Google+

oleh: quinnie Asam pedas daging tetel

Tetel

resepi ni dari jiran saya...dia ni org melaka..memang suka sgt makan dgn gulai ni sekarang...kalau nak beli daging pun sekarang ni beli daging tetel je...heheheh


Created on : 05-07-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi quinnie




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1 kilo daging tetel - direbus dlm 2 jam utk empukkan daging
  • 1 bawang besar *
  • 5- 6 bawang putih*
  • 1 inci halia*
  • 1 sudu kecil lada hitam biji*
  • 1sudu besar ketumbar biji*
  • 1 sudu besar jintan kasar*
  • 1 sudu besar jintan halus*
  • 1inci lengkuas *
  • 2 buah keras*
  • 1 inci kunyit hidup* ( blend bahan*)
  • 1 sudu besar belacan **
  • 20-30 cili kering **- direbus dulu dan toskan ( blend bahan** hingga lumat...isi sedikit minyak masak utk hancurkan biji cili kering)
  • 8 batang serai - diketuk bagi hancur
  • 2 sudu besar asam jawa - dicampur dgn air
  • minyak tuk menumis, garam dan gula
  • 6 helai daun limau purut
  • 2 biji tomato - dibelah 6
  • 2 biji terung panjang/ bulat - dipotong jgn dibuang kulitnya
  • 1 sudu besar kerisik

Cara-cara

  1. tumis minyak sedikit....agak2 jgn byk sgt...nanti berminyak kuah dia...tumiskan bahan blend * hingga naik bau dan masukkan serai yg telah diketuk tadi...bila dah agak kering airnya tumisan tadi...baru masukkan bahan blend **....masak sampai pecah minyak....macam masak asam pedas biasa.....
  2. bila dah pecah minyak...masukkan daging tetel yg telah direbus tadi bersama2 air rebusan daging....sebelum masukkan daging buang dulu minyak2 yg dah beku kat permukaan air rebusan supaya tak berminyak sgt nanti kuahnye....masak sampai kuah didih dan masukkan air asam jawa.....tambah air kalau terasa kurang air.....masak lagi hingga daging betul2 dah lembut...kalau kurang air boleh tambah air lagi...
  3. bila dah empuk daging...masukkan kerisik, buah tomato dan terung. masak hingga terung tadi layu atau bertukar warna ....kemudian masukkan daun limau purut yg dicarik2...garam serta gula.....rasa kuahnya...kalau o.k boleh tutup api.......siap utk dihidangkan.
  4. ( nota: saya suka makan gulai ni dgn ikan masin goreng atau telor masin...memang ngam sgt rasanya....kalau nak makan dgn gulai pisang masak lemak pun sedap....)

Tag

daging

Laporan Masakan Bergambar (6)

Imga0518
07-07-2011
as salam.. Q, wlaupun x dapat daging tetel.. asam pedasmu ku buat gak, guna daging biasa.. ada la juga ckit2 lemak, sy biasa gak buat asam pedas daging.. bezanya x letak belacan & kerisik & guna srbuk kari daging+cili kering. Mmg sedappp la, kuahnya sy kasi pekat ckit.. trangkat, 10Q.. Q, utk respi yg mabelesss ni ;)...
Laporan oleh: DatinLulu

ooo biasa letak rempah kari ye...memang kuah dia kena pekat skit baru best....thanks z sebab sudi mencuba...:)

Dsc00994
12-10-2011
salam quinnie, dh lama buat tp baru blh anto repot. memang sedaplah, terasa rempahratusnyer. slalu mkn mskn abang je, kalini ikut rspi Q plak.. memang terangkat! jazakillah Q sharing rspi..
Laporan oleh: kakbesah

waalaikumsalam....kali ni makan masakan sendiri ye kak...terima kasih sebab mencuba..:)

Dsc08711
06-04-2012
salam quinnie,lbih kurang sama dgn resepi mak akk,tq ya berkongsi resepi..hanya ni yg sempat diambil yg lain pinish le he2...maceh2!!
Laporan oleh: k.zila66

hehehe..kak zila..saya dah lama betul tak masak gulai ni..sedapnya....:) terima kasih kak sudi cuba..

Dsc02535
14-12-2012
salam Q...lama tk dgr berita, hrp sht2 selalu... wat lagi...maceh ya :)
Laporan oleh: k.zila66
Sam_1584
11-11-2013
Memang sdp....first time makan Asam Pedas Daging....layannnn
Laporan oleh: madahnaz
Dsc01340
06-12-2013
menu ulangan hehee....
Laporan oleh: k.zila66


Komen (9)

06-07-2011, DatinLulu komen :

salam.. Q, ermmm.. pagi2 dh tayang asam pedas, perut pun dh brbunyi.. btul tu, kalo asam pedas sy pun suka mkn dgn ikn masin@telur masin(sama la selera kita) TQ utk respinya ;)...


06-07-2011, yongnani komen :

tq quinnie share resepi ni.... dulu ms blajo ade kwn org mlaka suke msk dgg asam pedas ni, errrmmm...mmg sedappp....


06-07-2011, whitesnake komen :

Dah buat smalam, tapi guna rempah kari daging je (nak cepat).Q... dlm bahan2 xde tulis kerisik... msa kecik2 dulu jiran org Melaka,guna kelapa bakar utk msk asam pedas... Mmg sdap!!


06-07-2011, quinnie komen :

oh tak perasan tak tulis kerisik...thanks whitesnake...saya dah edit...heheheh.. yer la z...bila makan ngan ikan masin memang lagi berselera menambah nasi...hahahha nani...dia kalau org melaka yg masakkan memang lagi best rasanya...hehehhe


07-07-2011, kakbesah komen :

peberet akk ni quinnie.. abang akk slalu buat bila kenduri rmh adik bradik yg ada sembelih lembu.. pehh.. mkn x hingat dunia.. ada plak ikan masin tumis pedas.. Ya Allah...nikmatnyer...


08-07-2011, quinnie komen :

kak besah...saya baru je belajar makan daging tetel nih...org lain dah lama dah kenal...hehehheh...kalau dpt daging fresh memang lagi best la kak...taruk tulang dia sekali...slurrpppp..bestnyaa....


08-07-2011, darth vader komen :

lazat


10-07-2011, deeyalisa komen :

da siap semangkuk..tp gmbr xsmpt nak ambk..mmg sdp resipi ni.rugi kalo xcube.tq tuan resipi sbb share


30-07-2011, Zai95 komen :

mcm best jer.., nak kena cuba buat ni...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd