Google+

oleh: LynnSham Bingka Pisang

Myr1

Hidangan untuk minum petang yang mudah disediakan, resipi Pn Rubiah Suparman..


Created on : 12-07-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi LynnSham




Bahan-bahan ( 4 keping (guna acuan bahulu kemboja) )

  • 10 biji pisang
  • 2½ cawan santan
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula
  • Sedikit garam

Cara-cara

  1. Lecek 5 biji pisang. Masukkan santan, tepung, gula dan garam, gaul sebati.
  2. Potong/hiris baki 5 biji pisang tadi. Masukkan ke dalam adunan, gaul rata.
  3. Tuang ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak dan bakar hingga masak (ikut kesesuaian oven sendiri).
  4. Jika nak bakar dalam acuan bahulu kemboja, panaskan acuan yang telah disapu sedikit minyak di atas api kecil. Tuang adunan hampir memenuhi acuan, tutup dengan tudung periuk/foil.
  5. Bakar selama lebih kurang 15-20 minit di atas api kecil. Kemudian, masukkan acuan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan bakar pula dengan api atas selama lebih kurang 15-20 minit (saya bakar dengan suhu 210˚C).
  6. Myr2
    Ini gambar kuih yang telah dipotong.. tekstur kuih lembut dan sedap..

Tag

kuih-muih

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (6)

Dsc00824
13-07-2011
salam lynnSham, berkali2 baca rspi, btolke xguna telo.. sah! trus akk tertarik nk buat utk minum ptg smlm. Alhamdulillah..menjadi & sedap. lembut & manis sedang2 saja.. bila mkn, tergigit pisang potong tu.. memang best. paling best pisang potong yg 'mengerak' di bhagian tepi.. hb senyum smpai ke telinga..hehe.. jazakillahukhairan lynn utk respi ni!
Laporan oleh: kakbesah

Salam Kak esah..

Bingkapis
14-07-2011
penuh semangat nak hantar laporan masakan lepas tengok kakbesah dah buat kuih ni....kekekek...memang sedap bingka ni bila dia berkerak2..rasa cam cekodok pisang pun ada...thanks lynn atas resepinya..:)
Laporan oleh: quinnie

quinnie, alhamdulillah menepati citarasa.. kerak tu yang tambah wangi.. *sama-sama..

Imga0284
21-07-2011
salam.. Lynn, prtama kali sy rasa bingka pisang yg lmbut & sedappp mnggunakn tpg beras, tlebih lmbut la pula.. sbb letak lebih pisang, lain kali bleh buat lgi.. trimakasih buat Lynn & puan Ruby d atas prkongsian respi ni, suka-sukaaa ;)...
Laporan oleh: DatinLulu

Salam KZ.. dah buat pun ya.. nampak mengancam betul bingka KZ tu.. saya pulak jadi terliur.. *sama-sama..

Bingka_pisang
03-08-2011
Saya buat lagi semalam.. ni hasilnya..
Laporan oleh: LynnSham
20131216_223857
18-12-2013
salam lynn..akak buat utk minom ptg smlm, kbtuln ada tamu, semua suka, mekaseh dh share rcp... :)
Laporan oleh: kak fida

Wa'alaikumusalam Kak Fida.. alhamdulillah semua suka bingka ni.. terima kasih sudi cuba resipi ni..

Photo-0130
26-02-2014
Thank u Lynn simple tapi sedap pertama kali jumpa rsp bingka guna t.beras takde telur tapi lembut juga,dah potong2 dah nak habis makan baru teringat belum ambil gambarnya.
Laporan oleh: Razzizz

Alhamdulillah menepati citarasa.. terima kasih kembali sudi mencuba..


Komen (16)

12-07-2011, DatinLulu komen :

salam.. Lynn, sy blum prnah lgi mkn bingka pisang mnggunakn tepung beras.. ada kelainan, trimakasih utk respinya :)


12-07-2011, LynnSham komen :

Salam KZ.. cubalah resipi ni.. mudah dan insya'Allah sedap.. *sama-sama.. :)


12-07-2011, quinnie komen :

lynn saya pun suka resepi rubiah suparman ni...kuih dia memang sedap2....tq sebab kongsi resepinya kat sini...


13-07-2011, yongnani komen :

oooo...seng je nak buatnye...mcm buat lepat pisang gakk...tp kite bakar ye....menarik ni....


13-07-2011, LynnSham komen :

Kak Besah:- tak habis tulis saya dah terhantar balasan.. adeiiiiiiii.. apa-apa pun, alhamdulillah Kak Besah dan hb suka bingka ni.. saya berkenan resipi ni bila tengok gambarnya di buku resipi.. nak buat pulak mudah.. tu yang terus cuba.. quinnie:- betul tu.. dan saya paling suka kalau mudah nak buat.. he.. he.. he.. yongnani:- betul tu.. cubalah..


13-07-2011, Emma Said komen :

pakai pisang apa yer???


13-07-2011, quinnie komen :

ish kak besah dah buat ni tak bleh jadik nih...saya baru ingat nak buat malam nih...adeehhh dah terasa rasa kesedapannya...huk huk huk


15-07-2011, zsrina komen :

wah resepi eggless...sy sukakannya mesti cuba...tq tq tq


19-07-2011, LynnSham komen :

Emma, saya guna pisang berangan.. pisang yang buat cekodok pun boleh.. ps: maaf, lambat jawab pertanyaan..


19-07-2011, LynnSham komen :

quinnie, memang sedap kan.. hb saya pun suka bingka ni..


19-07-2011, LynnSham komen :

zsrina, cubalah.. sesuai untuk penggemar pisang.. sama-sama..


20-07-2011, purplerossa komen :

As salam LynnSham,sy nak try wat bingka ni..senang sgt nampaknye.memandangkan saiz pisang bebeza2 kan,sy nak tau agak2 bpe cup pisang lecek nak gune untuk respi ni ek? (takut bingka jadi terkeras atau terlembik..first time nak wat bingka.. ;) )


28-07-2011, LynnSham komen :

purplerossa, maaf sebab tak perasan ada komen.. btw, memang senang buat bingka ni.. saya buat guna pisang berangan.. 5 biji pisang lecek tu anggaran 1-1¼ cawan.. jika saya hujung minggu ni, saya akan sukat betul-betul..


03-08-2011, LynnSham komen :

purplerossa, waktu buat semalam, saya guna pisang 'Cavendish Matahari'.. untuk 1 adunan, saya lecek 4 biji (anggaran 1¾ cawan pisang lecek @ 415 gm).. saya rasa kalau kurang sikit pun tak apa.. untuk pisang potong, saya guna 3 biji je sebab hanya ada 7 biji pisang je kat rumah.. saya tambah ½ penutup botol esen pisang Star brand, bingka lebih harum.. bingka ni memang lembut.. harap dapat membantu..


03-08-2011, purplerossa komen :

As salam LynnSham..sy dah wat bingka ni sebelum puasa nuun..(time sy tnye tu..).sy gune 1 cup pisang lecek(pisang delmonte) tapi kan,sy dah menderhake pd respi nih..uwaaa..sebab cuak tengok adunan tu cair kan,sy kurangkan santan dari 2 1/2 cwn jadik 2 cwn jek..akibatnye,bingka sy tak lemak sgt n tak brape lembut.rasa tu dah hampir dah.sokey nnti sy akn cuba lagi smpai bejaye..nti sy kasik laporan ek..thanx Lynn..


10-08-2011, LynnSham komen :

Wa'alaikumussalam purplerossa.. memang akan rasa cuak bila tengok adunannya tu.. tak pe, boleh cuba lagi.. *sama-sama..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd