Google+

oleh: ila ahmad Rocoh

Rocoh

dessert orang jawa masa musim buah kuini..


Created on : 08-06-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ila ahmad




Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 2 biji buah kuini
  • 1/2 biji kelapa (ambil santannya 1000ml)
  • satu senduk gula @mengikut citarasa masing-masing
  • sedikit garam
  • 6 -7 biji roti keras bersaiz kecil (potong dua)
  • beberapa ketul ais
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Kuinismall
    ni la gambar buah kuini. gambar diambil dari blog bernardcometh revelations. buah kuini sendiri x sempat nak snap
  2. Kuini3small
    potong buah kuini dan cincang halus memanjang.
  3. dalam mangkuk punch. Campurkan santan dan gula (kacau sebati dan tambahkan garam)
  4. tambahkan ais dan masukkan roti keras. biarkan roti tersebut meresap dan sebati dengan air. Cendukkan ke dalam cawan dan sedia untuk dihidangkan.
  5. selamat mencuba
  6. Roti
    ni la gambar roti kering. boleh di beli di kedai runcit.

Tag

minuman









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc00728
05-07-2011
ila.. puas rasanya dpt menikmati rocoh yg dh berpuluh thn x dirasa.. segarnya berbuka posa dgnnya.. x mkn nasi coz sedap merendam roti keras dgn rocoh, tp xde roti keras bulat, guna riti sanwich bergula yg kering tu pun jadik.. hb habiskan semangkuk besar..hehe.. jazakillahukhairan yer ila utk respinya..
Laporan oleh: kakbesah

tringin nak buat bulan puasa ni tapi tak jumpa kuini la plak..


Komen (4)

05-07-2011, kakbesah komen :

salam ila ahmad, akk tringat masa kcik2.. bila musim buah kuini,bila balik skolah, arwah mak akn buat semangkuk rocoh mcm ni. sedaaap sgt.. mak pun bubuh roti keras, mak panggil roti pinang.. roti yg tawar & keras tu sgt sedap bila direndam ngn rocoh sejuk so lambat lah skit kembangnyer.. dan masih separa krap krup bila dikunyah. sjak mak dh x de x prnah lg akk mkn rocoh ni, hingga lah ila share respi ni kt sni. hb yg baik hati plak terus cari kuini dpt 5 biji..Alhamdulillah.. terharu rasanya..


05-07-2011, hafaza komen :

wah, sedap jgk ni, boleh cuba... kuini pun ade ni.. roti keras tu jer takde, orang penang panggil roti kapai (kapal).


05-07-2011, MummyDamiaZahirah komen :

Rocoh ke namanye.. Takku tahu namenye, bedal aje.. Memang sedap.. Tp selalu buat dgn buah bacang yg dh masak. X penah try dgn buah kuini.. Dah lama x makan ni.. Meleleh air liur. Ada member kata dgn betik pun sedap..


17-04-2012, Norriyah komen :

salam.. mcm sdap je.. buah kuini blh gnti dgn mgga tak..?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd