Google+

oleh: kakbesah tart nenas /nona kakbesah

Dsc02766

sbenarnya tat nenas, tp,,bentuknya seakan buah.. xpasti buah apa yg sewaktu dgn nya.. buah salak ke, durian ke nona.. blasah je lah, janji sedap & menarik. ramai yg order utk hantaran...


Created on : 09-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( dlm 120 biji )

  • utk jem nenas;
  • 3 biji nenas besar - diparut, diletak dlm penapis supaya kurang airnya. xpayah ditekan, biar ia menitik sndiri.
  • 3 cawan gula pasir (cwn kopi zaman dulu tu..)
  • 1/2 sudu teh garam & 1 sudu teh cuka
  • utk pastry;
  • 1kg tepung gandum
  • 1 cawan gula icing
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • 3 biji kuning telur - dipukul dgn garfu
  • 4 sudu makan air paip & 1 sudu teh pewarna kuning
  • 2 - 21/2 buku butter(500g - 625 g) atau lebih (tkut nk kena tmbah plk nnti..
  • *kuning telur utk disapu di atasnya*
  • kederat, semangat & kerajinan tahap maximum..hehe..

Cara-cara

  1. dlm kuali, masak nenas parut hingga kering airnya, pastu masukkan gula, garam & cuka. sentiasa kacau hingga menjadi jem yg kental ala2 inti kuih koci gitu..
  2. masukkan dlm bekas bertutup & simpan dlm fridge. supaya mudah utk digentel nnti.
  3. dlm mangkuk kecil campur sebati telur, air paip & pewarna kuning. ketepikan.
  4. dlm bekas besar, ayak tepung gandum, tepung jagung & gula icing, campurata2. campurkan pula butter, gaul ramas dgn hujung jari, tambah butter hingga agak2 bila dikepal bleh melekat.
  5. basahkan doh dgn memasukkan campuran telur + air + pewarna tadi. uli perlahan hingga menjadi doh yg lembut & bleh dibentuk. tambah butter lagi jika perlu.
  6. masukkan doh dlm plastik & rehatkan dlm fridge sehingga diperlukan.
  7. ~pada satu hari yg indah & damai.. bleh la buat kuih tart...~
  8. mula2 keluarkan doh pastry dari fridge & biar kpd suhu bilik.
  9. Dsc02721
    lepastu keluarkan pula jem nenas dari fridge & sejuk2 tu terus digentel bulat2 kecil hingga habis - ketepikan.
  10. Dsc02723
    ambil sedikit doh 2 kali ganda besar bulatan jem tadi, bulat2kan, pastu leperkan, masukkan jem, kelim kemas & bentukkan agak bujur.
  11. Dsc02745
    gunting bentuk v dari atas ke bawah secara selang seli. buat sampai habis. susun atas dulang pembakar yg tlh disapu mentega.
  12. Dsc02750
    panaskan oven 145'c. sapu kuning telur atas tart, letak sebiji coklat cip knon2 sbagai tampuk /batang.
  13. Dsc01120
    bakar hingga masak lbehkurang 30 - 40 minit.
  14. opps lupa.. air tapisan nenas jgn dibuang, didihkn bersama gula pastu simpan dlm esbox. bleh dijadikan jus nenas. campurkan ais secukup rasa... nyamann & menyegarkan..

Tag

tart









Laporan Masakan Bergambar (2)

Kakbesah
13-04-2011
hehe..ank murid anto rpt lg,ini rupa je mcm nona tp adunan main hentam je sb rcpi t'tgl dlm bilik.huhu..nti buat lg exactly mcm sifu punya rcpi.. ;)
Laporan oleh: baking sokmo

huish! mengancam buah nona tu.. bersi pacak2 tu akk pn x prnah buat.. kihkih.. baking, slepas digunting pastry tu lurut kebawah dgn jari spaya yg pacak tu jatuh.. jgn risau ia xkn patah.apapun tahniah.. awk sgt creatif & rajin.. buat selalu yer..

Dsc08084
25-04-2012
ni laa..rupanya,tak secantik kakbesah punya..intinya,zila beli je,susah nk dpt nenas yg masak,lainkali zila cuba buat ya,tq ya memang sedappp sgt2..
Laporan oleh: k.zila66

wah.. rajinnyer zila buat kuih tat.. nk mkn pnye psl xpyh tunggu raya kn zila, cantik je tu, nmpk gebu je.. hehe.. tq zila utk lapurannyer..


Komen (29)

09-04-2011, DatinLulu komen :

as salam: no.7, sy smbung ayat tu...tnpa ada gangguan dari mana2 pihak, trmasuklah ank2 comel & knk2 ribena...akak kite pun mulakn projek yg trgendala sebentar tu, kihkihkih... *jgn marah...sja nk usik akak ni, apapun respi dr air tngn akak mmg mengancam & tiada tandingan :D


09-04-2011, noor satinah komen :

kelakar la datin ni..hehe.tp btul la buat kuih ni kna time relaks dr gangguan..sedapnya kuih tart mkn time2 cmni..teringat la,msa beraya...rajin kakbesah ni...


09-04-2011, kakbesah komen :

salam semua... Datin, niat di hati memang nk tulis camtu.. tp takut pnjang sangat..hehe.. noor satinah, tartni memang best coz ia agk ranggup x lembut mcm tart gulung tu. ramai order ngn akk tp akk tolak coz xada masa nk buat..hehe..


09-04-2011, rosaliza komen :

assalam kak besah, saya panggil tat nona, suka ngan tat ni, tapi resipi yg saya buat tu guna setengah cawan tepung kastard, raya ni leh cuba resipi ni..mekasih ya


09-04-2011, baking sokmo komen :

nti nok cuba try test..hehe..


09-04-2011, kakbesah komen :

w'salam rosaliza & baking sokmo.. silalah buat ya.. tat ni akk x letak banyak tpung jagung @ kastad sbb x nk ia jd rapuh. takut repih plk bentuk2 binaan cacak2 nya tu..hehe.. kalau nk sdp kena bubuh jem lebih. ia akan menyebabkn pastry jd ranggup(bkn rapuh) sbb karamel jem tu resap dlm pastry. lg 1, bakar biar lama dgn kepanasan yg agk rndah dr mmbakar kek, itu pn akn jdikn tat @ biskut = ranggup.but the most impoten is, buat jem kena btol sukatan. jgn trlebih gula 9t jem jd keras bkn kental. nenas yg akk guna ni,beli memang hijau,tp akk biar ia menguning dlm 3,4 hari. so jem akn manis walaupn bubuh sikit gula.. isy pnjangnya nasihat.. hrp x mrh yer.. org tua memng suka brckp...hehe..


09-04-2011, rahel komen :

huhuhu....cedap3 suka sangat ngan tat nona....nanti ambik resepi ni ye kakbesah.thanks.


09-04-2011, mellmaya komen :

sy panggil tat gunting....memang sedap dan cantik tat ni, selalu terima tempahan kalau bulan posa.tp resepinya tak sama dgn akak ....myb bleh try ni...


10-04-2011, kakbesah komen :

rahel..ambik jgn x ambik.. hehe..


10-04-2011, farra@idaman komen :

sy slalu wat tart gulung je...bl tgk nmpk snang je nk wat rpanye...leh cuba le utk raya nnt...


10-04-2011, mamabes komen :

Kak besah, mesti sedap tat ni kan. Kalau tak nak pastry nya manis, xpayah letak gula leh tak? Biar pastry tu rasa lemak gitu


10-04-2011, kakbesah komen :

farra, memang snang, cuma leceh skit.. coz kena belek satu2. try la Raya 9t ya.. mamabes, utk tat nona ni, kena bubuh gula & sdikit air supaya adunan x lembut sgt yg akn menyebabkan pastry pecah & rosak bentuknya. lgipun, kan nak disimpan secara bertindih dlm balang. jika utk tat gulung @ tat terap(jem kat atas) bleh kot..


11-04-2011, myg_77 komen :

saya selalu wat time raya utk tempahan... mmg menguji kesabaran.. sakit abis urat belakang, urat tengkuk suma.... resepi len sket.. tapi leh cuba resepi kak besah ni.. nanti bg laporan yek.. bila dah try ..


11-04-2011, myg_77 komen :

saya tambah air gak kat doh .. tp guna air ais..


11-04-2011, ida_7412 komen :

akak ni baik lah tidak kedekut ilmu. siap ada gambar macam mana nak buat. saya akan cuba resepi akak ni.


14-04-2011, kakbesah komen :

myg_77, haha.. akk pn sama.. lenguh sana sini buat tat ni.. masa muda akk amik tmpahan, dh tua2 ni.. buat utk rmh sndiri & kekadang tlong buat utk hantaran kahwin anak kawan2. sila la cuba myg...


14-04-2011, kakbesah komen :

ida_7412.. ala.. buat apa kita nk kedekut ilmu.. bkn nya rugi ajar kpd org. kalau ada yg guna respini utk berniaga, pstu dia untung & dia beramal soleh.. dpt gak kita pahala kan.. sila lah cuba ida.. kalau ikut cara2nya insyaallah mnjadi..


26-07-2011, syalina komen :

kak, blh pkai jem nenas ke? biskut tu tetap ranggup jugak ke?


26-07-2011, kakbesah komen :

syalina, kedua2 jenis tat ni kan memang guna jem nenas.. tat memang sifat dia gebu n agk lembut.. yg respi akk ni x lembut sgt, agak rapuh & rangup jika di bakar hingga garing..


26-07-2011, syalina komen :

heheh...sorry...slh ckp,, klau pkai jem dlm botol...ada beza jugak ke? sbb rcp akak guna jem buatan sendiri :)


26-07-2011, kakbesah komen :

jem dlm botol(yg dimkn dgn roti) tu agak cair & terlebih gula. memang x sesuai. tp, di kedai bakery ada dijual jem kental yg sesuai utk tat gulung/tat nenas terap.. tp, bkn buatan org islam lah..


26-07-2011, syalina komen :

owh...ok...thks kak :)


12-08-2011, ijahsolehah komen :

Kak, kalau adunan ni kita terap dgn acuan instead of bentuk mcm buah salak tu boleh juga ke?


12-08-2011, kakbesah komen :

ijahsolehah, boleh jer jika nk diterap adunan ni.. nk di buat tat gulung pun bleh..


12-08-2011, kakbesah komen :

ijahsolehah, boleh jer jika nk diterap adunan ni.. nk di buat tat gulung pun bleh..


28-08-2011, helensuli komen :

salam..org knek tok,x hran dgn bntk rupa.jnji sedap.betul x?


29-08-2011, Mrs Z komen :

Comel sgt tart kakbesah ni. Tart jenis ni berapa harganya ye utk 50 bj? Tart nenas favorite sy...nanti sy cuba..TQ kakbesah 4 d resipi..Selamat Hari Raya.


29-08-2011, kakbesah komen :

salam helensuli, btol.. beskot @ kuih yg pnting kena sedap.. tp, kalau bleh rupa pun nak la nmpk lawa.. baru org tringin nk mkn kan..hehe..


29-08-2011, kakbesah komen :

Mrs Z, harga tart ni, tengok pd saiz lah, akk slalu jual dlm 40sen sbiji. tp, itu 10 thn lps. kalau skarang 50sen sesuai kot. sbb jem nenasnya banyak..hehe.. silalah cuba yer.. & Selamat Hari Raya jg pd Mrs Z..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd