Google+

oleh: kakbesah kuih badak berendam kakbesah

Dsc02490

adik beradik ngn kuih koci gak.. tp, lebih mudah dimakan..x payah buka balutan daun pisang.. tmbahn lg, daun pisang pn mahal, smlm bli seikat RM4.pastu di luar je letak yg lebar2,kt dlm.. dibubuhnya daun ank pisang..bertuah tol..


Created on : 23-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( dlm 20 biji )

  • 2 cawan tepung pulut
  • lebih kurang 11/2 cawan perahan air daun pandan.
  • 1/2 sudu teh garam
  • inti kelapa secukupnya - cara mmbuatnya sama dgn inti kuih koci @ onde-onde
  • utk dadih;
  • 21/2 cwan santan, 2 sudu tepung beras & 1/2 sudu teh garam
  • 3 helai daun pandan
  • *jika nk buat kuah banyak/cam bubur, bubuhla gula sekadar manis2 buah sj..

Cara-cara

  1. campurata semua bahan2 utk dadih, lalu dikacau atas api hingga pekat.lebihkurang 10 mnit - ketepikan.
  2. bulat2 kan inti kelapa.ikut suka la nk besar @ kecil
  3. Dsc02464
    campurkan garam dgn air pandan & gunakan campuran itu utk menguli tepung pulut hingga mnjadi doh yg boleh dibentuk.
  4. Dsc02476
    ambil sedikit doh, bulat2 kan lalu dileperkan. letakkan inti dlm nya dan dikelim rapat. buat hingga habis. letak atas plastik agar x melekat.
  5. Dsc02480
    didihkan 1/2 periuk air bersama daun pandan sehingga mendidih.pastu masukkan 'badak2' (bola2 pulut la hehe..) kedalamnya.
  6. Dsc02502
    bila kesemua bola2 timbul/terapung, biar mendidih 3,4 minit barulah di angkat & ditos kan.
  7. terus masukkan kedalam dadih tadi..
  8. Dsc02514
    siap utk hidangan family tersayang..

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (11)

104_0612
25-04-2011
tak tahu lagi camana rasanya...manis ke tawar ke... sy buat kuah cair2 sket...sedap irup sejuk2... tq kak
Laporan oleh: CheqSueCommot

wah3x..dwi kaler lg CheqSue.. meriah gitu.. memang sdp mkn sjuk2.akk pun sama suk kuah banyak cam bubur, tp hb akk kata, maknya buat x mcm tu..kena pekat2.. so, bila akk mkn, akk tambah susu cair & gula skit..hehe.. tq Cheq Sue 4 trying..

Image0331_1_
13-05-2011
ni la badakku yg terendam wahai k.besah...kuahnye versi bubur sbb anak2 suka hirup kuah...mak sy pun buat kuah pekat cam hubby k.besah ckp tu...
Laporan oleh: zsrina

fullamak.. cantiknya badak2 tu zsrina, colourfull gitu.. ada bdk sumbu, bdk sumatera & blue hippo..hihihi.. rina, akk pun suka kuah banyak sbb bila mkn tepung yg kenyal2 tu mdh nk trcekik, so.. hirup la skit kuah nya.. hmm, nyamann.. hehe..

23062011_001_
23-06-2011
badak berendam 'traffic light' hehe...terimakasih kak besah....
Laporan oleh: tinAzhar

eh,eh,eh, ank murid jaman skarang, adbans(advance) btol lah.. tok gurunya 1 kaler, muridnya buat 3 kaler.. mcm lampu kelap kelip raya jer.. wah! sdapnya tinAzhar, dlm cuaca pns mkn sjuk2..nyamann gitu.. mekaseh tin, sbb rajin!

008
08-08-2011
Juadah Berbuka... pertama kali cuba masak dan makan. Thanks Kak Besah !!
Laporan oleh: Mummy7857

hmm, tu bkn badak berendam, tp..merpati 2 sejoli..hehe.. tahniah Mummy7857, sbb telah mncuba n menghidangkan nya dgn begitu bergaya sekali.. exklusif gitu.. akk sukaaa...

Img_0402a
11-08-2011
soaking hippo yg sangat sedap!
Laporan oleh: Kak Rosenah

wah..! tengoktu.. si comels sedang berendam.. nmpak banyak kuah tu kak rosnah, dihirup sejuk2 memang nyaman kan.. bubuh gula manis2 buah sj kan.. tq kak Rosenah..

Dsc08045
31-03-2012
memang sedappp!!ni peberat cik abg kite,klu g pasar mlm mesti beli he3..tima kasih ya :)
Laporan oleh: k.zila66

nah.. sekarang dh tak payah beli kt psr mlm lg, sbb cik adik dh pandai buat.. kan zila, ...hehe.. timakasih zila sbb rajin menggembirakan cik abang...

Iphone_012
02-04-2012
salam kakbesah..kuih ni peberet adik akak..tadi siang dia dtg..so akak jamu dia mee bandung ngan kuih ni laa..suka nye dia!..siap bekal bawak balek lagi..hehe.. tq utk respi yg sedap ni kakbesah.. :)
Laporan oleh: kh267tm

salam kaklong, bertuahnyer adik kaklongtu.. dpt kakak yg rajin mlayan slera adiknyer.. tntu dia syang sgt kt kaklong kn.. lps mkn mee bandung yg agk pds tu, pekena plk badak berendam yg manis.. memang sesuai sgt la...hehe.. tq kaklong utk lapurannyer..

Iftar_ramadhan_edisi_2_2012_041
03-08-2012
Assalam kak besah, suka sangat dengan kuih badak berendam ni, pertama kali buat dan makan kuih ni, tak sangka my abe suka sangat , sekali lagi terima kasih kak besah, juga tq singgah blog embun hehe, selamat berbuka ya
Laporan oleh: rosaliza

Alaikumussalam rosa, Alhamdulillah, sukee ye, smlm pun akk buat, ni kira kuih koci mangkuk lah.. jimat skit duit nk bli daun yg lebih mhl dri daun ketom tu..hehe. tq rosa utk utk lapurannye..

Myr_badak_berendam_120812
12-08-2012
salam kak besah.. 2 ekor badak saye :) wat berbuka td half adunan je, dptla 6 biji besar. hubby suka ssgt. first time sy wat kuih ni, x reti nk agak size nye. next time nk buat anak badak, kecik2 sng nak ngap. mcm kak rosenah atas tu, comel je anak2 badak die berenang. hehe. tp mmg sedap. thx resepi nya ye kak :)
Laporan oleh: moonbug

salam moonbug, amboi2 merpati..eh badak dua sejoli tu.. begitu montoks skali. xpe.. janji bahagia, serasi bersama..hehe.. ha'ah la moon, nextaim buatla kcik2 skit, nnti dpt banyak.. baru meriah. hb pon mkn x tercekik..(brdasarkn pngalaman..heee) tq 4 trying moon!

Dsc03923_copy
13-03-2013
Baru mencuba... sedap sgt.. tq kak kongsi resepi..
Laporan oleh: mona sani

wah! hidang mcm kt hotel! tentu mona mkn ngn bergaye, hehe. tq mona krane mncuba..

Badak_berendam_myr
23-06-2014
Stok inti berdurian memang sedia ada dalam fridge.. tinggal gentel badak dan buat dadih je.. dadih pulak guna santan kotak.. tersangatlah mudah! Ni versi badak berendam saya yang ceria.. he.. he.. he.. hidangan minum petang waktu MIL dan BIL berkunjung ke rumah.. Kak Besah, saya suka sangat resipi ni.. terima kasih banyak-banyak!!! Dah masuk senarai untuk berbuka puasa.. he.. he.. he..
Laporan oleh: LynnSham

wow! dari jauh dh nmpk keceriaannye, dgn inti klapa duriannyer...mkn x bleh benti nih, misti MIL puji kn, (kalo x dizahirkn, dlm hati msti ade..hehe) Lynn ni mmang rajinn btollah. bangga kb! tq Lynn utk lporannyer...


Komen (32)

23-03-2011, melurputih komen :

sedap nyer kak besah...teringin nak mkn plak...tp tu la buat inti nyer tak pandai lg...kalu kat kg mesti ley suh mak buatkan...hehehe...tak pe..kalu tak blaja tak tau kan..nnt mlm kalu hubby tak penat nk ajak g cr kelapa..nk try gak buat..


23-03-2011, kakbesah komen :

melurputih, cubalah buat. snang je. cara buat inti ada akk letak pd kuih koci labu manis.campur je semua bahan kacau dlm kuali hingga pekat.insyaallah jadi.inti blh buat banyak,smpn dlm fridge, sok2 blh buat mcm2 kuih..


23-03-2011, kak fida komen :

waaaah kakbesah..kemmain lagik...tadi mkn kuih loci..skrng mkn kuih bdk brndam pulak....ekheheee....akak pon suka wat kuih bdk brndam ala2 kuih koci yg ade cmpurn kledek atau kentang...mcm kuih koci labu tuuu....sedaapp... :,)


23-03-2011, kak fida komen :

kakbesah...sori..typing error...bukan kuih loci yer...kuih koci daaa.. :D


23-03-2011, kakbesah komen :

kak fida..jgn x tau.. kalau tngah rajin tu..buat inti sampai 3 bj klapa.simpan kt fridge..pastu stiap hr buat lh kuih lain2.. ketayap,onde2,koci,badak brendam.. slagi x abis..kihkih.. ha, jap td plk kak fida mention koci kentang...hish, gatal jer tekakni.. tringin nk try mkn..1st time dgr ni...


24-03-2011, zaieyda komen :

seronok tgk resipi akak.... mcm2 ada.... betuah la suami & anak2 ye..... saya x sabar nak buat...dok dengar je nama kuih nie....tp kena siapkan tmhan baju lu.... baru bebas nak buat kuih.....:-)...


24-03-2011, lindalynn komen :

Memang kuih kesukaan kami sekeluarga,bln puasa je bru jmpa kuih ni...insyaAllah nk cuba buat jugklh hujg minggu ni klau x bz...tq kak besah.


24-03-2011, kakbesah komen :

zaieyda, cari2 lh masa utk buat2 kuih tuk fmly ya..sronok sgt rasanya.trlebih sronok lg, suami & ank2 yg mkn..hehe.. oh..bagusnya awk pndai mnjahit.skrg uph baju pn lumayan. akk ni xprnh bljr mnjahit, tp..usaha juga jhitkn baju hb & ank2. kolar bju mlayu senget benget pon diorang sudi pakai..ksiaan..hehe..


24-03-2011, kakbesah komen :

lindalynn.. buat lh secara beransur2.. esok buat inti, lusa baru uli tepungnyer.. insyaallah x ambil banyak masa..


24-03-2011, nuni komen :

kiut la kak besah ni.heheh...siap gtau baju senget benget lg..nuni x pnah makan lg kuih ni.jumpa pon x pnah.kene tggu balik kelantan baru bleh buat.duk sabah ni susah nk cari kelapa parut.intinya mcm kuih ketayap jugak la kan kak besah?


25-03-2011, Cg Irma komen :

macam buat buah melaka ye. Bezanya intinya ada kelapa parut. Dh masak rendam dalam santan. X payah salut ngan kelapa parut. Rupanya x susah nak buat!...... t kasih kak besah.


26-03-2011, kakbesah komen :

Cg Irma, ya betul tu.. bapak akk suka badak berendam ni sbb snang nk dimkn.. kalau buat kecik2 sekali ngap je.. tp, akk slalu buat agk besar.. coz x bleh control saiz inti..akk suka inti banyak..hehe.. p/s;intinya jika dibubuh isi durian pn sedaap..


27-03-2011, zaieyda komen :

haha...x pa kak besah.. x reti menjahit reti masak pon dah ok... baju tmph ja kat org..... saya nie dulu x suka masak... bila dah try2 masak nie syiok la plak.....kat sarawak nie susah nak cari kuih2 cam nie... kena buat sendiri semua.... lagi2 kuih yg dr smnjung......


27-03-2011, kakbesah komen :

nuni, ya..intinya mcm kuih ketayap & kuih koci.. kalau brkesempatan, buat lah yer.. x pyh tunggu blk smennjung..hehe.. zaieyda, akk ni knonnyer nk jd super model.. eh silap..super woman.. kalau bleh smua nk buat sndiri.. trmasuklh baju mlayu somi. ank nan 7 n mnantu yg seorang..hehe..


02-04-2011, zaieyda komen :

super women...he3... semua benda klu ada usaha akan bejaya.... td dah buat badak berendam.... sedapp..... thanks....


17-04-2011, kakbesah komen :

zaieyda, Alhamdulillah, dpt gak awk merasa kuih dr semenanjung yer.. kuih ni kalau dibungkus dgn daun pisang namanya akn brtukar mnjadi kuih koci plk.. hehe..


20-04-2011, mim71 komen :

kakbesah... umah saye banyak tanam pokok pisang


24-04-2011, Hanee56 komen :

As salam kakbesah... saya cuba resepi badam berendam ni tapi saya jadikan dia ondeh-ondeh berinti gula melaka. Jadi tu jadi cuma tak kenyal lah tepongnya. Macamana nak bagi tepong nya kenyal? Satu lagi gula melaka yg saya letak pun ada yang tak cair ,kenapa ya.


25-04-2011, kakbesah komen :

mim71, kalau dekat bleh la akk mintak spelepah dua ya..hehe.. w'salam hanee56, maksudnya awak buat kuih buah melaka lah ya, pastrynya jika hndak kenyal, no1; jgn tersilap guna tpung beras,(prnh trjadi pd akk hehe..) no2; pastry jgn tebal sangat, dikuatiri bahagian dlm x masak.no3; masak agak lama sikit, walaupun ia dh terapung/timbul, jgn angkat dulu, biar 3,4 minit lg.gula melaka yg x mau cair tu sbb terlamlu besar,pecahkan jd ketulan kecil. & mcm td juga, kena tmbah masa merebus supaya gula dpt kepanasan & mencair.. hrp dpt mmbantu ya.


25-04-2011, CheqSueCommot komen :

kak...very the sedap lah ini kuih...simpan peti ais dulu kasik kawwww... igt nak buat sikit je, tapi td dpt byk jugak, rezeki kengkawan dpt rasa


25-04-2011, kakbesah komen :

wah..! seronok la kengkawan CheqSue esok.. dpt mkn kuih badak berendam..! x bagi 'cikgu beso' sikit ke CheqSue..? ..hehe..


25-04-2011, CheqSueCommot komen :

x nyempat nak bwk ke sekolah kak...abes licin dah...bwk beskut kering aje lah.. :)


29-04-2011, kakbesah komen :

kihkih.. lawaklah CheqSue ni.. baik Cheq su buat lg, mana la tau ada kwn2 Cheq Sue yg trbaca lapuran awk ni.. karang terliuur plak dia...kesian tu...hehe..


11-08-2011, miaeishah74 komen :

slm kakbesah..klu mk sy bt 'bola'2 pulut tu mskkan dlm loyang pastu br ltk santan dan kukus..


11-08-2011, kakbesah komen :

slm miaeishah74, oh..itu mcm stail mak mertua akk, tp dia panggil puteri mandi. agknya sbb puteri, kenalah dia mandi ditempat yg tertutup(dikukus)..hehehe.. yg badak2 ni suka berkubang dlm kuah yg banyak, jd, kenalah rebus..hihihi.. mia,kedua2nya sama rasanya, cuma, kalau cara yg ni, kita bleh control kepekatan kuah/dadihnya kn..


11-08-2011, eizanabila komen :

nmpak sedap... nk cuba untuk berbuka puasa nanti...


11-08-2011, Arsenally komen :

kak besah..nak tanya kuah dia tu perlu masak atau tak..


11-08-2011, harithmusa komen :

kakbesah, terima kasih kongsi resipi...sebenarnya mak saya pakar kuih badak berendam ngan onde-onde keledek tapi saya tak pernah belajar camner nak buat. Saya nak cuba resipi nie hujung minggu nie dan surprise mak saya. Mesti dier tanya mana belajar..Malu la nak cakap - tapi saya dah 35 tahun tak tau buat kuih-kuih melayu/tradisional...saya tau 'ngap' ajer sebab semua mak yang buat..tangan mak saya tu buat aper semua sedap sampai saya pun naik malas nak belajar masak/buat kuih. Sempena bulan Ramadhan nie, semoga Allah lipatkan pahala dan amalan kakbedah sebab kongsi ilmu. Amin.


11-08-2011, kakbesah komen :

eizanabila, dah cuba agknyer yer.. >>>Arsenally, (canteek nama..hehe) kuah dia mestilah kena masak hingga mendidih. spaya x cpat basi..


11-08-2011, kakbesah komen :

harithmusa, trimakasih mendoakan akk, Amiin.. mudah2an Allah qabulkan. ala..apa nk di malukan, akk dlu pn cmtu gak..hehe.. yg pnting mahu blajar. lgipun, kalo kita x try buat, bila mak2 kita dh tak ada, xdpt lh lg kita merasanya.. k, akk ucapkan slamat mencuba & semoga brjaya menyeperais kan emak awak yer..


13-04-2012, szmd komen :

salam. saya mintk izin nk kongsi respi ni dekat blog saye boleh ?


13-04-2012, kakbesah komen :

salam szmd, silakanlah.. akk izinkan..hehe..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu