Google+

oleh: kakbesah semperit/bunga dahlia kakbesah

Dsc00080

walaupun kuih 'lama'.. tp, tetap diminati ramai. bila org tua2 dtg berkunjung, kuih ni lah yg dicari. knak2 kecik pun suka, sbb kemam jer, cair dimulut.. "umi nk tuih munge.." hehehe..


Created on : 23-06-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( 1 tin susu 1kg )

  • 1 buku mentega/1 cawan majerin(250g)
  • 1 cawan mumbung/mmbukit gula icing(150g) / jika guna gula kisar= 1 cwn rata(130g))
  • 2 biji kuning telur
  • 2 cawan rata tepung jagung @ tepung kastad(200g)
  • 1 cawan rata tepung gandum(100g)
  • 1 cawan rata tepung ubi (100g)
  • 2 sudu teh pewarna kuning(kalo guna tepung kastad tak payah bubuh)
  • 1 sudu teh esen vanila
  • ceri utk hiasan @ yg lain2.

Cara-cara

  1. cam biasa, putar gula & mentega hingga sebati, campurkn telur, esen & pewarna. putar 15-20 saat.
  2. ayak ketiga3 tepung, campurkan sedikit demi sedikit kedlm bahan2 yg diputar sambil diuli perlahan, menjadi satu doh yg lembut. tambah tepung jagung jika masih lembik.
  3. Dsc00468
    sapu dulang dgn mentega. masukkan doh dlm acuan bunga dahlia @ bergerigi(bdk2 kata belakang buaya..hihi). pancitkn doh atas dulang, hias ikut kreativiti masing2..
  4. bakarlah biskut dlm oven yg telah dipanaskan terlebih dulu, suhu 150c, slama +- 30 minit @ lebih @ hingga masak, mengikut kebiasaan oven masing2.
  5. p/s; petua spaya bunga x jatuh lps dibakar- rehatkan biskut yg dh diterap sebentar (at least 1/2jam) sbelum dibakar. insyaAllah x jatuh.

Tag

biskut








Laporan Masakan Bergambar (13)

P1040134
23-06-2011
ni projek ptg td...wat tok bekal kn ank blik jb.rspi akak ni boleh tahan jugak,mengancam beb...sdp gituuu.
Laporan oleh: Mariani(KT)

Alhamdulillah.. kira lulus la cepi ni yer ucu.. nk masuk pertandingan kuih2 traditional anjuran 'kelab warga emas' ni.. almaklumlah, cikut ni kn x payah kunyah, kemam jer.. trsangat la releven utk yg x bergigi..hehe

Birthday_ibu_017
28-07-2011
sedap,ada sedikit kelainan sebab menggunakan tepung ubi
Laporan oleh: liza@yahoo

wah3X.. dah siap kuih raya liza yer.. kalau sehari sejenis beskot, mnjelang raya dh berapa tu.. tq liza coz sudi mncuba..

Sam_0729
06-08-2011
Terima kasih kak besah,sebab share resepi ni. tapi kan kak biskut saya agak gelap.tak kuning pun.tapi yg penting sedap.semoga kak besah dan family dimurahkan rezeki.
Laporan oleh: mbak_oya

Terimakasih kembali & Amiin atas doa mbak_oya tu.. nmpak cantik mekar bunga dahlia tu.. nextime, to,long awasi kepanasan oven tu yer spaya x cpat hangus. try 120c dulu, insyaallah ok. jgn putus asa try lagi yer..

270820112549
12-12-2011
Terima kasih kak besah, Sedap sangat2 ... Hb puji resepi ini best...
Laporan oleh: ilahi1891@yahoo.com

Wow! nmpak cantik beskotnyer.. dahlia mekar gitu.. rasa cam nak masuk mulut sekuntum..hehe.. ilahi1891,terima kasih sudi mncuba. Hb patut puji awak kerana rajin memasak!

Dsc00055
23-04-2012
salam kakbesah, nih gara2 selak dapur kakbesah laa..entah mcmana anak ternpk kuih semperit,suruh ibu watkn,katanya tk kn nk tunggu raya baru dpt mkn,lalu seibu tk spai ati buatkn...maka terjadi laa kuih semperit nih! yg bentuk bunga seadik(lelaki) yg bentuk lain tu se kak...zila tk sentuh pon cuma tgk2 kn dn pesan mereka,suruh msuk lapuran dn katanya pd auntie cedap kuih nih jadi tk kami buat hi2...mekasih ya byk2 dr kami :)
Laporan oleh: k.zila66

salam zila & kids, wee..syoknyer..dpt mkn kuih raya pd hri biasa... creatip btol ank2 zila ye, rajiin cam ibunya jga.. nmpak canteek sgt biskot tu, ank sape la tu.. Alhamdulillah..kalu rajin camni, esok2 senang zila..blh lps tngn buat kuih raya.. kaseh auntie kembalikan pd u all coz rajin mncuba..

20120630_001530
30-06-2012
bunganya x mcm dahlia. hentam jer masa picit nozzle. biskutnya sedap cuma sy kena kurangkn gula. mintak tips cara pusing nozzle supaya kelopak bunga x jatuh bila di bakar. terima kasih atas ilmu yg dkongsi ini.
Laporan oleh: hzurainie

hzurainie, jika nk elak bunga jtuh, bleh perap dlu/simpan doh beberapa jam dlm esbok bhagian bwh/mnuman. pstu kuarkn & biar pd suhu bilik bru la ditkan dlm nozzle. ataupun, bila doh dh ditekan dgn nozzle atas tray, biar dulu dlm 1 jam, then baru la dibakar, insyaallah kelopak x jtuh sgt. skit2 lari shape tu besalah coz tpung ubi & tpung jagung memang mengembang. tp nk kn rasenye yg cair dimulut..tu yg kne bubuh jg.. tq zura utk lpurannye.. nmpk comel jg biskut tu..

Dsc00054
06-09-2012
salam kakB..slmt ari raya, apa khbr,hrp smua sht2rindu sgt ngn kakb n kwn2 kt sni...ya lh...raya kn smua bz....buat nie masa raya...maceh :)
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, akk Alhamdulillah baik2 sje. diharap zila pun begitu jge ye. akk pon rindu ngn teman2 di myr nih, tp tenet kt rmh akk de problem skit lah, susah nk log in & buka dapo sndiri. xtau nape. kne tunggu ank balik, coz akk nih tau bukaktutup & taip je, buta kayu comptr. sgala arahan akk x endahkn..huhu. Tq zila utk lapuran beskot dahlia tu, harap2 dpt memeriahkn lg meja di hari raya yer..

Dsc05349
04-08-2013
Assalam KB..sekut raya wajib setiap tahun..kali ni saja2 gatal nk wat corak lain, maka terjadi lah mcm nie hehee.. mekasih ya share rcp moga dimurahkn rezeki amiin..slmt hari raya maaf zahir dn batin :)
Laporan oleh: k.zila66

Alaikumussalam zila, wah! semperit zila.. '~warna warni di hari raya~'. tmbah meriah lh meja. slamat hari raya buat zila jg. maafkn akk andai prnh menyinggung prsaan zila. moga zila bhgia di smping kuarga.Amiin!

Dsc_0691
07-08-2013
menjadi sangat samprit saya ikut resepi yg diberi.terima kasih.
Laporan oleh: hanazurita

Alhamdulillah, mnjadi samperit hana tu. tq utk lpurannye. moga bergenbira brsama kluarga di hari Raya yer...

Dsc_0691
07-08-2013
menjadi sangat samprit saya ikut resepi yg diberi.terima kasih.
Laporan oleh: hanazurita
2013-08-12_12
12-08-2013
tq k besah. x reti nak tekan, semua leper je
Laporan oleh: r41494

sama2 r.. bkn xreti tekan tu, mungkin doh agk lembik skit. oh ye, akk baru edit kt rspi, tip utk bunga x jatuh. try lg ye.. tq 4 d lpurannye!

Dsc05329
13-08-2013
slmt hari raya kb, zila pun sama mohon maaf andainya pernh menyinggung perasaan kb...semoga kb bhgia jga bersama kluga tercinta Amiin3x... muahah!!
Laporan oleh: k.zila66

Amiin2 ya robbal Alamiin. trimakasih zila krana x jemu hntar lpuran..mmmuaahh! ganda2!...hihihi

Dahlia_kb
21-07-2014
SELAMAT HARI RAYA buat KB SEKELUARGA rspnya memang TIP TOP!
Laporan oleh: Razzizz

Komen (66)

23-06-2011, DatinLulu komen :

salam.. raya sungguh akak ni (ada hal ni, komen dulu), tqtqtq ;)...


23-06-2011, makjem komen :

Askm Kak Besah, saya tengah membanding2 resipi semperit ni, tiba2 muncul kakbesah, apalagi....mak akan buat yg ini je lah..tq


23-06-2011, kakbesah komen :

salam Z, ni projek hujung minggu.. mlayan 1,1 nya doter yg tinggal. dulu kak long nya form2 dh amik aleh tugas akk buat kuih raya.. bkn apa Z, ank2 akk suka mkn kuih raya di bln posa, so dh ada ni.. x payah la kacau kuih yg buat utk raya 9t..hehe..


23-06-2011, kakbesah komen :

w'salam makjem, alah.. rspi lama ni mak.. blajar dr arwah mak mertua, dia sangat pandai menjahit, menyulam, mengait,masak beranika kuih termasuk kuih raya. sukatan sme guna cawan je.. mklumla.. org dulu2.. kalau sudi silah yer..


23-06-2011, Mariani(KT) komen :

xsuka tau kak digoda cm ni ari2...xsuka xsuka.hehe.tiap kli raya ucu msti wat bskt ni.kli ni nak nerai rspi akak lak..


23-06-2011, seriana komen :

Salam kak, wah dah mula kluar macam2 resepi kue raya ni semangat betul la apa2pun t.kasih kak..


23-06-2011, kakbesah komen :

ucu, kalo rspi yg biasa ucu guna tu dah ok sedap, x pyah la tukar.. nnti kalo = 'kureng sdp'.. jgn saman akk.. akk dh la tua, ank piatu plk tu..huhu..(patut dpt duit raya tau)


23-06-2011, kakbesah komen :

Salam seriana, percaya x kalau akk kata, akk buat kuih raya x kira masa, slalu bila org dtg rmh, rasa pelik, ai..ada kuih raya? hehe..


23-06-2011, mymoonesa komen :

As salam Kakbesah, nak tanya (i tin susu 1 kg) tu apa maksud nya, ni memang kuih kegemaran tengah tercari2 resepi ni, satu adunan rasa nya dapat berapa keping ya - tq


23-06-2011, norlieU8 komen :

mymoonesa dapat sebanyak 1 tin susu tepung yang sekilo tu agaknya... kak besah biskut ni rapuh ke? camne nak bagi biskut ni senang cair di mulut tu.. suka yang macam tu.. lebihkan tepung jagung ke?


23-06-2011, timemma komen :

Mmm...ni yg best ni kuih lama,guna tepung ubi mesti cair d mulut ni...tq..tq..tq kak besah.terliur laa..


23-06-2011, kay730601 komen :

x lama lg nak posa, pastu raya..mula sibuk mencari resepi biskut utk raya...sebab saya ni berkira kalau nak beli kuih...rasa mcm mahal sgt2...maklumlah skrg ni semua mahal..sebab buat dpt byk dan boleh bg mak mertua, adik beradik...byk resepi kuih semprit ni..tapi kebanyakannya buat x jadi..ade yg hancur..keras sgt..mcm2 la...nak cuba pya plak..mesti sedap..sebab kak besah pandai masak...


23-06-2011, yongnani komen :

Nak, nakkk...tueh munge gak.... ;p


23-06-2011, allyzah komen :

saya pun nak cuba jugak..insyaAllah raya ni mesti kuih ni jadi sebahagian menu kuih raya saya...


23-06-2011, quinnie komen :

akak...tiap thn raya rumah saya pun mesti buat biskut nih...hehehhe


23-06-2011, tasriffyra komen :

suke sukee sukeee.....nie peberett kuu...mmg ri nie pun tgh cadang nk wat semperit...brg2 da ade sumenye nie...cepi akak lebey kuang samee jee ngan saye...cuma sy wat pki 3 bj teluq....kak,sy da wat beskut nestumm akak tu,emm sedapp sgt tap gupenyee maakkkk aiii ngerizz nk tepek kt sini coz sume design2ye hasil kreatibiti tentera2 saya....haru biru gupenyee kak..ade btk otomenla,btk kubur ngan bt nisan pun ade...adeeehhhh lemahh jantung nengoknyee aiiii


23-06-2011, tasriffyra komen :

kak,sy kalo wat xpakai xpki pwarna...sllnye pki tepong castard..xpe,next round da abis beskut nie,sy nk try ark cara akaknye..mest sedapppp n gempakk kann kann kann....ishhh melelehhhh dgr nama sempegitttt nieee


23-06-2011, humaizah komen :

kakbesah....hmmm tgh buat ni...x jadi,salah setting oven kot...hmmm...bole gak guna microwave oven kan?lagi satu terlembik bwah dia,mak suh masuk tepung gandum,sya da masuk tepung jagung cam akak cakap...hmmmmmmmmm...1st time wat sekut...try ag...


23-06-2011, kakbesah komen :

respon humaizah dlu lah yer, sbb dia ngh buat. mcamana yg kata terlembik tu, sbelum dibakar ke sesudah masak. jika sbelum dibakar, adunan lembik, tambah je tpung jagung hingga selesa kita tekan dlm acuan. kalo lebih tepung nnti berat, susah nk tekan. tengok camni, kalo kuih bila dibakar, hilang bentuknya(meleper), maknanya kurang tepung/lembik, tp, kalo bentuknya elok, tapi bawah saja lembik maknanya oven tak panas bahagian bawah/api bwh x sama panas ngn api atas. akk rasa msalah oven tu, cubabetulkn dulu yer.. maaf yer, akk x ada microwave & x prnah gunaknnya. harap dpt mmbantu k..


23-06-2011, kakbesah komen :

salam mymoonesa, btol kata norlieU8 tu, tin susu tepung yg berat 1kg. +- 100 keping. kalau acuan bunganya kecil 150 pn dpt rasanya...


23-06-2011, kakbesah komen :

norlieU8, btol, kalo nk dptkn biskut yg rapuh kne lbihkn tpung jagung, tp, x bleh 100%, nnti biskut mudah pecah plk. kne pandai balance lah yer...


23-06-2011, kakbesah komen :

timemma, yer memang rapuh & cair dimulut, cuba la try test tengok..hihihi..


23-06-2011, kakbesah komen :

kay730601, samala dgn akk, x prnah beli, kalau ada pun yg org lain blikan utk akk. memang mhal hrganya, ada yg sama rasanya, cuma hiasan jer berbeza. lagipun kita xtau jenama bhn2 yg digunakan. buat sndiri memang brbaloi, cntohnya semperitni, modal x sampai RM8, tp dpt banyak. akk pun sama, tiap thn bagi pd bapak di kg, dll..


23-06-2011, kakbesah komen :

nani, allyzah, quinnie.. akk rasa kuih semperit ni menang undian bintang paling fofular di hari raya tiap thn berturut..turut..turut..turut..eh, bila mau habis da...


23-06-2011, kakbesah komen :

tasriffyra, ala.. akk nak tengokla.. apa kejadian beskot tu..xkisah lah camana rupanya..huhu.. ila, ok je kalo nk tukar tpung jagung ngn tpung kastad, sbb tpung kastad pun dibuat dr tpung jagung, cuma ditambah beberapa bhn lain. tp, dr segi ringan, berpihak pd tpung jagung lah.. (maaf kalo akk trsilap)


23-06-2011, ujieee komen :

bagus jga resepi ni anak-anak suruh wat biskut tu ari...boleh la cuba.


23-06-2011, kakbesah komen :

ujieee.. cubalah.. mudah saja mmbuatnya.. ank2 mesti suka. ajaklah diorg tlong letak ceri.. tntu sronok kan..!


23-06-2011, tasriffyra komen :

uikkk tepong pun ade ringan / berat kee...opss sowielaa kak,kite mmg xtau menauu punn...1stime dgr..sll main belasahhh je watt...apepun tq kak coz dpt info baru.... yg gamboo tu,haddooooiii aiiii.....huduhhh bangat buk...nanti ila tgk kt fb,kalo ila lum delete ila leh tepek kt sini plakk yee n pastu kite sume leh gelakktawa nantie..kt fb,da gelakk tawaa nengok gupenyee..tap sedap n rase crun C gytuzzz..sukee sukee sukeee


24-06-2011, humaizah komen :

hmmm...ssh gak nak setting microwave ni...sape2 ade maklumat pasal microwave setting kongsi2kanla,oven lak baru ag terbakar,da x leh guna...smlam,2nd last je yg jadik,tu pun beberapa ketul je...k lah kak terima kasih atas maklumat yg berguna tu....saya akan buat lagi... :)


24-06-2011, kakbesah komen :

Ila, memasak ni satu seni, xde sorang pun bleh komen hasil creativiti org lain, ank2 lg tinggi imaginasinya & sgt creatif.. kenalah kita hargainya yer..hehe..


24-06-2011, kakbesah komen :

la..kesiannya humaizah.. jgn putus asa yer, bila dah ada oven nnti, cuba lagi ok..


24-06-2011, ujieee komen :

smlm bgi tau anak-anak ari minggu ni mama nak wat biskut ni...mcm-mcm yg bgi imaginasi ada yg nak letak ceri hijau,..ada yg nak letak manik la...npaknya dia org lebih kreatif dri sy.


25-06-2011, kakbesah komen :

ujiee, bdk2 memang camtu..exited sgt bila dgr mamanya nk buat kuih, elok ajak diorang buat sama2, spaya berkmbang kreativiti & dtgkn minat memasak, ikut je la..diorg nk hias cmana, bila mnjadi mereka msti bangga kn.. ank2 akk cmtu la, stiap kali org mkn, dia akn bgitau; ni saya yg buat tau.. hehe


25-06-2011, Olah komen :

Mana resepinyer?


25-06-2011, Olah komen :

Dah ada lak


01-07-2011, linsaad komen :

salam.nak tanya sikit kak,sukatan cawan tu sama ke kalu guna measurement cup yg djual kat kedai sbb nengok akak guna cawan minum kaca sbb takut kalu sy guna cawan kaca yg lain mungkin sukatan jd berbeza sbb cawan ada macam2 saiz.sory yea kak,bg soalan yg cemni.


02-07-2011, kakbesah komen :

Olah, silalah try utk raya nnti yer..


02-07-2011, kakbesah komen :

salam linsaad, cawan yg akk guna ni cawan kopi yg ada piring ceper tu, x sama ngn cwn metrik.. mklumlah.. org lama.. hehe.. untuk pnduan, berat gula icing/ gula halus 1 cwn mumbung=150g, 1 cwn rata =130g. untuk tepung 1 cwn mumbung - 130g, 1cwn rata = 100g. harap dpt mmbantu yer..


02-07-2011, miazahira komen :

salam kak memandangkan akak memang pakar dalam membuat biskut2 raya ni akak ada tak resepi putu kacang hijau atau putu pulut terima kak


02-07-2011, linsaad komen :

timakasih kak.bolelah try resipi akak nanti.sedap2 nampak resipi akak. tak sabar nak cuba.terima kasih skali lg yea kak.


02-07-2011, kakbesah komen :

salam minzara, akk ada simpn rspi2 tu, tp akk xprnah buat, sbb renyah & ank2 pun x mkn.. kbetulan plak stiap thun ada jer org bagi, tu yg x usha buat tu..hehe.. >>>linsaad kasih mu kuterima. ala..biskut2 simple jer tu.. sudi2kn lah mncuba yer..


28-07-2011, baking sokmo komen :

kakbesah ku cayammmm..lame doh anok murid dok belek2 resepi di sini..huhuhu...semperit ni sekut fav ni..


28-07-2011, kakbesah komen :

baking sokmo.. dah sesuai sangat lah ngn nama tu... jom lah kite baking men baking mcam2 versi ade kt MyR ni.. buat smua pun apa salahnyer.. hihihi..


02-08-2011, wanmaziah komen :

kak besah kalau 1cawan tpg gandum & 1cawan tpg jagung agak2 brp gm yea?kalau sy guna tpg kastad blh tak?mn lg baik tpg kastad@jagung utk buat biskut ni? sy ingat nk try buat weekend ni...


02-08-2011, wanmaziah komen :

kak besah kalau 1cawan tpg gandum & 1cawan tpg jagung agak2 brp gm yea?kalau sy guna tpg kastad blh tak?mn lg baik tpg kastad@jagung utk buat biskut ni? sy ingat nk try buat weekend ni...


02-08-2011, wanmaziah komen :

kak besah kalau guna telur dr peti sejuk blh tak? atau kena biarkan pd suhu bilik dulu baru blh guna?


03-08-2011, kakbesah komen :

wanmaziah, 1 cawan rata apa2 tepung = +- 100g. bleh tukar tepung jagung dgn tepung kastad.tp jgn tukar tepung gandum n tepung ubi. tepung jagung +-sama ngn tepung kastad. tpung kastad dibuat dri tpung jagung juga, cuma dah ditmbah pewarna & perasa/pewangi & bnda lain juga.(maaf kalau akk silap). bg akk suka guna tpung jagung sbb murah, & akk rasa ia lebih ringan. tpung kastad akk suka guna utk buaT puding/kuih basah sbb sifatnya yg kenyal.wallahuaklam. telur sebaiknya yg diluar esbok lah, tp kalau nk guna yg dr ptisjuk pun ok jer, bkn nya beku kan.. tp sebaiknya yg x sejuk yer...


03-08-2011, wanmaziah komen :

thanks kak besah for the information...


06-08-2011, mbak_oya komen :

Salam, kak biskut saya agak coklat.mungkin terlebih bakar kot.saya guna 150c 20 minit. apa pun thanks kak for the resepi.


06-08-2011, kakbesah komen :

Salam mbak_oya, may be oven terlebih pnas kot tu.. sbb lain oven lain resamnya, so kena cuba2 suaikan dulu.. bila dah sesuai, nextime, bleh lah stick dgn suhu yg tetap tu yer..


07-08-2011, wanmaziah komen :

salam,saya dah buat smlm tp knp bila masak bunga dia turun sikit...x cantik mcm akak punye? anyway tqvm for the recipe...


08-08-2011, kakbesah komen :

salam wanmaziah, akk pun kurang pasti sbb nya, may be kurang tepung kot, jika doh terlembik memang biskut akn turun, tp jik terkeras plak, siksa nk menekannya keluar dri acuan.. kena pandai suaikn yer..


15-08-2011, yatie_amin78@yahoo.com komen :

nmpk cm sdp jer..nk try wat jgk r ary nie...


16-08-2011, atymanja1904 komen :

salam kak...saya pernah cuba wat biskut ni ikut resepi majalah..dah ler mmg xpandai buat biskut ikut sebiji2 resepi tu.. dah campur semua bahan2 dia jadi cm serbuk roti..disebabkan ketidakpandaian saya masuklah ia dlm dustbin... kali ni nak cuba resepi akak lak.. harap2 saya yg x pandai dan baru nak mencuba2 ni bole la buat...


16-08-2011, kakbesah komen :

salam atymanja1904, sbb awk bru brjinak2 dlm pmbuatan biskut, akk ingin nk beri tips, semasa mencampurkan tepung, msukkan skit2.. sambil di gaul dgn tangan. agak dah boleh dibentuk, (adunan hndaklah lembut) tak payahlah guna habis tepung. biarlah berbaki. sbb kualiti tepung & butter/majerin pun x sama, asal dah elok jd doh, ok lah. sbenrnya sukatan tepung bleh berlebih kurang yer.. insyaallah aty blh buat..snang jer..hehe >>>yatie_amin, silalah try yer..


18-08-2011, ijahsolehah komen :

Semalam saya dah buat biskut ini. Tapi saya ubah sikit resepinya, tepung jagung 1 cawan dan tepung gandum 2 cawan sebab takut biskut terlalu rapuh. Anway, jadi juga biskutnya dan masih lagi rangup. Apapun, terimakasih kak kerana sudi share resepi.


18-08-2011, kakbesah komen :

ijahsolehah, sama2 kasih. bleh jer jika nk di kurangkn tepung jagung & dilebihkn tepung gandum, tetap jd. cuma, rasanya tentu ada beza. jika lbih tpung gndum beskot =rangup & jika lebih tepung jagung @ ubi beskot = rapuh & cair dimulut.. ikut lah citarasa masing2 nk pilih yg mana yer..


23-08-2011, ainihassan komen :

cup.. cawan mumbung tu apa yer..


25-08-2011, shazar komen :

nak tolong jawab.. mumbung tu.. membukit..


13-12-2011, cik lya komen :

kakbesah.numpang nanya ye,tepung ubi sama kah dgn tepung beras??tolong saya nak buatlah.tp saye di indonesia,rase2 tak ada tepung ubi kat sini.


13-12-2011, syimma komen :

~ akak tOlOng jwb kn ye .. tepOng ubi tak sama dgn tepOng beras Cik Iya .. pasti ada kt sana .. cuba cari tepOng tapioca pasti ada d sana .. tepOng tuh sama dgn tepOng ubi


13-12-2011, kakbesah komen :

shazar, trimakasih tlong jwapkn prtanyaan ainhassan tu yer. n syimma juga, sbb jwapkn soklan cik lya. tambahan info utk cik lya, tepung ubi maksudnya tepung ubi kayu. kalo tak silap akak, di indonesia ubi kayu disebut singkong. agak2 ada tepung singkong tak di sana yer.. kalo ada..tu lah dia kot..


14-03-2013, fiqa08 komen :

Nampak sedap je kuih akak ni.nk try buat la.br nk belajar buat kuih..thx resepi akak


15-03-2013, kakbesah komen :

fiqa08, silakan menerai yer, moga2 berjaya..


07-08-2013, hanazurita komen :

Sangat menjadi dan sedap!


07-08-2013, kakbesah komen :

hana, Alhamdulillah..mnjadi. semoga dpt mnmbah kmeriahan hari Raya yer..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu