Google+

oleh: purplerossa Telur Menantu

Dsc03418

nama resipi ni memang kelakaa.haha.nama sebenarnye ialah son-in-law eggs..isk2..lagiii la kan!geli den!Adaptasi dari Thai Cooking Made Easy.kelainan untuk masak telur.silalah cube..pedulikan nama itew.kehkeh


Created on : 30-06-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi purplerossa




Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 4 biji telur,direbus dan dikupas kulitnya
  • 2-3 biji bawang merah,disagat atau dipotong nipis2,untuk buat bawang goreng
  • minyak secukupnya untuk deep fry
  • daun bawang atau daun ketumbar untuk hiasan
  • Bahan untuk sos asam jawa :
  • 1/2 sudu besar sos ikan(atau secukup rasa)
  • 2 sudu besar gula melaka(atau secukup rasa)
  • 4 sudu besar air asam jawa(ambil asam jawa dalam saiz satu bola pingpong,dan campurkan ngn air untuk mendapat air asam)
  • 1 biji bawang putih,dicincang
  • 1 sudu kecil emping cili kering(cili kering yang diblend kering & kasar2)
  • 1 sudu besar kacang goreng yang dah dikisar
  • 1 sudu besar minyak

Cara-cara

  1. Goreng telur rebus tadi sehingga kekuningan,dengan cara deep fry.Toskan minyak dan belah 2.Susun di atas pinggan
  2. Goreng pula bawang merah hingga garing untuk dijadikan bawang goreng
  3. Panaskan minyak dalam kuali,dan tumis bawang putih hingga naik bau.Masukkan pula kepingan cili kering dan kacang dan kacau
  4. Masukkan air asam jawa,gula melaka dan sos ikan dan didihkan.Klau pekat sgt,bleh la tambah air sket
  5. Tuangkan sos di atas telur dan taburkan bawang goreng serta daun bawang/daun ketumbar
  6. Hidangkan bersama nasi putih panas2

Tag

telur








Laporan Masakan Bergambar (1)

Rossa2
01-11-2011
d prsembahkn.. son-in-law eggs, sy x sangka resepi trbaikkk selain masak kicap & sambal.. masam, manis, pedas, lemak ckup smuanya.. siapa x cuba rugi, aroyyy maak.. thanks rossa 4 d great recipe ;D;D;)
Laporan oleh: DatinLulu

wowzers!canteknye gambar tew..hmm.jauh pejalanan dlm cyber world ni,luas pandangan..hehe..yup,satu kelainan masakan telur kan?mekasih bebanyak KZ,rajin menerai >:D<


Komen (15)

30-06-2011, DatinLulu komen :

wahhh, pagi2 lgi U dh bikin sy ketawa.. pedulikn nama itew, yg pnting rasanya.. TQ ;D


30-06-2011, purplerossa komen :

hahaha..sy pon dok tegelak tengok datin gelak..haha


30-06-2011, humaizah komen :

hmmm...leh try ni,pedulikan nama itew...hahaha


30-06-2011, seriana komen :

Salam, betullah purplerossa gan kakz sakit perut gelak tp x kisahlah nama apapun janji rasa sodapp... :D


30-06-2011, purplerossa komen :

w'salam..seriana & humaizah.jom torai samo2..


30-06-2011, mimieda komen :

hehe..kelakar la nama resepi ni..insyaAllah nk cuba sabtu ni utk d hidangkn pada tetamu n bole wat citer lawak skali haha


30-06-2011, Miezah komen :

adoiii pecah perut satu opis kami gelakkan nama ni...tp enak dicube..seenak nama nye hehehe


30-06-2011, purplerossa komen :

mimieda: haa..sile2,cite bagi derang lak pecah perot..heh Miezah:tak menahan kan..apela dose sang menantu smpai begitu rope!wahahaha


11-07-2011, nurulakmaj komen :

tergolek2 hubby ketawa bila bgtau psl rspi ni..hehe..ttp licin disantap!


26-07-2011, purplerossa komen :

thanxx nurulakmaj kerana menerai..wajib tegolek2 dulu baru masak respi nih..kihkih..


01-11-2011, DatinLulu komen :

rossa.. sebenarnya dh 2 bulan sy sakit tekak, x mo chat.. mkn apapun rasanya x kesampaian, tu yg cuba resepi telur ni.. mak aiii, smpai brpeluh-peluh KZ d buatnya.. KZ lebihkn ckit cili kering kasar, sapa yg kurang chat/krg selera mkn.. wajib mncubanya, klau yg dh sedia chat tu.. pandai2 la.. ;D


01-11-2011, purplerossa komen :

lor..KZ sakit tekak ker..ciannye..tu la..makan pun takde 'feel' ek..lama gak 2 bulan tu..KZ skng cmne?heharap dah beransur baik..sy pun ada sakit tekak gak bbrape minggu lepas.tapi alhamdulillah dah ok.KZ sakit tekak tue takleh makan pedas2 taw..eheh..


01-11-2011, DatinLulu komen :

rossa.. sbb tu la.. x mo chat betul, x bleh tinggal mknan pedas.. dah bransur baik, lgi2 slps mkn telur magic tu, trimakasih atas keperihatinan rossa :)


01-11-2011, purplerossa komen :

wahahaha..telur magic!sy dok gelak pecah perut ni KZ!!!wahahaha!


07-05-2012, Resepi2011 komen :

Cam sedap je ..pedulikan name itew..betulkan niat dan tujuan...jangan dipusingkan makna dear...ap2 pun saya jadi tertarik nak mencube.he..he.....Bismillah...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu