Google+

oleh: kakbesah kuih bakar/baulu kemboja kakbesah

Dsc02350

dolu2, sehari dua mnjelang Hr Raya arwah mak akn buat bahulu; plain,lapis koko,lapis jem,gulung & bahulu ikan. 9t, bila gula&telur 'henjut' dlm tmpayan dh tinggal bberapa mangkuk,mak akn buat kuih ni utk buka posa..mk juz tmbah air pandan & santan je..mm.. sedap tol..


Created on : 17-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( loyang segi 4, 10 x 10 inci )

  • 11/2 mangkuk tepung gandum
  • 1 mangkuk gula pasir
  • 1 mangkuk telur ( 5 biji)
  • 1 mangkuk air daun pandan (5 helai)
  • 2 mangkuk santan (1 bj kelapa)
  • 1/3 sudu teh garam & sedikit pewarna hijau jika suka.
  • sedikit bijan utk tabur diatasnya
  • 2 sudu makan minyak masak utk kilatkn kuih

Cara-cara

  1. lenser acuan dgn minyak.jika guna acuan pecah 8, panaskn dlm oven dulu.( 9t kuih akn mudah lekang)
  2. Dsc02308
    dlm mangkuk,gaul rata tepung & gula. masukkan air pandan - kacau sebati, masukkan telur - kacau sebati dgn hand whisk je. bila dh agk licin baru masukkan bahan2 lain.
  3. org dulu2 boleh buat adunan jd licin tanpa guna blender.. tp, diorang kacau step by step la. tp, dh ada kemudahan ni.. kita blend je la adunan tu spaya licin..dlm 5-7 saat je jgn lama2 9t jd bahulu plk..
  4. masukkan dlm acuan & bakar dlm oven, 170c lebihkurang 40mnt @ lebih jika suka kerak yg tebal..hehe..
  5. Dsc03214
    ala lupa plk... sebelum dibakar, tabur bijan atas adunan..

Tag

kuih









Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc01599_1_
27-05-2011
Assalam Kak Besah, disebabkan banyak santan lebih ni..teringat nak buat kuih bakar...ingat juga zaman dulu2 dgn arwah nenek...ssy la tukang pukul telur dan gula buat baulu kemboja ni....yg ni sedap sbb tak manis sangat dan senang nak buat. Tq Kak. Kak ni tentu orang Jawa yer...masakan semua style Jawa jer...tq3.
Laporan oleh: zatty

w'salam zatty, memang sronok yer, bila menghimbau kenangan silam.. rasa teringin nk balik kesana biar pun hanya sebentar.. ya, kuih ni sedang2 jer manisnya.. mklumlah, skrang kn kempen kurangkan gula..hehe.. ya, akk memang org jawa..hehe..

Bingka_pandan_cupcake
05-06-2011
Salam kak besah, ni buat kuih bakar versi cupcake atas permintaan my son. Hehehe.. durhaka skit,, jgn marah yea. Ni mmg kuih kesukaan kami sekeluarga.. makasih yea atas resepinya. :)
Laporan oleh: aludra

Salam aludra, wah..! cantiknyer.. kiut rupanya kalo dimasukkan dlm cupcake yer.. nextaim bleh lak akk try utk sukakan hati bebudak..hehe.. makasih aludra knana meng upgrade kan kuih tradisi ni.. akk suka...hehe..


Komen (31)

17-03-2011, Juzariah komen :

salam, nk tanya mangkuk yg digunakan tu besar mana?


17-03-2011, kakbesah komen :

salam Juzariah, akk guna mangkuk basuh tangan yg muat utk 5 biji telur yg tlh dipecahkn. maklum lh orang dulu2 mana ada penimbang kan..hehe.


17-03-2011, sarinahamis komen :

as-salam kak besah,..kalo mangkuk tu d gantikan dgn cawan boleh tak?...rasa cam banyak sgt klau guna mangkuk,..nk try dulu buat guna cawan kecik jer,..


17-03-2011, kakbesah komen :

salam sarinahamis, boleh sangat.. sukatan org lama memang senang, kalau nk guna cawan, semua bahan kena sukat dgn cawan termasuk telur. kalau utk org berniaga, kena sukat ngn besen la kot ya..hehe.. p/s; kuih ni sedap jika x tebal sangat.kalo guna loyang agak2 tebal 1 inci.. p,kalo guna acuan tembaga pecah 8 tu kenala isik penuh..


17-03-2011, puteri salju komen :

erm.. sdapnye,suka sgt mkn kuah ni,kalu pkai loyang bingka blh x?kt umh sya xde oven


17-03-2011, kakbesah komen :

puteri salju, boleh guna loyang bingka lubang tengah tu.msti ngn pnutupnya. api plk kne jaga, jgn besar sangat.stelah 20 mnt mmbakar guna api paling slow. lg 1, masa pnaskn loyang tu bubuh lebih skit minyak dlm 1/3 cawan.bila minyak dh panas, baru curahkan adunan.insyaallah, kuih akn lekang & menghasilkn kerak yg garing..slmt mncuba..


17-03-2011, sarinahamis komen :

best la akak ni,..mengingatkan saya pd zaman remaja dulu,selalu tolong mak buat kuih bahulu kemboja versi yg manissss tu,..kami bakar guna dapur kayu api atas bawah guna sabut,...fuh jenuh berair mata n hidung sedut asap,..huhuhu,..tapi kuih org lama ni mmg sedap2,..x lapuk dek hujan x lekang dek panas,..evergreen gituuu..trm kasih kak besah atas resepinya,.insyaAllah akan ku cuba...


18-03-2011, norlieU8 komen :

as-salam k.besah. kalau saya guna acu kueh cara buat kueh ini boleh x? lepas tu bakar dalam oven.saya ada 4 acu kueh cara yang berlainan bentuk. nk buat dlm acu kemboja x jumpa lagi


18-03-2011, kakbesah komen :

akk pn sama ngn sarina.. mujurla akk smpat tanya ngn arwah mak respinya, kalau x... z dpt lh akk nk buat kuih nostalgia mak..huhu


18-03-2011, kakbesah komen :

w'salam norlieU8.. x ada masalah jika nk gunakan acuan kuih cara.. kalau dipanaskn dulu kuih lagi canteek..


26-03-2011, morningstar komen :

kuih ni mengingatkan saya pada arwah mak saya.saya tukang cari sabut dan tukang belah sabut kat bawah rumah utk bakar bahulu dan petang tu dpt makan bahulu kemboja hu hu hu wa wa wa rindu mak


28-03-2011, kakbesah komen :

morning star.. dah, dah jgn nangis.. 9t banjir MyR ni.. kakbesah pn rindu gak ngn mak, psaltu la buat kuih ni.. xpe lah.. 9t kita set kn 1 masa.. kita makan kuih ni sama2 ya...


30-03-2011, atuffyang10 komen :

kak besahh,,,agaknya rasa kuih bingka ni sama tak cam org dulu2 buat ekk.. sya tgah dok cari resepi org lama2...teringin no nk try kuih bakar vesri nenek2 dulu...nak ditanya mak2 sdranya ramai dah aruah...masa kecik2 tk terpikir lak nk minta resepi..huhu


30-03-2011, kakbesah komen :

atuffyang, kuih2 bakar ni asalnya sangat manis, sukatan gula & telur lebih banyak dari tepung.. macam yg kita beli kt kedai, kuih bakar bentuk bunga pecah 8 tu.. lemak & berkilat jer.. & tahan lama.. mklumlah banyak gula.. yg ni, mak akk dh kurangkn skit gulanya.. tp pun still manis gak.. rasanya lbehkurang la, coz bhn2 nya sama..


31-03-2011, atuffyang10 komen :

t,kasih bebanyak kak,,,esok sya nak try,,,nak kirim kat mak kg kg...nk bg mak rasa...(mak bg acuan bunga pecah 8 tu..hehehe..tu yg nk test..)


21-04-2011, kay730601 komen :

kak..arwah mak saya pun suka buat kuih ni kalau nak raya..org2 kg pun mmg suka tempah kat arwah mak...lagi sedap kalau bakar ngan sabut...mmg tahan 3 - 4 hari kuih ni..tapi arwah mak suka guna telur itik, sebab telur itik kuningnya byk dari putih...mmg sedap..skrg ni dah jadi sejarah..mak dah x de..x de sape nak wat..nasib baik jumpa resepi kak besah ni...boleh la hilangkan kempunan nak mkn kuih ni..nanti nak buat...mekasih kak besah...


26-04-2011, kakbesah komen :

atuffyang, terimakasih kembali.. mesti mak awak rasa seronok kan tengok anaknya pandai menggunakan acuan warisan dari nya. kay730601, memang terharu bila mengimbau kenangan bersama mak kita.. semua hasil air tangannya sedap rasanya.. memang x bleh dicari ganti.. ha,a. akk pn prnah dgr org kata guna telur itik bagus hasilnya.. org dulu2 bela sndiri, yg kitani mana la nk cari iya... slamat mencuba kay...


12-05-2011, mim71 komen :

saya dah buat.... saya dah buat.... kuih kegemaran hubby, berjaya jugak akhirnye membuat seloyang untuknyer... bangga... bangga.... tq kak besah ku sayang....


27-05-2011, kakbesah komen :

mim71 ku sayang, maaf yer, akk x prasan msg.. wah! dah berjaya ya... Alhamdulillah.. ~ suami pun.. semakin sayang..~ eh,mcm dlm iklan pulak...hehe..


28-05-2011, zatty komen :

Alhamdulillah...Geng Jawa...adunan tu sy x blend tp sy tapis jer...tambah sikit esen vanila ...orait la...nanti nak buat untuk ayah & emak lak, sbb mereka suka kuih ni...kalau beli kt pasar malam manis sgt la...jalok ngapuro seng akeh2 yo...ubah dan tambah...he3


28-05-2011, kakbesah komen :

zatty.. gayahe' angger ketemu wong jowo.. west suwi aku orak ngomong jowo, wong bojone melayu..orak duwe konco go ngomong2ngan..hihihi.. ilate pon west pelat.. gayae', sedelok meneh arek royo..ketemu sedulur..bodo luputan.. yo..semestine ngomong jowo.. hehe.. zatty, yo karepe', arek di ubah opo ditambah..janji enak yo! pak halalke dunio akhirat...


04-06-2011, zatty komen :

Wahhh...kak...wes ketemu sedulur neh...kito pun bojo ne wong perak..nang kg wae ngomong jowo karo emak & bapak ehh..orak la pakar tp boleh la...podo2 kak ye..


05-06-2011, MummyDamiaZahirah komen :

sedapnyer... mak slalu buat kuih ni.. siap ada org order.. mak pun adjust gula dia.. resepi arwah atok mok ikut mangkuk gak..lg manis dn garing.. resepi turun menurun.. kena blajar kalo tak pupus.. kak besah ada resepi kuih kacau tak?arwah wan sy buat sedap tak sempat nk turun rsepi, mak pun tak sempat blajar..


05-06-2011, kakbesah komen :

MummyDamia, ya, memang betol.. kuih ni kalo nak ikut yg orinya, kena manis, barulah garing & bersakar.. tahan berminggu.. tp, x boleh mkn banyak lah.. lgipun zmn dulu, kuihni dimsk pd hari2 istimewa saja, x mcm skrang ni hari2 pun ada org jual. mummy, kuih kacau ada banyak jnis tau, kacau labu, kacau keledek, kalo yg kacau tepung tu.. banyak guna telur & gula.. manis sangat. bahan lebih kurang, tp kena sabar, kacau dgn lama hingga kental & berkilat, lps tu tekan dlm acuan. dh sjuk baru dipotong. slalu org buat utk hantaran.


07-06-2011, MummyDamiaZahirah komen :

Nak kak besah, kacau labu, arwah wan slalu buat pakai labu. Mmg kena kacau lama n manis. Takde ltk tepung kan? Mak kata arwah x letak tepung rasanye n x pakai minyak sapi. Yg sy jumpe resepi sume ada tepung n pakai minyak sapi. Memang buat utk hantaran. Tapi kitaorang ni nk mkn dh lama x mkn, tu yg sibuk nk cri resepi ni. Akak insert kat new resepi blh kan. Kalo akak rajin, akak buat pastu amik gmbr. Hehehe. Blh mntk sket :-D tak pun ltk semua resepi kuih kacau yg k. Besah ckp tu. Email sy anizahamzah@yahoo.com @ FB sy Noorul Aniza Hamzah. Sayang kak besah ;)


07-06-2011, MummyDamiaZahirah komen :

Nak kak besah, kacau labu, arwah wan slalu buat pakai labu. Mmg kena kacau lama n manis. Takde ltk tepung kan? Mak kata arwah x letak tepung rasanye n x pakai minyak sapi. Yg sy jumpe resepi sume ada tepung n pakai minyak sapi. Memang buat utk hantaran. Tapi kitaorang ni nk mkn dh lama x mkn, tu yg sibuk nk cri resepi ni. Akak insert kat new resepi blh kan. Kalo akak rajin, akak buat pastu amik gmbr. Hehehe. Blh mntk sket :-D tak pun ltk semua resepi kuih kacau yg k. Besah ckp tu. Email sy anizahamzah@yahoo.com @ FB sy Noorul Aniza Hamzah. Sayang kak besah ;)


07-06-2011, kakbesah komen :

Noorul, rspi yg akk ada ni pun kena campur minyak sapi, tepung pulut & tepung jagung. bubuh telur & santan juga...


13-10-2011, rita heryani mhd idris komen :

nak cuba resepi ni, kegemaran kami sekelurga


29-11-2011, slewgearbox komen :

salam..kak rita heryani, akak ni de sri melaka n segambut ke?, jus curious, anyway pls reply at..... "slewgearbox@yahoo.com.au"


17-12-2011, rawang komen :

Salam .. Kak besah .. Bole x sy dptkn no cntc kak besah .. mak sy x pandai guna internet .. Die nak blaja buat kuih bahulu ni tp lebih mudah utk die kalau dpt berhubung terus ngan kak besah .. Kalau x keberatan bole msj mak sy kt no 0173710169-faridah .. Mohon sgt bantuan kak besah ..


27-06-2012, eira.delila komen :

mh cb nt puasa..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd