Google+

oleh: zsrina Pucuk Ubi Tumbuk Cik Umi

Image0318_1_

Kegemaranku sejak kecik...air tangan ibu la katakan :)...tp hr ni terpaksa buat sendiri sbb teringin bila tgk pucuk ubi Rahel :))


Created on : 09-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zsrina




Bahan-bahan ( 4 org makan )

  • 2 ikat pucuk ubi (petik daun yg muda sahaja)
  • RM2 (sepiring) terung berembang/belanda
  • 2 kuntum bunga kantan (sepatutnya menggunakan umbut pokok kantan)
  • 300g santan pekat atau dari sebiji kelapa
  • 5 biji bawang merah
  • 10 biji cili padi (ikut selera)
  • Segenggam ikan bilis
  • Sebatang serai (di titik)
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Garam & gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Pucuk ubi & terung berembang/belanda di tumbuk kasar. Kemudian di rebus hingga bertukar menjadi warna kuning
  2. Masukkan bunga kantan yg di hiris halus
  3. Tumbuk bawang + cili + ikan bilis kemudian masukkan ke dalam periuk pucuk ubi tadi bersama2 santan, serai & serbuk kunyit.
  4. Akhir sekali sesuaikan rasa garam & gula.

Tag

sayur








Laporan Masakan Bergambar (2)

Photo0211
24-05-2011
immg sedap la pucuk ubi tumbuk ni... tp kan ina, yong kisar je pucuk ubi tu cam rahel buat... rasenya mmg sedap la mcm mkn kat restoran simpang 3 kat ipoh (masakan padang)... nak2 pulak ada terung pipit tp x nmpk dlm pict... tq 4 dis cepi... suke, suke, sukeis...:)
Laporan oleh: yongnani

hahaha yong....x kesah mike tuko aje namanye ke pucuk ubi blender yong nani...pekat btoi kuah mike tu ye...teman kena kuarantin makan nih hehehe...cuci mata je le...

Photo0504
17-07-2011
wat lg cik ina ooiii....kali ni betul2 tumbuk sendiri pucuk tu... sedappp!!!! mmg akn buat camni je len kali sbb x yah rebus2 dulu pucuk tu....
Laporan oleh: yongnani

Yong buat juadah berbuka sedap x hengat hehehe...lepeh tu terlentang


Komen (15)

09-04-2011, kakbesah komen :

zsrina, serius, ni la kali kedua akk jumpa respi cenggini, kali prtama dr respi rahel. hb yg smemangnya org perak pn x prnah mkn.. hisy. kena terai ni... mekaseh ta share respi...


09-04-2011, nuni komen :

terung berembang tu yg bulat2 tu ke? (org mude yg x knal sayur)


10-04-2011, zsrina komen :

k.besah : mmg pun x ramai tau makanan camni...org dolu2 punya :)


10-04-2011, zsrina komen :

Nuni : terung hijau kecik2 yg bulat2 tuh...ala2 kacang peas. kalo kat kg masa budak2 kitaorg buat peluru :)...kalo masak sambal tumis ngan ikan bilis pun sedap tau...


10-04-2011, karambit komen :

ok gak


11-04-2011, kakbesah komen :

haha.. btol tu Zsrina.. akk pn main ngn kwn2 sekampung cmtu.. ada 3 senjata perang yg bleh gunakn terung berembang tu. senapang dibuat dr papan, lastik & sumpit(dibuat dr pkok buluh cina yg org tnm buat pagar tu..) kalau kena kt badan adoi.. teramatlah sengalnyer...kihkih..


11-04-2011, kakbesah komen :

karambit msti x main2 cmtu kan.. coz asyek main ngn computer jer...


11-04-2011, yongnani komen :

haaa... dah kuar resepi pucuk ubi tmbk zsrina ye... t leh cuba resepi ni plak, pucuk ubi byk kat rmh mak tggu nak dipetik je, hehee.. bila duedate ina(pndekkan nm leh ke) tuu..smpt gak mkn pucuk ubi tmbk ye...


11-04-2011, zsrina komen :

yeah k.besah mengimbau kenangan silam hehehe...yong boleh aje pangge ina...udah teringin kena le buat heheh...nak harap mak buat mau lepeh pantang le :)...due awal bln 6 insyaAllah...pucuk ubi petik kat belakang umah sedapnye...segor je rasa...


11-04-2011, rahel komen :

hmmm zsrina...dah bertambah peminat pucuk ubi halus ni ye....enak kan....guna terung pipit...sayur org dulu2 emang cedap..


12-04-2011, yongnani komen :

elok la dpt mkn skrg... nnt nak tggu lps pntg punya la seksa....sib ada pucok ubi tu kalo x mandang kempunan lah ye... saya br lps, dah msk 4 bln umur ank...tp itula, byk kena pntg lg nihhh.... hrp ina t selmt lahirkan ank...ehhh dah cite pnjg nih, ada FB x?


12-04-2011, zsrina komen :

ha pandai rahel panggil terung pipit...ingatkan org tempat lain x kenal nama tuh hehehe...yong tahniah baru dpt baby...kena pantang lg nak pulak anak susu kan. Yong cari sy zsrina@yahoo.com


16-04-2011, Virus komen :

Ni resepi org mandailing....mmg febret sy.klu xleh mkn santan blh direbus jew tambahkan buah tomato.dah rebus kena la de sambal br best.resipi arwah opah yg ajar


12-09-2011, madjunuh_999@yahoo.com.my komen :

betul Virus..ini memang resepi turunan mandailing..cuma arwah ibu buat guna ikan pari panggang dan tiada terung berembang.cara penyediaan sama seperti zsrina..


14-12-2011, zsrina komen :

ooo ye ke virus & madjunuh_999...majmuk resepi ni ye...kalo guna ikan pari tu camne plak cara buatnye ye. Letak seketul2 ke atau carikkan isi ikan tuh.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu