Google+

oleh: amalina Bingka tepung

No picture

tgk mak buat...blaja dr pemerhatian...hehe


Created on : 29-03-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi amalina




Bahan-bahan ( 1 family )

  • 600 gram tepung gandum
  • 4 cawan gula pasir
  • 3 biji telur ayam
  • 1 ½ biji kelapa diambil santannya (anggaran 6 cawan)
  • 5 helai daun pandan ditumbuk dan diambil santannya

Cara-cara

  1. Pukul telur dgn gula hingga hancur dan rata.
  2. Masukkan tepung,santan serta air daun pandan dan diadun sehingga sebati
  3. Sapukan loyang/acuan dgn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dalamnya
  4. Bakar sehingga masak.

Laporan Masakan Bergambar (2)

29-07-07_1647
29-07-2007
dah potong2 baru ingat nak ambil gambonya.....
Laporan oleh: eton
Bingka
31-01-2008
Dah jadi dah kuih saya! Terima kasih...
Laporan oleh: sfaizah7


Komen (17)

29-03-2007, alma komen :

amalina, leh je bhn2 tu letak satu per satu (means klik satu utk satu bhn, then klik lg di bawahnye utk bhn yg seterusnye), sama gak ler dgn cara2 tu. ** template admin dah sediakan, kita cuma insert one-by-one, xyah wat numbering sdiri...


29-03-2007, alma komen :

oh ye lg satu, alma kalau wat bingka ni mmg xder sukatan...tgk pekat/cair adunan je hehe...ni dh ader sukatan sng sket :)


29-03-2007, Mat Gebu komen :

Setuju dgn alma...org tua dulu2 buat pun sukat agak2 je. Bila kita tanya mereka kata "alaaa kurang lebih macam tepung nak goreng pisang tu pekat dia".....yg kita nie tak tau terus pening pala....yelah masa tu tepung utk goreng pisang pun tatau macam mana pekat dia...hehehehe... psstt.....amalina = penyanyi dangdut tu ke? hehehe....sorryy gurau je.


29-03-2007, alma komen :

>> amboi amboi amboi cik mat....smpt lagi tuuu....mm almaklum lerr..tgh mencari2 ni yerr? >> tu lah, mmg seksa, kalau wat kuih talam tu, mak ckp bwh tu cair sket dr yg ateh...mm mula ler blurr...tp lama2 kita lak susah nk ajor org lain sbb sifu dh ajor camtu :(


29-03-2007, mazurah komen :

nak tanya..4 cawan gula tak manis sangat ker kuih ni?


29-03-2007, raft komen :

Saya suka makan kuih ni, samajelah resipi orang tua tak der sukatan, tapi dah cuba yang ni senang nak ingat 2 gula, 3 tepung, 4 santan + 1/2 cwn air pandan, dan 5 telor. guna cawan ke gelas ke mug ke tak kisah. Kalau tak suka manis kurangkan sikit gula. Masuk je dalam blander (senang) lepas tu biar sejam dua dan bakar uhhhh sedap


29-03-2007, yana komen :

mazurah...manis tu ikut rasa masing2. kalau rasa 4 cawan tu manis... cuba la mazurah masukkan gula tu skit. buat la ikut rasa manis yg mazurah nak.


29-03-2007, admin komen :

Amalina.. pls letak bahan satu persatu spt yg alma cakap tu.


29-03-2007, admin komen :

raft.. ada sesetengah org tak suka di resipinya diletak resipi lain( tajuk sama tapi sukatan bahan dan cara berbeza).. if ur recipe berbeza dgn resipi ni.. pls create ur own recipe ok..


29-07-2007, eton komen :

bt minum petang....baru siap tadi.....em...sedap...


14-12-2007, dagang komen :

i belum ada oven lg kukus leh tak....


02-04-2009, azatiesayang komen :

cik dagang...klu bingka tepung ni di kukus,dh nama lain la pulak!!!Sy buat bingka ni,bakar atas dapur gas je tp pakai acuannya la...ala yg ada lubang kt tengah acuan tu.Org perak panggil acu bengkang...


20-04-2009, sitinor komen :

macam best la, nak try la malam nie...


27-09-2010, ctah85 komen :

kalu nak membakar, nak kena guna api kat bahagian atas ke bawah?@keduanya skali??


29-10-2010, sifat komen :

salam, baru jer buat ptg tadi...senang ajer bahan2 semua ada, tepung gandum + santan + gula + air pati pandan dan semuanya saya blend ajer...saya bakar dlm oven bulat jer....lupa letak telur...kat tepinya garing dan bawahnya tak melekat kat loyang coz dah sapu minyak....alhamdulillah jadila versi simple saya...


09-12-2010, arif duopharma komen :

macam best


12-12-2010, ilinaeliayas komen :

salam..agak2 lama x bakar tu?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd