Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi kuih siput kakbesah

 Submitted By On 14 June, 2011
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

dah ada beberapa respi kuih siput di MyR ni, akk pun slalu buat lebih kurang camtu respinya.. tp, kali ini akk ingin nk kongsi kuih siput perasa tomyam plak.. pebret hb mengudap sambil menaip ni..

Ingredients
  • 3 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan serbuk kari daging
  • 1/3 cawan majerin/butter
  • 2/3 cawan santan
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 sudu makan udang kering
  • 1 peket paste tomyam adabi
  • 1 sudu teh garam & 1 sudu teh gula
  • beberapa tangkai daun kari
  • minyak utk menggoreng terendam
Instructions
  1. ramas dgn hujung jari margerin dan tepung, bila dah rata campurkan bahan2 yg dikisar tadi. uli hingga mnjadi satu doh yg kental. (mcm doh roti canai tu..)

    DSC00295.jpg
  2. gaul rata tepung & serbuk kari.

  3. kisar santan, bwng putih, tomyam paste, udang kering, garam & gula hingga hancur.

  4. gentel bulat2 kecil2 doh. lps tu lenyek atas acuan kuih siput hingga mnjadi seakan2 kulit siput. ikut kepandaian masing2 lah yer.. nk buat siput bulan ke, siput sedut ke @ siput putih yg bertabur di tepian pantai.. (sorry, akk bab mmbentuk memang fail..hehe.)

    DSC00302.jpg
  5. panaskan minyak, goreng lah kuih siput dgn api sederhana. jgn kuat sangat supaya masak dlm nya & ranggup, coz ia agak tebal. bila dah 5 minit menggoreng, masukkan setangkai daun kari yg tlh dilurut daunnya. bila sudah garing dan masak, angkat dan tos kan.

  6. bila sudah betul2 sejuk, blehlah disimpan dlm bekas kedap udara.

Tags 
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All