Google+

oleh: zara_klate Apam Eno

Apam_eno

permintaan rrozie17.. harap² dpt memenuhi selera.. kali nie buat tak merekah.. mungkin gune yeast yg da lama simpan.. walaupun tak cantik, kuihnye lembut n gebu.


Created on : 21-03-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zara_klate




Bahan-bahan ( 40-45 biji )

  • 300g tepung beras
  • 8-10 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu besar yeast
  • 280-300ml air
  • 3 sudu kecil eno utk 3 warna berbeza (1 sudu kecil utk 1 bahagian)
  • pewarna merah, hijau

Cara-cara

  1. tepung dibancuh dgn air sdikit². kemudian dimasukkan yeast dan gula. kacau sebati.
  2. bancuhan tepung itu tadi dibiarkan semalaman. (bancuh malam, kukus keesokan pagi)
  3. bancuhan tepung itu dibahagi 3. satu letak warna merah, satu letak warna hijau dan satu lagi dibiarkan warna asal.
  4. masukkan 1 sudu kecil eno dlm stiap satu warna. kacau biar berbuih.
  5. smentera itu panaskan periuk kukus. bila mendidih, letak acuan apam skejap dlm periuk kukus. dan kemudian tuangkan adunan tadi ke dlm acuan yg telah dipanaskan. kukus hingga masak.
  6. bolehla dihidangkan dgn kelapa parut putih yg dicampur dgn sdikit garam. (seeloknye kelapa parut itu dikukus sbentar supaya tak cepat basi)

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (47)

Picture_1232
30-03-2007
wat this morning..bekal hbby n kids...tq k.zara
Laporan oleh: junjs11

welcum jun.. cantikla apam yg jun buat nie.. siap merekah agi.. geram je kak zara tengok.. ;P

Pcdv0016
22-04-2007
Dah buat kali kedua. Mula-mula tak merekah, bila dah nak habis masak ada pula yang merekah.
Laporan oleh: cikgunita

tak merekah takpe cikgu nita.. asalkan kuihnya sedap n lembut.. jgn putus asa ye.. tq cikgu sbb try my resipi nie! =)

Dscn0951
08-05-2007
nice!
Laporan oleh: checkmate

amboii checkmate.. mengamcam nye kaler apam u. hope u like it. tq for tryin!

Image046
11-05-2007
nice!! tq kak zara..
Laporan oleh: mrsdayat

welcum mrsdayat.. cantik kaler purple tuu. lain kali bolehla buat agi.. ;)

Apam_eno
14-05-2007
Memang resipi ni dah lama nak buat..best sekali cuba terus jadi.. nanti boleh cuba dalam bekas keci-kecil pulak
Laporan oleh: faziah

a'ahla faziah.. kalo buat dlm bekas kecik² mesti comelkan.. =)

17052007237
18-05-2007
Buat utk my mom berbuka posa....ada yg merekah...ada yg tak. mungkin sebab mat tak perap lama sgt..anyway lembut dan gebu u...
Laporan oleh: Mat Gebu

da cantik da tu mat.. menarik kaler hijau u nie.. tq mat sbb sudi mencuba.. :)

17052007238
18-05-2007
Lagi satu, mat buat dalam acuan bentuk cam bulan sabit....tak merekah juga...hehe apam tu masih tidur nyenyak kan tu pasal tak merekah....
Laporan oleh: Mat Gebu

wahh.. uniknya apam bulan sabit u nie.. satu kelainan gitu.. i pun nak cubala.. hmmm.. nampak gayanya nak kene beli acuan baru nie.. :P

22-04-07_1031
02-06-2007
sedap n lembut....tapi terkurang kaler sikit...
Laporan oleh: Delila

ala del.. tak kesahla terkurang kaler.. yg penting sedap.. tq sbb sudi try resepi nie.. :)

100_1028
16-06-2007
sedap.... tp ms mula2 yg kaler merah tu rase eno sket... tp yg kuning tu dah x de dah... dah expert... hehehe
Laporan oleh: bunga001

amboii.. nmpak berbunga-bunga la kuih apam u.. cantik.. ;)

Apameno
10-08-2007
Memang ini yang saya cari. Mak selalu buat guna tapai nasi, susah nak cari (nak buat tak reti...hehehe). Nampak aje resepi ini, terus cuba. Menjadik pulak tu...!
Laporan oleh: rossitamz

wahh. cantiknya! tumpang happy k.zara dengar bile rossitamz buat teros menjadi. trima kaseh krana sudi mencuba.

Dsc01102
30-08-2007
thank kak zara... dah jadikk.... lembut sgt...
Laporan oleh: minah_selebet

spatotnye kak zara berterima kaseh sbb sudi mencuba resepi kak zara nie n tak berputus asa. tahniah!! =)

Apam_eno
23-11-2007
Dah amik gambo baru perasan kelapanya tak enterprem la..
Laporan oleh: fidadaud
Dsc01046
16-12-2007
jeng..jeng..jeng..here my apam eno...sedap sungguh..mudah di buat...terimakasih kepada yg empunya resepi..
Laporan oleh: myra_akira
Img_0082
28-01-2008
puhh!!saya dalam keluarga mmg yg paling tak pandai memasak..tp sejak jenguk web ni, semangat berkobar2 nak memasak..& semua menjadi..isk!! tak la susah mana memasak ni eh..thankss!!!
Laporan oleh: cik meenah
Img_1174
12-02-2008
gebu dan sdap!thanks
Laporan oleh: zatiMJ
Apam
13-02-2008
rupa paras apam eno yg sut buat...
Laporan oleh: nsutra
Dsc02371-2
12-03-2008
tima kacih daun keladi zara..ingatkn susah nak buak ni..
Laporan oleh: yatiezaini
Dsc05415
04-04-2008
Bestnyer.... Apam ku menjadi. Memang sedap.
Laporan oleh: Batu Giling
27042008_001_
29-04-2008
1st time buat. alhamdulillah jadik! n sedap! Lyn tadek acuan yg kecik2 tu..so Lyn blasah lam loyang yg ader jee...
Laporan oleh: lynette
Apam_eno
20-05-2008
apam sy merekah tak sangga tp knapa dia tak gebu...?sedihnya apam sy tak turn nice....
Laporan oleh: humyrah
Image004
14-06-2008
i dah try..mak cik suka..tapi tak dek cup yg kecik..so buat acu besar jer..alhamdulillah jadi..lain kali nak tambar lagi warna dia..
Laporan oleh: quinnie
Picture_104
20-06-2008
nampak cantik, tapi...
Laporan oleh: sofieza
Picture_103
20-06-2008
dalamnya seroi(tpg jd berketul2 kecil)mcm x masak.rasanye masam dan kejap2 pahit.baunye mcm dah basi(mgkn sbb yies yg diperam).x tau dimane silapnye.bac komen b'ulang2 X.tak tau nak cube lg ke tidak...nway,thanks.ini 1 xprience...
Laporan oleh: sofieza
Apam
14-07-2008
Ini la apam eno ku..1st time buat menjadik..!!syok3x..tp hb terbeli eno perisa limau.jadi ada rasa limau la ckit..anyway puas hati..tq kak zara..
Laporan oleh: bee_rbs
Apom
15-07-2008
bancuh tepung pkul 4, pkul 7 kukuskan.. ada jugak merekah2..sedap. cuma kurang manis... sbb buat 7biji jer.. hehe..cuma mkn dgn hubby je..
Laporan oleh: alinsyirah
Apam
03-08-2008
my apam eno
Laporan oleh: yani
Dscn5700
04-09-2008
terimakasih yea zara...dah buat,sedap...cuma tak over merekah,apam tu senyum sikit jerk..he he..dapat dalam 38 biji size comel
Laporan oleh: kaya_tea
Dsc00796
17-03-2009
buat kali kedua baru jdi.tambah air lebih sikit and yeast dlm 2 sudu beso sbb msa memula buat jdi bantat dek kerana ngam2 air dia 300ml n yeast tu ngam2 1 sudu beso.naik mmg naik tpi bantat.tpi yg 2nd ni siap buat jual lagi.terima kasih byk2!
Laporan oleh: ida rahayu
Apamberas1
17-03-2009
projek petang tadi, tapi saya nye tak berapa merekah, sbb nye perap 4 jam je, lenkali leh perap lama lagi, rasa dah ok dah, rupa je tak lawa..thanks tuan punye resepi
Laporan oleh: onigiri
Apam_eno
22-03-2009
masa baru keluar dari kukusan, lembut dan gebu, cuma kurang manis je. tapi bila dah petang, mcm berkulit lak bahagian atasnya, keras lak tuh..nape??
Laporan oleh: ngahLiza
Img_0410
22-03-2009
masa baru keluar dari kukusan, lembut dan gebu, cuma kurang manis je. tapi bila dah petang, mcm berkulit lak bahagian atasnya, keras lak tuh..nape??
Laporan oleh: ngahLiza
Dsc00553
16-08-2009
jadi mekarnya.. cuma terlebih letak eno rasa cam lain mcm jer bila sejuk..
Laporan oleh: zalieda_a2
Cimg1272
07-02-2010
buat untuk kali pertama...menjadi...mekar..sedap....tq penyumbang resepi..
Laporan oleh: cikliz
Apam_eno_woody
10-02-2010
Salam.. ini gamabr apam eno yg woody buat on 25/12/08.. sorry laporan terlambat
Laporan oleh: woodybuzz65
K
23-05-2010
kuih sy ada merekah & tak merekah ....tapi family saya mmg suka kuih apam ni..tq
Laporan oleh: NorOrchid
Kuih_083
03-08-2010
buat smlm utk sarapan...senang je rupanya, selalu tanya org tapi sume kedekut nak bg resipi, tq kongsi resepi ... sedap!
Laporan oleh: rohaya1710
Img_0163
12-10-2010
cedapppp.... thanks...>_<
Laporan oleh: iezamel78
Ma_ko_keh
17-10-2010
3x baru berjaya. Periksa tarik lupus yis,itu 1st silap saya. Berat tepung beras mesti sama dgn air,api mesti besar & air sudah bergelegak barus kuskus selama 20 min. Warna pink saya kukus 15min tak begitu kembang, warna putih saya kukus 20 min baru cantik.
Laporan oleh: mastuatina@yahoo.com.sg
Dsc04843
31-12-2010
alhamdulillah menjadi projek dapurku pagi td...hehehe..ayah pun dah minta resepi ni..nk try katanye..dad,this's great!!!
Laporan oleh: chenorm
Dsc00724
01-01-2011
first time wat apam, sedappp dan lembut.....
Laporan oleh: mass80
280120111944
31-01-2011
kak ilahi baru mencuba resepi nie.. syukur menjadi.. tq untuk resepi..
Laporan oleh: ilahi1891@yahoo.com
Img_0828
13-02-2011
apam saya x brapa merekah may b coz x tunggu lama lebih kurang 3-4 jam jerr ......tp ok la... menjadik gak 10q
Laporan oleh: ibu_farra
04032011706
07-03-2011
nie la hasilnya....
Laporan oleh: Anie_JB
25032011224
29-05-2011
memmmang berbaloi~..ehe
Laporan oleh: tya min
Dsc06557
02-06-2011
dh selalu buat...tq zara
Laporan oleh: k.zila66
Ana0037
07-12-2011
jadik...buat makan petang tadi...suami kata best....
Laporan oleh: ana resipi
Apam
08-03-2013
Assalamualaikum, dah lama try resipi ni. Menjadi! suka sgt.....T.ksh bg resipi mudah ni.
Laporan oleh: riaputih@yahoo.com

Komen (142)

21-03-2007, hzasabrina komen :

dh siap apam eno kat zara..kiut miut..


21-03-2007, zara_klate komen :

ye.. ke.mekasih haiza.


21-03-2007, rrozie17 komen :

ini lah yang sy cari selama ni, TQVM k.Zara...weekend ni boleh sy try,nampak menyelerakan....sllluuuuurrrrppp!!!


21-03-2007, zara_klate komen :

welkam.. nanti rrozie leh la try.


21-03-2007, zara_klate komen :

n jgn lupe tempek gmba yer rozie.. =)


21-03-2007, miza komen :

comey lotey apam eno k.zara mst mcm tuan dia kan?senang rupanya nak buat apam ni selalu nye beli aje. ni bole la cuba buat sdiri ..


21-03-2007, miza komen :

comey lotey apam eno k.zara mst mcm tuan dia kan?senang rupanya nak buat apam ni selalu nye beli aje. ni bole la cuba buat sdiri ..


21-03-2007, Mat Gebu komen :

ewahh....pn. zara......comey2nya apamm....tembam2 laaa.....kalau sebelah rumah leh mintak skit utk minum petang....


21-03-2007, miza komen :

k.zara,agak2 brape minit dia nak masak ni or tunggu sampai merekah ?


22-03-2007, Noreen komen :

amboi kak zara dlm diam tak diam keluar satu resepi baru. apam eno nie mmg favourite noreen hendak2 kalau kak zara yg buat hehehe. tapi kecian kat noreen kat UK nie mana nak cari eno kalau ada sapa2 yg boleh poskan bagus jugak hehehe. kak zara jgn lupa poskan ye hehehe.


22-03-2007, zara_klate komen :

kak zara kukus nya sekejap .. dlm 5 minit gitu..mungkin pasal guna acuan yg kecil tapi hari ni kukus tak merekah pulak.. selalunya merekah. nanti miza cuba lah.. coz senang sangat.


22-03-2007, zara_klate komen :

noreen datang lah kat rumak kak zara. nanti kak zara buatkan utk noreen.


22-03-2007, fatini_sfm komen :

petua nak apam merekah...isikan penuh2 acuan masa nak mengukus


22-03-2007, zara_klate komen :

hehe mat. kalo kite tinggal sbelah², bolehla kite bertukar² masakan.


22-03-2007, winter2 komen :

hai p.zara .cantik apam u.lama dah sy mencari resepi ni.malam nanti blh buat.my husb.suka sangat apan ni.tak payah beli lg kat kedai.


22-03-2007, sayang79 komen :

wah kak zara nak msg kita pun buat apam eno nie...kalau tk boleh datang umah kak zara jamah sikit...kesian kita...hehe nampak sedap....


22-03-2007, miza komen :

k.zara, apam eno ni kan bole juga mkn dgn kuah, k.zara ada resepi kuah dia tak?


22-03-2007, junjs11 komen :

sedapnyer..fav my kids ni...nak kena beli eno la minggu ni..hehe


22-03-2007, ApEk`D komen :

*** nak gak duduk sebelah rumah mat ,kak zara, ayu, kak yani..junj senang apek...pasal semua jiran2 apek pandai masak... ****erkk..alamak cam mana nak kurus nie..erkk...tak per leh berjiran dgn love ..eeeee........


22-03-2007, suemanis komen :

k.zara nak ty skt bole....eno tu yg biasa jual kat kedai tu ke? yg ada perasa ke yg biasa? sy minat kuih nie........


22-03-2007, zara_klate komen :

winter n jun.. tryla.. family kak zara pun suke kuih apam nie jugak.. laa.. sayang suke ke.. kalo kak zara tahu sayang suke, mesti da kasi sayang sket.. meh la apek.. dok sbela uma kak zara.. hari² kite leh makan sama².. pastu kite gi jumpe love plak.. hehee..


22-03-2007, suemanis komen :

k.zara tak jwb pun.......


22-03-2007, zara_klate komen :

a'ahla miza.. kuih apam nie sbenanye leh dimakan dgn kuah jugak.. tapi utk kuahnye kak zara tak pasti lak.. sbb kak zara slalu makan dgn kelapa dan gula putu mayam.. tapi kalo miza nak, kak zara try tanye adik kak zara k.. kot² kalo dia tahu.. =)


22-03-2007, zara_klate komen :

suemanis.. heheee.. kak zara baru nak jawab nie.. kak zara guna eno yg tkda perasa.. yg plain nye..


22-03-2007, suemanis komen :

ok...tq..tak saba nak buat nie........


22-03-2007, zara_klate komen :

slamat mencuba sue.. nnt report la hasilnye kat sini.. ;)


22-03-2007, along ain komen :

mengancam sungguh apam yang zara buat ni...nak cuba buatlah tapi ain nak tanya yis tu sesuai yis camnernyerrr...mauripan buleh guna ker??


22-03-2007, zara_klate komen :

bleh ain.. yeast mauripan paling sesuai..


22-03-2007, miza komen :

nanti kalo dah ade k.zara upload neh TQVM..


22-03-2007, zara_klate komen :

no problem miza.. nanti dlm mase terdekat nie, kak zara tempek resipi kuah nye ya..


30-03-2007, umi_e komen :

jun.... cantiknya your apam!!!! camna boleh jadi merekah2 kat tengah tu eehhhhh


31-03-2007, syahmiee komen :

nampak macam sedap.nak cubalah weekend ni.


02-04-2007, illa komen :

tq kak zara, saya dah buat apam eno ni, jadi siap merekah lagi, hubby saya kata wow! macam kat kedai punya, hhehehe sukanyer hati


03-04-2007, zara_klate komen :

welcum illa.. lain kali tkya beli kat kedai agi.. tapi kalo dapat tengok gmbanye, agi best.. nnt kak zara pun leh kata wow! =)


06-04-2007, seriseroja komen :

salam.. biasa la org x pandai masak ni - x tau nak kukus berapa lama - rupa dah lawa merekah2 tp rasanya mcm kurang masak aje... berapa lama nak kukusnya ye zara? klu dah sejuk boleh kukus semula bg betul2 masak? mahap, mmg xde skill buat kuih-muih!!


06-04-2007, seriseroja komen :

eno tu 1 tsp paras ke penuh?


11-04-2007, atila komen :

k.zara, atila dah try apam ni, mmg lembut & sedap, cuma tak merekahlah. Nape ye...... tolong jawab ye....


13-04-2007, zara_klate komen :

maaf ya seri seroja, kak zara lambat jawab, masa mengukus nya sekejap je tak sampai 10 minit pun dalam5-7 minit..kalo nak kukus balik pun boleh jugak.eno tu pulak paras sudu teh aje.tak mahu terlalu penuh.


13-04-2007, zara_klate komen :

untuk atila.. salah satu sebab apam ni tak naik mungkin pasal yis yg di gunakan tu dah lama atau pun adunan nya terlalu cair.


18-04-2007, cikgunita komen :

Dah buat. Apam yang berwarna putih menjadi, tetapi apam yang berwarna merah dan hijau bahagian dalamnya didapati mengeras dan kurang lembut. Kalau ditambahkan lagi manis agaknya tentu lagi sedap.


26-04-2007, eyla5152 komen :

zara, eyla nak tanye sikit pasal eno tu? camne yek ? eno yg kite minum tu ke??? tlg jwb asap ye. nak gak try wat ni.. sedap je nampak nye... tq


26-04-2007, zara_klate komen :

yup.. eyla.. eno yg kita buat minum tu la.selamat mencuba.


28-04-2007, tuntung15 komen :

salam. nk tye ade x sesiapa yang sudi ajar kan sye camne nk buat apam beras and agar agar kering. lame dah cari resepi ni lum jumpe. jumpe pun kuihnye je tapi x dapat resepinye. trime kasih.


28-04-2007, eleven komen :

I selalu buat jugak apam ni.....but I x pernah wat banyak colour......leh cuba ni.....


09-05-2007, checkmate komen :

heee..color gitu pls boss xnak color merah/putih.kes kecik2 dululah :P anyway nice recipe.thank ya!


11-05-2007, mrsdayat komen :

pg smlm sy wat sparuh adunan.tp xbape cntik texture die..pehtu..sket pun tanak snyum apamnyer.TAPI, mlm sy wat lg sparuh adun.perap..pg baru kukus...cantik,gebu,halus..n sedap.baru sy tau,yg apam pg smlmnyer...xcukup perap.that's y xmerekah n xhalus..hehee..so,moralnye..make sure adunan cukup perap.at least 6 hours.baru apam jd cntik.tu la..durhaka kt cikgu.tq yer..this recipe is a keeper=)


11-05-2007, zara_klate komen :

ohh.. patotla apamnye tanak senyum.. tak cukop perap rupanye.. bila da cukop perap, barula "muka ada senyum". aniway, tq mrsdayat sbb try resepi kak zara nie.. =)


16-05-2007, faziah komen :

Zara.. semalam akak buat lagi resipi ni... mak suka sangat.. tapi warnakan hijau pula.. tak sempat nak tempek gambar anak-anak dah potong.


18-05-2007, Mat Gebu komen :

Hmm nak buat kaler merah....tapi terkenang "apam" kat kedai cina yg mat selalu sopping tu(dia bbuh kat 'tokong"), terus mcm ter segan pulak..tu pasal bbuh kaler hijau...nak bbuh kaler biru takut mcm nila baju pulak.....


18-05-2007, yusztiey komen :

kalau tak buh eno boley tak coz kat egpyt ni mana nak cari eno ...teringin nak makan kuih2 tradisional ni..


18-05-2007, zara_klate komen :

wah faziah dah bikin ya..tahniah..tahniah.


18-05-2007, zara_klate komen :

tak tau lah yusztiey.. ada orang letak tapai, ada tu letak sprite.. tapi i tak pasti..


18-05-2007, zara_klate komen :

hehe.. tak kisah lah mat warna apa pun, janji boleh ngappp..


18-05-2007, DianaA komen :

D tolong bantu ya untuk dapat apam yang merekah... Kukusan kena panaskan terlebih dahulu... kalau boleh gunakan api yang besar dan make sure air dalam kukusan tu dah mendidih betul blup blup blup.... bila dah mendidih panas masukkan acuan kuih kedalam kukusan dan panaskan selama 5 minit... bila dah cukup masa 5 minit... baru bancuh adunan dengan ENO dah kacau rata... terus tuangkan kedalam acuan yang telah dipanaskan dan tuangkan hampir penuh dan tutup kukusan dan kukus dengan api besar.. ini supaya wap api itu dapat memukul adunan dan nanti belah atas apam tu akan naik tinggi dan merekah... harap tips ini dapat membantu :)


20-05-2007, zara_klate komen :

maceh D.. harap² tips diatas dapat membantu smue yer..


16-06-2007, lia komen :

salam.lia baru kat sini tp nak share ngan u all ,kalau lia... xguna yis tp guna nasi yg baru msk dicmprkan dgn ragi pas tu smpn hingga jd mcm tapai... mmg lece tp hasil sedap...


31-07-2007, ema komen :

Zara, apa fungsi eno tu sebenarnya. Lia, resepi apam tapai x da kat sini, dah lama i tunggu.. tapai tu nak kena blender dulu ke. 1) adakah caranya sama dgn zara punye maksud i perlu diperamkan dulu semalaman. 2) banyak mana nak guna tapai


08-08-2007, masz_kieys komen :

sesapa tau tak resepi apam berkuah tulunglah saya kempunan nak makan ni he he...............


09-08-2007, Lilydvalley komen :

masz... seumur idup x penah mkn apam berkuah... kalo puding roti /custard bersos tu biasa la... Blh describe tak?


09-08-2007, masz_kieys komen :

masz penah mkn apam bkuah ni lily masa kakak angkat masz buat dulu tapi skrg die dah pindah kat perak. apam tu dah ade respi tapi kuah utk cicah apam tu x tau respi pulak. x silap masz bahan utk buat kuahnye ialah udang, serai, bawang merah dan sori masz x ingat lagi.... kalau lily dpt rase emmm tolak tepi la apam cicah kelapa parut ni. memang sedap sangat2 walaaa.......


09-08-2007, Lilydvalley komen :

maaf la masz ya...mmg tak penah mkn lak apam style tu...kalo takat cicah serawa durian ke, blh gak imagine...


09-08-2007, masz_kieys komen :

he he lupe plak apam tu x silap masz kat kelantan ade la.....


12-08-2007, ishikawa_ayumi komen :

em, slaen eno, boleh ganti ngan ape ekk? ke, kene gune eno juge? huhu..


12-08-2007, masz_kieys komen :

selain eno guna tapai beras pon bleh jugak


12-08-2007, zara_klate komen :

hmm. guna tapai beras pun leh agaknye. tapi kire da version lain. bahan2 yg digunakan pun mungkin berbeza.


12-08-2007, zara_klate komen :

masz.. stahu k.zara mmg ade kuih apam dimakan bersama kuah. tapi tatau lak kuahnya dibuat drpd ape.


13-08-2007, masz_kieys komen :

em.. kak zara, rasa2 masz la kuahnya macam ni : rebus udang pas tu apabila masak buang kulit udang tu dan airnya jgn dbuang. pastu bawang merah, bawang putih, serai dblender bersama udang yg drebus tadi. pastu masukkan santan ke dlm periuk bsama bhn2 yg dblender tadi pastu masukkan air udang yg drebus tadi. masukkan juda lada hitam, garam gula biar sampai menggelegak. santan x perlu banyak supaya kuahnya tdk blemak dan pekat. itu aje yg masz tahu bahan2nya kot2 ade bhn2 lain. ntah la masz dah x ingat, tu la yg tanya resepi utk kuah ni. tapi klau x ade masz cuba yg tadi aje la....


15-08-2007, mishah63 komen :

TANYA SIKIT, I ada yeast Mauripan dlm fridge tapi dah keras masih boleh guna lagi ke? I ni tak pernah guna yeast ni beli aje dan simpan tak buat2. Yeast ni kena bancuh dgn airke nak dapat kan 1 sudu besar tu? Sukatan utk gula tu membumbung atau paras sudu aje? Harap bantu ye!!


15-08-2007, zara_klate komen :

hai misha.. kak zara tak pernah pulak simpan yeast nie dalam fridge, selalu letak kat luar jer.. yeast nie tak payah bancuh dgn air just letak camtu jer, n utk gula pulak kak zara letak 8 sudu tapi tak paras sudu,menbumbung sikit coz kak zara tak suka manis sangat. kalau misha suka manis boleh letak 8-10 sudu gula.


16-08-2007, mishah63 komen :

Tq, zara. skrg dah faham ramuannya tapi semlm nak buat teringat acuan nya tak ada. Acuannya acuan kueh lompang yang kaca tu ke? I ni bukannya faham sgt almaklumle tak pernah buat apam , pas ni kena cari acuannya , tolong guide I camna cari acuannya atau ada option nak guna bekas lain?


16-08-2007, iejan1985 komen :

Assalamualaikum k.zara, iejan confiuslah. eno tu ape?? Ingatkan nak buat this weekend.


17-08-2007, zara_klate komen :

yup misha. i guna acuan ceramik/kaca yg utk buat kueh lompang tu. misha try carik kat kedai² jual barang kuih. kalo takde jgk, misha boleh gunakan acuan plastic yg boleh tahan panas. =)


17-08-2007, zara_klate komen :

waalaikumslm iejan. eno tu sejenis serbuk minuman. tak salah kak zara, utk menyejukkan badan. senang nak carik di kedai² runcit.


27-08-2007, minah_selebet komen :

nak tanya.. yeast tu.. yeast yang basah tu kan.. yang beku dalam peti sejuk kan...?? saya dah banyak kali cuba... tak pernah merekah.. x kembang... biasa makan apam dalam dia tak basah... kering je.. saya buat mcm basah je.. ingat terlebih tepung.. kurangkan tepung... lagi la tak kembang... lembekk... mcm mana nie?? tak jadikkk....


27-08-2007, zara_klate komen :

hi minah.. bukan yeast basah, tapi yeast kering. brand "mauripan" pun bleh. cuba minah try agi skali dgn yeast kering. insyallah mnjadi.


29-08-2007, minah_selebet komen :

bukan yeast basah ke? iskk patut la tak menjadi... yis kering tu.. kene letak air ke? aduuss.. patut la org beli apam lai banyak complain... waaaaa!!! nie nak buat lagik sekali .. try carik la yeast kering tu...


29-08-2007, minah_selebet komen :

satu pecket tempung beras.. pakai satu pecket yeast tu ke?


30-08-2007, zara_klate komen :

minah.. (boleh ke pnggil minah?) kak zara lom jawab agi soalannya, tapi minah da buat. heheee. at last berjaya jgk buat apam nie. cantik plak tu!


30-08-2007, minah_selebet komen :

saya buat meniaga.. sebelum nie ramai complain apam tak sedap.. bila dah jadi tadi.. hmm rasa mcm bangga lak.. kalau saya tak msg kat sini .. sure lai tak tau sebab apa apam tu tak jadi... mcm confident je nak promot.. heheehh.... ok kak.. selamat ari merdeka.. kalau boleh.. nak minta resepi buat kuih puteri ayu... cara yang paling senang... teringin nak buat kuih tu


30-08-2007, ina sayang komen :

alahai.. mana la nak carik eno kat sini, jauh lg la nak dapat ragi buat tapai. tak merasa la nampaknya.. sapa2 ada idea lain blh guna ganti eno tak?


02-09-2007, ilamanja komen :

Hi kak zara... ila dah cuba resipi ni tapi tak menjadi lah... sedih.... ila ikut cara cam nya nak buat..perap sampai pagi tapi adunan tu mendap.. sepatutnya naik adunan tu kan ?.. adunan tu kena perap kat fridge ke kat luar je..ila pakai yeast baru beli lagi...kak zara kata leh dapat dlm 40 - 45 biji.... ila buat dapat dlm 14 biji je....abih tu pahit pulak, merkah pun tidak... what happen... kak zara leh tolong explain cam nya ni.....


03-09-2007, zara_klate komen :

ilamanja -> adunan tu perap kat luar je. mungkin ila perap lama sgt tak. tu yg jadik mendap tu. mcm kak zara, perap kul 12 pagi, pastu dlm kul 7 pagi da nak kukus. ila guna acuan camana? 40-45 biji tu kalau kite guna acuan kecik n comel2, mcm acuan lompang tu. kalau pahit tu, mungkin eno nya terlalu byk. letak hanya dlm 1 sudu kecil rata je. da letak eno tu je, kena tros kukus. harap ila cuba agi n jgk putus asa yer.. :)


03-09-2007, zara_klate komen :

ina sayang -> kak zara taktau la nak ganti eno dgn apa.


10-09-2007, kuzzy komen :

setahu kuzzy eno tak leh ganti ngan apa-apa . tak taruk eno tak jadi. tapi kalau yeast boleh ganti ngan tapai beras. Mak kuzzy selalu buat apam ni. kalau nasi tak habis mak buat tapai, tapi eno still pakai... emm rindu apam makk, lembut dan gebu.


03-11-2007, rozitaosman komen :

Macam mana nak elak air jatuh atas acuan apam bila time kita kukus tu??


08-11-2007, arma komen :

i buat this morning..x jadi..x merekah, x lembut..rasa sedap la gak..pakat gelak ngan my hubby..


25-11-2007, nurnikisha komen :

kish dah buat pg ni utk breakfast..jadik!!lembut..gebu..cun lg merekah!!!hehe..tq kak zara..hmm..kish mkn ngan kuah..sedap bangat!!:) sesambil buat kish try buat beberapa experiment..hehe..sajer nak jwb persoalan d minda nih..hasilnya: 1)mcm mana nak pastikan apam merekah cantik? *kukus apam guna api besar..if api kecik apam naik tp x merekah *isi bekas penuh2..apam mesti merekah cantik *make sure ada ruang utk peredaran udara panas diantara acuan2 apam..jgn susun terlalu rapat 2)if kukusan x panaskan dulu jd tak? *apam ttp merekah cantik dan gebu tp make sure api yg digunakan utk kukus besar if api kecik naik gak tp x merekah *make sure ada ruang utk peredaran udara panas diantara acuan2 apam..jgn susun terlalu rapat 3)jumlah air yg paling cun utk resepi nih 280ml..hehe..bg kish ler sbb kish buat guna air byk tu gebu..lembut n tak basah apamnyerr..hehe 4)bila sejuk baru kuarkan apam dr acuan if tak apam pecah 5)eno tu kita campur dulu siap2 dalam keseluruhan adunan once kita panaskan kukusan utk buat hasilnya adalah sama dgn if kita masukkan eno ketika tunggu acuan dipanaskan...:) 6)eno if tak rata dier jd berbintik2 apam tu biler masak hehe..tu jek hasil experiment kish ngan apam pg nih..hehe..harap2 dpt bantu 1st timer apam eno maker cam kish ni..tp pe2 pun..tq again kak zara utk recipe nih..:)


04-12-2007, reita komen :

salam kak zara,sy dah try wat apam ni tp x jd,x naik,mendap je.tepung beras tu kalo guna cwn byk mane ye?air bp cwn?


13-02-2008, nsutra komen :

salam buat zara, sut dah buat apam nie alhamdulillah 1st try jadi elok..merekah ruah pulak tuh!..hhehehe..rasa pun sedappp....tak rugi mencuba....


20-02-2008, bai komen :

zara... nak tahu sebelum nak panaskan acuan apam tu perlu tak kita sapu minyak pada acuan tu supaya tak melekat


28-02-2008, diyana1143 komen :

hi zara,diyana dh try buat apam nie..manis dan gebu.first time buat dia x merekah,kecewa huhuu..,try lg letak 3/4 adunan dlm setiap acuan apam itu..aduhai cantiknya bak bunga sedang mekar la zara.thanks.


04-03-2008, yatiezaini komen :

semenjak kenal MR ni.. ari2 cuba buat kuih baru.. ari ni masak apam eno.. anok ambo kato sedap.. buat dlm 1/2 adunan .. dpt le dlm 12 bijik je.. cukup tuk bf ari ni.. sedap & gebu.. tks zara.. ingatkan susah.. anak pun cakap senang & x byk bahan.. apam eno saya, ada yg kembang & ada yg tersengih macam kerang busuk.. nanti saya tempek gambar...wbp puas hati sangat.. hihhi


04-03-2008, yatiezaini komen :

zara.. adunan apam ni seblm di perap..camaner thp kepekatan dia.. adakah mcm adunan kuih jemput / roti jala... semasa nak kukus saya bubuh adunan tu penuh2.. btl / x cara tu???


16-03-2008, tie2103 komen :

Tie dah cuba memang mekar sungguh apam tu. 1st trial terus success..memang hepy giler, Nak upload gambar xleh plak


09-04-2008, alissa_sofea komen :

semalam dah try buat apam ni...menjadi sungguh....terkojut den, maklum ler den ni baru belajo masuk kat dapur...bila menjadi tu..kembangnya hidung den sama kembang dgn apam yg manjadi tu...


28-04-2008, alissa_sofea komen :

biasa lissa beli kat pasar malam..tanya resepi pada kawan2 semua tak tahu...bila jumpa kat sini resepinya...terus buat...menjadi giler....gebus...halus...comel lote...tp sayang tak reti nak tempek gambar....bagi kat jiran...terus jiran tanya beli kat mana...hahahaha....bgtahu jiran buat sendiri....terkejut dia...suami jiran kata sedap....sekarang sejak suka tengok resepi..banyak dah kuih yg dibuat menjadi...suami sengih jer..sebab dia boleh bawa bekal kat opis jugak....ramai member opis dia puji sbb isteri pandai masak....hahaahaha dorang tak tahu setiap kali nak masak kena belek resepi.....


30-04-2008, shahizza komen :

A'kum kak zara, Izza dah cuba buat mmg merekah tapi bawah dia keras pastue ada rasa pajit eno... nak buat camner yer? Izza dan anak2 suaka sgt mkn apam ni biasa beli kat pasar mlm jer, tolong yer k.zara


15-05-2008, asyira komen :

salam... kak zara..saya dah cuba..merekah apam ni tapi tak gebu..macam mampat sikit..lepas tu rasa pahit tu datang dari eno atau ragi..tolong yer..husband suker..tapi percubaan pertama ni..tak berapa jd..


19-05-2008, noma.tpw komen :

dah try, mnjadi nmpaknye suami puji tp masam sikit sbb saya guna yeast beku bukan serbuk, tapi sukatannye sama. bole bg tips sikit x?


20-05-2008, mirza komen :

yeast tu yg basah ke atau mauripan.??


20-06-2008, aunt rose komen :

kenapa apam yg sy buat tak merkah?


22-08-2008, angahku komen :

helo zara...malam tadi cuba buat apam eno..dan kukus pagi tadi...tapi hampa sangat sebab tak menjadi.....kerassss...ape yang silapnya ye...kenapa orang lain cube ok aje...tolong angah zara!!!


29-08-2008, zila66 komen :

salam buat zara...wat lg mlm tadi antar kt surau...tq..


30-10-2008, joira komen :

salam to everyone.. kita baru nk try buat esok..nk tanya klu kita satu color je,brapa sudu nk letak eno?


14-11-2008, mama007 komen :

teman nak tanya bancuhan 2 leh simpan dalam peti sejuk x


12-12-2008, sitinor komen :

salam kak zara, smlm kita try buat, tapi xgebulaa...brand apa aka guna yis tu?, sbb sy buat resipi mak saya py, jadi tapi saja nak try resipi akak zara py, keras plak... dia py doh pun likat sangat, betul ke memang likat sagt dohnye atau saya yag tak panda sukat air


16-12-2008, woodybuzz65 komen :

Assalamualaikum... zara.. woody nak tanye sikit tepung beras yang mana lebih sesuai digunakan.. cap bunga teratai.. atau cap gajah !!! TQ zara...


20-01-2009, qeen komen :

sedap qeen pun dah cuba tapi xder gambar la plak


08-03-2009, zila66 komen :

salam zara...selalu gak buat..ni wat minum pagi ....sedap n gebu...tq ya...


22-03-2009, mama kastam tioman komen :

tepong beras cap bunga teratai, paling bagus untuk adunan kuih...


20-04-2009, izherra komen :

salam kak zara, semalam dah buat kuih apam eno, malam saya bancuh dan pagi kukus. tapi apam tu lain je jadinya...keras, mampat dan senyum sengih je...saya ikut semua bahan n cara membuatnya mcm akak zara tulis...apa masalahnye ya.. please kak zara...tolong saya...sbb saya & family suka sgt mkn kuih ni...


12-05-2009, nonamanis komen :

mlm tadi bancuh.pagi kukus.tengok bancuhan mcm keras tapi bila dah kukus o.k cantik.ni first time saya buat.seblm ni ada juga blajar tap x jadi.rasanya macam susah.resepi yg ni nampak mudah sgt.t.q empunya resepi .rasa seronok sgt bila buat menjadi.timekasih bebyk.....


16-06-2009, faizah1604 komen :

Resepi yang mudah skali kerana tak perlu gunakan tapai. Pertama kali cuba. Walaupun langar peraturan (perap cuma 5 jam), tapi hasilnya sedap & lembut tapi apam tak merekah. Anyway thanks for the resepi.


24-10-2009, wawasyakila komen :

kak.. pakai yeast basah or serbuk eak? kne perap bape lame eak kak sebelum kukus?


08-12-2009, moksun9 komen :

salam..zara..saya dah buat resepi apam eno ni 2 kali..memang sedap...tapi saya nak bertanya..kenapa apam ni pecah tak sekata ada yang pecah melampau..ada yang biasa jer harap dapat membantu..terima kasih yer


15-01-2010, tokekuih komen :

saya biasa masak apam eno guna tapai beras.yeast tu yang jenis mcm mana eh?? boleh sesapa tunjukkan cemana rupanya?


15-01-2010, mama kastam tioman komen :

tokekuih..mama selalu guna yis jenama mauripan..


12-02-2010, riaputih@yahoo.com komen :

Balik kerja tengahari nanti i nak try kukus, awal pagi tadi dah bancuh adunan ni... Adunan ni nampak mcm pekat sikit, memang mcm tu ke? Sebenarnya i risau sangat kalau tak jadi sebab dah masuk 4 kali mencuba pelbagai apam tapi...kecewa. Memang tak pandai buat apam. Frust betul!


22-02-2010, riaputih@yahoo.com komen :

i dah buat...jadi lembut n gebu tapi tak mau merekah sgt la....nanti nak cuba lagi sampai dia senyum lebar. TQ.


22-02-2010, jagendas komen :

nanti tumbuh tanduk jadi toyol,,kacau awak nanti,,baru tercabut kain awak lari,,suami awak tanya kenapa senaman malam2,,,,,hehehehehehe


28-03-2010, riaputih@yahoo.com komen :

Asskm. Utk kali ke berapa i buat, akhirnya berjaya juga apam eno ku...nanti i upload gambar kat sini ye! Barulah boleh senyum... Terimakasih ye!!


09-10-2010, waris rembau komen :

Salam, macam menarik yo. Nanti eden cubolah pulak sebab anak eden suko.


18-11-2010, kak lyn komen :

nak tanya ni..eno tu khas untuk buat kuih ke eno yang kita minum tu..


19-11-2010, natashah komen :

kak,natashah blm cuba lg respi ni...rasanya sekarang jgk nak gi cari bahan2...mudah2an menjadi ye... anak2 suka lh apam ni.


16-12-2010, NorOrchid komen :

saya buat lagi....


31-12-2010, chenorm komen :

dah try buat..sangat senang n semua isi rumah suka...plg klakar guna ENO perisa limau..bleh jer rupanye...so layaaaaannn


04-01-2011, suekama komen :

SALAM..KAK...300gm tu kalau ikut ukuran cawan bapa cawan tepung?eno yg digunakan tu eno yg biasa kat kedai kita beli kat kedai ubat tu ker...


10-01-2011, honeyzcayunk komen :

Kak zara,honeyz tade penimbang..lau gune cwn,bp cwn tepung ngn air 2 dgunekn tok wt apam niew?


31-01-2011, malaiqa komen :

dah wat pg td tp xmrekah lak..tp xper....mmg sedap...skli wat dah jd....mlm nnti nak up pic le


19-02-2011, Delima Emas komen :

apam yg paling senang nk dibuat....


07-03-2011, fetty komen :

dah try elok jadi n gebu makan pagi n simpan balance utk mkn petang tapi dah mengeras.....kukus balik tapi ada sebahagian masih keras. memang cam tu ke...


23-03-2011, liena non komen :

salam k zara, nk tanya eno tu kita mskkan sekali & perap blh x?


23-03-2011, liena non komen :

kepada sesiapa pun minta bantuan ye kalau tahu pasal soalan sy kt atas ni...


19-04-2011, shasha saiful komen :

sy dh cuba buat..gebu mmg gebu..tp sy nk tau la kenapa bila potong apam ni hancur berderai ye..?ape yg kurang ape yg lebih...


06-06-2011, ayangsham komen :

sy dah wat....memang sedap, lembut...tq kerana kongsi resepi.....


15-07-2011, norlailina jamhari komen :

klu pki mauripan blh x?mauripan kena bancuh dulu ke..


18-07-2011, CENCURUT komen :

ade ke apam di letaknya warna biru..tak sampai hati nak makan. teringat kat nila baju.huhuhu..


20-09-2011, aznie1306 komen :

salam...sorry ya ...just nk berkgsi 1 1/2cawan nasi dingin diperap dgn sedikit ragi utk dijadikan tapai.biarkan semalaman.( ia akn jadi secawan tapai )...amik secawan tapai yg dah jadi tu...blend dgn 1 cwn gula dan 2 cawan air...kemudian tuang dlm 250gm tepung beras...gaul sebati...setelah tu blend sekali lagi adunan tepung td agar jd halus...perapkan lbh kurng 4-6 jam(lau nk wat pg, blend lah sebelum masuk tido).bila nk kukus baru masukkan 1sudu teh eno...dan bagikan lah pd warna2 yg disukai...akhir kukus selamat mencube :)


27-03-2012, darlia83 komen :

assalam..sy nk tanya la yis 2 yg mauripan 2 ke n eno 2 eno yg kita wat minum 2 ke. saya ni baru nk berjinak2 belajar buat kuih.tq


05-04-2012, rahayunus@yahoo.com komen :

First time buat dan berjaya.. Sedap mcm bli kat pasar mlm.. Pas ni x yah bli lg.. Tq.. Penyumbang resepi


13-11-2013, Snur komen :

Mak aiii...bnyk repotnya n x kurang jg yg komennya...kbtln ENO msh bnyk lg lbhn buat muffin br ni so mncr rsp apam ENO...Alhamdulillah blh dicuba kat sini..TQ yer...


17-11-2013, Snur komen :

Salam...apam dh kembang cantekkkk😍 tp melekat pd acuan pula....😔 rasa?len kali kna lbhkn gula skit lg...ni saya buh 10sb...cuma apam ni rasa lemon sbb lbhn dr buat muffin br ni hubby bli yg brperisa...apa2 pun TQ ats resepinya...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu