Google+

oleh: kakbesah onde-onde/kuih bom ubi kayu

Dsc03082

ada sedikit parutan ubikayu lebih buat bingka ubi smalam.. so buat lah kuihni, arwah emak bubuh inti gula melaka @ gula putih saja, xpayah golek dgn bijan pun.. yg ni kbetulan masih ada stok inti klapa berdurian.. so bleh la bubuh..heheh..


Created on : 27-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( sepinggan )

  • 11/2 cawan ubikayu yg telah diparut & diperah air pahitnya dgn kain jarang
  • 1/2 cawan kelapa parut putih
  • 2 sudu besar tepung ubi
  • 1 sudu teh garam
  • sedikit pati santan juz utk basahkn adunan
  • inti kelapa secukupnya (mcm inti kuih koci)

Cara-cara

  1. Dsc03072
    bulat2kan inti kelapa.
  2. Dsc03073
    gaul sebati semua bahan2 uli sambil dibasahkan dgn pati santan hingga menjadi doh yg agak lembut & boleh dibentuk.
  3. ambil adunan 2 kali saiz bola inti, leperkan & masukkan inti.kelim kemas.
  4. Dsc03076
    golekkan dgn bijan rata2.
  5. Dsc03077
    masukkan minyak separuh 'pan', susun onde2 dlm minyak, pastu baru nyalakan api dapur. goreng hingga perang.
  6. siap... senang jer kan...hehe..

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (20)

27-04-2011, DatinLulu komen :

akak, no comment...cuma, bila la nk dpt rasa dr air tgn akk sndiri @ dpt jmpa face2face/heart2heart...gtewww ;))


27-04-2011, Mariani(KT) komen :

akak onde2 ni mmg pebret ucu,suke suke suke suke,opss xleh ckp suke2 bnyk kli,ti kna baling besen ngan member seorg tu,hehe.


27-04-2011, kh267tm komen :

kakbesah oiii...sedapnye onde2 ngan inti klapa brdurian...wat minum ptg ni sesuai banget...hehe...tq.. :)


27-04-2011, kakbesah komen :

maaf, bkn tenet problem, tp ada tetamu dtg, blajar respi.. tu la problemnya bila rmh akk dpt dikesan, diorang pakat2 terjah kerumah..teehehe.. so, Datin, biarlah kita ' PJJ' saja ya.(prcintaan jarak jauh kihkih) bak kata org tua2..jauh bau wangi, dekat bau tahi.. ish, x elok nya.. tukar lah.. dekat bau busuk..hehe..


27-04-2011, kakbesah komen :

ucu.. tasriffyra x kisah punya kalo kita pinjam suke-suke dia.. diakn happy go lucky.. hikhik... ucu silakn mncuba.. tp, yg ni lain skit yer..ada ifek 'kenyil-kenyil' kata jawanya...hehe..


27-04-2011, kakbesah komen :

bkn apa kak long ooi... tringat kuih arwah mak.. bapak yg suka sgt kuih ni.. dia sanggup kukur kn ubi & kelapa bila nk suruh mak masak..hehe..


27-04-2011, sarinahamis komen :

sedapnya kak,..lagi2 inti kelapa berdurian,..masa goreng tu mmg kena masukkan dlm minyak sejuk dulu ye kak,..x payah panaskan minyak dulu ker??...


27-04-2011, Mariani(KT) komen :

akak onde2 ni grenti xtekntut2 kn kak,tkut kna perli ngan suami.inti klpa lebihan wat onde2 kedek ada lg ni.pssst akak diam2 je tau,ari ni ucu nerai aym grg hot ngan weh getas kntang akak,


27-04-2011, malinda komen :

akak..tumpang tanya..tpg ubi bole ganti ngan tpg pulut tak?..agak2 bila goreng meletup-letup tak dan kena tenggelam minyak ke?sori byk tanya...


27-04-2011, kakbesah komen :

sarinahamis, memang kena msukkan dlm minyak sjuk dulu, supaya bijan x tertanggal dr kuih.kalau nk pnskn dulu bleh, ngn api kcil je. lg 1, kalau goreng dgn pan, ia x bergolek2 & muat banyak.


27-04-2011, kakbesah komen :

malinda & mariani, kuih ni memang x terkentut/meletup insyaallah. bleh ganti tpung ubi ngn tpg pulut, tp, akn lari efek kenyal2 nya tu. ya kena goreng terendam. >>>ucu..psst, kalu x sedap diam2 tau jgn bg tau org..hehe..


27-04-2011, noor satinah komen :

ala sdapnya,tp nk menyagat ubi ni yg leceh sikit ni kan kakbesah,akak dok mna ya...klau tau leh g rsa onde2 ni huhu


27-04-2011, kakbesah komen :

noor satinah.. akk dok.... ala..rmh yg dekat ngn skolah, pasar, mini market, kedai tayar.. dikelilingi oleh rumah budak2 bujang.. ha.. kat situ la.. alamat penuh kena tanya posmen yer..kihkih..


27-04-2011, noor satinah komen :

ala bg klu,yg x mgkin dpt cari tu ,huhu,xpa la,cuba resepi2 kakbesah kira cm mkn msakan akak jga kan...hehe


27-04-2011, inamanjalara komen :

kakbesah ni cam tau2 je peberet ina ni..hehe..


27-04-2011, mys komen :

askum kakbesah, nak tanya?? akk ni wat ketering ke?? saya suka mkn kuih ni tapi guna tepung pulut. masalahnya kalau digoreng napa ia boleh terbelah ya?? masa mengoreng saya guna api yg kecil saja...minta sikit petua leh???


27-04-2011, kakbesah komen :

>>>noor satinah..btol3x..! >>>inamanjalara, tu la.. akk memang ngh blajar kuasa psikik nih.. kira hrini akk cuba test power la ni.. kihkih.. >>>mys, akk x buat katering.juz cooking only..hehe. mys , yg terbelah tu onde2 guna tepung pulut saja kah atau yg dicampur keledek @ guna ubikayu? kalau yg tpung pulut tu memang suka terbelah/meletup. org kata, cara nk elakknnya kena cmpur tepung gandum dlm 10% dlm doh kulitnya.wallahuaklam.


28-04-2011, rahel komen :

kakbesah...mintak onde2....


28-04-2011, kakbesah komen :

rahel, dah habis dah... tu la, ngapa lambat..hehe.. tu la.. akk nk buat lg, tp x ada ubi kt pasar sini. tringat kalau kt kmpung, buat2 nk beli 2 ringgit pd jiran yg tnm ubi, seguni dibaginya..hehehe..


29-04-2011, rahel komen :

hehehe murah kan....di sabah 1 kg dlm RM2.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd