Google+

oleh: duniaku kuih peneram

Dsc00755

kuih tradisional


Created on : 23-02-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi duniaku




Bahan-bahan ( sesuai untuk semua orang )

  • 1 lkilo tepung beras 200 gm tepung gandum 1 1/2 cawan gula merah 3 cawan gula halus 3 cawan santan pekat secubit garam minyak untuk menggoreng
  • Klik di sini untuk isi bahan
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. gula merah dan gula halus bersama secubit garam di masak bersama santan hingga mendidih.tepung gandum dan tpung beras dicampur .setelah air gula mendidih tuangkan ke dalam tpung tadi.kacau hingga sebati.biar kan semalaman.esok nya bru boleh canai dan goreng di atas api yg sederhana.selamat mencuba.

Tag

Related Recipes

Laporan Masakan Bergambar (1)

Pic
26-02-2011
duniaku, terima kasih share resipi.. saya bancuh semalam (12 mlm), goreng sikit tadi.. sedap, tapi agak padat teksturnya.. mmg mcm ni ke?
Laporan oleh: LynnSham

jangan canai tebal sangat...dlm pic tu jue nmpak mcm tebal je



Komen (25)

23-02-2011, kak suhana komen :

Selalu beli je tp ada bijan kat atasnya dan takpernah buat. Kuih ni memang kegemaran akak, kali ni nak cuba buat lahh..


23-02-2011, jade amira komen :

slm duniaku,nak tanyak sikit ni kuih tradisional dari mana...?kerna tak pernah tgk...


23-02-2011, aicelef komen :

kuih traditional from sabah..


23-02-2011, aicelef komen :

tp kat sabah bentuk lain sket & panggil "kuih Panjaram"


24-02-2011, MyZha komen :

Klo kat sarawak,kuih ni namanya kuih cincin...sedap...


24-02-2011, shawanie komen :

kalau ikut resipi akak nih dapat banyak macam dalam gambar ker? kuih nih ada jugak yang panggil kuih telinga keling.


24-02-2011, d'jay komen :

nmpk senang jer......nak cuba la gak....


24-02-2011, Lia_Khayatee komen :

Alamak bestnya....anak suka makan kuih ni...lg best kalu garing n masih panas. Nak cuba buat lah. Nanti kalau jadi boleh lah bagi feedback kat sini. Thanks duniaku. Kalau org Johor kuih ni bentuk macam tampok manggis ada 5 lubang. Cuma nak tanya...masa air gula panas2 ke tuang tepung tu?


24-02-2011, Datin Gaga komen :

salam..slalu bli kat pasar mlm..mkn time panas2...sedapnye...haah mak sy pon pgil kuih tlinge keling.....


25-02-2011, Indai Aim komen :

Ermmmmm....Sedapnyerr!! Kuih kegemaran seisi keluarga. Pernah buat ikut resipi dr buku, tapi tak berjaya..huhuhu. Rupa2nya adunan tu kena bermalam! hahaha...Esok mesri try resipi ni. Di Kuching org panggil kuih ni 'kuih deram', tapi ada empat lubang dan ada bijan. Sama ke ?


03-03-2011, julieramli komen :

kami sekeluarga memang sukakan kuih ini..selalunya kami beli je kat pasar malam.sekarang ni.. dah tau resepinya,kenalah buat sendiri.


18-03-2011, azwany ab rahman komen :

kuih ni sya pnggil kuih derang, ada pnggil tilinga keling. rasanye sama kan?


18-03-2011, azwany ab rahman komen :

kuih ni sya pnggil kuih derang, ada pnggil tilinga keling. rasanye sama kan?


27-03-2011, azlina_nasir77@yahoo.com komen :

duniaku..saya nak tanya..gula merah ,gula halus dan santan yg telah mendidih,,mesti dimasukan panas2 ke dalam tepung ke..x payah tunggu sejuk..?.tolong balas ye..x sabar nak buat


13-04-2011, ratuku komen :

azlina_nasir:setahu saya semua yg telah dimasak td dimasukkan panas2 ke dlm tepung kacau hingga sebati dan perapkan semalaman.........


26-05-2011, anisyie komen :

mmg adunan dia keras ke???


05-09-2011, kidikeyna komen :

bestnyer... hubby i suke mkn kuih nie. nk try buatlah


23-09-2011, inna komen :

nak simpan dalam peti sejuk ke?? sbb kan ade santan..


10-10-2011, tiena26 komen :

hai duniaku..sy ska kuih ne..tp jrg2 dpt mkan..prnah cba buat,kwn bg resepi tp x jd..nti bljr bt y ne... rasa dia ada skit cm penjaram kan?..tq share resepi


20-10-2011, cheamah@yahoo.com komen :

oh ini first time i tngok kuih peneram guna santan ye...ok gak.boleh try..tq


20-10-2011, cheamah@yahoo.com komen :

oh ini first time i tngok kuih peneram guna santan ye...ok gak.boleh try..tq


25-10-2011, cinda73 komen :

Salam, dah kacau dah semua bahan, tinggal nak perap semalaman aje. Cuma nak tanya, nak perap kat dlm peti sejuk ke atau kat suhu bilik? Sebab kan pakai santan? Tolong sesape yg pernah buat ni jawabkan, tq


28-10-2011, dyadeeya komen :

salam.. sy nk taney nie... sy ade buat adunan kuih peneram nie... dh semlman sy simpan... pg td sy tryla buat n goreng die jd keras bile goreng n msih terase tepung lg n kurang manis... mcmane nk buat yer?


17-11-2011, qa qalid komen :

dah penah try wat ikt resipi tanpa santan..tapi hasilnya keras...cmne nk wt jd cm yg bli kat psr mlm 2..tlg la..:(


15-12-2011, mak ajik komen :

ada resepi lebih mudah, dlm rancangan sarapan apa, tp x smpat salin.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd