Google+

oleh: sarinahamis kek lapis jem strawberry(kukus)

Dsc00070

idea dari kek lapis masam manis


Created on : 16-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sarinahamis




Bahan-bahan ( 1 biji )

  • 5 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 cawan marjerin
  • 3/4 cawan gula halus
  • 1 cawan susu cair/susu segar
  • 1 penutup esen vanilla/perisa ros
  • pewarna ikut suker hati...
  • strawbery jam or apa2 perisa yg disukai,..jem nenas ker,jem blueberry ker or nk letak sekaya pun orait gak...

Cara-cara

  1. pukul gula dan marjerin sampai kembang,dengan kelajuan maksima.
  2. masukkan telur satu persatu sambil terus dipukul,dengan kelajuan sederhana
  3. masukkan esen vanilla
  4. masukkan susu cair
  5. masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis
  6. bahgikan adunan kepada beberapa bahagian,..ikut bilangan warna yg dikehendaki.
  7. letak 1 senduk adunan dalam loyang yg telah digris dgn marjerin dan ratakan bagi nipis2 lalu dikukus dalam kukusan yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan lapikkan penutup kukusan dengan aliminium foil.
  8. dalam 5 minit periksa kek,..da masak angkat dan letakkan jem strawberry lalu diratakan pada permukaan kek tadi,..letakkan 1 senduk lagi adunan lain warna dan ratakan seperti mula2 tadi,..dan ulang step 7 hingga habis adunan kek.
  9. last layer kukus lama sikit dalam 20 minit,. selamat mencuba...good luck

Tag

kek

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (7)

16-03-2011, siti_angel89 komen :

nmpk sedap n cara buat pn x susah mane....leh try ni....hehe...


16-03-2011, DatinLulu komen :

as salam...bab kukus ni sy malas ckit, tpi sy akn cuba watkn jga nnti...tq


16-03-2011, sarinahamis komen :

siti,..nampak sedap,..rasenyer pun sedap,..manis,masam n masin...wkumsalam datin,...datin kan org yg rajin,...boleh cuba cara bakar juga,..tapi guna api atas la,..klau oven sarina mmg x da api atas,aci tenggek atas dapur gas jer,..tu yg guna kukus...


16-03-2011, elyna3099 komen :

as salam sarina, nak tanya yg aising kat atas tu wat cmne ek? npk sungguh menyelerakan la..lapar jdnye..:)


18-03-2011, sarinahamis komen :

@>elyna,..wsalam ,..icing tu senang sgt,..pukul shortening dan marjerin sampai kembang pd kelajuan maksima,..lepas da sebati dan warna pun da putih masukkan gula halus yg diayak terlebih dahulu pukul pd kelajuan sederhana smp kembang masukkan susu segar dan pukul lagi smp lembut gitu,..pastu masukkn amik sedikit utk diwarnakan dgn pewarna icing,..sarina tersilap guna pewarna kek,..dia x berapa sebati dan masa nk deco tu ada kuar air,..niwey jadilah jugak percubaan pertama ni,..hehehe...


25-04-2011, fauzianah komen :

cm sdp plk ne..yumyumm..


07-07-2011, 902741 komen :

salam..sarinahamis,maaf nk tnya shortening tu apa ya..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd