Google+

oleh: eriza_eriza Ikan siakap Steam

Ikan_siakap_steam_aku_makan_sorang

yang simple dan mudah jer main pakai campak


Created on : 20-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi eriza_eriza




Bahan-bahan ( ikut besar ikan )

  • 1 ekor ikan siakap (ikut suka nak ikan apa)
  • 7 biji cendawan hitam (direndam dan dihiris)
  • 1 paket kobis jeruk (dihiris)
  • 5 biji cili api (ikut suka nak pecahkan)
  • 3 biji asam plum (yang dlm botol tu)
  • Halia muda (dihiris halus)
  • 3 biji bawang merah (dihiris kasar)
  • 2 biji bawang putih (dihiris halus)
  • air masak suam
  • 1 sudu minyak masak
  • 1 sudu minyak ikan (ikut suka nak letak ker tidak)
  • sedikit garam, gula dan ajinomoto

Cara-cara

  1. ikan siakap diletakkan dalam loyang.
  2. tuangkan air masak (ikut suka nak banyak or sikit, tapi kalau banyak2 pun tak berapa nak sedap, kira agak2 separuh badan ikan laa)
  3. masukkan asam plum, dilenyekkan dalam loyang tu (kalau takde asam plum tu bole gantikan dengan air perahan limau)
  4. taburkan hirisan halia, cendawan, bawang merah, bawang putih, kobis jeruk dan cili api dalam loyang
  5. masukkan minyak masak, minyak ikan, garam, gula dan ajinomoto dalam loyang
  6. letak dikukusan..dan kukus selama 40min or sampai ikan masak

Tag

ikan








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (3)

20-05-2011, yarahani komen :

nampak mcm sedap.nanti nak cuba buat


21-05-2011, mdm. azie komen :

mesti sedap, siap ngan mushroom lagi...will try it in future... biasala, steam, yang campak2 tu yang sedapnyer....


14-06-2011, kak uya komen :

macam sedap siot... x sabo nk buat...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu