Google+

oleh: kakbesah rempeyek kacang tanah

Dsc00229

dpt 4 hri free, coz anak2 asuhan bercuti ngn parents masing2.. dpt lah akk buat projek buat kuih ngn 2 anak yg masih tinggal ni.. hehe..


Created on : 07-06-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( banyak )

  • 1 bungkus tepung beras (500g)
  • 1 bungkus jintan manis (50 sen)
  • 1 bungkus kecil jintan putih (50sen)
  • 1 bungkus biji ketumbar (50sen)
  • segenggam udang kering @ ikan bilis
  • 1liter santan dri sebiji kelapa(tq ibu ammar coz tlong sukatkn)
  • 1/2 sudu teh kapur sireh
  • 2 biji telur grade B
  • garam secukup rasa, 1 sudu teh gula
  • 6 ulas bawang putih
  • kacang tanah 1/2 kilo atau lebih..
  • minyak utk goreng terendam
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. stelah dibasuh kisar rempah2, bawang putih, udang kering, kapur sireh bersama santan.
  2. dalam mangkuk, gaul sebati semua bahan bersama tepung beras & telur. jgn dikisar. kacau dgn hand whisk atau senduk.(kalo guna senduk, telur tu kacau ringan hanya utk campur putih dan kuningnya saja. jgn sampai berbuih) , barulah campur dgn bahan2 lain. agak2 lah kepekatannya yer.. jika kurang tambah air.
  3. akk slalu bancuh adunan pekat mcm adunan lempeng dadar, pastu ambil beberapa senduk adunan, tambah santan hingga sesuai kepekatannya, masukkan kacang dan goreng. kacang basuh 2 genggam dulu, jgn basuh semua sekali.
  4. Dsc00223
    panaskan minyak dlm kuali, bila telah agak panas, (api sederhana saja yer..) sendukkan adunan lalu dituangkan di tepi kuali. biar adunan melorot ke dalam minyak. agak2 lah ya, bagi ruang rempeyek tu, jgn sampai bertindih..
  5. Dsc00225
    biar seminit, lpastu terbalikkan rempeyek, kacang menghadap ke bawah.Arwah mak akk pesan, bila goreng rempeyek kacang, sentiasa telangkupkan, supaya kacang ranggup & masak sempurna. api kena jaga, jangan besar. bila permukaan berkacang sudah kecoklatan, baru terbalik kan.(kuak lentang plk..) kiranya sekejap saja rempeyek tu terlentang. cuma nk garingkan mana2 yg blom garing sj.
  6. boleh lah diangkat dan ditos kan. bila dah sejuk baru simpan dlm bekas kedap udara @ tin.








Laporan Masakan Bergambar (3)

310320122301
05-04-2012
Ini gambarnya...sy dah pandai upload.
Laporan oleh: ibu ammar

wah! dh pndai upload! lpsni mkin meriah la MyR ni ngn lapuran2 mskn dr ibu ammar.. tu la bukti 'kita' rajin msk...kn,kn..hehe.. hm, nmpk cantik rmpeyek tu, lebar2, kacang pun banyak.. tntu puas mkn. tu la untungnye org rajin.. tq ibu, utk lapurannyer..

20130525_160534
26-05-2013
salam kakbesah..ptg smlm sy buat rempeyek akak ni..trima kasih yer akak.
Laporan oleh: eyssa

salam eyssa, wah...! nmpk comel2 rempeyek tu, seragamje bntuknye. memang ade bakat memasak! msti seorang yg rajin kedapo.. hehe. trimakaseh eyssa utk lpurannye..

537984_10151671732677196_1687202075_n
27-09-2013
Tadi pagi saya cuba buat....mama saya kata sedap....Trima Kaseh Kak!!
Laporan oleh: yatisabar

Alhamdulillah..yati dh buat dgn jayanye. tntu seronok dpt pujian dri mama, sbb pujian dri seorang ibu tu memang bnar2 ikhlas dri hati. trimakaseh utk lpurannye yati...


Komen (37)

07-06-2011, zethy305f komen :

sedap ni..tepung pulut ke?bkn tepung beras yek?sy nk cuba..tgh tunggu resepi


07-06-2011, nana76 komen :

assalam k.besah..nana nk tnya la,nape kdg2 nana wat rempeyek,kcg tanah mcm lemau je..k.besah leh bg petua x..


07-06-2011, akhzar komen :

Alhamdulillah... kuar dah resepi yg dinanti...:) x sabar nak cuba... memang ada sikit berbeza dgn resepi2 yg sy pernah cuba... InsyaAllah nak buat 2 versi, kacang tanah & kacang dal.... Cantik jer rempeyek akak... saya x berapa pandai nak tebar tepi kuali... kdg2 jd tebal rempeyek tu.... Apa2 pun, i'll try my best...TQVM for the recipe.... :) kuak lentang yg x tahan tu...hehehe


07-06-2011, ribenaberry komen :

salam kak besah,,wahhh..cam sedap je,,nak try lah ahad ni..


07-06-2011, kakbesah komen :

zethy 305f, hehehe.. sorry, tersilap.. bkn tpung pulut, tp tepung beras.. now akk dh edit. mekasehlah zethy tegur, kalo x.. tentu sesapa yg baru2 nki cuba jd compius.. sori, lmbat siap taip rspini coz ada sedara tepon td..


07-06-2011, Mariani(KT) komen :

slm kak,dh lma x msj ngan akak,ghindu laaa.comter nya kna samber beldek.ucu ni kalo ceta pasal rempeyek mmg suka banget.suka mkn .hehe.tp xsangup nak hadap lma2 kat kuali.panas.....rspi akak lbh kurang sma ngan ucu..cuma ucu tmbh tpg pulut dlm segeggam..


07-06-2011, kakbesah komen :

salam nana 76, kacang tanah lemau sbb, x seimbang dgn adunan tepungnya, jika adunan terlalu cair, rempeyek jd nipis, bila nipis ia akn cepat masak/ garing, sdangkan kacang blom msak/rangup lg. lg 1, semasa menggoreng, rempeyek hndaklah ditelangkupkan(kuak kupu2 hehe..) sepanjang masa. bila dah bewarna kecoklatan, baru terlentangkan sekejap saja, pstu angkat. lg 1, kacang dibasuh secara beransur2, sekadar guna utk 2 gorengan gitu. jgn rendam kesemua kacang dlm adunan. campur3 senduk adunan + 2 genggam kacang dulu, goreng hingga habis, pstu buat lagi.. & sterusnya.. hrap dpt mmbantu ya!


07-06-2011, kakbesah komen :

Akhzar, Alhamdulillah, akk dpt buat smlm, coz ada kelapangan. respi ni diberi oleh emak bdk mengaji yg berjualan rempeyek dll. cek Yah Ali namanya. dia buat guna acuan, akk punya acuan ntah sapa pinjam.. akk pun x psti.ntah kan masih wujud ke tdk..huhu.. tp kan Akhzar, yg di siram tepi kuali lg nipis kejadiannya sbb ia melorot turun. pstu siram2 kn lah minyak panas atasnya spaya ia lekang. oh ya Ahzar, jika nk buat kacang dal, kena pilih yg besar ya. dal yg kecik tu(warna sama) walaupun dh direndam lembut tp, bila digoreng akn mnjadi keras smula..


07-06-2011, kakbesah komen :

silalah terai rebenaberry, insyaallah rangup skali...


07-06-2011, akhzar komen :

terima kasih byk kak...utk semua tips di atas...suka sgt2 dapat resepi ni... InsyaAllah, dah cuba nanti saya beri beri feedback...:)


07-06-2011, kakbesah komen :

ucu, tu la.. kn bapak dh kate, bila kilat kena tutup cermin..ni tak, kn dh kne sambar bledek! hihihi. o,kne campur tpung pulut skit yer.. x prnah dgr lg.. nnti lah bila buat lg, akk nk try..kalo x sedap..siap la ucu! akk poskan, bg ucu mkn..hehe.. ucu, kalo buat kuih ngadap dapo jer mmang lh boring, akk slalu srampang 3,4 mata.. smbil tunggu gorengan, smbil baca paper,mjalah, smbil buai baby, ajar bdk2 buat keje skola, smbil mkn pn blh..hihihi..


07-06-2011, nana76 komen :

time kasih bnyk2 k.besah..len kali leh ik0t panduan yg d,beri...:)..


07-06-2011, quinnie komen :

suka nye saya rempeyek.....kalau dekat dah lama bawak tupperware ke rumah akak...hehhehe...bila saya nak try nih...adehhhh!!!


07-06-2011, kh267tm komen :

salam kakbesah...waah!...ada kuak lentang la..kuak kupu2 la...klau tk sedap pun tk tau la nk kata..hehe..akak klau raya rempeyek ni tk tinggal..mesti ada..(tapi order je..TST sudah..hehe..) tapi akak punya guna kacang gajus..sedap kakbesah...gajus tu kena pisah2kan supaya cepat masak..klau sebiji2 kan lambat...kakbesah cuba la guna gajus...apa pun tima kasih share respi ni...akak dah print nk simpan...bila2 ada kelapangan bleh try..hehe.. :)


07-06-2011, kakbesah komen :

sama2 kasih & semoga brjaya,nana.. >>>quinnie, sbb tu la akk rhsiakn adress, takut kene terjah!...hihihi.. ala quinnie,buat je utk raya sok.. buat satu adunan, guna 3 jnis kacang.. dh dpt 3 kuih raya..hehehe..


07-06-2011, kakbesah komen :

salam kaklong.. rempeyek kacang gajus? biar betol, pestaim dgar.. nk kena terai nih.. msti sdp kan.. & yg psti hrganya mahal.. kacang gajus nk letak atas bskut pun akk belah, nk jimat..hehe.. mekaseh la kaklong, bg info.. x lah kakbesah ktinggalan zaman, hehe..


07-06-2011, kh267tm komen :

kakbesah...nanti raya kakbesah try la..1/2 adunan boh kacang, 1/2 adunan boh gajus...guna gajus yg size kecik paling bagus..hehe.. :)


07-06-2011, kakbesah komen :

insyaallah..memang nk try.. hehe.. cayaang kaklong...!


07-06-2011, kak fida komen :

salam kakbesah...waaa...rajennyeee....klau Q (quinnie) bwk tupperware akak nk bwk 2 tin ckot yg beso tuu..1 nk yg kcg tnh, lagi 1 nk yg kcg gajus..yg kcg ijo tknk...ekheheee....:D...akak pon suke mkn jer tapi nk buat tu kureng ckit tapi alhamdulillah tiap kali nk raye ade yg tuko rempeyek dgn kukis2 yg akak buat...heheee...ppon rcp kakbesah, akak masok list ler dulu....mekaseh yer... :)


07-06-2011, qkc9898@yahoo.com komen :

salam....kacang tanah tu kena basuh dgn air ke dulu????


07-06-2011, kakbesah komen :

salam kak fida, kalo dh 2 tin beso tu.. mcm nk buat 'mantu'(knduri walimah).. jer.. hehe.. bestnyer, kalo dpt bertukar kuih ngn k.fida.. mesti dpt kuih yg sedap2.. k.fida kn padai masak.. sentuhan magik gitu.. kakbesah merasa gaklah kukis2 yg org jual, coz hb beli gak beberapa jenis di tmpat krjanya, wlaupun akk dh buat sndiri.. nk amik hati kawan2 katanya.. mmberi skongan kpd peniaga bumiputra..hehe..


07-06-2011, kakbesah komen :

salam qkc9898, ya, kacang tanah tu,masukkan dlm penapis, lalu siram di bawah air paip. jgn di ramas2, jgn diramas2 takut tertanggal kulitnya. kacang yg x berkulit x akn lekat pd tepung nnti..


09-06-2011, manjasayang komen :

salam kakbesah tkasih berikan rcp rempeyek ni,klu kak nk tau di Spore ni mmg dah biasa org jual/buat rempeyek kcg gajus sedap tau kakbesah,guna kg dhal pon ada jugak...bla free nnt manja nk try lah rcp akak ye..tq ...


18-06-2011, miazahira komen :

salam kak kabare dan mangan lum saya org jawa senggarang batu pahat skrang kat kg pun dah byk perusahaan kerepek oh ye nak tanya akak ni selain rempeyek kcg tanah saya suka tumpi kcg hijau ngan dal bole ke pakai resepi akak ni pastu kcg tu nak rendam berapa lame ye time kasih kak byk-byk


18-06-2011, kakbesah komen :

salam manjasayang, tu la.. akk jer yg ketinggalan zaman x pernah mkn rempeyek kacang gajus, tp kalo tumpi kacang hijau & dal memang melambaklah kt sni..hehe.. nnti lah kalo jumpa kacang gajus blehla akak buat. akk ni dh lama x gi kdai, sbb hb rajin pegi..hehe..


18-06-2011, kakbesah komen :

salam miazahira, alhamdulillah akk waras.. & wes madang(mkn nasi), kalo mangan tu = mkn apa2 selain nasi..hihihi.. yer, memang boleh guna respi ni utk buat tumpi kcg hijau @ dal. kacang tu kena rendam hingga kembang dan agk lembut(bleh dipecahkn dgn kuku). tapi kacang dal kena pilih yg besar, sbb kalo yg kecik, walaupun dah direndam hingga kembang pun akn jd keras selepas digoreng.oh ya kcg2 tu rendamlah dlm 2-4 jam..


18-06-2011, miazahira komen :

tima kasih akak nanti kalau saya dah cuba saya upload gambar ye


23-06-2011, akhzar komen :

Salam kak...alhamdulillah.... mlm td dpt gak saya cuba resepi akak ni... rasa memang "CUN" dah.... tp rupa... sadis sungguh. Memang saya x pandai nak tebar tepi kuali, nak pakai acuan, x gajin... awalnya bersarang2 jadinya tempeyek saya... terlalu cair agaknya... saya tambah tepung lg.... dah tengah2 baru cantik sikit jadinya... Saya guna kcg dal & dpt dlm 3 botol plastik yg saiz besar tu...TQVM kak utk resepi ni...Moga sentiasa diberkatiNya... Sory x dpt nak tempek gambar... xde kamera la... :)


23-06-2011, akhzar komen :

InsyaAllah... nanti nak coba buat... kuih goyang pedas & kuih siput versi tomyam pulak... Kuih siput selalu gak sy buat, tapi versi yg biasa2 tu... tu pun bukannya saya 'SIPUT' kan... tapi sy buat versi gunting.. hehehe resepi kuih siput, tp cara kuih gunting... masa limited... buat jer mana yg termampu... :)


23-06-2011, kakbesah komen :

Salam akhzar, wah! rajinnya dia... hm, kalau besarang2 maknanya kurang pekat tu.. nextime cuba dulu skit, pastu otter la, tambah apa yg patut..hehe.. haha,kuih siput jd kuih gunting.. akk x heran..sbb akk pun slalu buat cam tu hihihi agak dah penat menggentel, akk pun gunting jer..hihi..~kita serupa~


13-07-2011, ummialeesha komen :

Salam..saya budak baru belajar..hehehe. Plan this year nak buat rempeyek tp nak guna kacang dal. Nak kena rendam brp lama yerk kacang dal tu???


13-07-2011, kakbesah komen :

salam ummialeesa, kacang dal kena beli jenis yg besar yer, jenis yg kecik skit tu utk msak dalca @ kuah roti canai. dal tu rendam hingga kembang, dlm 4,5 jam camtu lah, alah, asal dh bleh pecah bila dipicit dgn jari, dh bleh la tu..


03-08-2011, morningstar komen :

nak buat lah rempeyek tahun ni versi kak besah.ingat lagi arwah mak dulu buat 2 kuali, 1 kuali minyak sikit.1 kuali minyak banyak. masuk 1/2 senduk adunan kat kuali minyak sikit biar keras sikit pastu transfer kat minyak banyak.cantik nipis dan bulat bulat.


11-08-2011, aleysha echah komen :

adunan tepungnya adakah kecairannya sama mcm kita buat roti jala/roti kirai?


11-08-2011, kakbesah komen :

morningstar, memang bleh buat mcm tu.. org dulu2 mana ada acuan, kalo nk buat yg bulat2 kecik kenalah guna 2 kuali.. mekaseh la, ingatkan petua ni, akk pun dah lupa..hehe.. so, bleh la dibuat pnduan utk yg lin yer.. >>>aleysha echah,adunantu cair skit jer dari roti jala. roti jala tu mcm adunan lempeng kan.. camnila, awak buat pekat mcm adunan roti jala dulu, pastu amik semangkuk kecik n tambah air skit, test tengok elok x kejadiannya, kalau dh ok, ikut tu je yer.. akk pun blom buat lg, insyaallah bila buat 9t, akk sukat santannya..


02-04-2012, ibu ammar komen :

Salam. Saya dah buat rempeyek kacang tanah resepi kak besah sabtu baru ni, banyak saya dapat, tp tak reti la nak upload gambarnya. Terima kasih byk2 ye. Oh ye, sy ada sukat santan+air, lebih kurang 1000ml.


02-04-2012, kakbesah komen :

Salam ibu ammar, wah..dah buat yer..Alhamdulillah. terimakasih sgt2 sbb sudi sukatkan santan tuh, sgt berguna utk panduan kita semua.nnti akk edit dlm respi ni. hm, sbenarnya nk upload gambar tu senang jer.. tp, akk x pndai nk terangkan. cuba ibu tanya ngn bdk skolah, bdk zmn skarang lg advance dri kita.. akk ni pun ank yg ajarkn hihihi...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu