Google+

oleh: kak fida ♥Puding Roti Durian Bakar™

Pudingg_roti_durian_bakar

menambah resipi menggunakan durian dan roti yang hampir luput... :)


Created on : 30-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 8 in )

  • 12 keping roti putih - didadu
  • 1 - 1 1/4 cawan isi durian
  • 2 biji telur
  • 2/3 cawan gula halus/perang -(boleh kurangkan ikut rasa)
  • 2 cawan susu segar
  • garam secukup rasa
  • 1/2 sk esen vanilla

Cara-cara

  1. Pudingg_roti_durian_001
    Satukan kesemua bahan2 hingga rata dan diperap 10-15 min.
  2. Pudingg_roti_durian_002
    Tuang adunan roti ke dalam loyang yg bergris dan ratakan.
  3. Pudingg_roti_durian_004
    Bakar pada suhu 170C selama 40 min atau hingga masak dan garing.Sejukkan,potong dan boleh dihidangkan.









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (18)

30-04-2011, CheqSueCommot komen :

cantiknya pinggan tu...... :)


30-04-2011, hantukapan komen :

duriannnn..... yang fokus nya dekat pinggan..............................


30-04-2011, kak fida komen :

heheee....awak brdua ni..ada adaaaa...sajaaaa..... :D


02-05-2011, Enah lbrahim komen :

Kak fida,resipi puding roti durian bakar sunggoh sedap sekali.saya sudah masak dua kali.keluarga saya sangat suka dengan puding roti durian bakar.thanks you kak fida


03-05-2011, suzzlyn komen :

Salam, nak tanya, boleh bakar atas dapur gas guna loyang pecah lapan tu x kak fida??


03-05-2011, kakbesah komen :

salam kak fida.. ishy, camana bleh terlepas pandang puding durian ni..huhu.. x bleh jadi ni.. apa2 yg berdurian memang menjadi pojaan hati ku.. hai.. x sabar nya nk buat.. tp, hb dh beli ubi kayu 2 kilo smlm.. srh buat bingka la tu.. aduss..(tp akk pun suka bingka ubi gak.. ekheekee..)


03-05-2011, kak fida komen :

Enah Ibrahim...alhamdulillah...puding ni menepati cirerase famili Enah...tk sia2 akak olah rcp nih...heeee...mekaseh Enah krane dh mncube... :)


03-05-2011, kak fida komen :

w'salam suzzlyn...klau nk bkr atas dapo gas,kemungkinn kuih tk akan masak betol...tapi klau ikut care lame,atas penutup pon dibubuh api arang...insyaAllah menjadik... :)


03-05-2011, kak fida komen :

w'salam kakbesah...aiseymenn...kakbesah mesti sbok sgt ler tu smpai leh trlps pndng...heheee...tkpe..kejekn dulu si ubi tuuu...bile2 en hb bli doyan leh cube yer...tapi jgn lupe suro beli roti jugak...ekheheeee.... :D


04-05-2011, suzzlyn komen :

owh y ke... hihi xrajin lar pulak nak mencari arang... xpe2 kiv dulu resepi ni, tunggu dpt microwave..tq k fida... herm dah terlanjur tu nak tanya sekali kat sini kalau kek/apam pisang yg akak buat cam HaSue punya resepi tu, pisang ape2 je ke bleh? termasuk pisang tanduk? huhu mak bwkan dari kg, xtau nak wat pe... tq kak


04-05-2011, kak fida komen :

suzzlyn...klau akak pon ade simpn arang..hmm arang tu pon boleh repot agaknye sbb mls nk guneknnye...ekheheee...:D..tapi klau nk mempercepatkn process membakar gune acuan pecah 8,suzzlyn boleh tenggekkn dulu atas api dapo hingga kelihtn 1/2 msk pstu boleh masukkan dlm oven yg telah dipanskn dulu dn trus bkr hingga kuih bakar/bingka garing...slmt mncube yer...tang kek atau apam pisang akak slalu gune pisang yg msk ranum yg sesuai seperti pisang ambon/msk hijau,emas,rastali,berangan tapi klau pisang yg slalu kite buat goreng tk sesuai sgt seperti pisang kepok,nangka,tandok tu sesuai buat kuih nagasari atau dipotong2 buat kuih talam atau pengat...suzzlyn carik jer kt MyR nih dan boleh cube yer...mekaseh kembali... :)


04-05-2011, suzzlyn komen :

ooo.. camtu...sungguh detail penerangannya...ehehe...terima kasih ya kak... buat pengat kot nanti... hihi.. ;)


04-05-2011, kak fida komen :

same2 kaseh suzzlyn....slmt memengat dgn pisang tu yer....heeee... :)


08-05-2011, abeza624 komen :

salam....kak... boleh tak ganti susu segar tu dgn susu cair coz kak umah saya ni jauhle cikit dgn bondornyo..huhuu...satu lagi loyang 8 incitu kalau dalam cm berapeye......jangan marah ye kak fida


09-05-2011, kak fida komen :

w'salam abeza624...klau nk gune susu cair mmng boleh... loyang 8 inc same dgn 20 cm...slssmt mncube yer...mekaseh... :)


13-05-2011, abeza624 komen :

tqqqqqq....k.fida


19-05-2011, AnimSanin komen :

wah...sempoinya resipi.kena cuba ni.saya hanya makan durian kalau dicampur dalam masakan(bubur,cekodok)


19-05-2011, kak fida komen :

AnimSanin...klau suke pd mknn berdurian boleh ler cube yer...mmng sempoi sgt..slmt mencube yer..mekaseh... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu