Google+

oleh: kakbesah maruku kakbesah

Dsc00097

buat semalam utk kudap2an dan utk anak bawa pulang ke hostel. yg ini versi melayu kot, sbb sedikit spicy & xde rasa pahit slepas memakannya. tiap Raya msti buat..hehe..


Created on : 04-06-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( banyak )

  • 1 bungkus tepung maruku & 1 bungkus tepung pulut
  • 1 senduk nasi serbuk kari daging
  • 1 senduk nasi bijan
  • 2 senduk nasi cili kisar
  • 7 ulas bawang putih
  • 1/2 senduk nasi udang kering
  • 2 cawan santan
  • 1 sudu makan garam & 1 sudu makan gula
  • 2 biji telur besar atau 3 biji jika kecil
  • 8 tangkai daun kari
  • minyak utk goreng terendam

Cara-cara

  1. Dsc00065
    campurata kedua2 tepung, bijan dan juga serbuk kari.
  2. satukan cili kisar, bwang putih, udang kering, santan, garam & gula, pastu kisar hingga sebati. pastu masukkan telur lalu dikisar sebentar dlm 6 saat.
  3. Dsc00070
    campurkan bahan kisar bersama tepung dan uli hingga menjadi satu doh yg lembut. tambah air biasa jika perlu.
  4. Dsc00081
    panaskan minyak dlm kuali(jika nak buat maruku halus). masukkan doh dalam acuan maruku, bila minyak telah panas, paipkan adunan ke dlm minyak. guna api sederhana saja. dlm 3 minit menggoreng, taburkan sedikit daun kari kedalam minyak tu. goreng hingga ranggup. kemudian angkat dan toskan.
  5. Dsc00079
    jika nak buat maruku yg kasar, goreng dlm pan supaya senang nak buat bentuk bulat. tp kena hati2, api jangan panas sangat, supaya dlmnya masak dgn sempurna.
  6. Dsc00072
    yg ini maruku kasar.








Laporan Masakan Bergambar (1)

20130412_225506
16-04-2013
Baru buat mlm td. Byk! Tp rupa tak baper jadik. Tq utk respi yg sedapp nih.
Laporan oleh: queennoor

Wah! rajinnyer queennoor buat maruku, seronok kn dikunyah smbil bertenet. alah,rupe tak pnting..jnji sedap kn..hehe. tq queennoor utk lapurannye..


Komen (23)

04-06-2011, yongnani komen :

wahhhh!!!!!! besnya kakbesah...... ada resepi maruku, tq kongsi resepi.... :D


04-06-2011, kak sml komen :

maruku sudah mari....siapa mau beli wah... kekbesah advance tuk hariraya 6pak, kak keras tak! maklum gigi dah tak kuat ni rasa nak pinjam gigi jaws je jgn marah gurau je...!


04-06-2011, amydanish komen :

bestnya,kak besah..dah lama tercari2 rcp nie..tggu mood rajin dtg je lg..hehe


04-06-2011, amydanish komen :

maruku besar tu kita bentukkan dlm kuali ke?atau bentukkan dl br masuk kuali?


04-06-2011, quinnie komen :

bestnya maruku..kita ni dari dulu sampai skang tak beli2 lagi acu nih....hehehhe...


04-06-2011, kakbesah komen :

yongnani, memang best maruku ni, sbb ada rencah dlmnya.. ala.. dari mengunyah keropok yg tidak2 tu.. baiklah, mkn buatan sndiri..hehe.. maruku pun mahal, buat sndiri berbaloi2..hehe..


04-06-2011, kakbesah komen :

kak sml, dah x lama lg nak posa ya.. x sampai 2 bln lg.. mood raya mmang dh dtg ni, coz hb dh beli kain ela utk buat baju Raya Boria 1 fmly.. so, akk dah kne mula men design2 pakaian Raya..(hihihi..) maklumlah, akk dr kuih muih ke baju2 sme buat sndiri.. kalo ada lebihan kain buat kn utk bdk2 yg akk jaga plk.. comel sgt.. kak sml, insyaallah, marukuni rangup & x keras sbb buh telur..


04-06-2011, kakbesah komen :

amydanish, boleh kedua2 cara, adunan ni x mudah patah bila diangkat. tp lebih senang & cepat jika dipusingkan terus doh yg keluar dri acuan ke dlm minyak, sbb tu guna kuali leper, so, maruku yg terbentuk tu x terburai sbb kita nmpak hingga ke dasar.


04-06-2011, kakbesah komen :

quinnie, belilah satu.. akk kirim dgn kawan yg balik kelantan. akk bli acuan maruku, bunga pecah 8 & acuan kuih cara 12 lubang. acuan tembaga memang mha skit. tp berbaloi sbb x karat & x lekat walaupun dh lama x digunakan. trutama acu kuih cara.. lekang jer.. oh ya, acuan maruku ni juga bleh diguna utk buat cendol..


05-06-2011, kh267tm komen :

salam kakbesah...waah!!...kudapan fav nih...pedas tk ?...raya 9ti bleh gak menerai(klau ada masa)..akak slalu order jer..sbb sibuk ngan jahitan.. ni dah masuk Rejab..mangkin laju la akak mengayuh...klau kakbesah jiran akak bleh gak order ngan kakbesah ek..hehe.. mekasih respinye KB.. :)


05-06-2011, tasriffyra komen :

sukeee sukeee sukeeee..salah 1 peberett dirinie......mest edap kan..akak kite nk orderlaaa kt akaq,leh x???!!!!! hihihihi..... lehhhhh laaaaaaa....cian saye....nie baru je kuaq dr tmp bertapa,tgk2 nmp maruku plakk...lenkali kalo sy bertapa lg,leh tapaukn stok2 maruku akaq niee..... :)


05-06-2011, kakbesah komen :

salam kak long, marukuni ada pedas2 skit.. tp, balance lah sbb ada buh gula. bg dtgkn rasalemak. muai, dpt banyak. penuh satu tin 'biskut timbang'yg besar tu. tp, kalo x dihancurkan la...hehe.. wah! kaklong amik tmpahan mnjahit yer.. bestnyer.. msti expert kan.. xpe k.long.. kalo x smpat buat kuih sndiri, kuih tunjuk2 baanyaak.. mcm2 kaler ada..hihihi..


05-06-2011, kakbesah komen :

tasriffyra, lamanya bertapa.. msti banyak dpt idea bernas kan..hihihi.. mana tau, lps ni awk dpt mncipta respi baru lg gempak & tempek di MyR ni.. x mustahilkan.. ha..nk tmpah ngn akak? hai..x dapek den nak mnolong.. ngn askar2 yg ramai kt rmh ni.. akk pn hjung minggu jer dpt buat kuih.. tu yg ltk rspi ni skrg.. bln posa memang x smpat nk bkk MyR kot..huhu..


09-06-2011, DatinLulu komen :

salam...akak, wahhh best nya muruku buatan sndiri ni, lbih sedap lgi kalo akak yg buatkn. sy kalo mkn ni x bleh brhenti, pntang nmpak...sejujur nya sy x prnah buat lgi & acuan nya pun tiada. ni, kalo akak ada respi kuih siput...nak gak...yg ni senang ckit, sy tenane keset tapi kepingin bikin sendiri, TQ ;)


09-06-2011, kakbesah komen :

salam Z, kitorang pun sama, bila suka duduk bersama2 seisi kurga smbil mengunyah mknan ringan.. tau2 dh tinggal serdak.. insyaallah nnti akk letak kalo blom ada org letak yer.. (ngh ltih giler ni, nk taip pun x larat.. sbb kemas blik ank2 bujang yg dh balik hostel.. aman damai la rmh ni dlm msa sbulanni..)


19-06-2011, mieqa_chubby komen :

salam kak b...hmm nak tanya,sebungkus tepung maruku n tepung pulut tue berapa kg?


19-06-2011, kakbesah komen :

salam mieqa, tepung pulut tu bungkusan yg biasa... = 500g, tepung muruku plk kalau x silap 400g.


28-06-2011, suzzlyn komen :

Salam kak besah.... wah3 dah start ngan resepi kuih raya ek... sonoknya... kak ni kalau nak stgh adunan je, seme stghkan la ek... 1 tin biskut beso tu ... takut xlarat nak membuatnya...hehehe..


28-06-2011, kakbesah komen :

Salam suzzlyn.. yer btol.. smua kne separuhkan. tp.. sbenarnya x sampao pnuh sangat lah tin tu, coz mulutnya kn kecik, so bila nk masukkan, msti kne ptahknkan muruku halus tu.. so jadi mmpat lah..hehe..


13-07-2011, Anala komen :

Dah lama tak pekena muruku.Nak try buatlah utk raya nnt. Tapi resepi akak mmg sempoi lah...sukat guna senduk nasi je.praktikal btol.tp besar mana senduk nasi umah akak tuh?kena tunjuk gak...kat umah saya ni saiz kecik je yg ada.maklumla,tinggal ber2 jew :)


14-07-2011, kakbesah komen :

Anala, senduk akk tu saiz besar, jnis steel yg berbatang pendek. ala.. sukatan tu bleh berlebih kurang x pe.. hm,dlm sukatan cawan kopi dlm 1/2 cawan gitu lah yer..


08-06-2012, mOOn76 komen :

kakbesah...knp masukkan daun kari dlm kuali ketika menggoreng? kenapa x masukkah gaul dlm adunan terus?


08-06-2012, kakbesah komen :

mOOn, jika daun dimasukkan ke dlm adunan, nnti muruku akn pecah @ putus sbb daun tu kn keras. so biar kita goreng bersama je, daun pon akn jd rangup, sdp gak dikunyah.. nnti semua muruku akan berbau harum..hee..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu