Google+

oleh: nOOrsha Nasi Jagung Simple

Dsc_0060a

Simple & cepat disediakan..^_^


Created on : 15-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nOOrsha




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 3 cawan beras
  • 3 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 1 biji bawang besar - saiz kecil
  • 3 biji bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 biji bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 biji bunga cengkih
  • 2 sb margerin @ butter
  • 1sb serbuk pati ayam
  • 1 tin kernel corn - buang airnya (saya guna Ayam Brand)
  • 1 batang serai

Cara-cara

  1. basuh beras, masukkan air dan susu, ketepikan.
  2. mayang halus bawang besar, bawang putih dan halia.
  3. masukkan margerin @ butter ke dalam kuali dan tumis serai yg diketuk,kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih serta bahan yg dimayang halus tadi hngga kekuningan.
  4. setelah itu, masukkan bahan yang ditumis bersama serbuk pati ayam kedalam periuk nasi
  5. masak nasi seperti biasa. setelah air kering, masukkan jagung dan kacau rata. Tutup periuk nasi dan biarkan nasi masak sepenuhnya.
  6. selamat mencuba ^_^









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (6)

15-04-2011, norlieU8 komen :

teima kasih beri idea ni..


15-04-2011, kakbesah komen :

sedaap.. sesekali kena masah nasi camni juga lah... mekaseh brkongsi respi..


15-04-2011, nOOrsha komen :

kak norlieU8: same² kak.... :)


15-04-2011, nOOrsha komen :

kakbesah: same² kak.. nasi jagung semua di myr dah pandaai buat kan, lagi² otai macam kak besah.. tapi yang ni cara termudah,bahan pun tak remeh,insyaallah kalo masak ngan ikhlas rasenya sedap juge... anak saya yg umur 2 tahun makan bertambah :)


15-04-2011, syafiqadelaila komen :

nmpk cam sdp je. anak2 msti suka nie


15-08-2013, sue_husin komen :

xpernah bwt lg tp cam senang jer kn...sukatan susu cair tu ikut suka nk letak ke....atau mmng kena ikut byk beras....susu cair tu utk melemakkn rasa nasi tu jer kn....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd