Google+

oleh: SisIda bubur biji nangka

Image056

belajar buat dari mak...sedap dan disukai juga oleh kanak2 kecil..


Created on : 30-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi SisIda




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • Bahan A
  • 200g tepung pulut
  • 140ml air suam
  • pewarna
  • Bahan B
  • 2 mangkuk santan
  • 6 sudu gula
  • secubit garam
  • 5 helai daun pandan
  • bahan C
  • 1 liter air

Cara-cara

  1. campurkan kesemua bahan A dan diuli sehingga sebati.Kemudian dibahagikan kepada beberapa bahagian dan diwarnakan dengan pelbagai warna yang disukai.
  2. Air didihkan di dalam periuk.Doh yang siap diuli akan digentel@bulatkan kecil seperti biji nangka dan dimasukkan ke dalam air mendidih..biji yang terapung diangkat dan dimasukkan ke dalam bekas berisi air sejuk.
  3. Bahan B dicampurkan ke dalam periuk dan didihkan.Akhirnya masukkan biji Nangka yang siap dimasak tadi...Bubur siap untuk dihidangkan..








Laporan Masakan Bergambar (3)

Img_0001__2_
10-04-2011
bubur ni memang sedap...thanks4 resepi yg sedap & simple ni
Laporan oleh: ira25

ok...tq kerna mencuba...mmg sedap...

Img_9741a
18-06-2011
lemak dan manis, tambah sagu biji bagi lagi ummmphhh!
Laporan oleh: Kak Rosenah
Img_5618
04-06-2012
nyumm...sedap...
Laporan oleh: awin afrina

Komen (17)

30-03-2011, cikmar komen :

sweetnya color bubur ni..


30-03-2011, nuni komen :

ini mcm kuih kelantan.tp mak nuni tambah biji halba.setengah org x suke ada bau halba.


30-03-2011, CheqSueCommot komen :

kalau mek kite buat, mesti letak nisan / gula melaka. jarang benar dia buat bubur kuah putih gini... :)


30-03-2011, nuni komen :

owh..yeke? mak nuni x pnah plak buat kaler lain.mmg putih suci mcm ni.bahan2nya pon totally sama la cuma dlm kuah tambah halba..sedapnye...dh lama x makan..


30-03-2011, karliza komen :

kalau sy buat pun mesti tambah halba baru rasa sedap...pastu tu kuahnya biar pekat sikit...lame gak x buat bubur ni...last buat masa puasa tahun lps..


30-03-2011, kakbesah komen :

salam sis ida.. cantiknyer bubur biji nangka tu.. warna warni mmang memikat selera ank2.. mkn sejuk2 sdap...


31-03-2011, chiq aein komen :

hehehe...mmg meriah warna dia..bdk2 mst t'tarik.


31-03-2011, umie_saat komen :

nuni : ye la kalau kat kite makan kat kelantan mesti biji halba ade skali...


31-03-2011, syuwaibahmusa komen :

ye btul la,klau klate punya resepi lain skit,dlm kuah tu mayang bwg merah 1 ulas,halia dan sedikit halba.letak sedikit tpg beras utk pekatkan kuah.sy sll wt mcm tu.


31-03-2011, melur_12 komen :

tmpg tanya biji halba tu biji selasih ke?


31-03-2011, HAIDA IMAN komen :

kuih ni mmg best... Melur: halba lain selasih lain...halba biasa diguna utk buat kari ikan...dlm kategori rempah... :) klau saya tambah buah nangka sikit..nnt kuah dia wangi...


31-03-2011, kakbesah komen :

buh nangka yer HAIDA.. wah.. lg sedap.. good idea tu...


31-03-2011, nuni komen :

ada ke buah nangka sekarang..? mcm sedap pulak bile disebut2 ni.lg satu, kt kelantan kalo nasi dagangnya pon ada letak biji halba.nk explain pon susah rupanya.kene tanya kt tmpt yg jual bhn2 rempah.


10-04-2011, k_honey komen :

fav sy nie.... selalu suruh mak bt.... mak sy letak air kapur sikit dlm adunan tepung pulut... dlm kuah nyer lak letak daun pandan, halba n sikit halia.. sikit tepung beras utk pekatkn kuah... bwg merah x letak... any how.... lain org lain selera kan.... lain tempat lain cara bt nyer.... semua nyer sedapppp...


15-04-2011, SisIda komen :

kat dalam bubur 2 pun blh jgk kalu nak masukkan biji sagu yg dikembangkan terlebih dahulu dgn air...


15-04-2011, SisIda komen :

Cheq Sue: blh jgk letak gula merah 2..sedap jgk rasanya...tp sis suka wat guna gula pasir coz nampak menarik bubur 2...kalu ltk gula merah colour bubur 2 jd colour koko kan,budak2 kat umah x nak makan...x menarik kot dia tengok..


17-01-2012, adieq nanie komen :

alahai...ni paberet ayah ni...ayah memang pakar masak bubur ni..mak pn xleh celen...tp ayah suke letak durian...sedap sgt...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu