Google+

oleh: surinah Donat

Image0161

Ringkas dan mudah untuk disediakan


Created on : 07-03-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi surinah




Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 1/2kg Tepung gandum
  • 3/4 peket Maripan
  • 2 sudu besar Gula
  • 3 sudu besar Majerin
  • 1 biji Telur
  • Air - agak-agak adunan sampai doh tu sebati dan tak lekat
  • Minyak Masak

Cara-cara

  1. Sediakan tepung 1/2 kg yang telah diayak
  2. Masukkan maripan dan 2 sudu gula dibancuh dengan air suam ke dalam tepung
  3. Diikuti telur 1 biji dan 3 sudu majerin
  4. Gaulkan adunan tadi sehingga menjadi doh
  5. Tinggalkan doh tadi 20 atau 30 minit
  6. Selepas itu, uli lagi doh dan seterusnya bolehlah dibentuk mengikut citarasa masing-masing
  7. Biarkan ia naik dan kemudian bolehlah digoreng
  8. Selepas digoreng salutkan donat tadi dengan gula halus

Tag

Donat

Laporan Masakan Bergambar (4)

Image0519
16-04-2011
nie gambar donat yang dah siap salut dengan gula...yumm2
Laporan oleh: surinah
104_0767
05-05-2011
surinah, saya buat ni dengan pelajar tingkatan 5, semuanya lelaki. lembut betul jadinya. saya bubuh myk je sbb xde majerin. lembut sungguh..gebu kemain. buat dua adunan kejap aje abes... tq ya
Laporan oleh: CheqSueCommot

Wah menjadi juga...pandai betul budak2 tu buat donat..dalam masa darurat minyak je pun boleh guna..tq CheqSueCommot

Image0680
17-05-2011
Kali ini baut donat salut coklat..untukanak bawa sekolah sempena hari guru
Laporan oleh: surinah
15112011418
15-11-2011
ni gambar donat saya baru je buat ...sangat lembut tq surinah 4 resepi...tp saya ada letak susu pekat manis &softerning....anak2 pun suka makan.
Laporan oleh: myda76

nampak gebu...tq myda76



Komen (17)

07-03-2011, mem azizul komen :

dah biase buat donat tp xpenh letak telur..nant nak cube


07-03-2011, umie_saat komen :

simple..nmpak senang jer..nk try la..:-)


07-03-2011, ina_lyna komen :

mauripan tu 1 bungkus ker?


07-03-2011, ina_lyna komen :

air plak banyak mana?


07-03-2011, farhana nasuha komen :

ni kuantiti bahan2 ikut selere ke camner?...sbb xder pun tulis kuantitinye.


07-03-2011, shafila_kila komen :

leh taw x, maripan tu nak pakai byk mana?


07-03-2011, sitimeor komen :

donat ijau nak tRY?


07-03-2011, sitimeor komen :

kalU ikhlas nak bagi resepi biarla ade sekali SUKATAN....main bagi je nama bahan2,AKU PUN BOLE BUAT KALU MCM TU


07-03-2011, jayyid komen :

sitimeor, baca la sampai habis b4 komen. Sian tuan punye rcp...


07-03-2011, surinah komen :

Maaflah semua ya, nie baru first time masuk ruangan resepi nie..kalau maripan tu 3/4 je letak.air pulak kena agak-agak adunan sampai doh tu sebati dan tak lekat


07-03-2011, cikmar komen :

tq tuan recipe..donat yg letak telur memang lembut...best3


07-03-2011, masloba komen :

dulu ada coba buat tp keras sedikit, tapi I salut dgn tepung susu fern leaf. Nak coba resepi ini pulak


08-03-2011, vee 5132@yahoo.com komen :

adunan letak sedikit susu pekat manis... cube..mmg best...


08-03-2011, vee 5132@yahoo.com komen :

adunan letak sedikit susu pekat manis... cube..mmg best...


08-03-2011, ziela84 komen :

surinah..nak tnye..memg x pkai susu ke..?


08-03-2011, surinah komen :

resepi nie memang saya tak guna susu ziela...tapi kalau vee dah cuba..letak susu apa salahnya berkongsi ilmu


16-03-2011, norhasikin komen :

saya dn anak2 suka mkn donat tapi kalau buat kadang2 jadi kadang terlalu kembang mcm tuan dia.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd