Google+

oleh: junjs11 Masak lemak cili api ikan masin

Picture_1318

resepi sendiri...biasa masak ni, feveret hbby.


Created on : 10-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi junjs11




Bahan-bahan ( 1 family... )

  • 1-2 keping isi ikan masin (campur tulang pun boleh) spt ikan talang/kurau
  • 5 ulas bawang merah-hiris
  • 3 ulas bawang putih-hiris
  • santan secukupnya
  • 1 asam keping
  • 1 helai daun kunyit/2-3 daun limau purut
  • 1 batang serai-titik
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • sayur pilihan seperti terung (boleh juga isi nenas)
  • 2 biji cili merah/hijau-dibelah
  • 3-4 cili api-tumbuk

Cara-cara

  1. Masukkan semua kedalam periuk. masak seperti gulai lain.
  2. Tambah garam jika perlu (jun biasanya x isi sbb ikan masin tu dah cukup masin)

Tag










Laporan Masakan Bergambar (5)

Masak_lemak_cili_api_ikan_masin
01-09-2009
Memang terangkat la kak Jun!!! as letak nenas sket! thanks akak!!!
Laporan oleh: as75
06092010
06-09-2010
Sedap, 1st time buat. Tak nampak ikan, kuah & nenas banyak sangat
Laporan oleh: inadirah
Dsc00115
15-09-2011
Alhamdulillah sedap n menjadi. Thanks for the recipe. terubat kerinduan pada gulai mak di malaysia.
Laporan oleh: hafizah_mfawzi
Picture_105
09-11-2011
i punye ni dh mcm kari lak..anyway sdp..thx
Laporan oleh: syazaqira
P1040894
09-01-2012
slm jun,rsa nk mkn ikn krg msk lmk,lbh kn lda dn cmpo nenas...sdp.
Laporan oleh: Mariani(KT)

Komen (16)

10-04-2007, Ayu61279 komen :

k.jun....dok dgn ayu nak tak? hehehehe....


10-04-2007, junjs11 komen :

waahaahaa..apa la ayu nih..set satu ari, ajak hbby mai umah ni..x pon, soh dia anta aje...hikks.


10-04-2007, princessharyati komen :

aduuhh pening kepala.. melilih air liur tgk masak lemak ni


11-04-2007, kakfiza komen :

A'a la princess, akak pn x leh tgk msk ikn masin ni..meleleh jg air liur ni..slalu msk gulai tumis darat je..msk lemak cam ni x biasa bt lg...esk nak try lah.......


12-04-2007, zairyna komen :

k.jun..terliur ni ha nengok resepi ni..sedapnyer..balik ni comfirm nak buat ar..ikan masin+nenas..pergh..terangkat...sedapnye...


12-04-2007, junjs11 komen :

hehe....sabo yati...nnti wat la. akak pon terasa nak mkn plak bila tgk u ols tulis ni..heheh..sedap tu, campur nenas..


31-08-2009, ilarozila komen :

baru 1st time nak cuba resepi ni, mmg x minat maak2 lemak ...tp sj nak try utk berbuka puasa petang sat ni...hrp sedap...bleh buat selalu ..tk kerana menjadi sumber rmenu sy hari2


14-12-2009, masnehk komen :

semalam cuba resepi ni. Licin....anak2 mmg suka.


07-09-2010, encik_karim komen :

betul ke feveret hubby uols?? ke verangan jeer?? ke ala2 hubby uols tu menipu uols nak amik hati jerr??


25-12-2010, eita_82 komen :

sedapnya..nk buat arini lah..


06-02-2011, nurulizzatimanja komen :

my fvrt ni. sdpnya... tgkla. next week msk ni la


20-05-2011, deen678 komen :

lama tak mkn msak lemak ikan masin..ikan talang lg sedapp


24-07-2011, feed komen :

sedapnyerrrr


02-08-2011, idrah komen :

Jap lg nk masak utk buka puasa.... Nenas pulak x ada... letak ikan masin aje pun ok jgk kan...


03-08-2011, ambe komen :

emm sedapnyer..saya pon nak buat masak lemak cili api ngan ikan masinlah ari ni


05-08-2011, hasnita78 komen :

kongsi ye...nk cuba utk hubby


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd