Google+

oleh: Nuraini Hinava

No picture

Makanan Popular Di Sabah


Created on : 11-07-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Nuraini




Bahan-bahan ( 10 - 15 Orang )

  • Ikan Tenggiri ( Sederhana)
  • 6 Ulas Bawang Merah (dihiris)
  • 2 Ulas Bawang Putih (dihiris)
  • 3-4 Biji Limau Kapas (Ambil jusnya)
  • Sedikit garam, serbuk perasa, Halia

Cara-cara

  1. Ikan Tenggiri dibersihkan terlebih dahulu, kemudian dicincang hingga lumat.
  2. Tuangkan sedikit air panas ke atas isi ikan tersebut selama 1 minit dan toskan.
  3. Semua bahan yang telah dihiris halus tadi digaulkan bersama dengan isi ikan.
  4. Kemudian dicampur dengan jus limau kapas.
  5. Selamat mencuba masakan dari Negeri Di Bawah Bayu ( Sabah )








Laporan Masakan Bergambar (1)

260220101366
02-03-2010
hinava mmg favourite aq... ni gna ikan bilis yg besar... snang buang tulang gna jari pun bole bah... hehehe
Laporan oleh: malayloi

Komen (15)

12-07-2006, admin komen :

Nuraini.. terima kasih banyak-banyak di atas kesudian saudari menyumbangkan resepi kat sini dan sememangnya dialu-alukan. Untuk memudahkan orang lain membaca resepi yang ada di sini, adalah di harapkan agar saudari dapat meletakkan bahan-bahan di bahagian bahan-bahan, cara-cara nya pula di bahagian cara-cara, dgn cara ini akan lebih menari minat orang lain untuk mencuba resepi saudari ini. sila pergi ke sini http://myresipi.com/help/isiresipi.html untuk melihat animasi berkenaan cara meletakkan resepi di web ini.


15-07-2006, Admin komen :

Nuraini.. saya dah asingkan antara bahan-bahan dan cara-cara memasak untuk resepi ni.. sekiranya nak masukan resepi baru, saya harap Nuraini dapat ikut cara-cara ini.


08-09-2006, hayati komen :

TQ...dah lama saya nak belajar masakan ni...husband saya org Sabah..kena le belajar masakan org sana


05-12-2006, normarena7 komen :

nampak macam menarik dan lain dari yang lain! saya nak tanya sikit, limau kapas tu limau apa? sama dengan limau purut ka, limau nipis ka?


08-03-2007, aladam komen :

Yummm .. ini memang sedap!!~


10-05-2007, shaliza81 komen :

limau kapas tuh limau nipis


21-08-2007, foodie komen :

hinava ni makanan kegemaran saya. appetizer yg sangat best...... cuba sekali nak lagi.....kepada yg belum mencuba, selamat mencuba.....


05-09-2007, inn2 komen :

mmm...hinava merupakan salah satu makanan tradisi kaum kadazan di sabah yang masih popular... tak perlu siram dengan air panas pn takpe coz..air perahan limaupun dah cukup untuk masak isi ikan tu..rasanya lebih asli..try it...


17-02-2008, uminaj komen :

sedap ngat...my hubby like it...mmg dah lama dia suruh i blajar buat hinava ni...tp kt s'wak nama dia umai kan....


30-10-2008, dzuhana komen :

wah kat sini baru saya dapat resepi ni dah lama cari..blik nt nak try la..tq


11-10-2009, biniOrang komen :

mcm sedap..


28-03-2010, fifie.effie komen :

mmg sedap..tp klu tambah dgn sayur pria yg d i hiris nipis n mangga cincang lg sodap...try la..x pya tuang dgn air panas cma perah dgn jus limau nipis tu jer..;)))


21-01-2011, feehily komen :

caranya mcm masakan lawa kt klantan...nice to try


20-07-2011, nonong_trio89 komen :

makanan kegemaran seisi keluarga..pembuka selera.. hehehe..


26-10-2011, sarasilhoutte komen :

good~~~sedaap nih :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu