Google+

oleh: kakbesah air soya kakbesah

Dsc03320

sangat muai, dari hanya secawan kacang soya, bleh menghasilkan lebihkurang 4 liter air soya.


Created on : 06-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( 2 jag )

  • 1 cawan kacang soya
  • 2 jug air
  • 5 helai daun pandan- dibelah & disimpul
  • gula secukup rasa & 1/2 sudu teh garam
  • blender & penapis teh (kain)

Cara-cara

  1. Dsc03273
    basuh & rendam kacang soya 4,5 jam @ hingga kembang. cmni rupanya bila dh kembang.
  2. kisar 2 senduk kacang tu bersama bersama 4 cawan air hingga halus. buat hingga habis.
  3. Dsc03276
    tapis bahan kisar dgn penapis santan. kumpulkan hampas yg masih basah dlm mangkuk besar. buat hingga habis.
  4. Dsc03278
    tapis air soya sekali lg menggunakn penapis teh utk mengasingkn serdak halus.
  5. akk buat tauhu lembut ambil air soya yg ini.
  6. campurkan 1/2 jag air lagi ke dlm hampas soya, ulang proses penapisan dua kali. buatlah hingga hampas soya dah x keluarkan jus putih.
  7. Dsc03286
    masukkan air soya dlm periuk bersama daun pandan & garam. masak sambil dikacau hingga mndidih.awas... ia mudah pecah santan.. eh pecah soya..hehe.biar mendidih dlm beberapa minit lalu tutup api.
  8. boleh campur sekali gula semasa memasak tadi & boleh juga dibubuh kemudian,
  9. akk buat puding karamel ambil dari bahagian ini.
  10. Klik untuk isi cara-cara di sini

Tag

minuman









Laporan Masakan Bergambar (28)

104_0796
07-05-2011
ha kak besah sayang.... saya buat setengah cawan kacang je... dengan 1 jag air. semalam tgk resepi terus rendam kacang. selalu main agak2 je tapi dengan nisbah akak tu ngan2 je x cair tak pekat... sari arini bersoya la saya... tq
Laporan oleh: CheqSueCommot

Ya Allah.. dah siap... cptnya CheqSue buat.. cekap sungguh CheqSue di dapur.. memang 'dapo maniac' btol.. hehe.. hmm, pe lg tasriffyra, mari kita seraaang.!!! hihihi

Air_soya_006
08-05-2011
kakbesah..seperti yg dijanjikan....wat sarapan air soya hangat2 sdppp...yg nmpk sepiring tu ler jmput2 kcg soya.....heee.. :)
Laporan oleh: kak fida

amboi2 k.fida.. serba soya nmpak.. aduss x tahan nya nengok jemput2 soya tu.. dh tgok rspinya di dapo k.fida mlm td.. insyaallah nk buat ptg ni utk hb buka posa.. mekaseh k.fida..

Img_2485
10-05-2011
kbtln hb pegi dubai, beli kacang soya...dpt la buat air soya ni..punya la teringin nk minum, bau pun dah menggoda..tp apakan daya, dh janji dgn hb nk buat tauhu, soya pula sikit ja...terima kak..dgn cr akak dpt byk juga air soya, hampas soya sy buat nugget..
Laporan oleh: ctzai

Alhamdulillah, dpt jgk ctzai buat air soya , tofu & nugget dr soya.. akk pn baru dgr hampas soya blh buat nugget.. smlm 1stime akk buat jemput2 dgn hampas soya guna rspu kak fida.. rupanya blh dibuat mcm2 ya.. bestnya..nextime akk try buat nugget plk..hihihi.. tq ctzai..

P1030802
11-05-2011
slm kak,ya be da be du...aku dh pndi wat air soya.sonok nya kak leh wat sndri,2 ari beturut2 wat air ni...
Laporan oleh: Mariani(KT)

slm ucu, 'rajin & usha tanda kejayaan'. ucu air soya ni 'kata kunci'nya. kalo rajin buat dia... maka dpt lah buat yg lain2.. keuntungan berganda tu.. sikit pun x terbuang kan.. Alhamdulillah.. inilh nikmat Allah...

Dsc03772
13-05-2011
alhamdullilah kakbesah....berjaya juga melur buat air soya..terima kasih byk2 yer kongsi resepi nie...(",)
Laporan oleh: melurputih

akhirnya.. melur sukses dgn bergaya.. hihihi.. Alhamdulillah. btullah kata org tua2 usaha tangga kejayaan! sbbnarnya x sesusah mana kan. yg pnting ada kerajinan.. mekaseh jga pd melur yg x mudah putus asa tu.. p/s; hampasnya jgn lupa.. buat cucur tau..

14052011335
14-05-2011
Alhamdulillah..pandai dah saya buat air soya..bulan posa ni x payah beli dah..buat sendiri je...hubby ngan anak2 mmg suka..selalu beli satu plastik panjang tu rm1.20, kalau beli 1 x cukup...kena beli 2 atau 3...sama gak dlm kotak..sekejap je habis...mekasih kak besah...
Laporan oleh: kay730601

kay730601, Alhamdulillah menjadi aor soya yg awk buat tu.. senanglah, jika tringin nk minum nnti, bleh buat sebanyak yg diperlukan. beli memang mhal, pastu ais yg lebih, smpai rmh dh cair bair, ais kiub pn bkn elok mkn slalu, baik buat ais sndiri dgn air brtapis @ air msk kan.. dh pndai buat air soya ni try la plk buat tauhu telur & puding caremel. hampasnya bleh dibuat jemput2.. hehe.. mekaseh kay krna mnerai..

Img0069a
15-05-2011
salam, buat jugak semalam kak besah, dah abih pun.....hr ni nak buat lg....best la...tq
Laporan oleh: rosmazamri

salam rosmazamri, wah rajinnya awak.. hari2 buat air soya.. dh alang2 buat air soya tu, sila lah buat tauhu telur plk yer... tq rosma.!

Soyabean
18-05-2011
buat kali ke 2...
Laporan oleh: kay730601

wah.. siap bungkus dlm plastik lg.. mcm nk jual jer.. rajin lah kay ni.. akk doakn moga2 kay sntiasa berbahagia brsama keluarga trsayang..

Soyabean
19-05-2011
buat kali ke 2...
Laporan oleh: kay730601

kay,..awak bkn saja rajin buat air soya.. malah rajin hantar lapuran juga...hihihi..

227779_209240329098086_100000363600224_675242_1814979_n
24-05-2011
air soya ku......
Laporan oleh: jeyaa

wah.. berjaya juga jeyaa buat air soya yer.. tahniah! bleh lah buat selalu...hehe..

Soya
26-05-2011
salam akak.. hmm puas minum akak.. segarrrr. tp yg ni saya posing dlm mug jer.. tq akak..
Laporan oleh: pisces^amie

salam picses, bestkan bila dpt minum air soya buatan sendiri.. terjamin kebersihannya, bleh juz sjukkan dlm esbok, x payah bubuh ais kiub yg selalu jd kontrovesi cara pmbuatannya tu..hehe.. tq picses,coz merajinkan diri...

Soya
20-06-2011
Sgt2 puas hati sbb fresh lg buat sendiri. Muai & dpt byk. Tq Kak Besah.
Laporan oleh: dapurnanie

dapurnanie, alhamdulillah, mnjadi air soya awak yer, tu lah, kalau buat sendiri memang berbaloi, dpt minum pekat2 dan hampasnya bleh dibuat kuih..hehe.. tq yer sbb rajin mncuba...

090720111214
09-07-2011
salam kakbesah...happy nye dpt buat air soya ni...tk yah nk beli lagi...fresh dan tkde bahan pengawet...akak klau buka posa mmg minum air soya atau susu rendah lemak...rasa perut lebih mantap...klau sirap2 ni akak tk minum waktu buka posa...nanti tk sedap perut...nk terawih pun tk senang dibuat nye..hehe...nanti bulan posa boleh buat lebih2... mekasih kakbesah kongsi respi... :)
Laporan oleh: kh267tm

salam kaklong, hmm, nmpak pekat air soya tu.. memang sedap minum air buatan sndiri, bleh kontrol gulanya.. pstu ais pun kita buat dgn air masak/brtapis, xla sakit perut kn.. oh, kaklong suka brbuka ngn air soya @ susu yer, kakbesah plk x bleh ambik susu masa buka. kena minum jus buah, dh tu habis sekoleh, memang kuat minum sgt..hehe.. mekaseh kaklong rajin mncuba..

Soya3
13-07-2011
puas nya dpt minum air soya buatan sendiri..hehehe....tenkiu kak...berbaloi2 hasilnya....=)
Laporan oleh: liana_pg

hmm, segarnya dapat minum air soya masa cuaca pnas cam skarang ni yer.. tenkiu juga pd liana pg krana rajin mncuba..

Imga0314
21-07-2011
salam..akak, airsoya fresh2 mari.. panasss lgi, 1 utk akak.. 1 utk sy.. yg blkang tu utk tentera2, kejap lgi licin.. Trimakasih utk respi mudah & sihat ;)
Laporan oleh: DatinLulu

salam Z, air soya pun kena berbaris cam askar gak yer..hihihi.. terima kaseh Z.. sbb rajin mmbuat minuman berkhasiat utk keluarga...

P1040361
20-08-2011
slm kak,bulan posa ni sllu sngt wat air soya,naik gondol daun pdn kat blkg umah..seblm ni kalo bulan posa bli 4 paket pon xckup....tqtq ye kak.
Laporan oleh: Mariani(KT)

slm ucu, kesiannyer..pkok pandan tu.. kt rmh akk melambak, sampe akk trpaksa buang sbb semak, kalo dkt hari2 ucu bleh amik.. tp.. akk nk la air soya tu segelas yer.. gelas beso tau.. hehe..

Dscn3394
16-10-2011
SEDAP...SESANGAT...gula saya letak sama bayak dengan sukatan kacang....
Laporan oleh: diana_8194

tahniah diana, krana brjaya mmbuat air soya. bila buat sndiri memang sedap walaupun tanpa perasa tambahan. juz guna aroma daun pandan jer kan.. trimakasih utk lapurannyer yer..

Foto0051_001e001e001
04-04-2012
salam kak.. slalu bt soya xltak garam. kli ni cba rspi akak plak..sdap.. ank sy klu ada air soya suka sgt..
Laporan oleh: Norriyah

salam Nor, memang bertuah suami n ank2 dpt istri/ibu yg rajinn menyediakan mknn & minuman utk kuarga. sgt besar pahalanye di smping mnjamin kesuciannyer. sambil msk zikir & doalah dlm hati, moga Allah brkati & satukan hati sme ahli kuarga ngn mahabbah warahmah..insyaAllah..

Dsc04226
06-04-2012
dh siap pun air soya.biasa jg buat tp ada je yg xkena dgn rasanya.kali ni try ikut resepi kakbesah,mmgsesuai dgn tekak saya.hehe.. terima kasih kak kongsi sb resepi ni.
Laporan oleh: my1981

Alhamdulillah..dpt my sekeluarga menikmati home made soya. wah! ibu jari sape tu.. smpt enterframe sblom mnum yer..hihihi.. terimakasih my, utk lapurannyer..

110420122474
12-04-2012
Salam kak besah. Ni projek cuti semalam. Berjaya jugak akhirnya. Projek air soya je yg jadi, yg lain tu cancel...
Laporan oleh: ibu ammar

salam ibu, Alhamdulillah brjaya buat air soya.. tntu fmly seronok menikmati mnuman hasi air tngn ibunyer.. penuh keberkatan gitu, insyaAllah..

2012-04-20_20
20-04-2012
slm perkenalan . . . air soya yg enak, mudah dan muai . . . terima kasih kak besah :)
Laporan oleh: nor89s

slm perkenalan nor89s, waaah, tengok presentesennyer.. menarik sungguh, siap taburan gedele(kcng soya), pndan & kartun2 yg comel.. utk tarik minat knak ye nor..hehe.. trimakaseh nor utk lapurannyer..

2012-04-20_14
20-04-2012
slm perkenalan . . . ni hasil tauhu telur slps buat air soya . . . sedap n lembut . . . terima kasih kak besah :)
Laporan oleh: nor89s

salam nor, mnjadi yer tauhu lembutnyer..Alhamdulillah.. bleh la mkn dgn air gula melaka.. best kn nor.. terimakaseh nor krana melapurkan..

Dscn4853_1_
06-05-2012
yahooooo...dah pndi wat air soya sndiri....mmg berbaloi baloi...tq Kak Besah
Laporan oleh: ietabeepee

isy,isy.. yg ieta gi mlompat smbil pgang air soya tu ngape... mujo x tumpah..hehe.. fuyoooo..ieta rajin..trcabar pemakai mahkota 'mnantu kesayangan' ...cek 'u_u' kite tu..kihkih.. tq ieta 4 d repot..

Dsc01002
06-06-2012
salam k.besah, ha2...berjaya jgk le lawan ngn penyakit 'M'...laaama..dh nk wat projek ni asikkk tertangguh..ha2...tgk tu tk menyempat2 nk posing..panas lgi tu, zila lum minum hi2...mekasih ya :)
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, nmpknye cuti2 skolah ni virus 'm' dh jd lemah.. xdpt nk attack ibu2 mithalan cam zila yg kuat antibody tuh, kihkih.. tq zila utk lpurannye..

Dsc01005
10-06-2012
salam kakbesah, ni air soya ari tu buat tk sempt nk antar report, masa tk mengizinkn..tau2 klu cuti seklh, budak2 punya turn, maknya hanya dpt curi jer hi2..mekasih ya! best lh air ni,nk jemput dh abis..tgk gmbr jer le..nnti nk wat lgi..maceh2
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, hm, sme je ngn bdk2 rmh ni.. dh di bg comptr bsar pon still nk kacau lappy kite.. pntang ditinggal kejap.. ada je yg amik aleh..huhu.. tq zila utk lpurannye..

Photo0658
21-07-2012
Baru blaja buat air soya sndiri.buat 1/2 cwn soya dlu dpt 1jag yg posing kat blkg nie.tp x smpt pun smpn utk mnm sahur nnti sbb dh nk abis.hampas yg possing maut dlm mgkuk nie tgh dk pike nk bt pa(ingt nk bt tahu telur,tp tlur plak xda).mmg sdap.truya pkai lesung batu je tmbuk soya,kes xda blender(student x ckp bajet).kwn tnya,dpt ke tmbuk pkai lesung?hehe..kan nenek2 dlu pn xda blender.
Laporan oleh: Truya

ya Allah..rarinnye awak Truya! snggup tmbuk ngn lesung. btol lh kte org tua2, dimana ada kmahuan disitu ada jln.. msti Truya jg sorang student yg rajin bljr kn.. (hmm..dh brpunye ke blom? eceecee..kesitu plk..) hmps soya tu x blh buat tahu telo, tp blh buat nuget, cucur & bingka & kek jg.. tq 4 d report truya..

Dsc01796
06-08-2012
ni wat masa bebuka ari tu..dpt lh betahan 2 ari...puas hati dpt buat sendiri..tqvm..caaayangg KB..
Laporan oleh: k.zila66

Alhamdulillah, dt minu air soya utk buka posa, tntu lbeh segar rasenye ye.. rajinnye dia.. tq bucuk manje gudigudi akk..hee..

27072012336
08-08-2012
Assalamualaikum... terima kasih kak Besah... anak saya mmg suka minum soya.. herm... nak tanya... masa panaskan tu bila dah didih skit je terus tutup api kan? and kalau dah sejuk, nak panaskan balik boleh ke? ilang zat nya ke?
Laporan oleh: suzzlyn

alaikumussalam suzzlyn, wah dh buat air soya ye.. msak air soya ni sebijik macam msk lemak santan, tak boleh ditinggal, msti sntesa kacau coz ia blh pecah minyak. kalo dh mndidih beberapa minit dh bleh diangkat lh. kalo nk pnskan balik pon bleh, same gak kene kacau smpai didih. tntang zat tu..hm, nk kne tanye pkar pmaknn la plak..hee. tp, bg akk ok je, jnji jgn mkn bnda basi sudah kn..hee. tq suzzlyn utk lpurnnye..


Komen (74)

06-05-2011, CheqSueCommot komen :

Sedapnya...nak 1 jag buleh tak...


06-05-2011, tasriffyra komen :

bakkk maiii secawannnn nooooo...kihkhihkhikih


06-05-2011, kakbesah komen :

jemput minum sekali cheqSue & tasriffyra... sekali je tau..hehe..


06-05-2011, hafaza komen :

bestnya air soya buat sendiri.. kacang tu tak perlu dibuang kulit ke kak besah? teringin nak buat, tauhu lembut juga...


07-05-2011, CheqSueCommot komen :

sekali je mana cukup...nak le berkali kali kan tasriffyra... xpe....xpe....


07-05-2011, kakbesah komen :

hafaza, kulit kacang x payah buang. blend je. tp kalau utk buat tempe, kenalah buang.. itupun setelah direbus. >>> CheqSue, sekali jer, mcm kita nk bli buah kt psr mlm.. kan peniaga tu suruh rasa sbijik, nk banyak kena beli..ekheekee...


07-05-2011, CheqSueCommot komen :

sy buat pg td je kak...nk bwk ke sekolah ni, ada keje nk siap... mmmm slmt hari ibu pd semua ibu2 di myr...semoga menjadi ibu solehah & bahagia dunia akhirat...


07-05-2011, melurputih komen :

hah!!! dapat jugak cara nk wat air soya....tq kak besah....ptg nie g bli kacang soya n rendam..sok pg ley buat.....(",)


07-05-2011, kakbesah komen :

Amiin..! insyaallaaah.. slmt hari ibu juga kpd CheqSue, guru pun ibarat ibu kpd ank2 murid yg ramai tu.. setiap ibu mempunyai guru & setiap guru mempunyai ibu..


07-05-2011, mys komen :

woi!!!! sedapnya....balik keje ni trus nak gi beli kacang soya. ...mesti try buat nya!!!! kami anak beranak mmg kaki air soya.....dah tak sabar2 ni nak buat...kalau menjadi grenti leh buat niaga bulan puasa...he..he..he


07-05-2011, kak san komen :

emm... sedapnya... orang dalam hari (pantang) boleh minum x kak besah ? Ingat nak suruh suami/anak belikan kacang soya kak kedai.... bolehlah try... Minum panas2 mesti sedapkan...


07-05-2011, kakbesah komen :

melurputih, jgn rendam lama sgt kacang tu ya, takut berbau plk. nk tido mlm baru rendam. k, smoga brjaya.. Malaysia boleh.!! >>>mys, silalah buat coz ia sgt muai, dgn modal x sampai 2 ringgit, seisi keluarga blh minum.. kalau nk buat berniaga pun bleh..


07-05-2011, kakbesah komen :

kak san, akk minum air soya masa dlm pantang. mak akk juga bagi mkn tauhu & tempe. Alhamdulillah xde apa2, asalkn jgn bubuh ais. kalau kak san ada simpan serbuk halia, blh la campurkn sesudu teh kedlm air soya yg suam2 panas tu.. berpeluh2 bdn.. rasa segar sekali.. insyaallah..


07-05-2011, miss_marimar komen :

rupanya x susah mana pun buat air soya... Saya pun nak try la lps ni...


07-05-2011, kakbesah komen :

miss_marimar, silalah try ya.. memang senang...hehe..


08-05-2011, aimiza komen :

leh try..


08-05-2011, kak fida komen :

salam kakbesah...selamat menyambut hari ibu wat kakbesah dan semue ibu2 kt MyR nih....heee....akak dh buat dh air soya ni..mmng dh biase buat pon cume main agak2 jer kcg soyanye,kali ni ikut suktn yg kakbesah beri,mmng puas,lebihn air soya simpn dlm fridge...ampas tu akak slalu buat jemput2 kcg soya((rcp kt dapo kak fida,promote ler pulok...heee...:):),wat sarapan,jadi tk membazir...lom smpt nk upload gmbr...komen2 pon lom smpt nk jwb lagi...sbb famili nk ajk g jln2..heee...nnti mlm insyaallh akak upload gmbr dan jwb komen2 dn dh tntu nk smbung minom air soya nih...heheeee...mekaseh kakbesah... :)


08-05-2011, Mariani(KT) komen :

akak air rndaman tu nk kena buang ker cmpo je msa kita blen,xsabo nk wat.gi kdi dpn umah tp xde jual.uwaaaa.


08-05-2011, kakbesah komen :

aimiza, memang elok terai..hehe..


08-05-2011, kakbesah komen :

salam kak fida.. selamat hari ibu juga buat kak fida.. moga2 k.fida sentiasa dlm perlindungan & rahmat Allah.Amiin. wah3x!!.. jln2 yer.. jln2 cari mkn ke jln2 cari ilham respi baru..hihihi.. uish,hampas soya bleh buat jemput2 rupanya yer.. nape x bagi tau awal2..hehe.. silap kakbesah jgk, x habis selongkar dapur k.fida.. ingatkan dapo k.fida besar je..rupanya besar giler..tu yg banyak respi2 trlepas pandang..hikhik..xpe promot pun.. akk suka kwn2 yg saling ingat mengingatkn dlm hal kebaikn.. mekaseh yer k.fida!


08-05-2011, kakbesah komen :

ucu, buanglah air rendamantu.. la..nangis lg.. aritu nangis x jadi blk kampung, ni nangis x dpt kacang soya.. hihihi ucu,kedai tu x jual kcang soya coz x ramai org nk beli.. maknanya x ramai org yg rajin tahap 'gaban' mcm ucu.. sabo la yer.. jgn sedih2 pd hr ibu.. (huwaaa.. akk plk yg sdh tringatkn arwah emak.. dia suka mnum air soya..)


08-05-2011, pisces^amie komen :

kakbesah.. air soya dlm pantang leh minum? x tau lak saya.. sy memang suke.. ngandung anak 1st mmg itu jer minum nyer.. pas besalin dah x minum... takut... sampai skrg ni umo anak 3rd dkt 1 thn (17hb ni) br berani2 nk minum tu pun tgk resepi tauhu akak ler... dah beli pun kacangnyer.. try buat segenggam jer.. huhuuhu.. takut 'hangin'... soya ni 'sejuk' ker 'panas' sifatnyer?


10-05-2011, kak san komen :

tq kak besah... luv u.....


10-05-2011, kakbesah komen :

pisces, insyaallah minum soya x jd msallah. ank akk 7 org & kakak2 kak besah yg 2 org, masing2 6 ank sme mkn tauhu/tempe/soya. Alhamdulillah xde pape. kekacang sbenrnya x lah sesejuk sesetengah sayuran & buahan. yg pnting baca doa- bismillahillazi laa yadhurru ma asmihi syai un fil ardhi wala fissama i wahuwassamiul alim. yakini bahwa makhluk(trmasuk mknn) x bleh mndatangkn mudarat kpd kita jika Allah tidak mengizinkan..


12-05-2011, melurputih komen :

kakbesah...sedih...wat air soya tak jd...wua..wua.wua...aper yg silap...nnt nk try lg...ker kacang soya yg melur bli tu salah????


12-05-2011, kakbesah komen :

melurputih, ni la pestaim akk dgr org buat air soya x jadi.. kesiaannyer.. kacang tu btol ker kacang soya? hb akk prnah terbeli kacang pol disangka kcg soya. kcg soya bulat putih,xde mata yer.. xpe melur.. try lg.. kalo ikut step by step insyaallah berjaya.. melurputih boleh!!


12-05-2011, Tasni komen :

kalu tak pasti...beli je kat gaint.. dalam pek siap bungkus 2 ringgit je.. dapat buat berjag2 banyaknya...


12-05-2011, melurputih komen :

kakbesah...melur bli kacang soya yg salah...td g pasar br bli kacang soya yg br..besok buat...rupe2nyer akk kat pasaraya kat umah nie bg bukan kacang soya..patutla tak jd...tak pe..pengalaman tu....lain kali berhati dan jgn tertipu lg...


12-05-2011, melurputih komen :

hah! 1 lg melur nk tanyer....cam ner nk wat air soya jd cam tauhu tu...sedap jer tgk gmbr kakbesah buat letak air gula merah tu....terliuq pulak tgk..heehhe..


13-05-2011, kakbesah komen :

melurputih, la..kesiaannya.. xpe, pengalaman adalh sesuatu yg cukup maha hrganya.. melur, respi tauhu telur/tauhu lembut tu ada di 'dapur kakbesah',akk dh letak terdahulu.. sila lah selongkar yer.. juz klik 'oleh kakbesah' yg bewarna di sblh kanan atas gmbar air soya tu...


18-05-2011, minanas komen :

kakbesah pinjam resepi lagi yer...


18-05-2011, kakbesah komen :

minanas.. jgn pinjam2.. akak bagi terus.. amik la.. jgn malu2.. hihihi..


21-05-2011, Rosnawati komen :

air perahan hampas tu di campur sekali ke kedalam perahan soya tu?


21-05-2011, Tasni komen :

salam ,kakbesah last week hbby ada ada beli kacang soya...tapi kacang soya tu macam lama je...cam dah rosak..tapi saya buat je...tak nak hampakan dia.. hasilnya air soya tu bau semacam je...lastly dia je le yang habiskan...semlm saya beli sendiri kcang soya tu...dan hasilnya memang sedap... buat pekat skit dan tambah susu cair masa masak... lemak manis je rasa dia...


21-05-2011, kakbesah komen :

Rosnawati, akk x faham soalan awk tu.. mcmnilah, bila kacang soya tu dah di mesin, campurkan dgn air lalu ditapis dgn penapis biasa. lepastu tapis sekali lg dgn penapis teh/kopi supaya serdak halus dpt diasingkn. hampastu lah yg boleh digunakan utk buat jemput2 soya sprti yg ditunjukkn di dapur kak fida...


21-05-2011, kakbesah komen :

salam Tasni, la.. kesiaannya, dpt kcang x elok yer, tp x pelah itu 1 plajaran utk hb juga..hehe.. tp, akk puji awk lah sbb x komplen2 hb tu.. sbb org lelaki ni xsuka di komlen, biar dia bljr sndiri. ya, air soya kalau dicampur dgn susu cair memang sdp.. kekadang akk campur gak, bila air soya dh agk cair krana ais. mmang sdp kan ...hehe.. tq Tasni..


21-05-2011, duke5497 komen :

" campurkan 1/2 jag air lagi ke dlm hampas soya, ulang proses penapisan dua kali. buatlah hingga hampas soya dah x keluarkan jus putih" bagaimana rupa hampas soya yg dah xkeluarkan jus putih? maksud kakbesah jus putih tu buih-buih selepas tapis ker? kakbesah penah buat guna gula merah? ada sukatan & cara memasak air gula merah x?


22-05-2011, kakbesah komen :

duke5497, maksudnya, mcm kita perah santan kelapa tu.. bila dah selesai perahan kali pertama, kita tambah air lg kan? pstu perah sampai air perahan td dh jernih, maksudnya dh x ada hasil santan lg.. bezanya kelapa parut kita perah dgn tangan, tp, soya kisar tu halus, kita kena tapis dgn penapis teh utk asingkan hampasnya. akk msk air soya utk minuman guna gula pasir, tp jika nk mkn dgn air gula mcm taufu fah, akk msk gula kabung/melaka dgn air secukup manisnya. jika nk guna gula merah, awak agak2 jer, agk2 elok warnanya n elok cairnya, ok lah tu. tmbah je gula pasir skit jika kurang manis ya..


24-05-2011, suika komen :

Saya dah buat smlm...sedap dan jadi rasanya.cuma bila biarkan semalaman kat luar,bsk pagi airnya terbahagi 2,blh bwh air,belah atas mcm soya nyer...nape yer?x cukup masak ke atau mmg kena simpan dlm peti?


24-05-2011, kakbesah komen :

suika, air soya memang kena simpan dlm esbok, mcm santan juga...


24-05-2011, linda az'zahra komen :

hi kak besah ada resepi utk wat tauhu lembut tu x..saya teringin nk wat sendri la...


24-05-2011, suika komen :

Oooo...ok ok..lain kali simpan dlm peti sejuk...Tq


24-05-2011, kakbesah komen :

hai linda.. respi utk buat tauhu lembut tu ada dah akk letak di dapur kakbesah.. cuba lah selongkar..


09-06-2011, comelmama komen :

tq kak besah..sy br try resepi ni ngan anak2..senang n sedap...suka btl anak2 bila sama2 kat dapur, tmbhan plak anak2 kata sedap btl air soya ni ma..


10-06-2011, kakbesah komen :

seronok kan comelmama, bila dpt masak ngn ank2.. tambah seronok bila hasilnya bagus & menjadik.. mknn & mnuman buatan sndiri memang berbaloi2..hehe.. tq comel krana rajin mncuba..


16-07-2011, mymoonesa komen :

As salam, kak, esok saya nak try buat air soya, testing untuk bulan puasa, akak, pandai tak buat tempe, saya memang suka tempe klu ada akak bagi resepi ya, saya pun dah cuba murtabak mini akak, sedap, esok pun saya akan buat murtabak mini, barang2 semua saya dah beli dah. terima kasih kak, kerana memberi resepi


16-07-2011, kakbesah komen :

As salam mynoonesa, terima kasih kembali. maaf ya, akk blom prnah try buat tempe coz kt sini senang dpat. cuba awak search di MyR ni. akk rasa ada yg share cara mmbuat tempe. trimakasih lah sudi cuba respi2 akk. akk doakan mymoonesa sntesa success dlm msakakkan yer..


25-07-2011, mymoonesa komen :

As salam Kak, saya dah try dah air soya, best, minum masa suam2 gitu, sedap, esok saya nak try buat chekodok soya pulak, tunnnggggguuuuu laporan dari saya ya. thank you kak


25-07-2011, kakbesah komen :

w'salam mymoonesa.. Alhamdulillah, dah buat air soya yer, lps ni buat jemput2 soya kak fida pulak... sedap..hehe..


26-07-2011, Kak Ton komen :

kak besah..saya dah buat kali kedua ni...mmg berbaloi...walaupun dapur kencah sikit sebab tumpah2 sikit masa nak tapis tu...hehehe. sorry, tak sempat nak load gambar...kali ni saya campur susu ideal...ermmm lemak berkrim...thanks kak besah for there recipe...bulan puasa ni, insyaallah tak payah la beli air soya kat bazar ramadan...nak tanya kak besah, klu masuk dlm peti ais, berapa hari boleh tahan yer??selamat berpuasa utk kak besah sekeluarga...


26-07-2011, kakbesah komen :

kak Ton, akk x pernah dpt simpan lama dlm esbok sbb slalu habis diminum.. tp, prnah juga lah simpan dlm 2.3 hari di bhagian minuman. tp, jika dibekukan bleh tahan berminggu.insyaallah.. ~selamat berpuasa juga utk kak Ton sekeluarga..~


28-07-2011, donnalita komen :

salam kak besah..buat air soya ni, t/hari tadi. buat setengah cawan je.... mengetes dulu...alhamdulillah jadi..best sangat....bangganye bila duduk 1 family minum air soya buatan sendiri.... next projek leh buat sewacan pulak....tq k.besah


28-07-2011, kakbesah komen :

salam donnalita, Alhamdulillah, seronok yer dpt mnjamu family ngn minuman buatan sndiri.. di situ lah qualitinya, sbb kita msk ngn kasih sayang, jika kita mulakan dgn menyebut nama Allah, akn diberiNya pahala ibadah..insyaallah. tq donna krana mncuba..


07-09-2011, humaizah komen :

asben balik nnt ley buat tuk dia...leh wat taufufa n cekodok skali....tq kak besah...


09-09-2011, kakbesah komen :

humaizah, maaf yer lmbat reply komen,mungkin humaizah tlh pun mncubanyer.. seronoknyer hb mndapat isteri yg rajin mcm humaizah ni.. Alhamdulillah..


23-03-2012, ibucool komen :

Thanks kk besah 4da recipe.. 1st time buat mmg umphh! dia punye pekat mnis sume kite leh wat sndr ikut citarasa. Jiran2 pn suke.. Okara nye kite smpn nk wat nugget lak. Wish me lucky luck then..slm.


24-03-2012, kakbesah komen :

w'salam ibucool, u're wellcome, berbaloi2 kan bila buat sndiri. bleh control gulanyer. kalo nk guna gula perang pun bleh. dulu, bila buat utk arwah mak & mertua, akk masukkan gula palsu utk jg ksihatan mereka. ok, slamat berjaya mmbuat nugget ibucool. n tq 4 trying..


10-04-2012, ibu ammar komen :

Assalammualaikum. Sy nak tanya 1 jug kak besah tu sama dengan berapa liter? Jug kan berbeza liternya. Tlg jwb cepat ye... esok kan cuti, sy ingat nak buat air soya esok, projek cuti. Terima kasih.


10-04-2012, kakbesah komen :

Alaikumussalam ibu ammar, jug yg akk guna tu kuantitinya 2 liter. sbnarnya air tu x kisah sgt, air 1 jug tu diguna utk blend kacang tu jer, tp, bila kita dh perah kacang halus yg dh dimesin ngn air 2 liter tu, hampas kacang kan masih bleh kuark jus lg, so bleh tambah air lg dan perah. kiranya perah sampai hampas x dpt kuarkn jus putih lg. kalo ibu nk air soya tu pekat betul, guna juz 2 liter air jer. x payah tmbah air & perah lg.. hrp dpt mmbntu ye..


10-04-2012, ibu ammar komen :

Ooo... macam tu...terima kasih atas info yg diberikan. Klu jadi buat air soya esok, sy nak buat sekali tau fu fah kak besah & jemput2 kcg soya k.fida. Eh...byknye nak buat, entah2 esok buat air liur basi je...


10-04-2012, kakbesah komen :

o..kira esok hari soya sedunia la yer..hikhik.. k, akk doakn smoga berjaya.. insyaAllah..


10-04-2012, ibu ammar komen :

Kak, sy nak tanya, akak ni orang jowo ye, sbb resepi2 lauk & sayur kat dapur kak besah ni majoritinya saya pernah makan masa kecik2 dulu. Mak & Bapak sy org jawa banting, kanchong darat & Kanchong laut. Tp skrg tak dok banting dah, dah jd org felda!


10-04-2012, kakbesah komen :

la.. satu daerah rupanye kite..hehe.. rmh bapak akk diantara kg kancong darat & kancong laut, & dh smestinye jowo..hihi..(nama kg rahsia) memang, kbayakn mskn yg akk ltk kt sni adlh mskan2 biasa org banting. namun ada gak mskn2 perak coz hb akk asal perak(bkn jowo).. tu yg ank2 suka tempe & tempoyak.(t&t-serasi gitu..hikhik..)


12-04-2012, ibu ammar komen :

Kah! kah! kah! Akak nak tahu...suami sy pun org perak...nun dihulu sana. kelakarnya.


12-04-2012, kakbesah komen :

ibu ammar, hihihi.. ~kita serupa...~


20-04-2012, nor89s komen :

Kak besah, sy minta maaf krna laporan masuk 2x n laporan tauhu telur salah ruang . . . X tau silap sy atau ternet . . . Sekali maaf


20-04-2012, nor89s komen :

Kak besah, sy minta maaf krna laporan masuk 2x n laporan tauhu telur salah ruang . . . X tau silap sy atau ternet . . . Sekali maaf


21-04-2012, kakbesah komen :

xpe nor, akk dlu pun camtu jg. nor bleh delete satu2 lapuran tu dgn logout dlu, pstu login balik, pstu klik pd senarai lapuran, pstu klik pd pangkah kecil kt lapurantu. lg 1, ketika tenet ada problem, bila dh selesai hntar 1 lapuran, kita logout & login balik, baru hntar 1 lg lapuran.. memang leceh skit.. nk buat camane...dh namenye makhluk(tenet).. tntulah ade klemahankn disanasini kn.. hehe..


21-04-2012, Norriyah komen :

assalamualaikum kak.. slmt pg sbtu, smga cria2 slalu.. kak nor bt air soya lg gna cra akak je dh sbati dgn citarasa klg..hehe.. tau je la ank nor suka sgt.. klu blh tiap2 mggu kna bt.. klu tak, bla kluar je msti mta abhnya blikan soya kotak.. puteri nor yg sulung bru 3 thn, klu ada soya d ulangnya bkali2 shari slagi air soya xhabis.. smpi susu pn xnk la.. klu ada air soya.. kdg2 bla bt nor kna smbunyikn skit utk abhnya.. jd msalah skrg hmpasnya dh xtau nk bt apa.. slalu bt jmput2 n masalodei.. nk buang syg plak.. hmpas tu blh apa lg ye kak..?


21-04-2012, Norriyah komen :

assalamualaikum kak.. slmt pg sbtu, smga cria2 slalu.. kak nor bt air soya lg gna cra akak je dh sbati dgn citarasa klg..hehe.. tau je la ank nor suka sgt.. klu blh tiap2 mggu kna bt.. klu tak, bla kluar je msti mta abhnya blikan soya kotak.. puteri nor yg sulung bru 3 thn, klu ada soya d ulangnya bkali2 shari slagi air soya xhabis.. smpi susu pn xnk la.. klu ada air soya.. kdg2 bla bt nor kna smbunyikn skit utk abhnya.. jd msalah skrg hmpasnya dh xtau nk bt apa.. slalu bt jmput2 n masalodei.. nk buang syg plak.. hmpas tu blh apa lg ye kak..?


21-04-2012, Norriyah komen :

assalamualaikum kak.. slmt pg sbtu, smga cria2 slalu.. kak nor bt air soya lg gna cra akak je dh sbati dgn citarasa klg..hehe.. tau je la ank nor suka sgt.. klu blh tiap2 mggu kna bt.. klu tak, bla kluar je msti mta abhnya blikan soya kotak.. puteri nor yg sulung bru 3 thn, klu ada soya d ulangnya bkali2 shari slagi air soya xhabis.. smpi susu pn xnk la.. klu ada air soya.. kdg2 bla bt nor kna smbunyikn skit utk abhnya.. jd msalah skrg hmpasnya dh xtau nk bt apa.. slalu bt jmput2 n masalodei.. nk buang syg plak.. hmpas tu blh apa lg ye kak..? ermm.. trma ksh kak.. ska nor slain dpt rspi dpt jga ilmu agama dr akak smga allah sntsa br rhmat utk akak sklg.. nor dh salin doa utk d hafal.. sblm ni mmg xpnah mnum soya dlm ptang.


21-04-2012, Norriyah komen :

assalamualaikum kak.. slmt pg sbtu, smga cria2 slalu.. kak nor bt air soya lg gna cra akak je dh sbati dgn citarasa klg..hehe.. tau je la ank nor suka sgt.. klu blh tiap2 mggu kna bt.. klu tak, bla kluar je msti mta abhnya blikan soya kotak.. puteri nor yg sulung bru 3 thn, klu ada soya d ulangnya bkali2 shari slagi air soya xhabis.. smpi susu pn xnk la.. klu ada air soya.. kdg2 bla bt nor kna smbunyikn skit utk abhnya.. jd msalah skrg hmpasnya dh xtau nk bt apa.. slalu bt jmput2 n masalodei.. nk buang syg plak.. hmpas tu blh apa lg ye kak..?


21-04-2012, Norriyah komen :

innalillah.. kmalangan komen ni.. hai pg2 ni line xok plak.. mgkin sbb hujan.. nor hntr komen tp xmsuk.. bla kluar, msuk ke home tgok ada komen nor plak bderet2 lawak je..hehe.. kak nk pdam komen yg deret2 ni cmne ek.. blh padam tak..


21-04-2012, kakbesah komen :

alaikumussalam nor, hmpas kcang soya blh jg dibuat nugget (by joayee) & bingka soya berkismis(by yusriaty), akk dh lme tringin nk try, tp xdpt2 lg soya bean tu,huhu. Alhmdulillah, kalo nor dpt amalkn doa2. sbenarnya dlm setiap pkerjaan ade doanye, sprti mndikn ank, potongmemotong, mengacau msakan, menyukat beras, mncedok mknn dll. akk bila dpt doa, akn salin dlu, pstu bila mmbaca Quran, trsrempk ngn doa2 tu, akk akn cek maksudnye & jg ejaannye. mklum la kdng tu doa tu dpt dr mulut ke mlut, x psti sbutan yg btolnyer.. adus nor, komen kita memang x blh didelete kecuali oleh admin.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd