Google+

oleh: arline Kuih Angku Mudah

20052011978

Kuih kegemaran keluarga, mudah dan sedap


Created on : 20-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi arline




Bahan-bahan ( 15 biji saiz sederhana )

  • 1/2 kg tepung beras pulut
  • dua-tiga titik pewarna merah
  • secubit garam
  • 15 sb kacang tumbuk dicampur dengan 10 sb gula kasar(kalau nak manis tambah gula)
  • 1/2 sk minyak masak
  • air
  • daun pisang yang telah dicuci dan direbus, potong empat segi saiz 7 x 7 cm

Cara-cara

  1. Campurkan tepung beras pulut dengan pewarna merah, garam dan minyak masak.
  2. Masukkan air ke dalam adunan tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan lembut tetapi tidak melekit di tangan.
  3. Bahagikan adunan kepada 15 bahagian dan bulatkan. Leperkan bulatan adunan dan isi dengan campuran kacang tumbuk + gula.
  4. Letak atas daun pisang (kalau tak nak melekit, sapu adunan dengan sedikit minyak masak sebelum letak di atas daun pisang)
  5. Kukus selama 10-15 minit dan hidang panas2.









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (17)

20-05-2011, airelisya@yahoo.com komen :

wah...kuih feveret ni...


21-05-2011, mizlina komen :

em nampak mcm sedap lah..


21-05-2011, karambit komen :

bes


23-05-2011, mys komen :

ni kuih yg mcm cina buat tu ya?? kalau diganti kan dgn inti kelapa...ok tak?? saya rasa kuih ni mcm kuih koci kan....


29-05-2011, bbarline komen :

mys, ya mcm kuih cina tu, ikut suka kalau nak ganti inti, saya tak pasti pula sama dgn kuih koci atau tidak, kena minta resepi dari ibu dulu....


07-10-2011, ayiesha komen :

mntk mf arlin.sy tlg jwb.ak a,mcm kuih cina tu tp kuih tu kulit cmpur ngan ubi keledek sikit.pastu inti dia inti kcg hijau.sape yg x suka kcg hjau leh gnti ngan kcg tnh mcm yg arlin buat.adunan kulit leh buat kuih koci jgk.mtk mf mntk ampun klau slh.sy th serba skt sbb ms ngandung ank second tu nak sgt mkn kuih ni.then suh member cina muslim tlg carikan tp smua kdai cina ckp x hll sbb ltk myk ' tu'.then ada la aunty cina yg bg resepi ni .suh buat sndr gn myk msk.sbb x th nak cr mn dah,so buat la sndr.skrg mly pun dah pndai buat kuih ni.dulu ssh nk jmp yg halal.


27-02-2014, sawijah komen :

sy tak faham la sukatan dia ni..nak tahu SB & SK tu apa..tolong jawap..


27-02-2014, sawijah komen :

sy tak faham la sukatan dia ni..nak tahu SB & SK tu apa..tolong jawap..


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

SB-sudu besar SK-sudu kecil


27-02-2014, Razzizz komen :

kenapa banyak repeat?sorry semua


27-02-2014, Razzizz komen :

kenapa banyak repeat?sorry semua


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd