Google+

oleh: yummiez Gado-Gado a.k.a Pecal

Image018

erm rase nye modified version of yg original punye.. sy guna jer ape yg ade dlm fride tu, agak2 cam sesuai masuk jer hehehe =)


Created on : 02-04-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yummiez




Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • Telur rebus
  • Tauhu - digoreng dan dipotong kecil2
  • Sengkuang - dipotong panjang2, nipis2
  • Timun - dipotong panjang2, nipis2
  • Karot - dipotong panjang2, nipis2
  • Kangkung (daun dan batang) - dicelur
  • Taugeh - dicelur
  • Kacang panjang/buncis - dipotong kecil2 dan dicelur
  • Kuah kacang

Cara-cara

  1. Sediakan semua bahan2 seperti diatas.
  2. Gaulkan semua bahan termasuk kuah kacang di dalam sebiji mangkuk besar. Susun telur rebus di atas (atau jika suka boleh campur sekali dgn sayur td).
  3. Saya guna kuah kacang segera jer sebab tak reti nk buat kuah kacang (maluunyee). hehe. sape2 yg ade resepi kuah kacang, you are welcome to add the recipe.. nnt saya pun leh blaja =)

Tag

sayur








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (9)

02-04-2007, syahmi komen :

kalo camni, semua orang boleh buat....tapi kuah kacang jenama apa ye yg sedap?


03-04-2007, yummiez komen :

aah mmg senang aje syahmi.. hehe sy guna kuah kacang segera kat kampung sy.. tatau la ade komersial kan ke tak, xbape pasti.. tp rs dia mmg mengancam.. mebi syahmi leh try jename yg ade.. kalu tak sedap tuka jename lain.. hehe.. ekceli sy baru tau gado2 tak same ngan pecal..gado2 is from utara, pecal from selatan.. in gado2 ade letak telur rebus, kalu pecal ade letak pucuk ubi rebus.. if i'm wrong pls correct me k.. and yg pastinye dua2 tade carrot (sy suke ati jee letak).. haha.. sy wat moden nyer style huhuu~


03-04-2007, Mat Gebu komen :

Kalau mat utk kuah pecal nie yg penting mesti ada "cekur". itu bahan paling utama. Tapi tak taulah kalau tempat lain. Cekur tu lah yg membezakan antara kuah kacang biasa dgn kuah kacang utk pecal.....


03-04-2007, yummiez komen :

ha.. kalu mat ada resepi buat kuah kacang nnt anta la resepi nye.. boleh kite same2 try =) oo letak cekur ye? sy mmg tak tahu menahu sgt.. yg sy tau, letak kacang tanah (of course la kan hehehe..), ade letak cili kering blend.. hm ape lg ek? huu sy budak baru belajar (''~)


22-05-2008, Hamz komen :

mesti sedap ni.dah lama saya cari resipi ni.nanti saya cuba untuk melihat hasilnya.thanx dengan resipi ni ya


19-07-2008, chiko komen :

senang saja nak buat kuah untuk gado-gado ni. Bahan-bahannya: kacang tanah, cili kering, bawang merah,bawang putih,belacan dan sedikit udang kering. Semua bahan tu digoreng dan dikisar. Bancuh bahan kisar tadi dengan air asam jawa,gula merah dan garam. Selamat mencuba. Kalau nak sedap lagi tambahlah sotong kembang dalam gado-gado ni.


04-08-2008, amnah8282 komen :

nak buat kuah kacang yang mudah goreng jer lada kering(basuh dulu ye),bwag putih n kacang.pastu blend suma.letak airmasak ckt.tambah garam n gula.kompem sedap.tambahla air asam ckt.


11-08-2009, sitiefa komen :

sedaonye resipi chiko


29-10-2009, Bibik Ina komen :

Lagi sedap tambah keropok ikan yang dah goreng dan tempe goreng. Ini resepi warisan nenek moyang kita di Singapura.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu