Google+

oleh: kakbesah opor ayam

Dsc02804

bila dah mengasuh budak2ni.. masak pun ikut selera diorang, slalunya yg x pedaslah. utk yg besar2 kenalah buatkn sambal taucu @ ikan masin cili @ tempe berapi dll..hehe..


Created on : 04-05-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( seperiuk )

  • 1 ekor ayam dipotong2
  • 9 biji bawang merah, 5 ulas bawang putih, 1 batang serai, 2cm halia, 2sm lengkuas,5biji buah keras - dikisar
  • 3 sudu makan biji ketumbar. 1 sudu mkn jintan manis, 1 sudu makan jintan putih & 1 sudu makan lada putih - disangrai & dikisar halus
  • rempah 4 sekawan utk campak2.
  • semangkuk santan
  • 2 sudu makan kerisek
  • 2 helai daun salam (akk x letak sbb xde)

Cara-cara

  1. panaskan 2 senduk minyak, tumis bahan giling hingga wangi & pecah minyak, masukkan rempahan yg di kisar tadi, kacau hingga terbit aroma, campakkan rmph 4 sekawan. kacau rata.
  2. masukkan ayam, gaul rata2, jika kering sgt, tambah 1/2 cawan air. masak hingga ayam kecut & bumbu meresap ayam. masukkan daun salam. tutup periuk,msk ngn api prlahan hingga ayam separuh masak.
  3. last sekali, masukkan santan, kacau sebati, biar ayam empuk & kuah agak pekat. suaikan rasanya.
  4. taburkan bawang goreng & blehlah dihidangkan...
  5. p/s; jika nk buat versi merah, tambah cili kering dlm 15 tangkai brsama bhn2 yg dikisar.bubuh lada hitam tp kurangkan skit takut pedas sgt..

Tag

ayam








Laporan Masakan Bergambar (1)

P1030831
22-05-2011
xpenah msk opor..cengini rsa nye,sdp..dah nk abis bru ngat nak ambik gmbo..dpt la koret2 kat kuali..tq kak..
Laporan oleh: Mariani(KT)

ish, ucu ni.. koretan dibaginya pd akk.. mujur lah ada tinggal sketol.. kalo terhabis td.. kempunanlah akk.. ni yg nk masuk batu belah ni..huwaaa.. tq ucu krna mncuba..


Komen (14)

04-05-2011, quinnie komen :

hehhehe...baru je tanya resepi opor nangka kat laporan masakan saya tuk gulai tumis taucu...akak...akak pandai tak masak opor nangka?


04-05-2011, quinnie komen :

akak..sambung sembang kat sini...hehhehe...saya dah tengok penerangan akak pasal opor nangka akak tu....emmm ada byk versi rupanya....


04-05-2011, kakbesah komen :

Quinnie, ni akk letak pun spesel utk awak.. hehe.. opor nangka sedap buat versi merah. bleh campur dgn daging lembu atau ayam bahagian tulang2 pun sedap.. nangka tu direbus empuk & ketepikan dulu. bila ayam dh hmpir empuk baru masukkan nangka.


04-05-2011, yongnani komen :

akk...saya nak tanya, apa maknanya opor dan apa bezanya ngan kurma...dah lama tingin nak tahuuu....


04-05-2011, kakbesah komen :

yong nani, akk pun kurang pasti tntang hal ni.. sbb bleh juga masak opor menggunakan rempah kurma. agknya bezanya pada buah keras, lada putih, lengkuas & serai kot.. lg satu oporni sifatnya lemak, kuahnya pekat, warnanya lebih putih.. wallahuaklam.


04-05-2011, yongnani komen :

Yela agaknya tu kak, sorg nama opor n sorg lg nama kurma... ejas ckit2 resepi kasi la nama len2...hihihi...apa2 pon tq utk penjelasan akk tu... ^_^...


04-05-2011, kak fida komen :

salam kakbesah....yuhoooo...akak dtg bwk kek choc sepiring...nk tuko dgn opor ayam....heheeee...lame tk msk opor ayam...leh cube 1 hari nnti insyaAllah... :)..psstt2..jeles tngok Q dr dapo ke dapo ckp psl opor nangka pulak.....heheeee.... :D...akak slalu msk opor nangka waktu ade keramaian, baru sdp mkn ramai2..nyumm3... ;)


05-05-2011, quinnie komen :

kak besah...kiranya resepi opor ayam akak ni boleh jugak ditukar buat opor nangka la ye.....saya nak cuba buat versi merah...hehhehe... kakfida...ada org cakap kat saya opor nangka ni sedap...saya ni tak penah makan...tu yg bagai nak rak mencari resepi nih....hehehhe


05-05-2011, kakbesah komen :

salam kak fida.. boleh3x.. tp, ayam tinggal seketol je la.. jap lg kakbesah gi pnaskan.. tp nk tuko ngn coc kek sbiji tau.. bleh la akk & hb buat candle midnight supper.. (tunggu sme ank dh todo)..kihkih.. k.fida, Q tu mmang very2 the rajin lady.. untung la... sapa yg mnjadi temannya nnti.. hehe..


05-05-2011, kakbesah komen :

quinnie, memang boleh & lg sedap masak nangka opor merah.. cmpur daging pn sedap.. dgn ikn bilis pn ok. btol kata kak fida tu.. akk selalu dpt mkn opor nangka masa kenduri, mkn ramai2, ada plak sambal belacan.. huish..! pengantin lalu depan pun x nmpak.. buat dono je..(x sopan btol.. hikhik..)


05-05-2011, quinnie komen :

huhuhu..kat perak ni tak biasa masak opor nangka ni kak besah...so kalau ada kenduri pun belum tentu dpt makan...hehhehe....kalau gulai lemak nangka tu biasa le kat sini.....tu yg bersemangat nak masak ni....kes teringin nak merasa..hehhehe


30-05-2011, Siti Amir komen :

1st time sy msk ikut resipi ni..x sangka plak yg suami n anak ska mkn..suami menambah ns smpai 3x, x pnh lg dia mkn mcm gni. dlm ati sy cnfirm mmg sdp yg aku msk ni. tq la akak.


30-05-2011, kakbesah komen :

Siti Amir, Alhamdulillah lah, suami & ank2 suka msakan opor ni.. kalau sesekali msk memang lah sedap.. tp, jgn kerap sangat, takut bosan plk..hehe.. Siti kena banyak mncuba respi2 lain yg blom prnah dimasak yer.. dgn itu, suami & ank2 pun akn bertambah2 sayang.. insyaallah..


16-12-2011, chinta asmara komen :

nk tanya,rempah 4 sekawan 2 apa ek?????


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu