Google+

oleh: Cheq Tom SAMBAL KATOK @ SAMBAL HITAM

Img_9411

masakan pahang, terutama org Raub dan Lipis, mmg sedap sgt, mak mertua yg ajar sbb dia org Raub


Created on : 19-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Cheq Tom




Bahan-bahan ( 4 ke 6 org )

  • 200gm ikan bilis ~ 5 biji bawang besar ~ 10 ulas bwg merah ~ Segenggam Cili Padi *klau suka pedas bley tambah lagi ~ Asam Belimbing Buluh ~ Garam & gula secukup rasa ~ Minyak masak (klau bwg byk minyak kena byk, maknanya kena bg bwg tenggelam..

Cara-cara

  1. 1. ikan bilis direndam sekejap bg lembut. pastu tumbuk kasar2.
  2. bwg besar dimayang nipis, klau rajin tumbuk pn boleh potong dadu pun ok, ikut suka..
  3. bwg merah ditumbuk kasar2.
  4. cili api ditumbuk kasar2 jgk
  5. asam belimbing di tumbuk jgk.
  6. panaskan minyak, goreng bwg smpai masak dan layu, masuk cili api goreng lg smpai masak dan naik bau, masuk ikan bilis, gaul bg sebati goreng smpai garing, dh masak tu masuk asam belimbing buluh kacau gaul lagi bg sebati, masuk garam & gula secukup rasa ( klau sy tak letak gula sy letak garam saja) then goreng smpai jadik hitam, pastikan API kecil sahaja..maintain api smpai gorengan ni menjadi kering, kena selalu kacau balik balikkan agar tak hangus...goreng smpai hitam dan naik minyak..pastu dh boleh mkn ngan nasik panas2 atau roti, roti canai, pulut..boleh simpan dlm bekas kedap udara then masuk dlm peti sejuk, tahan lama, bila nk makan, goreng balik dgn minyak skit..selamat mencuba!









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (12)

19-04-2011, Cheq Tom komen :

kawan2 semua cubalah yer, kak tom buat ni pun blajar dr mak mentua dan kakak ipaq kak tom kt raub nuu..kak tom org kedah tp dpt sambal ni mmg kak tom suka la sbb kak tom suka pedas!..cubalah pasti puas ati dan suami suka, anak2 pun suka..satu alternatif untuk kwn2 yg suka mkn sambal belacan dan lain2 jenis sambal..(^_______^)


19-04-2011, Cheq Tom komen :

lagi satu kan kak tom ni masak tak reti nk bg angganran bahan2 yg tepat kak tom ni jenis main agak2 jer..tu bahan2 tu kak tom agak2 jer la, klau ikan bilis byk tu mmg ramai boleh makan dan klau tak abis boleh simpan dlm bekas kedap udara simpan dlm peti sejuk, bila nk makan panaskan balik dgn minyak..klau sapa2 yg suka bwg byk, suka pedas, suka masam so bahan2 td tu kena la lebihkan yer..


19-04-2011, Cheq Tom komen :

http://www.facebook.com/album.php?fbid=166889296701519&id=100001413497550&aid=38013&l=ef2302e4a5.. * bleh la klik link ni kak tom tunjuk cara2 nk masak seklai dgn gambar..


19-04-2011, aza89 komen :

yesssszzzzaaaaaaaaaa.... sy org jerantut... sambal nie lau mkn ngn gulai kari pehhhhhh palehhh sedak nye... tak pon nasi panas n telur gorg...huhuhuhuh...terangkat bebbbbb.....


19-04-2011, aza89 komen :

x baca plak komen kak tom tu... cam nei jew.... wat kering2... sampai jadi cam serunding daging tu, leh leh tahan sampai 2 mgu walaupun x letak dalam peti ais...yg penting kne garing tol2 lah....


19-04-2011, kakbesah komen :

salam Cheq Tom, mak kakbesah pernah gak buat sambal mcm ni, bekalkn akk balik asrama. tp dia x letak belimbing buluh, juz bubuh asam jawa jer.. teringin rasanya nk mkn sambal Cheq Tom ni, ada tak buah2 yg lain yg bleh menggantikan belimbing buluh tu.. sbb kt psr sini x nmpak btg hidung belimbing buluh langsung...


19-04-2011, Cheq Tom komen :

aza: mkn ngan teluq dadar mmg masyukk..kak tom salu gaul nasik panas dgn ini jer dh cukup..mmg menambah nambah ler..betoi la tu, masak smpai kering tp api mmg kena betoi2 kecik takut hangit..kak tom buat tu dh jadik mcm serunding la..kak tom simpan dlm bekas letak kt luar jer tp kak tom takut la klau org yg baru2 nk blaja buat ni, simpan kt luar kang dh basi plak..playsafe simpan dlm peti sejuk, pastu panaskan dlm microwave..


20-04-2011, As Salim komen :

Cheq Tom, saya tinggal diSingapore susah nak dapat asam belimbing buluh atau mungkin jugak tak ada.agak2 di Johor Baru ada tak?


20-04-2011, aza89 komen :

ha...alternative lain...mmg belimbing buluh tu susah nak cari... leh gune asm keping je..tpi jgn byk sgt tau..nnt msam plak.... selalunye belimbing buluh tu kite akan rebus sampai warna kekuningan... slalu tgk mak buat time musim belimbing buluh,mak rebus banyak2 dalam periuk lama xpun dalam tin milo pun ok gak... rebus sampai kekuningn or hitam2 skit tpi ambik msa lah dam 2-3 jam...leh simpan lama belimbing yg dah rebus tu...air belimbing tu leh wat basuh ikan ...


20-06-2011, paklong komen :

kat mana nak beli sambal ni ye... rs dia mmang best.. tau tak kat mana ada jual kt kl/selangor/terengganu ni...


03-08-2011, al.pahang komen :

pak long, tak mudah nak dapat kat sebarangan tmpt gitu jugak tak sbrng restoren yg hidang. nak blanja mungkin saya boleh tapi kena kenai2 dulu. >>> kalau ada banyak belimbing buluh, boleh rebus dlm kawah besar sbb kawah bole tahan karat selain gunakan tin milo atau minyak masak sbs lepas tu tin tu akan rosak dan buang. stail rebus org pahang>> letak garam kasar agak banyak dan campur gula merah rebus lama2 tak perlu tmbh air. dah masak dan dah sejuk, boleh simpan kemas dlm botol bertahan lamaaaaa. nak dapat stok, pegi pekan benta atau raub setaip hari ahad pagi, k.lipis setiap hari sabtu pagi, pekan koyan(tanyalah makcik jual sayur) sekilo rm20-30, ada jual peket kecil rm5, cukup sekali masak. masak-nak sedap masak, guna ikan bilis berkualiti, rendam dan tumbuk bagi lembut, goreng dgn bawang merah sahaja (no bwg putih) (no garam)- cili api biar lebih sebab asam baru kau2 dgn pedas. menggoreng kena banyak minyak dan goreng dgn api sdhana sampai betul2 masak baru bertahan lama. keep in touch. tq


19-09-2011, kakezza komen :

terima kasih bg resepi nie...mmg nak sgt2 sbb dah 2 thn dpt bekalan dr makcik kat k.lipis sygnya tahun 2011 beliau berhijrah ke kuala lumpur plak...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd