Google+

oleh: aznina aziz daging masak hitam

P4031577

resepi emak.kegemaranku dan adik2 dulu,skrg dh jd kegemaran familyku.


Created on : 06-07-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi aznina aziz




Bahan-bahan ( 5-6 org. )

  • bahan2nya;15-20 bj cili kering
  • 2 bj bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 sudu besar jintan manis
  • kulit kayu manis dan bunga lawang secukupnya.
  • kicap manis secukupnya(saya guna kicap cap kipas udang)
  • minyak secukupnya
  • dan tentunya..daging.tp boleh gak ganti dgn ayam.ayam kena goreng dulu.
  • 3 bj kentang(hiris nipis dan goreng dulu)
  • tak lupa bhn perasa;asam,garam,gula dan ajinomoto.

Cara-cara

  1. hiris daging nipis2.
  2. masak daging(tanpa minyak) hingga kering airnya.masak dgn api sederhana,kalau tak nnt daging jd liat.
  3. bila dh kering,masukkan minyak secukupnya. masukkan jintan manis,kulit kayu manis dan bunga lawang. goreng sekejap
  4. kisar cili kering,bawang besar,bawang putih dan halia. masukkan ke dlm kuali daging.
  5. masukkan kicap secukupnya dan masak hingga pekat.
  6. masukkan hirisan kentang yg telah digoreng td. masukkan semua bhn perasa; garam,gula,asam keping dan ajinomoto
  7. rasa dan siap utk dihidang.

Tag

daging

Laporan Masakan Bergambar (1)

2014-01-08_20
10-01-2014
dinner 2 hari lps. sng nk msk. sy tmbh ketumbar sikit. mcm dendeng la tp x sama. tp mmg sdap. esoknya hubby bwk bekal g ofis. tq ya
Laporan oleh: moonbug


Komen (6)

07-07-2011, zuliha komen :

daging tu anggaran berape kilo


07-07-2011, kakbesah komen :

salam aznina aziz.. akk pun suka.. memang sedap sgt daging bila di msk camni.. x jemu dimkn.. best....


07-07-2011, aznina aziz komen :

alamak,lupa plak nk tulis berapa kilo kt situ,sori ye zuliha.daging tu dlm sekilo je.kalau x campur kentang blh letak lbh skt.


07-07-2011, aznina aziz komen :

wslm kak besah.ank2 saya mmg suka lauk ni.kalau masak kenala simpan utk mlm kt tmpt lain dulu kalu tidak licin...siap meratah lagi..


08-07-2011, ujieee komen :

boring btul laa ari2 asyik duk fikir nak msk lauk apa...klu tanya anak2 nak mkn apa...dia org xde lain ayam goreng jee..ini ari sy nak cuba msak resepi ni lak.


14-11-2011, suriseri komen :

Hai aznina aziz,hari ni kali kedua dah saya masak resepi ni..nampak cam simple tapi sebenarnya best sgt....siap bagi jiran sebelah lagi..thanks!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd