Google+

oleh: Mat Gebu Udang Masak Lemak

Udang1

Masakkan tradisi dari alam Melayu


Created on : 14-03-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 kg udang galah, dibersihkan
  • 10 - 15 tangkai kacang panjang, dipotong2 sepanjang 2 inci
  • 10 biji belimbing buluh, dibelah dua
  • 1 biji kelapa, diparut
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 helai daun kunyit, dikoyak2
  • BAHAN2 DIKISAR HALUS
  • 6 biji bawang merah kecil
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji cili merah
  • 1 inci kunyit hidup
  • Belacan sebesar ibu jari

Cara-cara

  1. Udang
    Masukkan udang yg telah dibersihkan ke dalam periuk. Masukkan bahan2 kisar dan masak atas api perlahan utk 5 minit. Tujuan untuk mengecutkan udang bersama rempah. Matikan api.
  2. Tuang 1 cawan air dan perah utk mendapatkan pati santan. Tuang lagi 1 1/2 cawan air dan perah untuk mendapatkan santan no.2. Ketepikan
  3. Hidupkan api kembali, masukkan santan no.2 ke dalam periuk berisi udang. Bila mendidih, masukkan belimbing buluh, biarkan mendidih dan tuang santan pekat, masukkan juga kacang panjang dan daun kunyit, biar mendidih dgn api sederhana sambil dikacau selalu supaya tak pecah minyak.
  4. Perasakan dgn garam dan gula secukupnya. Boleh dihidang bersama nasi putih, sambal belacan dan ulam-ulaman sebagai bahan sampingan.

Laporan Masakan Bergambar (9)

Dsc02185
24-11-2007
mmg terangkat lah cik mat.....tapi i letak nenas......belimbing buluh susah nak dapat kat sini
Laporan oleh: nizam
Cimg6969
15-11-2008
kebetulan lak ada pakcik kt ofis ngail dpt udang galah jual kt aku, dpt gak aku ikut resepi masak lomak nihh...fuhhh..terangkat gak
Laporan oleh: atika
___728
29-12-2008
xder udang galah+belimbing buluh...belasah jer udang biasa...+timun.
Laporan oleh: are3646
___169
17-08-2009
dah byk kali buat...tp xder belimbing buluh pun.tq cik mat!
Laporan oleh: are3646
Dsc00278
14-03-2010
Try la, resepi nie memang resepi sendiri... sedapp licin cik abg mkn! Nyam2
Laporan oleh: amyleen
P1010857__320x200_
06-12-2010
best..tq..
Laporan oleh: walfa80
Cimg1386
16-06-2012
baru buat tuk lunch tadi..snap gmbo pun dr dlm periuk jer.. mmg best.. :)
Laporan oleh: Ila.fairuz
Dsc01318
26-06-2012
salam mat, menu semlm ni...mmg sedap...tq2..
Laporan oleh: k.zila66
Dsc01475
31-08-2012
salam mat,buat nie masa bulan posa..timekacihh...
Laporan oleh: k.zila66


Komen (16)

14-03-2007, princessharyati komen :

ni mesti belu udang galah semalam... tu semua ada udang tu... kat uae ni tak belimbing buluh n daun kunyit takpelah i boleh masak gak tapi sedap lg kalu dpt belimbing buluh tu...


14-03-2007, Mat Gebu komen :

udang tu sebenonya ayah mat yg pancing kat sungai.....rezeki dia dpt byk, tu pasal menu udang sesaja...hehehhe


14-03-2007, princessharyati komen :

uhhh... belakang umah mat ada sgi ke? alamak best yek... musim udang galah le ni... isk2 jelius lah umah i kt kmpg ada sawah padi keliling.. ikan puyu adalah tupun masa org tanam padi... kalu tak .. takdeler...


14-03-2007, princessharyati komen :

i suka mkn udang galah mat.. tambah2 masak lemak.. tang kepala udang tu isk2... sedap sungguh...


14-03-2007, miza komen :

seronoknya mat nak mkn udang blh pancing blkg umah je kalo miza pancing kat paso ler jawabnye..


14-03-2007, Mat Gebu komen :

Bukan belakang rumah....tapi dekat 1 jam perjalanan dari rumah mat (kat Kota Tinggi tempat ayah mat pancing udang ni...jauh), kalau belakang rumah longkang ada laa.hehehe..


15-03-2007, umi_e komen :

bestnya cik mat! dapat makan udang segar... esok2 boleh keumie nak ikut ayah cik mat memancing :D


15-03-2007, Mat Gebu komen :

hahaha umie.....ngeri sungai tu dgr kabo ada "sang bedal".......lagi pun naik sampan tu walau pun ada enjin...rasa seram, pulak2 kalau mat yg naik mendak semacam je...macam nak karam....hahaha.


15-03-2007, Ayu61279 komen :

hehehhee...lawak la cik mat ni.iisskkk...bestnya dpt mkn udang segar.sure manis isinya kan.cik mat tak minta mancing ke?


16-03-2007, Ayu61279 komen :

eerrkk.....arini tapau udang galah msk lemak.beli kat kantin...x dan lg nak try resepi cik mat ni


19-03-2007, hzasabrina komen :

sedapnye cik mat..udang fresh lak tu..mesti kuahnye manis..terliur la...


19-03-2007, noyeen komen :

hy mat..menjadi la!yum yum..ayah mkn xangkt muka pun..(dia lapar sgt kot..)hehe..tp xde belimbing buluh jek..klu ade, pergh!trangkat..kena lak dgn sambal belacan+ulam.


16-07-2009, eKin ehSan komen :

first time msak lmak since i kawen.. hehe.. memng menjadi la gne resipi cik mat ni.en.husband siap order utk buat ketam msak lmak pulak.. thnx alot..yummy


01-09-2009, umie12 komen :

nampak lazat..nak try la...huhu


21-11-2011, zierawoon komen :

da try tadi.. adek kate sedapp... ^^


18-02-2013, suryaiza komen :

Perrh sedap msk ni Matbegu....tima kasih!!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd