Google+

oleh: kakbesah onde-onde/kuih bom labu kakbesah

Dsc03378

kemas2 esbok jumpa plk seketul labu manis.. pstu inti kelapa pun ada.. bijan pun banyak lg..(adeke ank akk disuruh bli bijan, dibelinya sekilo.. dh setahun x habis2 lg..hihihi)


Created on : 09-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( sepinggan penuh )

  • inti kelapa;
  • sebiji kelapa parut putih, 1cawan gula merah (dimasak dgn 1cawan air& ditapis). gula pasir secukup manis, 3 helai daun pandan dibelah & disimpul & 1/2 sudu teh garam.
  • doh tepung;
  • 2 cawan labu yg dah direbus & dilecek
  • 1 cawan tepung pulut
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu teh garam
  • bijan secukupnya utk menggolek.
  • minyak utk menggoreng terendam

Cara-cara

  1. campur semua bahan2 utk inti dlm kuali, masak hingga pekat & kental. (hingga bleh di kepal)
  2. Dsc03364
    gaul sebati semua bahan2 utk mmbuat doh kulit. jika lembik tmbah sikit tepung.jgn banyak2 9t keras..
  3. Dsc03369
    bulat2kan inti, ambil sejemput doh labu, bulat2kn & leperkan. masukkan inti dan dikelim kemas.
  4. Dsc03368
    golekkan pd bijan.
  5. masukkan minyak dlm pan, susun onde2 dlm minyak pastu baru pasang api dapur. goreng hingga kuning keemasan.
  6. Dsc03374
    Alhamdulillah.. siap kuih utk minum ptg..(ptg smlm)

Laporan Masakan Bergambar (3)

Bom
11-05-2011
buat onde2 labu dulu...nak perabihkan labu dgn bijan..hehehhe...sedap...rasa cam keledek jugak...saya kurangkan labu tu jadi secawan je..tak berapa nak thn dgn labu sgt..sat gi berangin...ni tengah duk santap...heheh..tq kak besah...
Laporan oleh: quinnie

wah3x minum ptg ngn onde2 labu yer.. lawa jer bulat2 onde2 tu.. kalo kt sini sebiji 40 sen, sebesar bola golf jer... buat sndiri untung kn quinnie.. tq coz sudi mncuba.!

P1040058
15-06-2011
semua onde2 akak ucu dh nerai..dn semua nya ucu angkat jempol..emm sdp la tu...ni tgah ngintai onde2 kldi lak..
Laporan oleh: Mariani(KT)

ish3x.. kuat ngintai rupanyer ucu ni yer!.. hihihi.. ucu! akk memang tabik springgg pd ucu lah, coz sme prcobaan ucu jadi ngn jayanya! patut lah cek abang dia sayang...

Kuih_bom
27-06-2011
Salam kak besah, ni lebihan labu utk dinner tadi. Ni ajer yg tinggal utk posing. Yang lain dah selamat.. hehehe.. ni pun tak menang tangan tadi... pelanggan2 saya tunggu depan kuali. Hahahaha.. Thanks kak besah, sedap jugak labu kuih bom yea.. lembut jer.
Laporan oleh: aludra

salam aludra.. huisy.., cantik kuning kaler kuih dia.. berseri2 gitu. aludra, agaknya kalau awk pacak payung depan rumah jual kuih bom ni, berderet smpai kesimpang org beratur tunggu nk bel..hikhik.. pe tah lg awk memang pndai memasak.. thanks aludra, sudi mncuba..



Komen (21)

09-05-2011, Mariani(KT) komen :

pewiiiiit.onde2 labu la pulak.bestnyeee.ucu lom penah rsa ni kak,ptg ni dh ckp awal2 ngan asben jgn kemana2,nk ajak gi bndo,nk li kcg soya,labu,ubi,dlm satu mggu ni peyut ucu pnuh ngan rspi akak..mcn no gumok la....


09-05-2011, Mariani(KT) komen :

hehe slh taip,mcm ni gumok la ..akak msa wat inti tu,dh nk kering xde ltk tpg gdum dlm 2 cdu kecik ker,mk ajar ksi ckit ti sng msa nk bulat2 inti..


09-05-2011, kakbesah komen :

hihihi.. rokerz dapo kembali..! ucu, akk x bubuh tepung dlm inti coz guna gula merah. akk amik skit try picit ngn jari, kalo ia blh melakat, x pyah la bubuh tepung. tp kalo ia berderai, (kurang gula merah agknya) akk bubuh la skit. ala ucu.. ucu mkn la banyak manapun, x gumok punyer.. lainla akk.. limit mkn 2 ktol jer..huhu.. itu pun sehari suntuk x minun manis..huhu..( body kne jage beb..hihihi)


09-05-2011, DatinLulu komen :

salam...akak, rasanya x tr lewat utk ucapkn Slamat Ari Ibu buat mu...smoga bahgia & ceria slalu ;)


09-05-2011, thumbelina komen :

salam....akak, sedapnye kuih2 ade labu ni....nak buat x pandai, tgk je la huhuhu


09-05-2011, rahel komen :

Onde-onde kesukaanku.Kakbesah...pagi2 dah kena bom labu..hehehe


09-05-2011, kakbesah komen :

salam Datin, x ada yg terlewat jika kita nk ucapkan sesuatu yg baik itu.. lgipun hari2 pun kita dituntut utk meraikan ibu. cumanya.. jika ada 1 hari yg dikhaskan tu, kita akn mudah ingat, kalau x.. mungkin terlepas pandang dek kesibukan kita. Alhamdulillah, Amiin ats doa mu itu. akk juga mndoakan moga2 adikku tabah menghadapi apa sj dugaan.ingat ya.. ini baru dugaan kecil.. ramai lg diduga dgn dugaan lbh hebat. akk senyap ngn Datin walaupun di hati ini sgt mengerti. akk pun prnah di uji Allah ngn ujian sama. ingat 1 je Datin.. Allah tahu apa kita buat, apa niat kita, kfahamn manusia x pnting... insyaallah, kita akn bahagia..


09-05-2011, kakbesah komen :

salam thumbelina, ala.. mana ada susahnya.. kuih ni senang jer, uli2, gentel2, golek2, goreng.. xde risiko bantat dan sebagainya..hehe.. >>>rahel, pagi2 akk kena bomb adik2 ni smua... baru korang gerak gi psr.. kalau x asyek tenet jer..hihihi..


09-05-2011, kak sml komen :

salam kakbesah maaf terlambat slamat hari ibu utk mu, hai... kuih bom labu, lum pernah rasa slalu org buat gulai labu ni, pandai tul kakbesah guna kreativi sdiri. saya tgk je la.


09-05-2011, zalwa.zidane komen :

menarik & mudah la resepi kak besah ni.. eden nak toraiii.. tp bijan takde. Bleh mintak bijan kak besah tuu? kekekeke


09-05-2011, zalwa.zidane komen :

kak, nak tanya...nak goreng kueh bom ni mmg tak payah panaskan minyak dulu eh? (tgk step no 5 akak tu...masukkan kuih, baru pasang api)


09-05-2011, kakbesah komen :

salam sml, selamat hari ibu juga utk mu..! ala..kuih org dulu2 ni..hehe.. tp insyaallah memang sedap.. >>>zalwa.zidane, ya memang x pyh panaskn dulu minyaknya, ini petua supaya bijan x berguguran semasa digoreng.. akk blajar dr org yg berjualan kuih ni.. o..nk bijan yer.. amek la yg lebih2 kt pinggan tu.. (kes kedekut giler) dapat salut jarrang2 pd bom tu jaadila..hihihi..


09-05-2011, zsrina komen :

akak mana sedap...keledek or labu...


09-05-2011, kitasemo komen :

kalau meletup dalam mulut sedaaappp


09-05-2011, kakbesah komen :

zsrina, aduss dh lama menung tp x dpt jwpan la.. ada prbezaan antara keduanya.. onde2 keledek kuat rasa keledeknya sbb nisbah tepung nya kurang, onde2 labu nisbah tepungnya sama.. tp, kedua2nya lembuuut, tetap bulat & meletop..hihihi.. >>>kitasemo,bom biasa jika mletop, org x slamat... bom yg ni jika mletop dia yg x selamat..sbb kne ngap! hihihi..


10-05-2011, k.yong komen :

sy buat kuih niee xmasukkan labu..tp blh lah try cara kakbesah nieeee plk yooooo....


10-05-2011, kakbesah komen :

k.yong..cuba la versi ini plak yer...


11-05-2011, quinnie komen :

lupa lak nak komen...saya ikut petua cara menggoreng akak tu....memang bijan tak berterabur sgt...ada la skit2 terkeluar tu ada la kan....dah sejuk pun elok je bulat kuih dia...hehehhe....saya suka makan kuih ni...tapi fobia nak buatnye sebab dulu penah sekali buat yg guna tpg pulut je tapi tak menjadik...hehehhe...saya suka rasa liat2 tepung pulut tu....bleh buat lagi lain kali...tapi versi kentang lak...kekkeke


14-05-2011, kakbesah komen :

quinnie, hapuskan kephobiaan anda dgn membuat berbagai versi kuih bom/onde2 ubi,keledek & labu..! isyy, cam iklan plk.. hihihi..


21-03-2012, jue.ali komen :

sedapnyerrr...klu onde2 yg kaler ijau tu nak wat mcmana yer


23-03-2012, kakbesah komen :

jue.ali, onde2 kaler hijau yg dimaksudkn tu yg digaul kelapa parut ke? kalo yg tu, nama lainnya ialah 'buah melaka'. intinya gula melaka. cuba jue search di MyR ni. ada banyak rasanya.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd