Google+

oleh: mieqa_chubby popiah goreng

Img_2155

resepi mak sedara,mudah n memang sedap...kalo tengok rupe gamba ni macam xbest jer...tapi kalau dah rasa,ummh...best giler...tq YANG..


Created on : 29-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mieqa_chubby




Bahan-bahan ( 30 biji )

  • 30 keping kulit popiah
  • sebiji lobak merah(carrot)
  • sebiji ubi sengkuang(agak2 besar penumbuk)
  • 6 ekor udang hidup(saizL) @ udang kering
  • sedikit garam (option)
  • untuk sosnya:
  • 2 sudu besar cili kering (yang telah dikisar)
  • 3 sudu besar sos cili
  • gula secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • sedikit perahan air limau nipis
  • untuk hiasan: sedikit daun bawang dan bawang goreng

Cara-cara

  1. keluarkan kulit popiah dari peti sejuk beku dan dibalut kain tuala basah(supaya tidak kering)
  2. lobak merah dan ubi sengkuang dipotong memanjang (dimayang halus)
  3. udang hidup di goreng garing dan ditumbuk @ udang kering ditumbuk setelah dibasuh bersih
  4. semua bahan inti di gaul rata dan ditambah sedikit garam
  5. untuk sosnya:semua bahan dimasak didalam periuk tanpa minyak...bahan sentiasa dikacau supaya tidak hangit.
  6. pastu boleh ar mula buat gulungan..bila dah siap,goreng dengan api yang kecil.bila dah siap,boleh ar sapu sosnya n hias dan siap untuk dihidangkan....
  7. rasa sekali nak lagi tau....best sangat...

Tag

kuih muih








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (6)

29-04-2011, kakbesah komen :

hmm, sedaap.. peberet akk sekeluarga ni. tq miega chubby...


29-04-2011, mieqa_chubby komen :

saya pun akak...hubby suka sangat..so,saya suka buat banyak2 n simpan dalam peti sejuk beku,bila rasa nak makan....goreng jer....hehehe


29-04-2011, yongnani komen :

nak cuba buat la nanti... tq yeeee...


30-04-2011, kueziya komen :

sedapnye kalau buat ni..


29-07-2011, Siti Amir komen :

ermm mcm best je..dlm bhn2 2 nk taruk tauge cket..slalu mkn mst ada tauge...


17-08-2011, nikroslina komen :

dh buat cukup sedap... satu family mkn spai menjilat jari.....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu