Google+

oleh: kak fida ♥Kuih Bakar Sagu Biji™

Kuih_bakar_sagu_biji

sesuai dimakan bila2 masa.... :)


Created on : 05-04-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. )

  • 300 g sagu biji (2 cwn - 2 1/2 sb)
  • 200 g mentega/majerin (3/4 cwn + 1/8 cwn)
  • 170 g gula pasir/merah (3/4 cwn)
  • 3 biji telur
  • 150 g tepung gandum* (1 cwn + 1/3 cwn)
  • 1 sk baking powder* (*ayak bersama)
  • 1 sk esen vanilla
  • 1/2 sk garam

Cara-cara

  1. Rendam sagu biji dengan air panas mendidih selama 30 min. Tapiskan dan rendam sebentar di dalam air dingin 5 min dan tapis lagi.Ketepikan.
  2. Kuih_bakar_sagu_biji_001
    Mentega,gula dan telur dikacau rata dan masukkan garam dan esen vanilla dan kacau lagi.
  3. Kuih_bakar_sagu_biji_004
    Masukkan campuran tepung dan kacau rata lagi.
  4. Kuih_bakar_sagu_biji_006
    Masukkan pula sagu biji yang ditapis tadi dan kacau sebati.
  5. Kuih_bakar_sagu_biji_009
    Tuang adunan ke dalam loyang/acuan yang disapu mentega.
  6. Kuih_bakar_sagu_biji_011
    Bakar selama 45 min - 1 jam atau hingga masak.








Laporan Masakan Bergambar (5)

Dsc02799
13-04-2011
kak fida, ramai yg tanya, ni apa.. kuih kacau sagu ke abok2.. semua pun pelik.. diorg kata sedap.. siap minta respi.kakbesah pun siap bukakan MyR & tunjukkn dapo kak fida.. hah! terkezzut masing2.. kihkih.. rasanya sedap & unik (lg2 bila didinginkn) akk suka rasa biji2 sagunya.& manis pun sdang elok.. syukran3x k.fida 4 sharing d r'spi..
Laporan oleh: kakbesah

waaaa...kakbesah bwk geng masok dapo akak lerr..heheee...mekaseh kakbesah krane mencube... :)

P1030619
13-04-2011
slm kak,cm xcaya jer sagu bji leh wat bingka,sdp lak tu..tqtq kak,
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm Ucu..tk cube tntu tk tau kan3...heee...molek jer mnjadik bingka tuuu...mekaseh Ucu krane mncube... :)

Picture_392
15-05-2011
but masa jamuan gotong royong
Laporan oleh: norlieU8

Alhamdulillah....dpt ler ramai2 merase...mekaseh yer norlie krane mncube... :)

Imga0210
27-10-2011
salam.. trlepas pndang pula kuih bakar ni, lgipun stok sagu banyak.. nk cuba gak, camna rasanya.. unik & ada kelainan la, sibbaik elok aja kejadiannya wlaupun trlupa letak baking powder.. sedappp, trimakasihhh kak :)
Laporan oleh: DatinLulu

salam Z..alhamdulillah..mekaseh Z krane sudi mncube ... :)

Kbsagu
07-12-2011
Kak Fida, terima kasih! Ni saya buat semalam.. sedap & ada kelainan.. suami puji sedap; makan waktu suam-suam keraknya rangup & wangi.. cuma agak berminyak (saya guna Buttercup).. memang macam tu ke?
Laporan oleh: LynnSham

LynnSham.. alhamdulillah...akak wat cam biase tk berminyak,ma'af yer akak tk pasti pulak nape leh cmtu...ppon mekaseh yer krane sudi mncube.. :)


Komen (28)

06-04-2011, kakbesah komen :

salam k.fida.. 1 lg kuih respi kuih bakar kakbesah dpt.. semuanya best2.. td bingka carrot.. smlm baru buat bingka kcang merah.. ni muncul plk kuih bakar sagu..(adik bradik ngn bingka gk kn) hmm,insyaallah akk akn try, pestaim dgr nih..


06-04-2011, rmybee komen :

salam k.fida,memang betul lah,klu sya buat resepi kak mnjadi,tk ya,saya akan cuba kuih ni,thanks.


06-04-2011, Mariani(KT) komen :

akak,cm ne rsanya yek.rsa tak sagu 2.emm tekak pahit la kak,baru baik dmm,


06-04-2011, kak fida komen :

w'salam kakbesah....klau nk diikutkn bukan 1 tapi lebey dh rcp kue bkr/bingka yg ade...kena bongkar dapur akaklh yer...heee....btol tu kue bkr adek bradek bingka tapi kue bkr ni tk gune sntn atau susu...slmt mncube kakbesah ...mekaseh... :)


06-04-2011, kak fida komen :

w'salam rmybee...rcp yg mudh klau ikut bhn dn care2 yg same..insaAllah mnjadik...slmt mncube rmybee...mekaseh... :)


06-04-2011, kak fida komen :

Ucu....kue bkr ni rase lmk drp sagu dn telur walaupon tkde sntn atau susu dn mase mmbkr bau seperti kite membkr kek...hrp2 Ucu cpt semboh dn boleh ler cube yer.....nk share ckit petua klau Ucu nk cube dgn menggunakan bhn2 yg mudh didapati....klau sakit tekak,perit2 tekak atau batok2,boleh amalkan dgn memakan nanas atau minum air tebu segar, dimasak dan minum hangat2..slmt mencube yer...dn jgn lupe Ucu bnykkn jugak minum air puteh...heeee.... :)


06-04-2011, kakbesah komen :

k.fida, sbenarnya dh lama kakbesah selongkar dapo k.fida & try mcam2 msakan. semuanya sedap2 & menjadi.. tp masa tu akk blom celik IT lagi.. so x dpt la hntar lapuran.. hehe.. ank lelaki akk yg bukakkn MyR ni..tp, x daftar ahli.. so bleh baca je la, xbleh log in hehe.. dapo org2 lain pn akk slongkar gak sprti MatGebu, yani dll.. Alhamdulillah la ada tmpat camni kan.. sgt berfaedah skali..!


06-04-2011, hamidah mohd apandi komen :

slm..k.fida, blik kije td buka myR nmpk rsepi ni. kbtulan bhn ada trus cube..esen vnilla hbis gnti dgn esen rose..btul ckp akk masa bkr bau mcm kek,,t.q..bhgian atas kuih garing


06-04-2011, kak fida komen :

kak besah...yer ler.. same gak ngan akak..kite serupeee...heheee...mekaseh ler dh cube rcp2 akak yer....tk rugi join MyR... :)


06-04-2011, kak fida komen :

w'salam hamidah mohd apandi...mekaseh krane dh mncube...mmng garing bhgian atas dn tepi kuih ni tapi lembut dlmnye....heeee.... :)


07-04-2011, kh267tm komen :

waaah...kak fida ni mmg ahli kuih laa...mcm2 resepi kuih ada...trima kasih la share resepi2 kak fida tu...nk mintak tolong sikit...boleh ajar akak camne nk antar laporan memasak ?..hehe..masih terkial2 lagi ni...tk dpt2!!..


07-04-2011, kak fida komen :

kh267tm..tk ler..bukn ahli kuih..ahli gustiii...ekheheee...lawak jer tuu.... :)...nk antr laporn brgambar...klik 'Tulis Laporan' yg ade dkt dgn gambar masakan di atas tu...lps tu ikut arahn seterusnye yer...slmt mencube kh267tm...klau dh dpt, leh anto laporn bbnyk yer...heheee.... :)...psstt2..kh267tm...beri ler name samaran yg sng dipanggil...heee...mekaseh... :D


07-04-2011, selipar_cunz komen :

salam k.fida, nak tanya sikit ~ sagu biji tu kene rendam dengan air panas 30 minit kan? so bila dh rendam 30 minit tu rupe sagu biji tu mcmane? dh kembang & lembut & jernih warnanya mcm bebola kristal @ tak kesah ~ asalkan dah rendam 30 minit dengan air panas dh cukup dh.? hehehe.. maaf lerr sebab baru nak belajar masak memasak ni :) tqvm


07-04-2011, kak fida komen :

w'salam selipar_cunz...btol tu,sagu rendam dgn air panas mendidih 30 min,klau lebih sikit pon tkpe,nnti sagu biji tu kembang jernih,klau maseh ade nmpk putih setitik dlm sagu tu tk mengapa..abaikn aje...dh tu tapis langsung rendam sebentar dlm air dingin supaya sagu tk melekat antare 1 same lain...kemudian tapis lagi dn biarkn sejat baru boleh masukkan ke dlm adunan seperti step 4 dn seterusnye...bila dh siap jadi kuih bakar, sagu yg ade putih setitik tadi akan hilang,mnjadi jernih sepenuhnye...slmt mncube yer..tq... :)


08-04-2011, kh267tm komen :

ooo...mcm tu...tq kak fida...nanti kalu ada laporan memasak akak cuba la ek..? ssstt...ckp pelan2..kalu nk panggil...kak long pun boleh laa...sbb akak anak yg sulong...hehe....jgn marah... :)


08-04-2011, kak fida komen :

ooo...ok lh...kak long yerr (bisik2 nih)....akak pon dh cube masakkan kak long,ikan msk lmk tauco,tknk bls komen ker...heee... :)


13-04-2011, kakbesah komen :

o.. bisik2 yer.. x baik tu..hehe. kak fida best sgt la kuih bakar sagu ni.. (x puas tulis dlm lapuran..kihkih) mula2 buat, nebes sangat, pe lg tengok sagu tu bila dh kembang banyak sgt, penuh seperiuk. pastu nk kena campur plak ngn campuran yg seakan adunan kek, sikit plak tu. bila digaul2 seakan x seimbang. tp.. biasalah kan kakbesah kn seorang yg tabah..(hehe) so dgn slambanya mmbakar kuih tu.. masa dibakar harum semerbak.. mijurlah banyaak hasilnya..ramai la dpt merasa.. kak fida memang best! (psst k.fida,kakbesah nk tanya, idea2 respi tu dpt masa bila.. diwaktu dingin mlm ke semasa hening subuh..)


13-04-2011, zsrina komen :

muahahaha ada sesi bisik2 la kat sini...org muda cam sy bleh tumpang dak kikikik...ha'a tingin gak nak tau k.fida dpt idea dr mana sbb cam chef two lah...kan best kalo jiran belah kanan k.fida, belah kiri k.besah, belah depan datin lulu :))


13-04-2011, kak fida komen :

kakbesah...heheee...tu lerr...admin dh cop petak komen tu utk sepatah due kate..tapi kite2 nih buat cerpen n cerpan pulak pt situ..ekheheee...sbb sronok dek penangan msk-memsk...hehee... :D..psstt2..kakbesah...idea rcp dpt mase akak dok temenOng...ekheheee... :D...kakbesah, ni rcp lame arwah mak akak, salin masok buku msk akak sndiri,pon dh lame dh naik kuning kertas dlm buku tuh...heheee..mekaseh skali lagi kakbesah krane dh mncube rcp ni,jgn lupe, pesn geng2 kakbesah klau dh bongkar dapo akak jgn segan2 yer kemas,cuci,sental ape yg patot....hehee..tq kakbesah n d geng... :D


13-04-2011, kak fida komen :

zsrina..itu bisik2 tk rahsie punye...heee. :)...zsrina...kebykkn rcp2 yg ade akak blaja,ade rcp2 arwah mk akak dlm bukunye yg dlm tulisn jawi lagi,klau yg ringkas2 seperti puding,agar2 atau lauk2 harian tu akak boleh ler reka2 sndirik,mane2 yg mnjadi akak share kt sini...psstt2...zsrina..tkmo carik jiran yg dok blakang umah ker...ekhehee... :D


08-07-2011, 2puteri komen :

salam kak...saya dah cuba buat sedap. tapi apsal belah bawah lembik yer. macam tak padat. kira kalau potong yg bawah tu tertanggal sikit la. hampir 2 jam saya bakar (tutup api bakar balik tutup lg bakar lg huhu) guna api atas bawah suhu 160c..sedih sangat


08-07-2011, kak fida komen :

w'salam 2puteri..klau ikut care akak,gune api bwh aje utk mebakar hingga masak dan bkr dgn api atas sebentar klau inginkn permukaan kueh yg garing...akak tk pernah gune api atas bwh serentak sbb ade sstengah oven bile dihidupkn api atas bawah akan ade kipas dlmnye yg berputar...mungkin perbezaan menggunekn care2 membkr dlm oven penyebab kueh tk msk dgn betol...ppon mekaseh yer 2puteri krane dh mncube..klau sudi mncube lagi boleh ler cube ubah teknik membkr yer... :)


14-07-2011, 2puteri komen :

salah saya le...ini ler 1st tima saya buat kuih bakar ni sebenarnya tu pasal salah tu heheh. walau tak betul tp memang sedap...dah tahu caranya harus saya cuba lagi nnt. terima kasih atas ilmu akak bagi ni. tak terbalas jasa akak tu :)


24-10-2011, ctniza komen :

kak fida,sy dah try buat hari ni. gne marjerin . memang berminyak ckit ke? anyway sedap. tq


29-11-2012, syuhadasulaiman komen :

Kak fida,boleh bg sukatan cawan tak? Saya xde penimbang tp teringin nak buat kuih ni.maaf ye kalo menyusahkan..tq.


30-11-2012, kak fida komen :

ctniza...resepi yg diberi adelah rcp asal,jadi hasilnye seperti yg disukat, tk brani akak nk usulkn supaya dikurangkn mentega/majerin dlm adunan nnti kuih kering pulak...ppon mekaseh yer krane sudi mncube dn ma'af yer akak lmbt bls komen... :)


30-11-2012, kak fida komen :

syuhadasulaiman..sukatn cwn dh akak catit seperti yg diminta...pastikan gune cwn metrik yer atau gune 1 cwn yg same utk semua sukatn..slmt mncube yer.. :)


30-11-2012, syuhadasulaiman komen :

Terima kasih kak fida ;)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu