Google+

oleh: kak fida ♥Puding Roti Marble/Pelangi Kukus™

Puding_roti_marble_kukus

sesuai dihidang bila2 masa... :)


Created on : 21-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. )

  • 12 keping roti putih - disiat2
  • 2 cawan susu sejat/susu segar (atau campuran kedua2 susu)
  • 4 sb susu manis
  • 1/2 cawan gula halus (boleh kurangkan)
  • 2 biji telur
  • 3 sb tepung jagung
  • 2 sb mentega/majerin
  • 1 sk esen vanilla
  • 1/4 sk garam
  • 100 g choc. cair / 3 sb serbuk koko (utk corak marble)
  • pewarna merah,kuning,hijau (utk corak pelangi)

Cara-cara

  1. Puding_roti_d_mix
    Satukan kesemua bahan2 kecuali choc dan pewarna di dalam mangkuk.
  2. Puding_roti_d_blend
    Kisar bahan2 tadi hingga halus.
  3. Puding_roti_d_marble
    Bahagi adunan kpd 2 bahagian dan bubuh choc pd 1 bahagian.Marblekan adunan berselang-seli warna di dalam loyang yg telah digris keliling.
  4. Puding_roti_pelangi_d_kukus
    Kukus puding hingga masak selama 30-35 min.
  5. Biarkan puding sejuk di dalam loyang.
  6. Puding_roti_pelangi_kukus
    Potong dan sajikan.

Laporan Masakan Bergambar (13)

P1030530
25-03-2011
slm kak,wat nom ptg td,ucu wat spruh sntn,spruh ssu..emm tkut gak kalo xjdi...tp alhamdulilah..xpndi lorek la kak.mable je.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'salam ucu..dh jadi tu len kali boleh wat lebeyyy2 yer...tk lorek pon ok nmpk lapisn tuuu...mekaseh krane mncube... :)

Puding_roti
18-04-2011
mudah dan sedap...tp x berapa nk m'jd marble nye.
Laporan oleh: ieka7688

menjadik jugak marble tu klau nmpk belang2nye....mekaseh ieka7688 krane dh mncube... :)

P1010123
03-05-2011
rasanya sedap,,coraknya itu..sangatlah tak cantik
Laporan oleh: mamayumie

mungkin corak tu terlebih yg warne choc...ppon mekaseh yer mamayumie krane dh mncube... :)

Picture_203
15-05-2011
bawa balik kampung..semua suka
Laporan oleh: norlieU8

Alhamdulillah... dh berjln smpai kampong puding tu yer...heheee...mekaseh norlie krane dh mncube... :)

Dsc05217
02-06-2011
sgt sedap, tq k.fida, lyn wat masa utk tetamu, dorg suka sgt, berjaya wat kaler2 pelangi..hehe
Laporan oleh: mammaolyn2010

Alhamdulillah...mekaseh yer mammolyn krane sudi mncube... :)

Dsc00303
11-08-2011
sedap sgt...sy buat utk berbuka ptg semalam...tp sy x pandai nk lorek lah...huhu anymay..thanks tuan punya resipi:)
Laporan oleh: cayang_honey

alhamdulillah..ok ler tu lorekknnye..nmpk belang2 puding tu..mekaseh cayang honey krane sudi mncube... :)

P1040433
28-09-2011
slm kak,wat 2 adun utk mjls ysin ngan mrhbn kat umah,kli ni wat 8 jnis kuih dri member2 kat myr.suami cam xcaya kalo ucu wat sdri,ye la sllu main oder jer..cewaaah..rjin jugak ucu ni ye..hehehe puji dri sdri ni kak...
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm ucu...alhamdulillah...mmng dh trbukti ucu rajen,bukn main2 tu smpai 8 jnis kuih skali siap,en suami mmng patot bangge... :)

231020111441
24-10-2011
salam kakfida..jgn tenung lama2 marble nye yg tk brape menjadik tu..hehe..sedap!..mekasih share respinye.. :)
Laporan oleh: kh267tm

salam jugak wat kaklong...ishhh3...dh berlorek2... marble ler tuuu...heee....alhamdulillah..mekaseh yer sudi mncube... :)

Puding_roti_marble
17-11-2011
puding ni mmg padat ke ? buat 2 adunan baru ckup loyang.
Laporan oleh: helicase84

dgn 12 kpg roti mmng pdt puding tu sesuai utk ukurn loyang diberi,klau 2 adunn dh 24 kpg roti tu...ppon mekaseh helicase krane sudi mncube... :)

11012012_puding_roti_marble_kukus
11-01-2012
Salam.. x jd jgk corak mcm k.fida tu..tp rasa dia sedap.. 10Q kak fida..
Laporan oleh: eza_zura

salam eza_zura..alhamdulillah,menjadi tu dn cntek berlapis2 belangnye tu...mekaseh yer krane mncube... :)

Dsc00075
20-01-2012
nk habiskan roti gardenia cuba buat...terima kasih ye...
Laporan oleh: faizythah

mekaseh jugak faizythah krane sudi mncube... :)

Dsc09836
08-04-2012
sgt sedap, tq fida..bagi jiran cikit,sedap katanya he2..
Laporan oleh: k.zila66

alhamdulillah..tq jugak zila krane mncube..mudh2n bertmbh murah rezeki zila..amiiin... :)

Cymera_20130819_214321_1_
20-08-2013
2 kali buat..1st time buat ikut resepi akak, pudingnya agak padat. 2nd time buat modify sikit just guna susu pekat+ air panas, dan tukar dari mentega, mar guna minyak masak saja 3sudu besar, hasilnya pusing agak lembut n warna agak mnarik..tp rsanya tetap sama, sedap...tq for sharing..
Laporan oleh: mardiana3108

alhamdulillah..puding ttp mnjadi wlau dh dimodify ikut selere yer..mekaseh mardiana krane sudi mncube... :)



Komen (46)

21-03-2011, Zana86 komen :

kak fida klu tak telak telor blh tak????


21-03-2011, Zana86 komen :

kak fida klu tak letak telor blh tak??


21-03-2011, reyna254 komen :

cmne nak buat marble tu..


21-03-2011, kak fida komen :

Zana86..ma'aflah akak tk pernah cube lagi...mungkin Zana boleh cube dulu 1/2 adunn dn lihat hasilnye... :)


21-03-2011, kak fida komen :

reyna254....mudh jer tu...setelah adunan ditindihkan berselang-seli warna...ambil btg sudu atau chopstick,cucukkan disatu bahagian adunan dan buat lorekkan/putaran seperti dlm gmbr contoh...slmt mencube yer... :)


22-03-2011, reyna254 komen :

oh maksudnya kena tuang satu satu lah ye..lepas tu baru tarik dgn sudu..he3..maaflah saya ni baru nk berjinak2 ngn dunia masakan nih..time kasih kak fida


22-03-2011, marryanne komen :

terima kasih Fida.......nanti akak cuba resepi ini nampak macam senang....selalu akak buat puding marble aje......yang ni ada campur roti mesti best kan?


22-03-2011, marryanne komen :

opppp...sorry satu lagi Fida resepi ni tak guna agar2 ya?


22-03-2011, Farizul komen :

akak....waktu nak lapis kan tu..kena tunggu keras dulu ke lapisan yg bawah...? atau terus tuang berselang color...


22-03-2011, Mariani(KT) komen :

akak kalo ltk 1 cwn ssu cmpo 1 cwn sntan ok tak kak...


22-03-2011, kak fida komen :

reyna254..btol tu..tuang adunn perlahan2 selang-seli sbb adunan cair dn cpt merebak ke tepi loyang baru dilorekkn dgn sudu...tk perlulh mintk ma'af,akak pon dpt terangkn setakt yg mampu..mudh2n reyna berhasil mncube yer... :)


22-03-2011, kak fida komen :

marryanne terima kaseh kembali dn slmt mncube yer...puding roti ni mmng tk guna agar2 tapi guna sedikit tpg jagung dan dikukus...klau diperhatikan bahan2 lebih kurang mcm kebnykkn puding roti kukus tapi yg ini beza sedikit sbb adunan dikisar dan texturenye lebih halus setelah dikukus.... :)


22-03-2011, kak fida komen :

Farizul....adunan yg sdg diselang-selikan tk akan keras sbb tkde agar2 dlmnye...terus tuang berselang color perlahan2 sbb adunan cair..pstu baru dikukus...slmt mncube yer...tq... :)


22-03-2011, kak fida komen :

Ucu..klau nk cmpur susu dn sntn boleh jugak ikut selera,mungkin sdp wlpon akak blom cuba lagi sbb ade jugak rcp bingka atau puding yg guna cmpurn susu dn sntn dn hasilnye enak jugak...tapi klau tk sdp..haaa...jgn slhkn akak yer...ekheheee....slmt mncube dn mengubah rcp akak yer...ekheheheee...jgn tk jadik...tq... :D


22-03-2011, julie_j5e komen :

Kalau dibakar boleh tak...


22-03-2011, Farizul komen :

ok..thanks...weekend nie nanti nak cuba la...


22-03-2011, kak fida komen :

julie_j5e...ma'aflh akak lom pernh cube utk bkr jadi tk pasti boleh ke tidk... :)...to Farizul...slmt mencube yer... :)


25-03-2011, azalina85 komen :

ya lh nampk mudah dan sedap..saya pun nk cuba nti,harap2 jadi lh pelangi nya tu nti...


26-03-2011, inafizmy8209 komen :

mcn best.. nak try la petang ni.. harap2 jd la... cuma x reti nak me'marble'kan...


26-03-2011, azlawati komen :

hai nmpk sdp ja puding nie...... kna cba nieeeee.......


26-03-2011, kak fida komen :

slmt mencube buat azalina85,inafizmy8209 dan azlawati...puding ni adunanye cair jadi utk memarblekannye...guna senduk kecil atau sudu besar dan selang-selikan adunan dr tengah loyang hingga habis...tk perlu meratakn adunan sbb adunan yg cair akan merebak sendiri ketepi loyang kemudian baru dilorekkan jika suka....slmt mencube yer...mekaseh... :)


22-04-2011, dilaren komen :

kak fida..nak tanye..sy br wat puding ni td.mmg mabeles rasenye.tp nape ms tgh kukus dia naik..pastu dah sejuk dia turun.sy ingatkn tebal puding ni.rupenye nipis aje.tak cukup jadiknye..


24-04-2011, kak fida komen :

alahaiii...nape pulak dlm 'tag' boleh pnjang lebo??


24-04-2011, kak fida komen :

dilaren..puding kukus ni mmng tk tebal klau gune ukuran loyang yg akak beri, jugak boleh lihat hasilnye dlm gmbr atas tu,hanye tinggi dlm 1 1/4 inc..mase mengukus mmng akan naik tinggi sbb dlm roti tu sndiri dh ade bahan penaik lebih2 lagi klau kite kukus dgn api yg kuat...dilaren boleh gandakan adunan klau inginkn puding yg tinggi yer atau gune loyang lebih kecil utk satu adunan puding...mekaseh krane dh mncube... :)


04-05-2011, mamayumie komen :

kak fida,,saya lupa nk bgtau,,saya bakar puding ni,,bukan kukus,,,hihihi


04-05-2011, kak fida komen :

mamayumie...klau puding yg dibakar menjadi ok..Alhamdulillah...heee....jadi sape2 yg nk cube bakar bleh liht contoh yg mamyumie buat yer.....mekaseh skali lagi mamayumie krane dh mncube... :)


21-05-2011, ummydarwisha83@yahoo.com komen :

kum,kak fida kalu guna roti 4 segi ok tak....coz roti 4segi pon rasa mcm sodap je kalu jd kek..huhu..saya nk try la wat esok :)


21-05-2011, kak fida komen :

salam ummydarwisha...klau roti yg dimaksudkan same bnyk dgn 12 keping roti puitih dlm 320g, insyaAllah menjadik...slmt mencube yer...mekaseh... :)


07-06-2011, naoki komen :

salam.akak fida,roti putih tu roti gardenia yg empat segi tu ke?


07-06-2011, kak fida komen :

w'salam naoki...btol tu, roti putih yg empt segi...lain2 jename pon boleh... :)


09-08-2011, nur_tilmiz@yahoo.com komen :

Assalamualaikum...akak fida..sy ni br ajew nk berjinak2 bljr msk..hehehe..akak nk tanya..blh x susu segar tu digantikan dgn 2cwn susu mnis? kiranya xmsukkan susu segar la..blh akak?:)


09-08-2011, nur_tilmiz@yahoo.com komen :

akak...maksud akak susu cair or susu pekat??kalo nk guna y mn satu pun boleh kan?hehehe...


09-08-2011, kak fida komen :

wa'alaikumsalam nur_tilmiz....dlm rcp 2 cawan susu sejat/susu segar maknenye gune slh satu atau boleh dicampur kedua2 susu dlm adunan ikut selere...utk pengetahuan nur susu sejat tu susu dlm tin atau evaporated milk dn susu segar tu susu dlm kotak contoh UHT atau marigold dll...dlm adunan dh ade 4 sb susu manis dn 1/2 cwn gula...susu sejat tu tk sesuai ganti susu manis nnti puding jadi manis sgt...slmt mncube yer... :)


16-08-2011, Vanilla Lazuardi komen :

canteknya kueh nih...nak cubela nanti...heeee...=)


16-08-2011, kak fida komen :

Vanilla Lazuardi...alhamdulillah...slmt mncube yer...sdp dimkn dingin puding ni... :)


19-10-2011, azhanwani komen :

apa maksud sb dan sk?? saya x pham..


19-10-2011, kak fida komen :

azhanwani...sb = sudu besar/tablespoon dan sk = sudu kecil/teaspoon...seperti biase sukatan menggunekn sudu metrik.. :)


27-10-2011, zahcm komen :

saya pun nak cuba juge.nampaknya ada lain sikit.


27-10-2011, kak fida komen :

zahcm...slmt mencube yer... :)


15-11-2011, hyh34 komen :

nak watlah nak wat jamuan nanti.best nye...


04-12-2011, nieza hafizan komen :

hari ne dh cuba buat...tgh kukus...harap2 sedap la..hihihihihiihi ((^_______^))


04-12-2011, kak fida komen :

nieza hafizan...mudah2n dh siap dn menjadik puding tu dn mudh2n menepati citerase nieza yer...mekaseh krane dh mncube... :)>>>hyh34...mungkin tlh pon berjaye mencube...mekaseh yer... :)


13-06-2012, womanwalkintall komen :

Salam kak Fida.. Saya baru lepas mencuba recipi puding roti ni. Mmg tak mengecewakan.. Terima kasih kak fida.... Nanti nak buat lagi.. Cuma, kena buat 2 adunan, baru cantik bler potong tak nampak nipis sangat....


14-06-2012, kak fida komen :

salam womanwalkintall...mekaseh krane dh mncube yer...utk 1 adunn klau kelihtn pudingnye nipis boleh gune loyang yg lebih kecil drp ukurn loyang yg diberi...ppon slmt mncube lagi yer,klau wat 2 adunn rase2nye lebih puas mkn...mekaseh skali lagi... :)


28-07-2013, princess flower komen :

As salam...kak fida.. Resepi nie menarik... Saya minta resepi nie ye... Thanks utk segala tips dan resepi....


30-07-2013, kak fida komen :

w'salam princess flower... sudi2lah cube yer..jgn lupe hntr laporn.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd