Google+

oleh: kak fida ♥Apam Pisang Tanpa Telur Dan Tanpa Minyak™

Apam_pisang

Tetap lembut dan ringkas penyediaannya. Sesuai dimakan bila2.


Created on : 18-02-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 1 familly )

  • 1 cawan pisang lecek
  • 1 cawan gula perang / gula halus (akak guna 150g campuran gula)
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 1/2 sk bicarbonate soda
  • 4 sb susu segar

Cara-cara

  1. Tepung dan bicarbonate soda diayak bersama.
  2. Pisang lecek, gula dan susu dikacau rata.
  3. Masukkan campuran tepung dan kacau hingga sebati.
  4. Tuang adunan dalam acuan kecil atau loyang yang digris dan dipanaskan dahulu dan kukus hingga masak.
  5. Hidangkan dengan kelapa parut putih yang dikukus jika suka.
  6. Apam_pisang_potong
    Contoh apam pisang yang dipotong dari loyang.

Laporan Masakan Bergambar (24)

Dsc01972
19-02-2011
cikgu fida..! bagi la markah lebeh coz kita hantar assignment ngn cepat & dgn jaya nyer..! hehe. actually ni la 1st time akk buat apam pisang..sedap rupenye...suami & ank2 tebakar lidah ,xsabo nk mkn smse pnas2..jazakallahukhairan kak fida!
Laporan oleh: kakbesah

kakbesah!!!nk markah brape ckp jer...klau 100 akak bagi 100 per 100 lahh...heee...mcm akak klau nk buat apam pisang ni lh rcp yg slalu akak gune...jimat...mekaseh kakbesah krane mencube...syukran,alhamdulillah... :)

104_0004
20-02-2011
pisang ni lebihan buat kek pisang kak besah, terlupa dok ada dalam peti. dpt setengah adunan je. kaler tu x mengancam sgt sbb guna gula perang yang warna dia pucat sikit tu... apapun memang sedap dan mudah...makan gitu aje... tq kak fida
Laporan oleh: CheqSueCommot

CheqSueCommot..jgn pndng pade kaler..rase 1 mesti nk 2..cewaahh...apam ni klau gune gula hitam pon sdp...mekaseh krane dh mencube yer... :)

Dsc01974
20-02-2011
harini buat lg...kalini buh dlm loyang, senang. guna pisang ambon yg harum tu.. Kak fida, loyang yg kedua ni,kak besah terlebih masa kukusnya(terlupa)....warnanya tmbah gelap & cantik, sedaap, lembut je..xmcm yg dijual kt warung tu.. tq 1000 kali pd kak fida..!
Laporan oleh: kakbesah

amboii kakbesah..laporn prtame lom akak jwb dh kluar laporn lagik...heeee...apam ni mmng lebih ringkas klau lebor jer dlm loyang...heee...mekaseh 2000x pd kakbesah krane rajen mencube... :)

080
25-02-2011
sedap....smpai esok pon masih gebu....sedang2 elok je manisnya...cuma agak kering sket, mgkin sbb x pkai telur ngan mnyak...pape mmg sedap dan mudah....
Laporan oleh: ains_2317

ains 2317..mekaseh krane dh mncube..mmng nmpk sah gebu apam yg 3/4 loyang tuuu....heee... :)

25022011222
25-02-2011
assalam, mlm td tengok resepi kt MyR,pg ni dh try wat,mmm..mmg mnjadi & sedap,saya guna susu cair je sbb xde susu segar,pastu nk tya..mmg adunan ni keras skit cam bancuh cekodok ke?sy risau gak pastu saya tmbh lg sukatan susu,pun menjadi..alhamdulillah
Laporan oleh: rozieta

w'salam rozieta...bancuhn apam pisang ni cair tk sama bncuhan cekodok..akak gune pisang ambon yg msk ranum/lembik..ppon mekaseh rozieta krane dh mncube dn alhamdulillah menjadi... :)

Dsc09809
25-04-2011
kak fida...memang best apam ni...lembut jerk...
Laporan oleh: mass80

berserinyeeee apam tuh...heee...mekaseh mass sudi mncube... :)

Img_0803
27-04-2011

Laporan oleh: noormala75

mekaseh noormala75 krane dh mncube... :)

C
06-05-2011
terbukti memang sedap dan lembuuuutt walopun takpe penggunaan telur dan minyak...tengkiyu k fida....
Laporan oleh: nOOrsha

mekaseh nOOrsha krane dh mncube dan slmt menyambut Hari Ibu... :D

Sam_2809
08-05-2011
apam pisang tanduk...
Laporan oleh: hafaza

mekaseh hafaza krane sudi mncube... :)

Apam_pisang_tnpa_minyak_n_telor_k
09-05-2011
hai kak fida ni lah hasilnya.. 2x buat.. sedap.. masa mak berniaga kuih muih dulu mak ada buat apam pisang, bakar atas dapur gas pakai loyang bulat yg kosong kat tengah,, sedap.... tanya mak resipi tu dia dah tak ingat.. agak2 resepi ni boelh bakar mcm tu tak..
Laporan oleh: MummyDamiaZahirah

hai MummyDamiaZahirah....mekaseh krane dh mncube yer...klau utk bkr rcp ni akak tk pernh cube tapi rase2nye tk sesuai kot sbb dlm bhn2 tkde minyak dn telur nnti kering pulak dibkr tapi klau MummyDamia ingin cube ape slhnye...heeee... :)

Apam_pisang_tnpa_minyak_n_telor_k
09-05-2011
hai kak fida ni lah hasilnya.. 2x buat.. sedap.. masa mak berniaga kuih muih dulu mak ada buat apam pisang, bakar atas dapur gas pakai loyang bulat yg kosong kat tengah,, sedap.... tanya mak resipi tu dia dah tak ingat.. agak2 resepi ni boelh bakar mcm tu tak..
Laporan oleh: MummyDamiaZahirah
Apam_pisang2
15-06-2011
tq kak fiza.. kenyang dh makan nii =)
Laporan oleh: tun_telani

mekaseh tun telani krane mncube...makan smpai kenyang smpai trlupe name akak yer...heheee... :D

Img_3784
05-07-2011
guna gula putih je kak fida..saya kurangkan setengah cawan...pastu rasa pahit2 serbuk soda la kot..pasni takleh kurang gula dah..hihih...tp tetap lembut la...terima kasih kak...
Laporan oleh: nuni

nmpk menjadik apam yg cikgu kukus...tapi cume silap ckit sbb cikgu dh melawn tokey...ekheheee... :D..ppon mekaseh CGnuni krane dh mncube... :)

P1040300
23-07-2011
slm kak,ni la ghupanye apm psg ku.guna tpg biasa cpo bking pode,ayk 3 kli..sdp lmbut jer.tq kak..tok rspi yg sihat ni.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'salam ucu..ghuper tk penting yg penting lembut dn sdp dingapppp...heheeeee...mekaseh ucu krane mncube...semuge brtmbh siht slalu...amiinnn.. :)

Sam_1281
03-08-2011
As salam kakfida,sy wat apam ni untuk juadah bebuke 1st ramadan..sedap!lembut..makan ngn kelapa parut. sy guna light brown sugar ngn 3 sudu besar gula merah(campuran ni cukup satu cup) tp nape ada yang licin atasnye n ada yang merekah ek? pastu kan,tekstur isinya cam padat je..memang sepatutnye cmtu ke kak?~pestaim wat apam ni...
Laporan oleh: purplerossa

w'salam rossa...alhamdulillah..apam ni mmng pdt tapi lembut sbb ade bhn penaik dlmnye,klau gune pisang yg msk berair lebih elok seperti pisang ambon,yg merekh tu mungkin api mase mengukus terlebih kuat...ppon mekaseh yer krane dh mncube... :)

Apam_pisang
03-08-2011
sedap, ringkas dan x perlu guna telur.
Laporan oleh: aidasznna

amboiii...moleknye apam dikukus dlm acuan putu ayu,alhamdulillah....mekaseh yer aida krane dh mncube... :)

Sam_1314
21-08-2011
Tadaaa..ulang tayang apam pisang kakfida..kali ni ngn tips akk nak elak merekah tu..jadi tak?suke respi ni..menyihatkan,lembut,sedaaaap :))
Laporan oleh: purplerossa

alhamdulillah..dh pasti jadi tu dn yg pasti dh tinggl separoh pon...heheee...mekaseh rossa krane rajen mncube... :)

Image_624_
11-10-2011
ari 2 wt apam alongroz, ari resepi kakfida plak...sama2 sdplh... sng plak 2.. lps ni nk wt ape plak ye,pisang byk lg ni hehe...tq kakfida:)
Laporan oleh: ross84

Alhamdulillah...mekaseh ross84 krane mncube...pisang bnyk lagi yer?..boleh 'cari resipi' bwh kategori 'pisang' atau 'banana' haaa....nanti mcm2 rcp kluar....slmt mncube... :)

Dsc03004
27-12-2011
tadaaa..mmg lmbut & sedap..yg penting x yah nak risau psl bau telur sb apam nie xde telur mcm apam yg lain:-)...
Laporan oleh: cahayanur

apam yg sesuai utk org yg tk mkn telur...mekaseh cahayanur krane sudi mncube... :)

2012-01-01_08
09-01-2012
sedapp le apam n, kalu ada pisang nk wat lg..thanks kak fida sudi kongsi resipi : )
Laporan oleh: UmmiRaudhah

alhamdulillah..mekaseh UmmiRaudhah krane sudi mncube dn slmt mncube lagi.. :)

2012-01-03_18
09-01-2012
ini dia kuih onde-ondeku...senang je buat, ank2 pun suka...time lasih ibu kerna sudi kongsi resipi : )
Laporan oleh: UmmiRaudhah
Img_20120512_172714-picsay
13-05-2012
dh buat semlm....sedap mkn ngan klapa parut.....tq kak fida...
Laporan oleh: kunonit

alhamdulilah..mekaseh kunonit krane sudi mncube... :)

Img_4617
17-12-2012
x secantik tuan punye resipi .. kaler kurang menarikk :)
Laporan oleh: syimma

tetap nmpk menarek dn gebu apam itu..alhamdulillah...mekaseh yer syimma krane sudi mncube... :)

Img_4617
17-12-2012
x secantik tuan punye resipi .. kaler kurang menarikk :)
Laporan oleh: syimma

tetap nmpk menarek dn gebu apam itu..alhamdulillah...mekaseh yer syimma krane sudi mncube... :)



Komen (60)

19-02-2011, syimma komen :

~ gune pisang ape ek ?? cantek rupe kueh apam nie ...


19-02-2011, zaieyda komen :

lembut gak ke kak fida klu x guna minyak??....


19-02-2011, kak fida komen :

syimma...gune pisang yang dh masak ranum yg sesuai utk buat kuih/kek seperti pisang ambon,mas,berangan dll...lecek dulu pisang tu baru disukat 1 cawan....slmt mencube...tq... :)


19-02-2011, kak fida komen :

zaieyda...mmng lembut skali sbb ade t.n.s. dn bhn penaik di dlmnye... :)


19-02-2011, kakbesah komen :

iya la...cateeknya..nmpak jelas urat2 pisangnya..mcm dh terbau bau harum apam pisang tu ke sini kak fida..!


19-02-2011, zaieyda komen :

nie mesti cuba.... nak kuar beli pisang....tak sabar nak buat...thanks kak fida....


19-02-2011, kak fida komen :

heheee...kakbesah...akak pon terbau2 enaknye mskn smbl udang tempoyak mu itewww...wei3..dh lapO nih....ekheheee... :D


19-02-2011, kak fida komen :

zaieyda...slmt mencube yer..klau dpt pisang yg masak ranum dn manis..kemanisan gula tu boleh di adjust sikit yer sbb 1 cwn gula lebih kurang 200-220g... :)


19-02-2011, mama haqim komen :

kalau x guna gula perang boleh x?ganti dgn gula putih.erm gula perlu di mesin dulu ke?satu lg susu segar tu boleh ganti ngan susu cair tak kak fida..


19-02-2011, kak fida komen :

mama haqim..klau nk guna gula putih,yg halus lebih mudah tk perlu kisar dn boleh jugak guna susu sejat tk jadi masaalah...slmt mncube yer...tq... :)


20-02-2011, ummi irfan komen :

nampak sedap..susu segar boleh ganti susu cair ya..bagus tu


21-02-2011, kak fida komen :

ummi irfan...mmng boleh gune susu cair...bolehlh cube yer... :)


21-02-2011, sofya syer liza komen :

msti nk cuba jg ni lgpn sng dpt bhn.kak fida n kak besah ni memg rajin msk ekh.ada je resipi bru.hppy btul klu resipi sdp2 n sng wt.tq smua.


21-02-2011, kak fida komen :

sofya syer liza...ishh...ramai lagi penyumbang2 rcp lain yg rajen di MyR nih,sofya kena lh bukak MyR hari2 dn ikuti prkmbngan di MyR yer...heee...dan slmt mencube rcp yg mudh nih...tq... :)


23-02-2011, noronjeto aleh komen :

sudu besar tu..besar mana kak fida? yg biasa pakai ceduk nasi tu ke atau sudu untuk makan tu..?


23-02-2011, kak fida komen :

noronjeto...sudu besar akak gune sukatn sudu metrik...contoh ade di glossary..klau yg cedok nasik tu sendOk...awak ponnn...heee...peace...tapi klau tkde boleh jer pakai sudu makan ttp menjadi tkde masaalah...slmt mencube yer...tq... :)


02-03-2011, uminaphia komen :

ringkas yeh..ala2 cekodok kukus gitu..nnt mlm nak cube la pisang awak melambak kat umah tu, tak tau nak buat apa dah. pisang buleh ke kak fida? ;)


02-03-2011, kak fida komen :

uminaphia...klau pisang yg sesuai buat cekodok,sesuai jugak buat apam ni..klau jenis pisang yg dh msk tapi ade rase msm2 boleh tmbh gula sedikit lagi ikut rase... :)


19-03-2011, naniesa komen :

assalamualaikum kak fida,gula perang gn gula putih tu cmpo jadikn 1ke?kbtuln mak bagi pisang smpai 4tandan tu..da xtau nk wtpe.ade pisang berangan,tanduk,nipah&mas.byk sgt,kami duk b2 je..hubby asyik mx sy wt kuih apam je..sy nk try recipe kak fida arini..cm simple sgt..papepn thanks 4 dis recipe ye


19-03-2011, naniesa komen :

assalamualaikum kak fida,gula perang gn gula putih tu cmpo jadikn 1ke?kbtuln mak bagi pisang smpai 4tandan tu..da xtau nk wtpe.ade pisang berangan,tanduk,nipah&mas.byk sgt,kami duk b2 je..hubby asyik mx sy wt kuih apam je..sy nk try recipe kak fida arini..cm simple sgt..papepn thanks 4 dis recipe ye


19-03-2011, kak fida komen :

wa'alaikumsalam naniesa...terpulang naniesa klau nk gune kedua2 gula,campurkan skali jadi 1 dn jumlahkn jadi 1 cwn...bnyk tu pisang yg naniesa dpt..rezeki tuh...boleh cube mcm2 rcp menggunakan pisang ikut jer rcp2 yg ade kt MyR nih...hari2 tuko kuih pisang...en. hubby naniesa mesti puas hati...heheee....slmt mencube apam pisang ni yer...tq... :)


25-03-2011, Yuyunn82 komen :

Mekom,kak fida yunn nk tnya nie?adunannya sma mcm nk wat cucur pisang ke?atau cmne? -- Sent on a phone using T9space.com


25-03-2011, Yuyunn82 komen :

Mekom,kak fida yunn nk tnya nie?adunannya sma mcm nk wat cucur pisang ke?atau cmne?agak2 brpa lma nk dkukus -- Sent on a phone using T9space.com


26-03-2011, kak fida komen :

w'slm Yuyunn82...btol tu adunan seperti nk buat cucur pisang..kukus lebih kurang 15 min utk acuan kecik dn 30 min. klau mengguna loyang... :)


28-03-2011, nytowl komen :

Salaam Kak fida, boleh tanya sikit? Lau keras sikit napa ya? Byk sgt tepung ke? Sy ni baru je blajar kerja dapur ni. Maaf ya, mungkin ini soalan bodoh. Apa2pun, sy ni memang peminat Kak fida. Tq sharing resipi2.


28-03-2011, kak fida komen :

w'salam nytowl....klau nk buat apam pisang ni,ikut sukatan yg same...sbb adunan apam pisang ini tk keras...mmng biasenye dlm rcp2 kuih/kek klau adunan keras tu terlebih tpg tapi klau dh ditokok tmbh bhn2 pon mungkin kuih tk mnjadi btol...ppon akak sarankan nytowl sukat adunan ikut rcp yg diberi yer...slmt mncube... :)


06-04-2011, zsrina komen :

Senang hati dah jumpa resepi yg tanpa telur :)...thanks kak...selalu2 la buat eggless ye hehehe...coz anak sy ekzema...dia suka makan tp limited, sy la kena bersilat selalu kat dapur...


06-04-2011, kak fida komen :

zsrina...dh ade bebrape rcp yg tanpa telur di dapur kak fida...zsrina kena rajen bongkar dapur akak yer...heeee....slmt mencube yer...mekaseh... :)


06-04-2011, zsrina komen :

dah selongkar pun kak...segala kabinet laci hehehe...dah siap 1 file cun koleksi eggless nih...thanks kak...moga Allah membalas kemurahan hati akak berkongsi rahsia dapur :)...


06-04-2011, kak fida komen :

zsrina...mekaseh kembali...do'a yg same jugak utk zsrina,semoge brtmbh rajen mmsk,mmbaking utk keluarge trcinte... :)


20-04-2011, Cik Baini komen :

asalam, klu gune gula merah yg jual kat kedai runcit tu boleh tk?


20-04-2011, kak fida komen :

w'salam Cik Baini...klau nk gune gula merah mmng boleh tapi apam jadi lebih gelap warnenye....slmt mncube yer...mekaseh... :)


29-04-2011, surighani komen :

salam akak,klu tpg 2 nak ganti ngan tpg gandum boleh x?


29-04-2011, kak fida komen :

w'salam surighani...klau gune tpg gndum,tmbah 1 1/2 sk baking powder....slmt mncube yer... :)


10-05-2011, abeza624 komen :

kak nak tanya....kalau saya nak guna acuan plastik yg kecik-kecik utk buat apamni ....saya kena sapu minyak & panaskan dulu ke...acuan tu???....acuan kecik-kecik tu kena letak dalam loyang pulak ke semasa nak kukus apam ni.....tolong ye kak...10q...


10-05-2011, kak fida komen :

abeza624...mmng kena sapu minyak dlm acuan kecil2 tu dn panaskan dulu dlm kukusan,supaya kuih mudah di keluarkan drp acuan setelah msk...acuan tu tk perlu letak dlm loyang pon boleh...slmt mncube yer...mekaseh.. :)


11-05-2011, abeza624 komen :

tqqqqqqq.... ooooo..gitu caranya.......ye.....k.fida akan ku buat nanti....


13-05-2011, abeza624 komen :

k.fida dah buat apam ni....best le..... lembut gebu lagi.... cuma adunan saya tu keras ckit.....macam cekodok.....so saya pun bancuh 3sb susu tepung dgn air coz k.fidah kata adunan apam ni macam cucur kan......alhamdulilah.....tak segan-segan la bagi kat jirann sebelah rumah tu....siap minta resepi lagi...... tqqqqqqqq er k.fida....


13-05-2011, kak fida komen :

abeza624...alhamdulillah..akhirnye berhasil jugak mncube...utk apam ni elok gune pisang yg btol2 msk ranum,lebih bagus pisang ambon atau msk hijau sbb pisang tu bnyk mengandungi air tapi klau gune pisang yg dh msk tapi tk berair,dlm adunn boleh tmbh susu segar lagi..adunn tetap menjadi,tk meragam...mekaseh abeza krane dh mncube yer... :)


14-06-2011, nuni komen :

kak fida, mintak tolong sikit ni. mcm mana nk kukus supaya air kukusan x masuk dlm adunan ye? nk kene tutup acuan guna foil ke? atau lubang kecik pd penutup kukusan kene bukak ke? atau kene tutup pakai towel ke? serik pulak nk buat mende2 kukus ni. byk yg x jadi drp yg jadi..


14-06-2011, kak fida komen :

CGnuni...mcm biase klau nk kukus kek/kuih,penutup kukusan mesti dibalut kain/towel bersih utk elakkn air wap drpd menitik atas kuih/kek...klau kukus kek atau kuih setakat 15-30 min, acuan/loyang tk perlu ditutup alum. foil melainkan klau kite kukus kek sampai 2-4 jam mmng harus di tutup dgn alum foil..utk kuih-muih melayu/talam jugak tk pelu tutup loyang dgn alum. foil tapi selepas 20 min atau 1/2 jam boleh bukak penutup kukusan dn merengkan penutup tu supaye air wap akan mengalir keluar dn tutop semula kukusan dn ulang lagi setiap 10 min hingga kuih masak...slmt mencube yer...semoge berhasil... :)


14-06-2011, nuni komen :

terima kasih kak fida.info yg sgt bagus.kalau apam kita bukak2 penutup ni maksudnya tidak akan membuatkan apam bantat jugak kan?


15-06-2011, kak fida komen :

CGnuni...same2 kaseh...sebenarnye yg bukak tutop penutup,seperti yg akak sebut di atas tu sesuai utk kuih2 talam jer (tu yg biase akak lakukan,mungkin lain org lain carenye) tk sesuai utk kuih apam kecil2 nnti apam tu kmbang kecut tk menentu pulak...ekheheee....utk apam atau kuih kecil2 yg setakat dikukus 10-15 tk perlu bukak tutop penutop hanye perlu balut jer dgn kain/towel dn kukus hingga masak..klau jenis kek atau apam yg dikukus dlm loyang beso,baru ler ditutop dgn alum. foil seperti contoh2 kek kukus yg akak baru post..selepas 1/2 jam mengukus,boleh dibukak tutop penutup utk membuang air wap sebab klau dibiarkan tutop lama ketika mengukus,air wap akan menjadi bnyk bertakung pd pembalut kain/towel yg membalut penutop dn menyebabkn kain/towel mnjadi basah dn menghasilkan air hingga tembus dn menitik atas permukaan kuih yg dikukus...fuuuhhh...pnjang lebo lagi brciter...heheee...klau cikgu ade dpn mate, akak tinggal tunjuk2 pakai jari jer..cenggini2 cenggitu2.. mcm john travolta...ekheheee... :D..hrp2 cikgu phm yer...klau tk,nnti tanye lagi ler...heee... :)


05-07-2011, nuni komen :

kak fida, menjadik jugak sy kukus kali ni..bawa gi sekolah, bagi kawan makan, student makan, semua cakap sedap...bangga cikgunye...hihih....(walaupon terkurang gula)


05-07-2011, kak fida komen :

CGnuni...alhamdulillah...klau ramai yg mkn no komen,kire tkde masaalah ler apam tu klau dikurangkn gule...heee....dh boleh ler cikgu wat kueh2 kukus yg lain yer...heheee....mekaseh skali lagi cikgu... :D


05-07-2011, nuni komen :

tapi tula, selaku tukang masaknya, kita mesti risau2 kalau org tak suke makanan yg kite masak. so far, alhamdulillah la...petua2 kak fida bagi tu memang sangat membantu..sekarang dah tak takut lagi nk buat kuih kukus yang lain. heheh...terima kasih banyak2 kak fida...


06-07-2011, kak fida komen :

Alhamdulillah dn same2 kaseh CGnuni...leh ler tunggu laporn kue2 kukus seterusnye drp cikgu...heeee...tk kesah ler rcp sape2 pon,bnyk kt Myr nih.... :)


01-08-2011, purplerossa komen :

As salam kakfida,gula perang ni sama ke ngn gula merah?


01-08-2011, abdulwahub komen :

sama je,,,,,,,,,,,,


01-08-2011, kak fida komen :

w'salam purplerossa...gula perang atau light brown sugar khas utk buat kukis atau kek mudah didapati di kedai2 baking atau pasaraye di bhgian keperluan baking...klau gula merah tu yg biase dijual timbang kilo sesuai buat mskn dn kuih-muih melayu...klau utk rcp ini boleh jugak gune gula merah tapi kena kurngkn sikit sebb gula merah lebih berat drp gula perang... gune merah tk sesuai utk gnti gula perang dlm membuat kukis seperti choc chips nnti kukis jadi keras dn mudh hangus.. :)


01-08-2011, purplerossa komen :

Ohh..paham..itula,selalu gak tetanye2 pasal 2 jenis gula ni.thanx kak fida untuk penerangan yang detail dan menjawab kemusykilan sy slame ni>>hugss<<selamat berbuke pada kak fida dan warga MyR :)


03-08-2011, purplerossa komen :

sama2 kasih kakfida...sy gune pisang ambon kot buat ni.sy ingt nak try lagi kasi perfect2 punye :) hmm..sy ade beberape soklan ni..1) masa isi dlm acuan kene 1/2 bekas ke?sy isi hampir penuh hari tu..2) untuk kelapa parut tu,kene kukus asing ek?sy tak kukus,kluar dari esbok,campur garam sket,terus ngaap..hehe..tengkiuk kakfida 4 tunjuk ajarmu..


11-10-2011, irni2211 komen :

sy dh cuba resipi ni...mmg simple & sedap..sy dh 2x buat tp x de mase nk upload gambo kat dlm MYR..sy buat ahad lepas sb kebetulan ada 2 sikat pisang raja yg dibwk dr kg mgu lps..anak yg no 2 pn x bole mkn telur..so, resipi ni mmg sesuai utk dia & dia la org yg plg byk mkn apam pisang ni..umo br 14 bln tp melantak mcm org tua...anyway, resipi ni pn berkhasiat..x risau bg anak sy mkn...tima kasih kak fida


11-10-2011, kak fida komen :

purplerossa...ma'af ler akak trlps pndng komen anda smpaikn dh lps raye pose nk g raye aji...heheee...oleh sbb ade soklan kene jwb jugak ni...klau adunan tu boleh boh 1/2 atau 3/4 prs acuan kecil,jadi tk ler membuak klau dh di kukus,klau dh cube mane2 yg jadi cntek kene catitkn dlm list sebagai pringtn yer...heee...kelape parut mmng kene kukus berasingn,boh sikit garam dan daun pndn yg digunting2 kecil supaye lebih wangi...klau agak2 tk brape rajen nk mengukus kelape tu rossa boleh masokkn dlm micro. oven klau ade dn msk pd suhu perlahan skali utk 1-2 min,kluarkn kacau2 dn msk lagi 1 min...insyaAllh kelapa parut tu terase seprti yg dikukus jugak,hilangkn pnsnye,buboh dlm bekas tutop rapat dn boleh simpn dlm esbok,jadi len kali tk ler mkn kelape parut menth yer...hehee...ppon mekaseh skali lagi krane dh pon mencube rcp apam ni yer... :)


11-10-2011, kak fida komen :

irni2211..Alhamdulillah dn mekaseh krane dh mncube...gmbr tu leh simpn dn bile2 free boleh ler upload yer...kuih2 tanpe telur mmng sesuai pd yg alegik telur...mekaseh skali lagi yer... :)


11-01-2012, UmmiRaudhah komen :

Alamak!! Silap anta report..sori ye kak, dah x reti nk delete..huhu


09-04-2012, nikeadmire komen :

salam akak .. klau gune tepong gandum bese tu .. lepas letak baking powder nak biar dulu ke beberape minit sblom kukus


09-04-2012, nikeadmire komen :

klau 4 cwn tepong .. nak kukus berape lama


10-04-2012, kak fida komen :

UmmiRaudhah..kena login semula, pstu boleh klik Laporan Masakan dn delete gmbr yg silap drp situ...mekaseh yer krane dh mncube... :)


10-04-2012, kak fida komen :

w'salam nikeadmire..adunan tk pyh diperap,boleh terus dikukus setelah dibancuh tapi pastikan kukusan dipanaskn dulu dan kukus selama 30-40 min jika menggune loyang besar....slmt mncube yer...mekaseh.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd