07-2011, quinnie komen :

hahahhaha...kaklong...saya tengah berkira2 nak buat kuih ni sebelum raya...iyer la...saya yg beria2 tanya tapi tak buat2 lagi..hahahahha...


19-07-2011, quinnie komen :

kakbesah..saya nak tanya skit pasal perut lembu...hehehe...akak pernah masak tak sup lepas tu taruk perut ni...cousin saya nak makan la plak...saya dah rebus perutnya tapi berbau la kak...cam ne ye nak hilangkan...saya rebus cam tu je...dia biasanya org buat sup asing2 ye...kiranya sup buat lain lepas tu nak makan baru tabur perut yg dihiris....


19-07-2011, kakbesah komen :

Isyah.., hmm..ciputan di S'pore, keciput di Indonesia ya.. menarik tu! di malaysia pula seciput ertinya sangat sedikit..hehe..


19-07-2011, kakbesah komen :

quinnie, yg diasing2 tu org jual di pasar mlm. coz dia jual berbagai jenis mee/bihun sup. ada mee sup tulang, sup daging, sup lidah, sup perut/babat dll. buat seperiuk kuah sup, org order baru masukkan bahan2 td. kalo kita nk mkn sndiri, campur jer smua. tp, kalo sup perut, jgn lah perut sje, campur gak ngn daging skit spaya x bau perut sgt. biasanya, perut yg dh putih bersih tu mana ada bau lg.. tp, uniknya perut lembu tu memang pd baunya.. walau dh dicuci bersih & direbus pun still ada skit2.. mcm kita mkn daging kambing & ikn darat, bau skit2 msti mau ada, kalo x, xbest la hehe..(itu ank akk yg ckp) quinnie, nk kurangkn bau, kena lebihkn rempahan sup. xbleh juz guna rempah bunjut. kena tumbuk rempahan2 n ditambah serai & lengkuas titik. halia,bwangmerah,putih,ditumbuk.ditambah ladahitam & biji buah pala tumbuk.. insyaallah, sedap n x brbau..


19-07-2011, quinnie komen :

oh ye ke kak..saya dah rebus tadi...tapi rebus kosong je la...bau dia adeehhh...takut nak masukkan dalam sup sebab tengok org jual tu pun dia cam asing....hmmmm...esok saya cuba lebihkan rempah....ingat nak rebus lagi dgn letak serai ke apa nak bagi hilang lagi bau dia...hehehhe...cam kuat sgt lak bau dia tadi...takut derang ni tak lalu makan pulak...saya suka makan sup perut ni..masa belajar dulu selalu beli...sedapnya...terima kasih kak sebab balas pertanyaan saya ni...dah tergempar cam ni tak dek tempat nak tanya...nasib la ada akak...hehehheh


20-07-2011, syimma komen :

~ assalammualaikum ... pd rOssa yg bertanya pasal air kapOr tuh ... terpulang nk gne atau tidak ... akak xda plak gne ... tp ikOt pd resipi asal nye mmg ada bahan nie .. akak pn ada gak derhaka sket ... hehehe ... ase nye fungsi air kapOr tuh bagi merangup kn kuih buah rOtan nie ... x gitu kakbesah ..


20-07-2011, Umma82 komen :

Salam kak besah ;)) neh nk tnye skit la...yg tang gula tu,sukat dulu baru blend ke atau blend dlu bru sukat?klu guna trus gula castor yg dh siap bli kt kdai tu bley?hehe...sorry ye btanye...


20-07-2011, kakbesah komen :

quinnie.. t/kasih kembali. >>>rossa & syimma, akk buat haritu bubuh air kapur, sbb tu la rangup kot.. mcm kita buat batter rempeyek, kne bubuh gak. tp, kalo syimma prnah buat dgn x bubuh kapur tp still rangup, berita baik lah tu, maknanya bleh la buat kedua2 cara kan..


20-07-2011, kakbesah komen :

salam Umma82, akk blend dulu baru sukat. kalo nk guna gula pasir @ gula castor pun boleh, cuma bila guna gula kisar tu, ia akn cepat larut bila dipukul bersama telur. cepat kembang & berbuih gitu.. hehe..


20-07-2011, jaydell komen :

salam...mmg dah lama tak wat sejak mad dah tak de,,,,,ada masa nanti nak wat juga la....tk 4 d resepi


20-07-2011, kh267tm komen :

untung sapa dpt Q ni..pandai dan rajin masak ..klau akak ada adik bujang..nk akak pinang si Q ni...hehe.. :)


20-07-2011, kakbesah komen :

salam jaydell.. silalah cuba yer.. buat sndiri memang berbaloi.. apatah lg bila ia mmbangkitkn nostalgia.. sambil menggentel, bila teringat mak sambil2lah baca Fatihah @ berzikir, niatkn sedekah utk arwah mak.. bertambah berkat kuih kita..insyaallah..


20-07-2011, kakbesah komen :

kaklong.. btol!..btol!..btol!.. tu la.. akk pun ank bujang sme blajar lg..huhu..


20-07-2011, kak aii komen :

salam kak besah..kak knpa buah rotan sy bila dh siap goreng dia jd kecut plk...uwaaa..frustnya nk mkn mlm ni smbl tngk tv..sy gentel2 sbesar tlur cicak tp yg gred A(bsr skt).knpa agknya ekk..tq..


20-07-2011, purplerossa komen :

ok,time kaseh atas xplenation kak syimma & kakbesah tu..buah rotan ni dibeli sokmo..takpnah wat sendiri..insyaAllah akan dicube.dah ade tips2 yang mantaps..


20-07-2011, kakbesah komen :

salam kak aii, aduss camne bleh jd camtu yer.. akk pun mati akal memikirnya.. kak aii psti, x tersilap tpung lain ya. sbb xprnah plk alami situasi mcm tu, wlaupun akk blom dpt rspi ni, ia juz keras @ lembut di dlm. cuba try check yer.. hm, lg 1, masa menggoreng, api kuat sgt tak.. cuba2 check balik k.. mne lah tau kn..


20-07-2011, kakbesah komen :

rossa, kalu nk try, buat skit dulu.. test tengok camne hasilnya yer.. akk nk buat perbandingan, coz akk risau gak jika ada yg x mnjadik..


21-07-2011, Isyah komen :

kak besah...mungkin itu mmg makna sebenarnya iaitu sedikit ...sbb itu dipanggil keciput atau ciputan di indonesia & s'pura...sewaktu digentel doh itu kena sedikit je sbb nnt membesar bila digoreng...^_^


21-07-2011, kakbesah komen :

Isyah.. memang lojik tu.. kita kan serumpun.. hehe..


21-07-2011, seriana komen :

Salam, malam td baru menggentel b.rotan ni buat 1/2 adunan je jenuh nak mengabiskan sbb kena gentel cenonet2 je. mmg bestlah bila dah msk mulut x blh berenti. t.kasih kak gan syimma


21-07-2011, kakbesah komen :

Salam seriana.. Alhamdulillah menjadik yer buah rotan tu.. legaaa rasa nya.. t.kasih sbb mncuba yer..


21-07-2011, mim71 komen :

Last buat buah rotan ni 23 tahun lepas tolong kakak buat kuih taye, mmg jenuh nak menggetelnyer.. Tp hasilnyer sungguh lumayan. Rasenyer nak kembalikan la nostalgia tu tahun ni..


14-08-2011, hawa70 komen :

saya buek tapi dalam eh lomou.... dah tu liat pulak... duo kali tak jadi buah rotan godang amek... bosa tolo puyuh...agak eh kono sumpah...


14-08-2011, kakbesah komen :

hawa70, buah rotan tu kena gentel kecik2 sgt, sbesar tlor cicak, nnti bila dh digoreng jd sbesar ibu jari. goreng dgn api kecil sj, kalo api besar dlmnya x masak n x rangup.. maaf ya, sbb x mnjadi..


14-08-2011, Hanizam komen :

salam kak besah, saya pernah cuba resepi buah rotan, tp macamana nak bg rangup, didlm nya lembik aje..tolong advise rahsia kerangupannye.. tq..


26-08-2011, r41494 komen :

kak besah, sya tlg jwbkan yek...hanizam:saya ikut je resepi , mmg compom rangup jdnye, tapi nak kena goreng betul2, lama skit dgn api kecik sbb mula2 saya goreng tak cukup garing jadi diluar rangup dalam mcm lemau skit...tapi boleh adjust goreng semula utk rangupkan.


12-09-2011, kakbesah komen :

salam Hanizam, btol kata r41494 tu.. ikutlah nasihat murninya.. insyaallah jadi. >>>kpd r41494, terimakasih tolong jawapkn, akk banyak trlepas pandang komen & lapuran dek kesibukan di bln ramadhan & awal syawal..


16-09-2011, azirahmira komen :

kakbesah, saya buat hari tu tak rangup lah.. nape agknya yer... teringin sangat nak buat kuih ni..sebab suka makan..heeee


29-09-2011, kakbesah komen :

azirahmira, kuih ni kena gentel kecik2 & goreng dgn api perlahan, baru jd ranggup. cuba azira baca komen rakan2 diatas & jadikan mengalaman mereka sbagai panduan yer.. di sini kan ruangan belajar & mengajar..hehe..


29-09-2011, abeza624 komen :

salam...k.besah...saya dah buat buah rotan ni jadi memang jadi ranggup.....tapi mengape buah rotan saya ni serap minyak...bila makan buah rotan tu terasa keluar minyak yg banyak x macam yg d jual d kadai tuuuu....agaknya salah saya d mana tu....huhu.....


25-10-2011, dani haziq komen :

teme ksh nanti sy cuba k..


01-11-2011, kakbesah komen :

salam abeeza624, alamak.. akk pun x taulah sebabmusababnye.. tp, atas pngalaman akk la, bila kita terlebih biar/simpan sesuatu adunan tu, memang akn akibatkn ia serap minyak bila digoreng. wallahuaklam..


01-11-2011, kakbesah komen :

dani haziq, kalau nk cuba , buat skit dulu yer, kalau dh kompem mnjadi.. baru bleh buat banyak..


18-02-2012, Zieys Abady komen :

Bleh letak kacang tanah tak kat dlm buah rotan tu?Mksudny,lbh kurang kcng tanah tu inti nya lah. ;)


29-02-2012, kakbesah komen :

Zieys Abady, hmm, akk x dpt nk komen coz x prnah buat camtu. tp, bg pndapat akk lah, kacang tanah tu besar gak, kalo nk balut ngn doh tepung pulut tu... memang mencabar.. apakata Zieys try buat experiment..bleh share report gdn kengkawan..


29-02-2012, Zieys Abady komen :

Stakat ne tk brani nak cuba g.Dlu prnah buat,tudung periuk jdi UF0...Nanti2 nk try resepi akak ne plak...Btw tq sgt2 ya kak


16-08-2012, kakbesah komen :

Salam Norriyah, aduss maaf ye, blom abis taip dh tersent, sbb guna tablet android, ank baru belikan...hee. susah gak la nk guna, asyek lari2 je, key board plak halimunan, utk jari2 yg dh x runcing ni memang mncabar..heheh. rasanya lebi senang buat buah rotan lg dri guna tablet nih..hikhik. tahniah nor.. coz dpt mnyiapkn buah rotan yg sangat mncabar tu.. akk ucpkn slamat hari raya, maaf andai terlanjur kata, mklumla akk ni kuat berjenaka, salah silap x disengaja! akk doakan moga2 nor & keluarga selamat dlm prjalanan pergi & balik.Amiin..


23-08-2013, Khairun Hanisah komen :

Salam 'alaik.k.besah,kalau tak letak air kapur boleh tak?hidup di perantauan mana nak cari air kapurnyaaa hehe


24-08-2013, kakbesah komen :

Alaikumussalam Khairun Hanisah, insyaAllah boleh. tp kne gentel kecik2 sgt yer spaya elok masak hingga ke dlm. akk buat lg utk raya kali ni. Alhamdulillah, sngat muai. gentel besar telo cicak saiz s, bila masak jd sebesar buah mata kucing. goreng dgn api paling kecik. insyaAllah jd. sebungkus tpung pulut dpt 1 tin biskut assorted tu. ops, tp akk bubuh kapur la...hehe


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd