Google+

oleh: kak fida ♥Bingka / Kuih Bakar Kentang ™

Bingka_kentang

Resipi lama dgn sukatan bahan ada yg dlm auns tapi akak tukarkan menggunakan cawan/gm bagi memudahkan... Bingka yang sesuai dihidangkan bila2 masa saja.Oleh krane resipi tk sama dengan kuih bakar kentang yang ada,jadi nak jugak kongsi di sini... :)


Created on : 07-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 8 x 8 inc. )

  • 14 auns(400g) kentang - rebus empuk dengan sedikit garam dan lecek halus
  • 6 auns (3/4 cwn) gula halus
  • 5 biji telur - besar
  • 2 cawan santan (akak guna 300ml KARA + air)
  • 8 auns (2 cwn) tepung gandum - ayak
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit pewarna kuning lemon

Cara-cara

  1. Panaskan ketuhar 175C.Loyang dialas daun pisang dan gris sekeliling
  2. Kacau telur,gula,garam dan esen hingga rata dan masukkan santan.Masukkan tepung sedikit2 sambil dikacau hingga adunan tak berbintil.Masukkan pula kentang lecek dan pewarna kuning.Kacau hingga sebati.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang yang disediakan dan bakar selama 40 min - 1 jam atau hingga kuih bingka garing.
  4. Bingka_kentang_008
    Biar kuih benar2 sejuk,potong dan hidangkan









Laporan Masakan Bergambar (10)

08052011274
08-05-2011
tarrraaaa....bengkang a.k.a. bingka kentang dari india sudah siap!!panas2 lg ni..baru kuar dari en. oben..sy letak 2bj telur ja sbb xde stok kt umah..pastu oleh krn trlalu xcited nk wat bingka ni sampai trlupa lak nk boh pewarna..hehehe..pucat je nmpak..pape pun, mmmm...syedap
Laporan oleh: rozieta

made in indiaaaa...heheee...jauh tuu...bhn lebih kurng mnjadik kire ok ler tu yer...heee...mekaseh rozieta krane mncube... :)

Dsc03464
11-05-2011
salam kak fida, pg tadi srapan onde2 kentang, ptg plk mkn bingka kentang..hihihi.. hari kentang sedunia! sedap lah k.fida.. lembut sedang2 je.k.besah warnakan coklat sbb nk ikut warna kulit kentang..kihkih.. hb blk krja td tengok bingka dh tersaji.. "hai..yg ni bingka apa plk.." akk srh teka tp x dpt!.. bila dh mkn baru prasan.. kentang!!..ekeekee... jazakillahukhairan k.fida!
Laporan oleh: kakbesah

w'salam kakbesah..alhamdulillah...main teka-teki gara2 kentang...heheee....akak pon blom smpt lagi nk mengonde(ayat baru :D )...ekheheee...mekaseh kakbesah krane mncube.. :)

P1030795
11-05-2011
slm kak,ni bngka ktg ucu.sdp nyeee.smbil pejam2 mta ni kak...wat stgh adunan jer...kntg nya sudah abis..tq kak..muah2.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'salam ucu..nga byngkn ucu mkn tekebil2 mate..heeee...sdp len kali leh wat lebey2 yer...mekaseh ucu krane dh mncube.... :)

22052011849
22-05-2011
salam sifu ku..hihihi..nk cari kaler mcm kakfida tk dpt..akhirnye guna aje yg ada kat umah..sedap bingka nii..tahap kemanisan nye pun boleh di trima..bagi yg tk suka manis mcm akak ni..hehe..tima kasih bnyak2 eh kakfida respi nye.. :)
Laporan oleh: kh267tm

w'salam kaklong..tk kesah ler tntng kaler yg tk beri ape2 rase tapi dh nmpk lembut jer warne bingka yg siap tu....mekaseh yer kaklong krane mencube... :)

Makanan_145
24-05-2011
salam kakfida,..thanks tuk resepi ya,..tekstur bingka ni lembut dan cantik,..sedap dan lemak,..
Laporan oleh: noor satinah

w'salam noor satinah...ambooiii nmpk garing bingka tu...mekaseh yer krane mncube... :)

Imej211
11-06-2011
Baru buat bingka kentang ni...
Laporan oleh: RadzAyu

mekaseh RadzAyu krane dh mncube... :)

Pic
11-07-2011
Ni yang saya buat untuk kenduri di rumah MIL.. gambar kuih yang dipotong tak ada sebab lupa bawa kamera balik kampung.. ramai yang suka bingka ni.. tekstur lembut dan sedap.. nak buat lagi, tapi belum sempat.. apa-apa pun, terima kasih kak fida!
Laporan oleh: LynnSham

Alhamdulillah...elok jer tngok kuih yg seloyang tuu...mekaseh Lynn krane mncube dn slmt mncube lagiii... :)

121207_bingka_kentang
07-12-2012
salam k. fida. "potato cake" wat bfes hb. nama tu die yg bg. heheh. sdp kak bingka ni, mcm mkn mashed potato pn ade. moon wat 1/2 n adjust sket. guna 1 telur je, n tmbh susu cair. elok jdnye, alhamdulillah. kaler kuning lemon xde, ade kuning telur je. jdla wat kaler mcm kentang. tq ye k. fida. semoga diberkati Allah sentiasa, amin :)
Laporan oleh: moonbug

salam moonbug..mekaseh krane mendo'akan...aamiin..alhamdulillah..bingka yg di adjust2 menjadi..mekaseh yer moon krane mncube... :)

P_20140605_135535-1
05-06-2014
assalamu'alaikum kak fida,bru ja buat tdi nk wt sdkh mlm ni kat bdk² mgji n tuition...epent kurgkn sdkt gula hlusny sb tk suka mnis sgt...:-)papun,resepi kak fida so far easy n sedap...semoga Allah mlpgkn urusan kak fida sekeluarga dunia akhirat...amiiin...
Laporan oleh: epent

wa'alaikumsalam epent....mekaseh atas do'anye yer...aamiin...alhamdulillah, semuga niat suci epent diberkati, dimurahkan rezki olehNya...aamiin...dan terima kasih krane sudi mncube... :)

Bingka_kentang_kf
15-08-2014
teringin nak mkn bingka warna pink jadi sebab tulah warnanya...kekeke sedap tq kak fida
Laporan oleh: Razzizz

Komen (29)

07-05-2011, tasriffyra komen :

isshhhh nie yg xsaboooo nk nunguzz niee....lameee bebenoo tuu.. apepun suke suke sukeeee


07-05-2011, tasriffyra komen :

akak yg 3/4cwn gula haluz tu,kalo ikut sukatan gm bapee agak2nye yee...tq..saya mmg sll failed la kalo bab2 cenggini


07-05-2011, kak fida komen :

tasriffyra...gula tu 175g...slmt mencube yer...mekaseh... :)


07-05-2011, kakbesah komen :

salam kak fida... isy, skali lg.. kak besah x prasan ada respi ni.. biasala.. sbagai peminat no1 bingka, (sbenonya hb..hehe) kakbesah akn mncuba..insyaallah.. rumbe thanks k.fida!


07-05-2011, Mariani(KT) komen :

emm ucu nk cuba gak la...


07-05-2011, aisyah aqilah komen :

nak cuba... nampak sedap.. bahan2 pun dah ada kat dapur....cuma santan tu klu di ganti ngan susu segar bleh tak???


08-05-2011, rahel komen :

Cantinye warna bingka kentang,segar nampak...


08-05-2011, nuhasmi komen :

rasa memang kna buat nie...slalu mkn bingka ubi kayu.kalu lapik aluminium foil bleh ker?


08-05-2011, diema_sukeCUBE komen :

COMEYNYE AKAK PUNYE...SAYA PUNYE..BIASE2 JE...ERM...


08-05-2011, aisyah aqilah komen :

sye dh cbe smlm... x sangka lk tgk2, ada santan lg ckit dlm peti... cma x antar lporan sbb rpanya x brapa cntik... tp rsanya ttp sdp... tqvm kpd penyumbg rsepi ni....


09-05-2011, kak fida komen :

w'salam kakbesah...mase tu lom ade gmbo..bile klik senarai resipi cume ade tajok rcp tanpa gmbo...heee...klau kak besah minat wat utk org yg minat makan,kene ler cube yer...heeee....slmt mncube kakbesah...mekaseh.. :)


09-05-2011, kak fida komen :

Ucu pon nk cube gakkk???...haaaa...cube ler ucu..jgn tk cube....heheee.... :D


09-05-2011, kak fida komen :

aisyah aqilah ...ma'af ler lom smpt akak jwb dh pon buat bingka ni...mmng boleh klau nk gune susu gntikn sntn tapi rase lmknye lain ler sikit...ppon mekaseh krane dh mncube yer... :)


09-05-2011, kak fida komen :

rahel... nmpk menarek sikit klau boh warne kuning,akak dh pernh buat tanpa warne tapi pucat sgt lh... :)


09-05-2011, kak fida komen :

nurhasmi...tukar selere dgn bingka kentang ler pulak yer...klau nk alas dgn alum foil mmng boleh...tapi klau ikut care akak,klau bikin bingka mmng tk pernah alas ape2 pd dasar loyang tu cume disapu minyak sebelom kite tuangkan adunan tu...slmt mncube yer.. mekaseh... :)


09-05-2011, kak fida komen :

dieme_sukeCUBE...dh cube ker?nape ler tk tunjukkn yg biase2 jer tu...heee... :)


09-05-2011, kh267tm komen :

salam kakfida..ari tu..bila respi ni kluar..akak ingat trus nk buat..sume bahan ada..kecuali..pewarna..yg akak ada yellow egg..tk sama..naaak jugak mcm warna kakfida..hehehe.. nk kena cari pewarna dulu..baru leh wat.. tq kakfida 4 d respi.. :)


09-05-2011, kak fida komen :

w'salam kaklong....adooiii mintak2 jumpelah kaklong dgn warne kuning lemon klau tk,tade ler bingka kentang drp kaklong...ekheheee...:D :D ...kaklong warne bingka tu nmpk terang sbb akak gune flash camera....dh bandingkn dgn yg tk gune flash mmng nmpk pucat jer...haaaa...jgn pulak bile kaklong dh dpt kuning lemon pstu wat tk same kaler...baru ler jadi tipah trtipu...ekheheee....slmt mncube yer kaklong...mekaseh... :)


15-05-2011, roxane64 komen :

salaam kak fida, saya baru saja bakar kueh bingka kentang. rasa lemak nye tidak memuakkan dan manis nye sedang saja. terima kasih byk2 kak fida. Semoga Allah sentiasa memberkati rezki kak fida sekeluarga :D


23-05-2011, noor satinah komen :

salam kakfida,..saya tgh rebus kntang ni,insya allah,moga2 jd la bgka saya buat,..nk tnya akak leh tak atas tu tabur bijan,..kbtulan ada lebih buat onde2 rsp kakbesah smlm,..


24-05-2011, noor satinah komen :

maaf byk2 kakfida cmne rcp yg saya antar utk rendang zsrina msuk sni pon xtau,..akak tlg delete ya,..tenet problem ckt,tu yg tunggang trbalik jdnya,..maaf ya kakfida.//


24-05-2011, noor satinah komen :

salam kakfida,rcp yg saya slh antar dh saya delete,..td ingtkan x boleh delete sndiri,..hehe buta it betul saya ni,..


24-05-2011, noor satinah komen :

salam kakfida,rcp yg saya slh antar dh saya delete,..td ingtkan x boleh delete sndiri,..hehe buta it betul saya ni,..


26-05-2011, ummu amni komen :

salam, sy nak ucap terima kasih pd tuan punya resepi, sy dan cuba semalam , sedap dan enak sekali, tq, minta halal sy guna resepi


26-05-2011, kak fida komen :

w'salam roxane64...amiiinnn....Alhamdulillah bingka kentang menjadik dn menepati citerase....do'a yg same jugak buat roxane sekeluarge dn moge2 bertmbh rajen mencube rcp2 kt MyR ni...mekaseh krane dh mncube... :)


26-05-2011, kak fida komen :

w'salam noor satinah...ma'af ler akak baru jer dpt jwb komen2 noor satinah...sjk 22/5 tkde ngadp com sbb gi jln2...heeee...smpaikn noor satinah dh tanye dn jwb komen sndirik...Alhamdulillah sumenye ok...akak pon klau tk diberi tunjuk ajar pon maseh tk celik it...heheee...boleh gelak bile ingat2kn memule gune com..hahaaaa....ppon mekaseh yer krane dh pon mncube... :)


26-05-2011, kak fida komen :

w'salam ummu amni...Alhamdulillah dn mekaseh krane dh mncube...silekn ambil jer mane2 rcp yg brkenan sentiase dihalalkn... :)


11-06-2011, RadzAyu komen :

asslmualaikum...baru je buat bingka kentang ni tapi saya tak bubuh pewarna. Cuma tambah tepung kastard je 1 sudu, tu yg warna nampak pucat sikit. Ape pun tetap sedaaaapppp.....


14-06-2011, kak fida komen :

wa'alaikumsalam RadzAyu...ma'af ler baru dpt bls komen...klau adunn ditmbh tpg lain dn tk keras,ok ler tu yer..ppon mekaseh skali lagi yer krane dh mncube... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd