Google+

oleh: sajiemas Singgang Ikan Kembung

Rsz_sinnge2

Masakan tradisional masyarakat Kelantan. Menu sihat dan senang dimasak.


Created on : 09-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sajiemas




Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 1kg - ikan kembung ( lebih kurang 6-7 ekor)
  • 4 ulas - bawang putih (dihiris / diketuk)
  • 2 inci - lengkuas (dihiris)
  • 2-3 keping - asam keping
  • garam dan gula sesedap rasa
  • cili padi jika mahu pedas
  • air secukupnya

Cara-cara

  1. Rsz_ikan
    Ikan kembung dibersihkan. kalau mahu jimat potong dua pun boleh
  2. Masukkan ke dalam periuk ikan, bawang putih, lengkuas, dan asam keping serta air agak-agak tenggelam ikan. Air jangan banyak sangat
  3. Rsz_bwg
    Agak-agak mendidih, perasakan dengan gula dan garam sesedap rasa. Ketuk cili padi dan masukkan ke dalam masakan
  4. Sudah sedia untuk dihidangkan. Boleh masukkan bendi untuk menceriakan hidangan.
  5. Makanlah dengan nasi panas. Kalau ada budu dengan limau serta lada pun bagus. Tambah lagi dengan ikan masin goreng serta masak lemak pucuk labu. Tunggu...

Tag









Laporan Masakan Bergambar (2)

Img0127a
16-08-2007
hmm sedap...tapi tambah kunyit hidup, halia n bawang merah...nyum2..wat buke posa...
Laporan oleh: najah_82
Dsc01212
11-04-2009
dah lama xbuat. resipi tradisi keluarga sm ngan resipi ni. so hntar report je la.
Laporan oleh: akma_4th

Komen (4)

09-04-2007, umi_e komen :

yummy.... sedapnya singgang ikan kembung ni... my kids memang suka... selalu buat gerenti kuah habis tinggal ikan je tergolek2 hehehehehe


09-04-2007, s_shamen komen :

kalau tak silap, penah makan lauk ni kat kelantan. ikan tongkol pun sedap gak kan..ikan apa lagi boleh masak camni??


09-01-2011, sallyspongebob2010 komen :

mmg sedap.biasa juga buat sbb asben org ganu.mkn nasi pnas2 ada pulak smbal belacan.kena pulak time mkn cuaca pnas.mmg ngam.kompem abis...


05-05-2011, jasmanjuliana komen :

kalau letak budu mcm mane plak ek rasanyer,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu