Google+

oleh: hanasoraya Kelupis

2901590596_9ce24afa4e_o

Kuih traditional org brunei/limbang


Created on : 20-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi hanasoraya




Bahan-bahan ( Sefamily )

  • 300 gm beras pulut - Basuh dan toskan 300 gm santan - tdk terlalu pekat dan tdk terlalu cair Daun pandan - 2 helai garam - secukup rasa Daun nyirik - secukupnya

Cara-cara

  1. Mula-mula masukkan santan dan daun pandan dalam kuali, guna api perlahan. Biar sampai mendidih dan pecah minyak. Bila minyak timbul sikit dipermukaan santan, bolehlah masukkan beras pulut dan garam. Gaul hingga separuh masak dan santan kering. Angkat dari kuali dan bungkus dalam daun nyirik. Selepas habis membungkus, boleh lah dikukus sehingga kelupis masak...

Tag

kuih









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (10)

20-05-2011, DatinLulu komen :

salam...hanasoraya, sy ada search google image tadi...nk tau cam na rupa daun nyirik...mula ingatkn cam daun pisang, rupa nya x? ada sapa2 tau kt tmpat kita d pnggil nama apa? TQ, sbb sudi kongsi respi :)


20-05-2011, syalina komen :

klau kat sarawak, daun ni d panggil daun kelupis...tu je yg sy tau nama daun ni..hehhe ;))


20-05-2011, Vealova komen :

kelupis bila dicecah dgn kari daging dan rendang sedap..Apa lagi klu di bubuh inti dlm kelupis lagi sedap :)


20-05-2011, kakbesah komen :

wah.. menarik ni.. mcm ketupat palas lah yer.. sedaap.. tp, akk tengok daun tu mcm daun buat bungkus tempe di daerah banting. yg itu pokok nya renek, daunnya hijau lebar, tangkai bunganya tegak keatas & bunga warna kuning.. kalau btol.. senang la akk nk buat coz banyak kt rmh bapak akk..hehe..


20-05-2011, DatinLulu komen :

cara masak nya cam ketupat palas, tpi daun nya tu...cam daun kunyit, sehelai2 tpi lebih lebar lgi...


20-05-2011, ariah komen :

Psstttt...kakbesah..sy dah 3 taun duk srwk. Kelupis ni lagi sedap rasanya dari ketupat daun palas tau? x rugi mencuba...


20-05-2011, kakbesah komen :

pssttt..ariah.. ya ke? teringinnya akk.. tp, mana nk cari daun tu.. agk2 kalau diganti dgn daun pisang boleh tak? pssttt lg.. jgn ckp dgn org tau, akk sampai skarang x pndai balut ketupat palas.harap ank mnantu yg pndai buat..huhu,.. akk tgok, balut ngn daun ni cam senang jer.. hehe..


21-05-2011, ariah komen :

ok roger kat besah!!!!aritu sy pernh tye kat diorg leh guna daun pisang ke? diorg ckp boleh..tp..x jugak diorg bungkus kelupis guna daun pisang! huhu...mungkin kurang aroma kot..kat sini mmg pokok tu ditanam utk buat kelupis..klu ada daun tu, br diorg nk wat..klu x ada,mmg kempunan la kak besah oiii...apa kata kak besah pakai daun seniye je..haha


29-03-2012, Zieys Abady komen :

Wow! Dah lama x buat kelupis.Kak Besah,adunan ne bleh bungkus ngan daun pandan juga.Lg aroma.O buat lemang kukus.Carany,masukkn adunan k dlm acuan biskut yg jenis besi tu.SAWA brand yg sy tau.Susun daun pandan kira2 ckup utk roll adunan,letak adunan d atas daun pandan,roll dgn aluminium foil kemas2.Lipat ujung aluminium foil.Kukus lbh kurang 1 jam.


29-03-2012, kakbesah komen :

owh.. mcm tu yer.. terimakasih banyak2 ariah & Zieys Abadi. info yg sangat berguina tu...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd