Google+

oleh: kay730601 kuih kemplang atau getas

09042011132

resepi org dulu-dulu...org dulu-dulu buat x perlu sukat2...tapi kuih ni mesti jadi punya la...senang dan mudah...


Created on : 09-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kay730601




Bahan-bahan ( anggaran dlm 20-30 biji(bergantung pada saiz) )

  • 3 cawan tepung pulut
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan kelapa parut(putih saja)
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 cawan air
  • *1/2 cawan gula(utk menyira)
  • 2 - 3 sudu besar air(utk menyira) bahan bertanda * adalah untuk menyira..
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. campurkan tepung pulut, tepung gandum dan kelapa, gaul rata...
  2. campurkan garam dan air, masukkan dalam adunan tepung dan kelapa tadi...uli perlahan sehingga mendapat doh yg lembut..jika terlalu lembut boleh tambahkan tepung...
  3. bentukkan adunan lonjong2 dan leper, jgn terlalu besar, jgn terlalu keci, jgn terlalu tebal..tebal agak2 1 cm je...buat sehingga habis...goreng sehingga warna kuning keemasan...api haruslah sederhana untuk memastikan kuih tidak meletup..
  4. setelah semua kuih siap digoreng...dalam kuali lain masukkan gula dan air...biarkan sehingga mendidih dan berbuih...api mestilah jgn terlalu kuat kerana gula akan cepat hangit. apabila gula telah hancur masukkan kuih tadi dan gaul rata, biarkan semua gula meyelaputi kuih dan apabila air gula kering ttp api dan hidangkan..









Laporan Masakan Bergambar (9)

Imga0500
09-04-2011
TQ, kay...sedap sangat, lgipun dh lama sy x mkn...x meletup pun, cuma ia akn merekah (pecah) bila dh masak, itu aje... :)
Laporan oleh: DatinLulu

mekasih datin lulu kerana mencuba...terharu saya, org yg terrer masak mcm datin ni mencuba resepi saya...mekasih lg sekali...

Getas-getas
11-04-2011
sy guna kelapa parut kering instant (kes xckp bhn) dgn tambah lg air tp still sedap =D makaseh tuan punya resepi~
Laporan oleh: zachoes

Mekasih zachoes kerana mencuba...air tu sebenarnya ikut pada adunan kalau agak2 kurg mmg boleh ditambah...adunan tu sebenarnya mmg kena +- , bukan mcm buat kek kena betul ikut adunan kalau x, x jadi kek tu...kelapa kering pun ok juga tapu kalau pkai yg asli lagi lemak...

Dscn7912
15-04-2011
Sedapnye...Sy xde kelapa parut jd tukar dgn badam hancur n sira letak daun pandan tambah wangii!!TQ empunya resepi. =)
Laporan oleh: AudraMaria

sama2 audramaria..pandai awak mempelbagaikan resepi...nanti kalau ada kelapa awak buat lagi..mmg ketara perbezaannya...terimakasih kerana mencuba..

Getas
22-04-2011
Mmg sedap, dah lama tak makan. Cuma saya guna kelapa kering, tambah gula melaka sbg inti dan kurangkan sira. Tima kasih :)
Laporan oleh: aludra

sama2 aludra..tapi kalau pkai kelapa segar lagi best..lemak..pandai mempelbagaikan resepi...t/kasih kerana mencuba..

P1030793
11-05-2011
kuih ni mmg pebret sya sejak zamn dolu...separuh sira.separuh tak,sbb hb xsuka yg ada gula....tqtq tuan nye rspi.
Laporan oleh: Mariani(KT)

cantik kuih kemplang mariani...terima kasih kerana mencuba...seronok sgt2 bila ade org cuba resepi ni...

025
25-05-2011
senangnya buat..thanks kay.pernah mkn waktu dulu2..
Laporan oleh: timemma

mekasih juga sebab mencuba...

Imga0564
10-07-2011
assalamualaikum.. kay, prmintaan dr my dotter.. suka sangat dia dgn kuih ni, sy pun sukaaa gak.. entah yg kebrapa kali buat pun x ingat.. nk buat pun mudah & cepat, x smpai 30 minit.. dah boleh mkn, trimakasih kay utk respi lama yg sedappp ni :)
Laporan oleh: DatinLulu

sama2 datinlulu..lama dah kay x wat..teringin jugak ni...

Dsc02746
07-11-2011
tadaaa..kuih favourite sy..sblum nie dpt mkn bile ade bazaar ramadhan je,tp skang nie dah leh wat sndiri...sedapp:-)....
Laporan oleh: cahayanur
P1010459
25-11-2011
Sarapan pagi tadi...bestnye dpt buat sendiri. Xyah nak susah payah naik keta p beratur kat kedai favourite...tq tq tq... (zie nanti meningkat la jualan tepung pulut kedai kat umah u ye hehehe....)
Laporan oleh: zsrina

Komen (21)

09-04-2011, DatinLulu komen :

as salam...kay, sedap ni...kena pula ngan kopi o kurng manis...trsandar trus (tpi sy takut tang meletup tu) cam na? :D


09-04-2011, keiyra komen :

~ slm...aku da wat kuih getas neyh...sedapp!!tp,aku guna gula merah ganti kn gula pasir...nk upload pic,x pandai....:p


09-04-2011, c.ta komen :

salam.....saya pernah juga buat kuih ne,,memang senang dan yg pasti sedap.liat2 manja bila dgigit.utk mengelakkan meletup cuba simpan dlm peti ais selepas siap membuatnya.kalo buat mlm gorenglh pagi......insallah kemplang takkan meletup....cubalah ya datin lulu........


09-04-2011, kak azzma komen :

emmm.. sedap kuih ni.. dah lama betul tak makan.. nak buat tak reti.. baru sekarang jumpa resepinya. mcm senang jer.. mesti cuba ni :)


09-04-2011, rahel komen :

hmmm..dari kecik sampai skarang tetap suka dg kuih getas...tp kita salut dg gula merah,cedap3.


09-04-2011, kakbesah komen :

kay..kuih ni memana femes dikalangn org jowo. di pasar mlm, warong nasi lemak & knduri sentesa ada.. oo.. baru akk tau petua msuk esbox dulu sbelom goreng utk x mletop.. trimakasih brkongsi ngn kami c.ta.. sbelumni akk kena guna tutup periuk besar sbagai perisai..kihkih..


09-04-2011, kakbesah komen :

rahel, kalau salut gula merah tu bleh mlekat cam biasa ke.. x cmpor gula pasir langsung? pestaim dgr nih, mnarik...


09-04-2011, DatinLulu komen :

kay, sy dh wat...tngah mkn ni (dok berebut dgn sepasang ank remaja), sepasang lgi ank kecil x suka. Sedap sngat2, sy x sira dgn air gula, masa angkat panas2 tu, msuk dlm tupperware + gula perang, goncang2 ckit...terangkat. TQ utk respi yg mudah, ringkas bhnnye & sedap pula tu. psttt...x meletup pun...


09-04-2011, keiyra komen :

kakbesah : lau nk guna gula merah,tarOk cket gula pasir...sedap!!tadik ada wat tp,x reti nk upload piC....huhu!!!


09-04-2011, kakbesah komen :

tq keiyra 4 d info.. sgt brguna utk pnduan kita semua...


10-04-2011, kay730601 komen :

salam semua..iskh byk dah komen2...sori ye x dan nak jawab soalan2 tu..tapi mekasih juga bagi yg tolong jawab...sebenarnya x meltup sebab dah campur ngan tepung gandum..betul kata datin lulu bila dah masak kuih tu merekah sikit tapi x meletup...mekasih la datin lulu sebab dah cuba resepi ni...malu saya ingtkan x de org nak cuba...ye org yg pandai masak cuba resepi kita...kak besah mmg kuih ni popular dikalangan org jawa..kat kedah ni saya x pernah jumpa lagi kuih ni...bila saya buat dan bg kawan2 opis rasa semua kata x pernah mkn..dan sedap sgt2...sira ngan gula perang satu lagi transfomasi utk kuih ni..len kali boleh buat...adunan tu saya agak2 je...tapi kuih ni mmg jadi lah..jgn takut...kalau agak keras tambah air..kuih org dulu2 mmg mudah...


10-04-2011, DatinLulu komen :

kay: btul tu...sy tmbah ckit lgi air, bru bleh dpt doh yg lmbut, TQ :)


11-04-2011, collynn komen :

uuuihh...my fov..tu ngok pic jer dh kecur air liur...mmg dh lama cri resipi ni..pasni nk cuba lak..


11-04-2011, zachoes komen :

biasa jumpa kuih ni masa dok johor dulu, mmg sedap. lain kali kalau ada rezeki nak guna kelapa parut lak. aritu guna kelapa kering instant sebab ternampak laporan bergambar tp dh mlm kedai dh tutup, tu yg guna apa2 yg ada kt rumah. hehehe..


11-04-2011, kak aii komen :

sy mmg dh lama cr rspi ni.suami pn pnh tnya sy pndai bt x kuih ni.klu blk johor selalu dpt mkn.esk pg2 sy nk bt utk bfast.nk ks huby rsa bngga dgn sy..tqvm 4 t rspi..


12-04-2011, kay730601 komen :

kak aii...jgn lupa laporan bergambar ye...mekasih kerana mencuba...


29-04-2011, ummulaida komen :

kuih ni meletop kek kengkawan?


10-06-2011, RadzAyu komen :

kay..kuih ni kuih tradisi org banjar juge (saya pun puak kulaan...he he). Memang sedap, tambah lg klu mak yg buat. Makan waktu panas, pergh...(ingat pulak resepi & air tangan mak)


24-01-2012, shahani kaf komen :

alhamdulillah...akhirnya jumpa resepi kuih ni...sangat rindu nak makan kuih ni..selalu cari resepi ni tapi x ramai yg tau..terima kasih..:)


24-01-2012, shahani kaf komen :

alhamdulillah...akhirnya jumpa resepi kuih ni...sangat rindu nak makan kuih ni..selalu cari resepi ni tapi x ramai yg tau..terima kasih..:)


24-01-2012, shahani kaf komen :

alhamdulillah...akhirnya jumpa resepi kuih ni...sangat rindu nak makan kuih ni..selalu cari resepi ni tapi x ramai yg tau..terima kasih..:)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu