Google+

oleh: kak fida ♥Serabai Mini , Serawa Durian™

Serabai_serawa_durian

Adunan serabai yang tidak menggunakan nasi sejuk...enak dimakan bersama serawa durian... :)


Created on : 08-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 25-28 keping )

  • 300 g tepung beras
  • 100 g tepung gandum
  • 600 ml santan ( drp 1 kotak kecil + air )
  • 1 sb yis kering (1/2 peket )
  • 1 sk gula pasir
  • 1/2 sk garam
  • SERAWA DURIAN :-
  • 300 g gula melaka*
  • 2 sb gula pasir*
  • 200 ml air* ( masak * dn tapis)
  • 800 ml santan
  • 1/2 sk gaaram
  • 6-7 ulas durian (atau lebih ikut selera)
  • 2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara

  1. Satukan bahan2 serabai,kacau dan kisar hingga halus. Perap 10 min.
  2. Dlm_acuan_serabai
    Legserkan sedikit minyak dalam acuan serabai dan panaskan atas api perlahan lalu tuang adunan serabai,tutup acuan dan biar 5-6 min atau hingga masak.
  3. Dlm_kuali
    Jika tak ada acuan serabai boleh gunakan kuali yang mongkom.
  4. Untuk serawa durian...campurkan semua bahan2 serawa dan masak hingga mendidih sambil dikacau sentiasa.
  5. Serabai_disaji
    Setelah siap,hidangkan serabai bersama serawa durian.
  6. Acuan_serabai
    Contoh acuan kuih serabai.....








Laporan Masakan Bergambar (9)

P1030473
09-03-2011
ni ank dra ucu yg wat kak,stgh adunan jer..kbtolan hb wat krusus jd de kri lbh...jd cch ngan kri je la,lmbut nya kak,blik kg ti nk wat utk mak la....tqtq kak,lap u..
Laporan oleh: Mariani(KT)

alhamdulillah.. rajen ank dra ucu mmbntu...klau mint mkn serabai,cch ngan ape pon sdp....heeee...mekaseh ucu n d geng krane rajen mncube... lap u 2... :o

Dsc02536
23-03-2011
kak fida..akhirnya dpt jgk akk n fmly mnikmati serabai buatn sndiri ngn serawa durian. hb gi tgok result spm ank kt Jempol, dpt bli durin kt tepi jln. mm, sedap.. ni tnggl yg lawa2 je dpt enterframe, masing2 nk yg hitam,garing.. tq kak fida. respi tu akk dh tampal kt dinding dapor coz nk buat slalu..heheh..
Laporan oleh: kakbesah

alhamdulillah...berkat kakbesah rajen brsilat kt dapo..buat apae pon mesti mnjadi...puas hati...heeee....siap tmpl rcp kt dinding dapo yer...heheee...mekaseh kakbesah krane dh mncube... :)

Dsc02548
29-03-2011
salam kak fida, x puas mkn lg,aritu buat msk dlm non stik pan, serabai jd lebar.. kali ni akk buat msk ngn kuali mungkum plk.. ha.. baru jd mini.. serabai memang sesuailh mkn ngn serawa durian coz sifatnya yg belubang2 tu serap kuah bila dicicah.. peh! mantop gitu.. tq k.fida!
Laporan oleh: kakbesah

w'salam kakbesah...sronok dengo cite kakbesah psl mkn2...heheee...mekaseh kakbesah krane rajen mncube... :)

Img0550a32282771
10-07-2011
assalam fida...thx atas resepi ini..akak dah buat..menjadi...nyummy2...tq..tq..skali lg....
Laporan oleh: kak sal kulim

w'salam kak sal kulim...Alhamdulillah...mekaseh krane dh mncube...yg yummy2 ni leh ler cube slalu yer...heeee... :)

Pic
03-08-2011
Kak Fida, alhamdulillah menjadi akhirnya serabai saya.. favourite hb ni.. terima kasih daun keladi ya Kak Fida.. ada resipi best, share la lagi.. he.. he.. he..
Laporan oleh: LynnSham

Alhamdulillah..mmng mnjadik..mesti mkn pon mnjadik2...heheee.....mekaseh yer LynnSham krane mncube...bnyk dh rcp kt dapo akak,sile2lh bongkar dulu yer...heeee... :)

Sam_0989
05-08-2011
terima kasih tuan punya resepi. percubaan pertama saya jadi. alhamdulillah. ini request dr ayah yg nak mkn time berbuka puasa..
Laporan oleh: aleya007

Alhamdulillah.. semuge menepati citerase aleya dn ayahnye yer...mekaseh krane sudi mncube.. :)

Photo1072-001
08-10-2011
mmg sdp..txs kak fida..
Laporan oleh: khaty88

alhamdulillah...mekaseh khaty88 krane sudi mncube... :)

Dsc03873
17-10-2011
Assalamualaikum kak fida , dh buat serabai tp x da acuan.guna pan je..mmg mudah dan sedap .thanks 4 your recipe ..
Laporan oleh: azina ahmat

wa'alaikumsalam azina ahmat..tetap nmpk cntek serabai tu tanpa acuan...mekaseh yer sudi mncube... :)

Foto0672e001e001
19-04-2012
salam kak fida.. trma ksh rspi ni sdap xpnah bt.. ank2 pn suka.. blh bt lg la.. xde acuan gna kuali je.. trma ksh kak fida
Laporan oleh: Norriyah

salam Norriyah..alhamdulillah..rcp menepati citerase Nor skluarge..leh ler cube slalu yer..mekaseh krane dh mncube.. :)


Komen (39)

08-03-2011, CheqSueCommot komen :

kiutnye acuan serabai ni kak fida, x pernah tengok sblm ni


08-03-2011, kakbesah komen :

sedapnyer3x.. akk,kakak,bapak,hb, sme suka serabai ni..tp x prnah buat.. beli je, cicah kari.wah kalau mkn dgn serawa durian lg best ni.. pst,kak fida..insyaallah akk nk cuba bila dpt bli durian 9t..(ssy..ni ckp pelan2 xnk ucu dengar..kihkih..)


08-03-2011, erdi08 komen :

heee..ader kuih nama serabai yer..tak tahu pun saya..


08-03-2011, farhany komen :

salam..mmg ade kuih nama serabai..sedap..kalo mkn cmtu sj pn sedap..


08-03-2011, farhany komen :

kak fida ni msti pndi msk kn..akak ade x resipi buat coklat,kongsi la ngan kitaorg..


08-03-2011, surinah komen :

Baru saya tahu macam mana cara dan bahan untuk buat kuih nie..selalunya makan je memang sedap tq kak fida


08-03-2011, kak fida komen :

CheqSueCommot...acuan tu pemberian sedare akak yg dok Melaka...buat kenang2an...heee... :)


08-03-2011, kak fida komen :

kakbesah...kbtoln buat utk kwn yg asyik sebot2 psl serabai...akak tk berape minat nk mkn tapi klau tengok tuan akak yg kt umah ni bukan main colet lagi dia mkn...heheee...sedap ler tu..tk cukup dgn serabai colet pulak dgn roti putih...hmmm...bile2 free kakbesah boleh ler cube yer...slmt mencube...tk... :)...psstt2 kakbesah..ucu tuu sonyap jer...heheee...nga ngumpul laporn mskn tuuu...heee... :D


08-03-2011, kak fida komen :

erdi08... serabai nih kuih tradisional,kuih org dolu2...kuih ni pon populer waktu bulan pose,bnyk jual di bazar ramadhan... :)


08-03-2011, kak fida komen :

w'salam farhany...btol tu,kuih ni klau mkn cam tu pon sdp..lmk2 gitu...tntang rcp coklat,akak slalu buat yg paling mudah jer...choc mskn dicairkan,tuang dlm acuan dn masukkan kkcng sbgai inti seblom choc beku... :)


08-03-2011, kak fida komen :

surinah...dh ade rcp bolehlh cube yer..muai klau buat sndiri...klau ade org tua di rumah,mereka mesti suke...maklom ler kuih org lame...heee...slmt mncube yer...tk.. :)


09-03-2011, Mariani(KT) komen :

wah k.besah..mgumpat kita la tu...hehe..sib baik kat dpo k. fida kalo kat dpo akak ucu tarik idung akak...hehe.alahai comel lote kuih k.fda.mau 2,3 ketui kalo mkn ni..akak acuan tu xde munge kat blkgnya atau rata jer.


09-03-2011, Mariani(KT) komen :

akak buat kuih ni dpt brpa ketui..bnyk tak.


09-03-2011, kak fida komen :

ucu..acuan tu rata,plain jer tk berbunga....1 adunan boleh dpt dlm 25-28 keping..dh sebut dh kt atas bhn2 tuu...heee... :)


10-03-2011, Lia_Khayatee komen :

Kalau pergi kedai jual periuk belanga n pinggan mangkok (yg mcm kedai runcit) ada jual acuan tu. Kat Bandar Baru Sg Buloh, kat kedai cina tu ada acuan tu...tp x ingat berapa harganya


10-03-2011, kak fida komen :

Lia_Khayatee...mekaseh ats infonye tu...mudh lh sape2 yg dok Sg Buloh utk mmbeli acuan tu yer... :)


11-04-2011, mim71 komen :

nak wat ah petang ni... banyak tu durian kat umah... apsal x macam ber serabai pun... elok jek...


11-04-2011, k.zila66 komen :

fida, klu x ada acuan pkai kuali biasa ..jadi tak :)


11-04-2011, kak fida komen :

mim71..name jer kuih serabai...ikut rcp yg ade dn wat jer elok2, tk ler brserabai kuih tu...heeee....slmt mncube yer... :)


11-04-2011, kak fida komen :

zila...klau nk pakai kuali biase mmg boleh,yg mongkom dn yg tk melekat lebih molek,pstu klau nk tutop, gune jer tudung periok yg sesuai yer...slmt mncube...mekaseh... :)


16-04-2011, zaieyda komen :

kak fida.. zaieyda dah try..baru ja buat td.... teringat ada lebihan durian smlm..... tp x reti sangat makan... hubby ngan anak2 bantai abih....hi3....thanks...


16-04-2011, kak fida komen :

zaieyda...serabai ni jenis roti jugak klau tk mkn dgn kuah durian,sdp mkn dgn smbl tumis atau asam pds dll ikut selere...sebbaik ade yg pndai bntai ebeh klau tk si tong tu dh dok ngangaaa....hahaaa...mekaseh zaieda krane dh mncube... :)


25-04-2011, ku sal komen :

dah cuba upload gambar tp tk buleh....serawa durian selalu dok buat tapi mkn ngan pulut je...bila tgk resepi serabai kak fida ni..apa lagi terus pi beli acuan serabai....dah buat...bukan main sedap lagi....suami mintak buat lagi..sbb katanya dia mkn sekali je..ank2 ulang sampai 2 -3 kali...mana aci....pah ni kene wat lagi ler....terima kasih kak fida....tp mintak maaf kak, sy ubah sikit resepi tu...tk masuk santan sbb dlm serawa dh ad santan.....


25-04-2011, kak fida komen :

ku sal...boleh klik 'Faq' dn liht care2 nk upload gmbr...ppon mekaseh krane dh mncube smpai brsungguh2 mmbeli acuan segale...heee...tk kesah klau rcp diubah suai aslkn mnjadik..klau wat lagi biar berlebeh2n jadi sume boleh mkn brulang kali..heheeee....mekaseh skali lagi... :)


18-05-2011, k.zila66 komen :

salam fida, nk tnya cikit 100g tepung tu 1 cwn ke??..tq


18-05-2011, kak fida komen :

w'salam zila...klau tpg gandum 1 cwn rata = 110g,boleh kluarkn 1 sb atau boleh guna sukatan cwn 1/8 dn sukat 7 kali... :)


10-07-2011, kak sal kulim komen :

tg fida ...sya dah buat...menjadi...sedap plak tu..tq..tq..skli lg


03-08-2011, ila ahmad komen :

smlam tengok rancangan resepi turunntemurun kat tv pasal kuih serabai tapi x sempat ambik resepi..tanya hubby pasal kuih ni since dia org kedah..dia kata tak tau plak..tapi yg tengok smlm dia letak eno...anyway akan cuba nanti


03-08-2011, dinsabak76 komen :

haa..ni la kuih kegemaran sy sekeluarga tp sy selalu bt ikut dr myresepi lain,kena perap 2jam tp yg nie tk perlu perap mesti kena cuba..mana nk dpt acuan serabai nie ya...


03-08-2011, kak fida komen :

ila ahmad.....serabai mmng ade berlainn rcp dn bhn2..ade jugak yg menggunekn nasik sejuk dlm adunan...slmt mencube yer... :)


03-08-2011, kak fida komen :

dinsabal76...rcp serabai ni mmng tk perlu diperap,boleh siap segera,ikut jer bhn2 dn care2 yg ade,insyaAllah menjadik...slmt mencube yer... :)


03-08-2011, kak fida komen :

dinsabak76..lupe lak nk jwb tang acuan serabai tu...acuan tu akak tk beli tapi pemberian drp seseorng...heeee...mungkin ade dijual dikedai2 yg menjual perkakas msk.. :)


09-09-2011, aween_aleesya komen :

salam k.fida...serabai ni mcm pancake jgk kan...? kuali yg mongkom tu aper yek,kuali leper ker?..tak berapa faham laa..


17-10-2011, ilanadia komen :

mmg dah lama sgt2 carik resepi serabai nih..mekasih yer kak fida..ade kelapangan saya cuba..


18-10-2011, kak fida komen :

w'salam aween_aleesya...serabai mmng lebih kurng mcm pancake tapi kebnykkn pancake gune susu dlm adunan...kuali mongkom tu yg berlekuk dasarnye,jadi boleh dpt serabai yang tebal ditengh2nye... :)


18-10-2011, kak fida komen :

ilanadia...mekaseh kembali...dh ade rcp ni leh ler cube yer..slmt mncube... :)


14-11-2012, syimma komen :

syukur alhamdulilah .. t.kasih kak fida share resipi nya .. mnjadi sy buat td .. lembut serabai nya smOga btambah murah rezeki k.fida sekeluarga hndaknya ..AAMIIN


14-11-2012, syimma komen :

syukur alhamdulilah .. t.kasih kak fida share resipi nya .. mnjadi sy buat td .. lembut serabai nya smOga btambah murah rezeki k.fida sekeluarga hndaknya ..AAMIIN


15-11-2012, kak fida komen :

syimma..amiiin..alhamdulillah..mekaseh krane sudi mncube.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu