Google+

oleh: zsrina Pucuk Ubi Tumbuk Cik Umi

Image0318_1_

Kegemaranku sejak kecik...air tangan ibu la katakan :)...tp hr ni terpaksa buat sendiri sbb teringin bila tgk pucuk ubi Rahel :))


Created on : 09-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zsrina




Bahan-bahan ( 4 org makan )

  • 2 ikat pucuk ubi (petik daun yg muda sahaja)
  • RM2 (sepiring) terung berembang/belanda
  • 2 kuntum bunga kantan (sepatutnya menggunakan umbut pokok kantan)
  • 300g santan pekat atau dari sebiji kelapa
  • 5 biji bawang merah
  • 10 biji cili padi (ikut selera)
  • Segenggam ikan bilis
  • Sebatang serai (di titik)
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Garam & gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Pucuk ubi & terung berembang/belanda di tumbuk kasar. Kemudian di rebus hingga bertukar menjadi warna kuning
  2. Masukkan bunga kantan yg di hiris halus
  3. Tumbuk bawang + cili + ikan bilis kemudian masukkan ke dalam periuk pucuk ubi tadi bersama2 santan, serai & serbuk kunyit.
  4. Akhir sekali sesuaikan rasa garam & gula.

Tag

sayur









Laporan Masakan Bergambar (2)

Photo0211
24-05-2011
immg sedap la pucuk ubi tumbuk ni... tp kan ina, yong kisar je pucuk ubi tu cam rahel buat... rasenya mmg sedap la mcm mkn kat restoran simpang 3 kat ipoh (masakan padang)... nak2 pulak ada terung pipit tp x nmpk dlm pict... tq 4 dis cepi... suke, suke, sukeis...:)
Laporan oleh: yongnani

hahaha yong....x kesah mike tuko aje namanye ke pucuk ubi blender yong nani...pekat btoi kuah mike tu ye...teman kena kuarantin makan nih hehehe...cuci mata je le...

Photo0504
17-07-2011
wat lg cik ina ooiii....kali ni betul2 tumbuk sendiri pucuk tu... sedappp!!!! mmg akn buat camni je len kali sbb x yah rebus2 dulu pucuk tu....
Laporan oleh: yongnani

Yong buat juadah berbuka sedap x hengat hehehe...lepeh tu terlentang


Komen (15)

09-04-2011, kakbesah komen :

zsrina, serius, ni la kali kedua akk jumpa respi cenggini, kali prtama dr respi rahel. hb yg smemangnya org perak pn x prnah mkn.. hisy. kena terai ni... mekaseh ta share respi...


09-04-2011, nuni komen :

terung berembang tu yg bulat2 tu ke? (org mude yg x knal sayur)


10-04-2011, zsrina komen :

k.besah : mmg pun x ramai tau makanan camni...org dolu2 punya :)


10-04-2011, zsrina komen :

Nuni : terung hijau kecik2 yg bulat2 tuh...ala2 kacang peas. kalo kat kg masa budak2 kitaorg buat peluru :)...kalo masak sambal tumis ngan ikan bilis pun sedap tau...


10-04-2011, karambit komen :

ok gak


11-04-2011, kakbesah komen :

haha.. btol tu Zsrina.. akk pn main ngn kwn2 sekampung cmtu.. ada 3 senjata perang yg bleh gunakn terung berembang tu. senapang dibuat dr papan, lastik & sumpit(dibuat dr pkok buluh cina yg org tnm buat pagar tu..) kalau kena kt badan adoi.. teramatlah sengalnyer...kihkih..


11-04-2011, kakbesah komen :

karambit msti x main2 cmtu kan.. coz asyek main ngn computer jer...


11-04-2011, yongnani komen :

haaa... dah kuar resepi pucuk ubi tmbk zsrina ye... t leh cuba resepi ni plak, pucuk ubi byk kat rmh mak tggu nak dipetik je, hehee.. bila duedate ina(pndekkan nm leh ke) tuu..smpt gak mkn pucuk ubi tmbk ye...


11-04-2011, zsrina komen :

yeah k.besah mengimbau kenangan silam hehehe...yong boleh aje pangge ina...udah teringin kena le buat heheh...nak harap mak buat mau lepeh pantang le :)...due awal bln 6 insyaAllah...pucuk ubi petik kat belakang umah sedapnye...segor je rasa...


11-04-2011, rahel komen :

hmmm zsrina...dah bertambah peminat pucuk ubi halus ni ye....enak kan....guna terung pipit...sayur org dulu2 emang cedap..


12-04-2011, yongnani komen :

elok la dpt mkn skrg... nnt nak tggu lps pntg punya la seksa....sib ada pucok ubi tu kalo x mandang kempunan lah ye... saya br lps, dah msk 4 bln umur ank...tp itula, byk kena pntg lg nihhh.... hrp ina t selmt lahirkan ank...ehhh dah cite pnjg nih, ada FB x?


12-04-2011, zsrina komen :

ha pandai rahel panggil terung pipit...ingatkan org tempat lain x kenal nama tuh hehehe...yong tahniah baru dpt baby...kena pantang lg nak pulak anak susu kan. Yong cari sy zsrina@yahoo.com


16-04-2011, Virus komen :

Ni resepi org mandailing....mmg febret sy.klu xleh mkn santan blh direbus jew tambahkan buah tomato.dah rebus kena la de sambal br best.resipi arwah opah yg ajar


12-09-2011, madjunuh_999@yahoo.com.my komen :

betul Virus..ini memang resepi turunan mandailing..cuma arwah ibu buat guna ikan pari panggang dan tiada terung berembang.cara penyediaan sama seperti zsrina..


14-12-2011, zsrina komen :

ooo ye ke virus & madjunuh_999...majmuk resepi ni ye...kalo guna ikan pari tu camne plak cara buatnye ye. Letak seketul2 ke atau carikkan isi ikan tuh.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd