Google+

oleh: yummiez Nasi Kuning

Pix_115_

Kalau dah boring makan nasi putih, kita try nasi kuning pulak..hehe~..Enak dimakan bersama ayam percik.


Created on : 06-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yummiez




Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 1 1/2 cawan beras
  • 1 1/2 cawan air
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • 1-2 cm kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2.5 cm halia
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 1 biji bawang besar (dimayang halus)
  • minyak masak
  • sedikit daun sup untuk hiasan

Cara-cara

  1. Tumis kulit kayu manis, bunga cengkih, bawang besar sehingga kuning.
  2. Masukkan air dan kunyit ke dalam tumisan. Letakkan garam secukup rasa.
  3. Biarkan masak selama 5 minit. Alihkan dari api dan biarkan sebentar.
  4. Masukkan beras yg telah dibasuh bersih ke dalam rice cooker. Kemudian, masukkan bahan di atas ke dalam beras.
  5. Masukkan hirisan halia. Tanak beras sehingga masak.
  6. Pix_112_
    Tabur daun sup di atas nasi yg telah masak.Selamat makan!

Tag

nasi








Laporan Masakan Bergambar (3)

Picture_1060
03-08-2008
versi akak..tq yer
Laporan oleh: junjs11
Nasi_kuning
15-03-2010
mkn n ayam masak merah.......sdap,tq share recipe ye:)
Laporan oleh: chenta
Copy_of_lauk
17-06-2011
menu utk lunch td..thanx ye coz share resepi nie..sgt2x memban2 org yg baru blaja mcm sy..mkn ngan acar nanas & daging dendeng..
Laporan oleh: wasabi

Komen (8)

06-04-2007, umi_e komen :

nasi kunyit ni biasanya umie buat sebagai nasi kerabu... memang elok ni utk tukar2 selera terutamanya bila aa anak2... nampak je nasi warna warni terus bersemangat nak makan :D


07-04-2007, yummiez komen :

haa betul tu kak umie =) kkdg rs boring makan nasi putih tu.. budak2 kalu nampak warne warni ni sure berminat ek.. hehehe.. hm umie wat nasi kerabu? wah menarik tu.. sy tak penah try lak.. anta la resepi kak umie.. hee~


23-12-2010, siti noranida komen :

da msk tp tlajak kunyit...thanks ye utk resipi ni....


23-01-2011, gurupendidikankhas komen :

alhamdulillah.. thanks.. dapat buat hehe makan dgn kari n ayam grg tepung nyaman jer.. sapa kata cikgu laki x blh msk hehe


14-09-2011, aufa anaqi komen :

nmpk simple..akk pn nk try la..hihihi..


26-11-2011, haya_umt komen :

best!


19-04-2012, cathysalvi komen :

nak trylah..simple lak 2..


11-10-2013, black1205e komen :

ok best! bleh try!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu